Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Enligt Fi så betyder feminism att :Feministiskt initiativ har en vision om ett samhälle där alla kan färdas väl genom livet. Det kräver att samhället i alla avseenden beaktar de mänskliga rättigheterna och tryggar rätten till hälsa, arbete, bostad, utbildning, social omsorg och trygghet. Politiken ska användas för att säkra människors lika möjligheter och utfall oavsett kön, hudfärg, etnicitet, klasstillhörighet, sexualitet, funktionsförmåga eller könsidentitet.

Om man läser igen det så förstår man varför så få (trots att ca 50% av valmannakåren består av kvinnor) som stöder Fi.
För det är ju samma romantiska drömmeri som V(pk) kört de senaste decennierna.

Rätt till hälsa o arbete är ju inget en regering kan ordna. Det sköter moder natur och marknadens efterfrågan om.
Att två människor ska ha lika möjligheter där den ena inte kan läsa, skriva eller ens tala om vilken veckodag det är och den andre har spetskompetens i ex teknik. Det är en utopi som de flesta inser att det är en omöjlighet.

Med lika möjligheter så menas att alla som har förmågan, har möjligheten.

Inte att trycka igenom så många som möjligt genom en allt mer utspädd högskola....

Hmm jag kommer stå utanför vallokalen i folkpartiets banderoll och dela ut valsedlar. Men beslöt mig igår för att rösta på C i EU-valet... :angel:

Riksdag, landsting och kommun blir det dock folkpartiet där jag med enormt mycket tur (eftersom vi är hyffsat nyinflyttade) kanske kan få en plats i kommunen :nailbiting:

Jag har alltid varit folkpartist och min tro på den politiken har inte blivit mindre efter att vi flyttade hit, till en fd socialdemokratisk kommun som nu går leds av folkpartiet och WOW vilken vändning man har gjort på denna skutan. Allt går upp, skolor, vård, miljö, arbete. Ja precis allt :banana:

Dock i EU-valet är vi inte helt överens i vissa frågor som jag anser vara viktiga

Jag har också, som flera andra här, velat mellan MP och C men efter MP's pinsamma uppträdande i Agenda partiledardebatt samt deras vänstervridna syn i övrigt så blir det C för mig, kryssar Julie Tran. Vi hade många åsikter som stämde överens enligt ett test men jag röstar även på henne för att hon är ung och hon är kvinna, vilket är viktiga faktorer för mig för att få saker att förändras.

Anledningen till att jag står och väger mellan F! och C är att jag egentligen tycker F! är för vänster, det är många grejer jag inte håller med om i deras politik samtidigt som jag ser hur fler och fler högerextrema partier kommer in i EU och då behövs en motvikt, jag tror F! kan vara bra till detta.

Hade F! varit mindre vänster så hade jag, helt 100, röstat på dem. Nu kanske det blir F! i EU men ett annat i riksdagen.

Jag har röstat på Feministiskt Initiativ och kryssat Soraya Post. Det är ett självklart val för mig. Hoppas nu att Buke är representativt för folkets röster ;) :D
Det tror jag nog att det är. De flesta som tycker till här är kvinnor under 30..och de flesta som röstar på Fi är kvinnor under 30, så.....
Men som tur är så finns det fler än just den gruppen som röstar;)

Synd bara att hon inte verkar speciellt insatt/intresserad/påläst? Hon väljer att inte ta ställning i många frågor vilket jag tycker verkar en aning oseriöst. Det hjälper liksom inte bara att det ser bra ut på pappret att hon är rom om hon inte är bra på det hon gör. Kanske är hon det och jag har fått fel uppfattning dock.

Jag tänker att romers utsatthet och fattigdom är en av Europas viktigaste frågor att sätta tänderna i. Och att då få en romsk parlamentsledamot skulle faktiskt göra mig stolt över att vara svensk, även om jag aldrig annars är stolt över sådant jag inte kan påverka.

När jag hade röstat häromdagen lade jag lite skrammel i en tiggares mugg på väg därifrån. Ja jäklar, tänkte jag, så rätt min röst var.

Hur påläst Soraya Post är kan jag inte bedöma. Men som nykomling i politiken blir hon nog ofta utsatt för frågor som utfrågaren räknar med att hon inte kan. Det brukar ingå i mediedramaturgin kring nya partier.

• Gilla
Reactions: Sol
Jag har velat som attan de sista dagarna men bestämde mig igår för att jag kommer att följa min första magkänsla och lägga min röst på Mp.

När jag tänker på EU så tänker jag miljöpolitik. Det är det område jag tycker att EU:s makt kommer till bäst nytta och jag har ett stort förtroende för miljöpartiets miljöpolitik på EU-nivå. Det är redan där och driver fram en bra politik och jag vill se dem göra ännu mer i t ex fiskefrågan.

Lägger min röst på Fi och Soraya Post, känns klockrent att rösta in just henne!

Kommer även rösta rosa i riksdagsvalet precis som de två senaste valen. Då kändes det ganska ensamt (vårt lilla valdistrikt hade 2 röster på Fi - jag och min man) men den här gången är det bättre drag.

Hade Gudrun här på homeparty i mars, och efter det har vi hittat en liten grupp Fi-entusiaster här i vår lilla byhåla...jättekul att göra saker ihop inför valet, måla stolar och ställa ut, stå på torget och snacka med folk mm :banana:
ja leve de röda fanorna och skål för farbror lenin

Jag tänker att romers utsatthet och fattigdom är en av Europas viktigaste frågor att sätta tänderna i. Och att då få en romsk parlamentsledamot skulle faktiskt göra mig stolt över att vara svensk, även om jag aldrig annars är stolt över sådant jag inte kan påverka.

När jag hade röstat häromdagen lade jag lite skrammel i en tiggares mugg på väg därifrån. Ja jäklar, tänkte jag, så rätt min röst var.

Hur påläst Soraya Post är kan jag inte bedöma. Men som nykomling i politiken blir hon nog ofta utsatt för frågor som utfrågaren räknar med att hon inte kan. Det brukar ingå i mediedramaturgin kring nya partier.

Du sätter tummen på en verklig "hotspot" vad det gäller EU.
Den fria rörligheten, möjligheten att söka arbete i de andra medlemsländerna är synnerligen viktigt att bevara.
Problemet med de som kommer och inte har de kunskaper o resurser som efterfrågas är ju att de blir tvungna att antingen tigga eller begå brott.
En lösning vore att vi inom EU har någon form av gemensam välfärd för de grupper som inte omfattas av egna försäkringar.
Den välfärden skulle finansieras av de EU-bidrag som varje medlemsland erhåller. och skulle som post nr ett dras av dessa bidrag.
Dessa resurser skulle öronmärkas för sjukvård, utbildning för just dessa grupper. + att de registreras i folkbokföringsregistren i respektive länder så att de erhåller samma rättigheter som de övriga medlemmarna i respektive land.

Gör vi ingenting så kommer antalet tiggare öka explosionsartat och med dem den aversion som redan idag existerar i de olika EU-länderna.
Frankrike o Italien har ju sedan många år varit målet för dessa av nöd, tiggande grupper. Det förvånar därför inte mig att dessa länder uppvisar de starkaste "nationella" stämningarna som visar sig i de obskyra partier som finns där.

Jag är tyvärr pinsamt oinsatt, speciellt utvecklingen det senaste halvåret då jag haft fokus på mig och min lilla bubbla. Men, det jag har insett i den bubblan är att miljö, djur och ekologiskt tänkande är viktigt för mig. Jag köper mer och mer ekologiskt, speciellt frukt och grönt, det är viktigt både för mig och för mitt barn som ju är framtiden. Så min röst kommer falla på miljöpartiet. Om jag hinner läsa in mig tillräckligt kommer jag också personrösta, och jag är barnledig ikväll så chansen finns :D

Jättesvårt :( Enligt valkompassen ligger jag närmast Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna men har alltid varit allmän borgerlig väljare med lite avknoppning till socialdemokraterna ibland. Men nu känner jag mest för att rösta på FI - suck:confused:

Med risk för ännu en valtråd.. Står själv och stampar lite mellan V, PP och F!. Har sjukt svårt att bestämma mig!
Hur tänker ni? Kommer ni rösta annorlunda än riksdagsvalet? Vad är viktigt för er? Kommer ni personrösta?

Kunde inte ta med alla partier i omröstningen, skriv om ni röstar annat än det som finns :)

Ny medlem men gammal besökare.

Jag är röd och socialdemorkraterna brukar ha fått min röst men de är nästan lika blå idag som de blå, så V för mig, jag tycker de är viktiga i en värld där de rika blir rikare och de fattigare fattigare.
Efter några år i USA där jag sett vad riktig höger politik innebär så är min röst på V allt viktigare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar