Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Buhu, nu sitter Åkesson och pratar om att det minsann bara pratas om vilka de kommer att samarbeta med. Är det verkligen så himla märkligt när de säger att de inte vill samarbeta med några rasistiska partier men ändå verkar diskutera med typ Le Pen och uttrycker en önskan att kunna jobba med Dansk Folkeparti?
Och Fi hamnar väl hos kommunisterna tillsammans med V?

Hur man kan välja mellan de 2 alternativen gör mig nyfiken och konfunderad.

Alt 1: Ultrakonservativt, religionsbejakande, högerextremt och rasistiskt parti med en avog inställning till internationellt samarbete som EU-projektet (vill utträda)
Alt 2: Vänsterorienterad reformpolitik med en neutral inställning till livsåskådning, med mycket satsningar på bidrag och ganska tydligt för EU-projektet.

De är liksom inte ens lika på några punkter alls! Schizofreni? Eller blir rasismen och främlingsfientligheten så lockande att man inte ens vill tänka?

SD har ju om man bortser från deras invandrarfobi en rätt så folkhemsaktig politik så närheten till SaP är egentligen inte så förvånande.

Och tittar man på majoriteten av SD;s väljare = män med låg utbildning i arbetarmiljö...så...

SD har ju om man bortser från deras invandrarfobi en rätt så folkhemsaktig politik så närheten till SaP är egentligen inte så förvånande.

Och tittar man på majoriteten av SD;s väljare = män med låg utbildning i arbetarmiljö...så...

Nej, de är inte alls lika SaP. Inte på någon punkt. Att de driver en politik tillbaka mot deras egendefinierade folkhemsideal tidigare under 1900-talet har inget med Socialdemokraterna att göra. Det är verkligen 2 motpoler i svensk politik.

SD står väldigt, väldigt nära KD om man tar bort rasismen och främlingsfientligheten. Så det borde vara där nånstans man står och väger.

Och Fi hamnar väl hos kommunisterna tillsammans med V?

Vet du vad Landsbygdsbo? Jag är så ofantligt trött på dig och din unkna retorik och diskussion-stil här på buke att jag i normala fall ignorerar dig och dina inlägg. Oavsett vad någon svarar så sitter du, i ditt eget huvud, redan på alla svaren och gör oftast inget annat än att förlöjliga de som försöker diskutera med dig. Därför har jag inget intresse av att försöka föra någon form av diskussion med dig, varken nu eller vid senare tillfälle.

Nej, de är inte alls lika SaP. Inte på någon punkt. Att de driver en politik tillbaka mot deras egendefinierade folkhemsideal tidigare under 1900-talet har inget med Socialdemokraterna att göra. Det är verkligen 2 motpoler i svensk politik.

SD står väldigt, väldigt nära KD om man tar bort rasismen och främlingsfientligheten. Så det borde vara där nånstans man står och väger.

så det är för att SD tagit röster från KD då?

När jag talar med gamla arbetskompisar som i alla år valt SD så väljer förbluffande många av dem SD nu, för att de anser att SD tar tillvara arbetarnas intresse.

Jag är positiv till FI men jag är förvånad över VALUn, deras förstanamn inger typ inget förtroende alls tycker jag. När jag läste på innan jag röstade var det många frågor där jag inte trots letande kunde hitta vad hon anser.

Är rädd att SD kommer gå bättre när vi får veta resultatet :(

Samma här. I sig kan nog EU-parlamentet må mycket bra en parlamentariker som representerar ett feministiskt parti.

Men då behövs det ju ett parlamentariker som som vet vad hon anser. Till att börja med kan det ju vara bra att veta om man är för eller emot EU.

Vet du vad Landsbygdsbo? Jag är så ofantligt trött på dig och din unkna retorik och diskussion-stil här på buke att jag i normala fall ignorerar dig och dina inlägg. Oavsett vad någon svarar så sitter du, i ditt eget huvud, redan på alla svaren och gör oftast inget annat än att förlöjliga de som försöker diskutera med dig. Därför har jag inget intresse av att försöka föra någon form av diskussion med dig, varken nu eller vid senare tillfälle.

Du påminner inte så lite om en gammal medlem vi hade i föreningen.
När alla hade sagt vad de vill tog han till orda och började alltid: Ja..jag skulle ju inte säga ngt men...och så kom en lång harang.

Bara en enkel fråga, Vilket huvud om inte ditt eget använder du för att formulera dina tankar..och så utrycker du dig föraktfullt över att jag använder mitt, du är ju inte ett dugg bättre......:D:D

Men vi får väl se om jag och mitt huvud inte funderade rätt, när jag funderade om fi hamnar i säng med kommunisterna...

När jag talar med gamla arbetskompisar som i alla år valt SD så väljer förbluffande många av dem SD nu, för att de anser att SD tar tillvara arbetarnas intresse.

Jag vet att dessa väljarströmmar finns. Men jag förstår dem inte och är nyfiken på hur man resonerar när man går in i vallokalen och har bestämt att antingen röstar jag extremhöger med religiositet, rasism och EU-utträde, eller vänster med tydligt EU-bejakande och vurmande om mångfald i samhället. Med det jag vet om de två partierna, verkar man inte ha tänkt alls innan man kom dit om man där står och väger mellan dem.

Det skiljer sig liksom inte i några enstaka detaljer. Det är två helt olika väsen.

Som sagt - ingen kan längre hymla om SDs rasism. Alla försök här på Buke att låtsas som att man minsann kan rösta SD utan att vara rasist - bull-fucking-shit säger jag bara.

Snacka om att de visar sina sanna jag nu!

Det är inte bara på buke, jag tycker det är vanligt att höra: jag är inte rasist men jag ska rösta på SD. Jag tycker det är totalt vidrigt att Front national får så många röster. Ingen är vinnare så länge såna människor röstas in EU-parlamentet eller riksdagen :(

Jag har nog tänkt mig att det är ganska självklart att nyare partier tar väljare från framförallt de större partierna. Jag tror mig ha sett siffror om att rätt många som röstar på SD kommer från S och M. För mig är det mer logiskt att det kommer från M, men jag tror att hela förklaringen är att stora partier så klart har sympatisörer som inte är lika övertygade som de kärnväljare som mer hängivet röstar på de här partierna. Stora rörelser är väl helt enkelt mer luddiga i kanterna, än små och mer väl sammanhållna rörelser. Det ligger nog lite i sakens natur.

Annars är jag enig med dig om att kd är det parti som är mest likt sd (med det främlingsfientliga som en viktig särskiljande punkt).

Det är inte bara på buke, jag tycker det är vanligt att höra: jag är inte rasist men jag ska rösta på SD. Jag tycker det är totalt vidrigt att Front national får så många röster. Ingen är vinnare så länge såna människor röstas in EU-parlamentet eller riksdagen :(

Ja, valresultatet som det ser ut i Sverige är ändå ok kan jag tycka, även om jag gärna sett att SvD inte gått så bra som de ändå verkar göra. Men resultatet i stora delar av övriga Eu ger mig ont i magen.

Ja jag hade inte bestämt något när jag åkte dit till lokalen utan tog en ur högen och det blev något av dessa partier!

Att S inte gör nåt höjdarval beror nog till stor del på Ulvskog. En uttalat EU negativ person som vill påverka i EU rimmar illa i mina öron. Det finns andra som bättre hade lämpat sig.

Ja, valresultatet som det ser ut i Sverige är ändå ok kan jag tycka, även om jag gärna sett att SvD inte gått så bra som de ändå verkar göra. Men resultatet i stora delar av övriga Eu ger mig ont i magen.

Hur vet du det? Resultatet är ju inte klart än. Det är ju bara en undersökning som presenterats.

Givetvis baserar jag det uttalandet på läget så som det ser ut nu, och jag förväntar mig att siffror kan flyttas lite upp och lite ner, men inga jätteförändringar, förutom för SvD som jag tror går upp mer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar