@Inte_Ung Du kanske behöver ta ner det till en mindre nivå för att förstå. Ta som exempel en glesbygd, vilket tror du är bäst för bygden - en superrik person som kommer, satsar visserligen och bygger ett nytt superlyxigt hus, vilket sysselsätter några personer under en period vid själva bygget- men när huset är byggt så anställer hen en person att sköta underhållet, men hämtar personen från ett annat europeiskt land som har lägre löner, skickar in det material från billigare länder osv. Alternativt kommer till 10 personer som visserligen inte är riktigt lika rika, men har möjlighet att satsa och bygga tio hus under en längre period, de har inte råd att ha en person anställd var men någon från bygden drar ihop ett företag som kan underhålla alla husen, de handlar lokalt, får några barn som bidrar till att skolan får fler elever, föreningar får medlemmar osv.
Det är alltså betydligt bättre för ett land med en större bredd som har mer pengar att röra sig med, det genererar mer pengar i längden. Det finns en anledning till att länder med feodalsystem föll ihop redan under upplysningen - ändå är det dit man vill igen när man sätter individer med mycket pengar högst upp i toppen. Ja folk med pengar genererar pengar men det betyder inte att de borde få skattelättnader. Men det finns ett mellanting mellan skattelättnader och tvinga av dem alla pengar de har, det är den där zonen mellan svart och vitt som verkar vara svårigheten i den här frågan.
När det handlar om maten på fängelse kontra äldrevården så handlar det kanske snarare om fördelningen stat - kommun och hur kommunerna använder sina pengar. Det är inte någon allmän sanning att alla fängelser har bättre mat än äldreboende. Svärmor bodde innan sin död tio år på ett av kommunens äldreboende, deras kockar vinner år efter år priser för bästa mat, det bakades ett par gånger i veckan på avdelningarna och det var fina middagar i restaurangen i huset en gång i månaden med tre rätter. Jag är rätt säker på att fängelset i samma stad inte serverar så bra mat på samma sätt.
Sen är min kommun sämre på att ta hand om skolan, jag brukar skoja och säga att politikerna har närmare till äldreboende än till att ha barn i skolan och det märks. Men jag valde att sätta mina barn i grannkommunen och jag jobbar i skola i grannkommunen. Visserligen friskola både där barnen gick och där jag arbetar. Men jag är skeptisk till allt för stora friskolekoncerner som tar vinstuttag istället för att åter satsa på verksamheten. Idag jobbar jag i en mindre koncern med en ägare som brinner för bra utbildning och rätt utbildade personer för dagens behov och det behöver få kosta.
Du är överlag väldigt svart eller vit i dina resonemang, att invandringen behöver få en översyn, vilka beslut som tas och varför det är enklare att jaga de skötsamma och kasta ut. Många gånger handlar det om beslut som får fel utfall - man tittar på statistiken - vi har alldeles för stor andel som har fått avslag som sen inte utvisas - man tar beslutet - tjänstemännen får bonus ju fler som utvisas - tanken är att motivera till att göra det svåra jobbet att leta rätt på de som bör utvisas - tjänstemännen gör som alla människor gör - ta den enkla vägen och utvisar de som sköter sig och därmed finns lätt att hitta i systemen - resultat- statistiken ser bättre ut, tjänstemännen har fått mer betalt - men grundproblemet är kvar. Här behöver man rikta insatserna på rätt saker - inte jaga den som råkade få 50 kr för lite en månad i ett tekniskt problem - utan jaga de som aldrig har jobbat vitt en dag.
På samma sätt pratar man stort och brett om att ta krafttag i skolan - vi förbjuder mobiltelefoner! Det är inte i mobilen problemet sitter - det är ett symptom inte en orsak. Det blir lite som att ge Alvedon till någon som har blindtarmsinflammation och säga att vi har satt stopp för febern. Men personen kommer ändå att dö om man inte gör något åt blindtarmsinflammationen.
Det som behövs i skolan är mer pengar till resurser - det behövs skolsköterskor, kuratorer, specialpedagoger och speciallärare som kan stötta upp lärarna i verksamheten. Det behövs mindre klasser, mer tid för varje elev med fler utbildade lärare som får stöttning istället för sparken när elever misshandlar dem.