Omplacera hund

Roxer

Trådstartare
Min far har börjat tröttna på att ha en hund som inte jagar som han tycker att den borde jaga. Häromdagen ringde han och pratade med mig om saken och jag uttryckte intresse om att ta hunden eftersom jag inte behöver ha en högpresterande jakthund just för tillfället. Hunden det rör sig om är dessutom mentalt "min", d.v.s. jag är hans "mamma". Tyvärr anser inte min far att jag och sambon har tid (hur han nu kan avgöra det) och vill därför omplacera hunden hos någon.

Det jag vill höra är om någon av er har bra eller dåliga erfarenheter av att omplacera. Vad ska man tänka på? Ska man ta bort hunden istället?

Sv: Omplacera hund

Jag tycker att det minsta man kan göra, för hundens skull, är att försöka hitta ett nytt hem. Om hunden är trevlig kommer ägaren nästan garanterat att kunna hitta ett trevligt hem åt hunden.

Det jag personligen tycker är viktigast i omplaceringsannonser överhuvudtaget är att vara ärlig. Säg precis som det är. Om det är en aktiv hund ska det stå, om hunden drar i kopplet, skäller på allt och alla, ska det också stå. Allt för att rätt person lättare ska kunna hitta rätt hund.
Om det är en renrasig hund tycker jag att ägaren ska kontakta rasklubben. Där har de ofta omplaceringssystem.

Dessutom tycker jag helt klart att man ska ha krav på vad för människa man letar efter till sin hund. Det är ju trots allt den som har haft hunden tidigare som känner den bäst.

Lite av problemet är ju att rasen (liten münsterländer) i sig är en jakthundsras som kräver ganska mycket mental aktivering för att vara nöjd. Han kan ju dessutom inte ge bort honom som "jakthund" eftersom han inte fungerar som det.

Nu verkar det i alla fall bli jag och sambon som tar honom efter lite argumenterande. :)

Någon annan med erfarenhet av omplacering?

Jag fick en jaktgolden av min förra hunds uppfödare, hon var då 2,5 år och enligt uppgift en smått värdelös apportör. :p Nu hade jag ju haft jaktgolden innan (den hyperaktiva typen) så Loka har inte varit till mycket utmaning så. Visst räknas hon som aktiv sällskapshund men är inte hunden särskilt bra på jakt finns ju så mycket annat man kan göra.
Så hunden är rasren (får tävla fritt) och ok i övrigt tror jag inte att det är så svårt att hitta ett nytt hem. Men kul att ni får ta honom. :)

Jag tycker också det är vitkigt att man är ärlig i anonnsen när man omplacerar, för att hitta ett så bra hem som möjligt till hunden, men nu verkar det ju som ni ska ta den, lycka till=)

Har du/ni tid och lust tycker jag att ni ska satsa på att ta hem honom.
Har haft min omplaceringshund Valle (2 år 3 mån) i 4 veckor i går... Mitt tips är att ta reda på så mycket som möjligt och då det är din fars hund borde ju inte information vara något problem.

Lycka till och lägg upp tankar och frågor i tråden så vi får veta hur det går och kanske kan hjälpa till

/M

Vi har haft tre omplaceringshundar.
Hund 1. Cirka 1 år, han hund som hete King. Korsning labbe och border colli. Tidigare ägare missbrukare.
Vissade sig vara jätte tevlig, lättlärd och Tik. Tålde inte alkolister.

Hund 2. 8 månader, tik, rensasig Chow-chow. Det messta förra ägaren sade stämde. Omplacerades då hon inte gick ihop med deras övriga hundar.

Hund 3. 3.5 årig han hund, renrasig dvärg pincher. Har bara varit min i ett par dagar och än har vi inte pratat med ägarn. Men hon har godkänt oss. Kom till mig på omvägar.

De har alla varit trevliga hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 838
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 513
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka