Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Jag är liberal i min orientering och har alltid röstat borgerligt men för första gången någonsin blir det nu MP. Av den enkla anledningen att klimat-, miljö- och djurvälfärdsfrågor ligger mig närmast om hjärtat. Hade tänkt rösta C först men insåg att de vill att EU skall tillåta vargjakt i större omfattning och det vill inte jag så det får bli MP :)
Personröstar på Isabella Lövin :)

Och att de vinner många av oss vänsterfeminister ;)

Visst är det så men det är i mina ögon synd att feminismen blir en höger/vänster-fråga. Den är alldeles för viktig för att drunkna i det.

Jag gillar Gudrun skarpt som feminist och debattör. Tyvärr delar jag inte hennes syn på resten av politiken så därför går F! bort. Tur jag har Birgitta Ohlsson!

@Petruska Det är ju nästan så att man återfår hoppet om människorna :love:

Jaa!
Mina döttrar är väldigt övertygade feminster.
Jag är rätt säker på att det är bukes förtjänst, jag har hämtat många argument och tankar härifrån när vi har diskuterat hemma vid middagsbordet.

Sonen är ännu så länge "bara" miljöpartist - men med evlotionens hjälp kan han nog också bli F! med tiden O_o

Jag har Poströstat. :) Dvs röstat på Fi och kryssat Soraya Post. För att det är helt genialiskt med en rom i EU-parlamentet, fattiga och förtryckta romer är en skamfläck för Europa. Det måste bara lösas.

Synd bara att hon inte verkar speciellt insatt/intresserad/påläst? Hon väljer att inte ta ställning i många frågor vilket jag tycker verkar en aning oseriöst. Det hjälper liksom inte bara att det ser bra ut på pappret att hon är rom om hon inte är bra på det hon gör. Kanske är hon det och jag har fått fel uppfattning dock.

Hur tänker ni? Kommer ni rösta annorlunda än riksdagsvalet? Vad är viktigt för er? Kommer ni personrösta?
Jag kommer att personrösta när jag väl bestämt mig, för just nu velar jag. EU-frågorna är för mig separerade från riksdagsvalet, så det är inte alls säkert att jag röstar samma.

Det som är viktigt för mig är EU-medborgarnas fri- och rättigheter. Bor man inom EU ska man ha rätt till fri abort, samkönade ska kunna gifta sig, adoptera, etc. Samtidigt är miljöfrågorna oerhört stora. Jag älskar ju småföretagare och entreprenörer och jag vill se en person i parlamentet som älskar småföretagare lika mycket som jag gör, utan att förbise djur- och miljöfrågorna.

Euron och EMU är egentligen ingen viktig fråga för mig personligen. Jag ser både det positiva och det negativa med euron, men jag vill gärna kryssa in någon som har en aning om ekonomi och som har ett kritiskt tänkande längre än sitt egen bekvämlighet.

Vad gäller frihandelsavtalet med USA är jag så sjukt splittrad att jag knappt kan reda ut mina egna tankar. Önskar att jag träffade på någon smart som ville argumentera den frågan med mig, så jag får nya inblickar. Uppenbarligen missar jag någonting eftersom jag ser massor med positiva saker med det, men det skär samtidigt i hjärtat på mig att vi ska utesluta resten av världen...för att inte tänka på den klimatpåverkan som ökad handel mellan kontinenter ger. Jag vill ju att vi ska handla mer lokalt. Men jag vill också slippa alla dumma tullar.

@Mirtai Det underliga är väl att problematisera det vänsterorienterade hos F! med hänvisning till att feminismen inte ska "drunkna" i det. Högerorientering/liberalism, innebär ju i så fall också drunkningsrisk.

@Mirtai Det underliga är väl att problematisera det vänsterorienterade hos F! med hänvisning till att feminismen inte ska "drunkna" i det. Högerorientering/liberalism, innebär ju i så fall också drunkningsrisk.
Självklart, men inte alls mindre naturligt. Bara en annan grundsyn på människans frihet, förmåga och ansvar och möjligheter.

Konservatism av idag går ju däremot inte riktigt ihop sig med jämställdhet så Kd och SD är ju exempelvis på tvärs på många sätt.

Jag kommer faktiskt att rösta på Fi även i riksdagsvalet - efter att länge ha slitit med frågan. Det där med att "kasta bort sin röst" på ett parti som ändå inte når 4 proc när den istället kunnat bidra till att SD inte blir vågmästare ...

Men jag kom fram till att jag vill rösta med hjärtat. Gudrun Schyman är så briljant. Dessutom framstår Fi som det tydligaste antirasistiska alternativet till SD. Case closed för min del :)
du sovjet är slut nu för tiden en röst för gudrun är lika med det gamla vpk

Vi verkar vara många MP här :D

Onekligen :D Jag röstade MP i förra riksdagsvalet. Är glad att Fridolin är tillbaka i leken, men han behöver nog bli lite varm i kläderna. Blev faktiskt besviken på honom i senaste partiledardebatten. Otydliga svar, undvikande att svara på frågor, verkade inte alls vara samma knivskarpa politiker som jag tycker att han är.

Har bestämt mig till 95 % nu iallafall att det blir F!, och Soraya. Hade det lite på känn men tycker också att Pirat är viktigt. Men med tanke på de tongångar som går i Europa just nu så faller det över mer på F!, motkrafterna behövs.

Onekligen :D Jag röstade MP i förra riksdagsvalet. Är glad att Fridolin är tillbaka i leken, men han behöver nog bli lite varm i kläderna. Blev faktiskt besviken på honom i senaste partiledardebatten. Otydliga svar, undvikande att svara på frågor, verkade inte alls vara samma knivskarpa politiker som jag tycker att han är.

Håller med, minst sagt en besvikelse. Hade högre tankar om honom. Men det kommer väl fler debatter så man får hoppas att han slipar lite på tekniken tills dess!

@sjoberga Tja, det där förklarar ju inte varför vi så sällan ser intressant feminism från liberalt håll. Vilket är synd, men givetvis begripligt. Jag ser nog det som en av de riktigt stora utmaningarna för liberalismen, men man tycks ju inte vara redo att anta den. En svår begränsning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar