Om sexuell åldersgräns

Jag kan ju inte svara för andra som ser problematiken med frågeställningen, men för mig framstår det som väldigt osmakligt när en vuxen människa, (helt oavsett kön, helt oavsett vem det är) skriver om barnsex, för det är faktiskt vad det är när det involverar 14-åringar.

Hade ni som tycker det är helt okej haft samma åsikt om det hade varit en ~40 årig man som ville skriva om barn, sex och hur brottsligt det ses som om åldersskillnaden är låg mellan den som är över 15 och den som är under 15?

I think not..
Men de ungdomsboksförfattare som skriver om kärlek och sex mellan minderåriga - hur gamla tror du de är?

Men de ungdomsboksförfattare som skriver om kärlek och sex mellan minderåriga - hur gamla tror du de är?
Instämmer i @Alexandra_W s inlägg. Att det inte handlar om ämnet utan om hur det beskrivs. Ordvalet hos TS triggar reaktioner hos mig.

Att det inte finns goda omvärldskunskaper och goda kunskaper om sexuella relationer mellan unga - utan om en vuxens fascination för barn som blir "heta på varann" och att TS måste skriva om det.

I det inlägg jag citerade så handlade det om att 40-åringar inte skulle skriva om 14-åringar.

F ö vet vi inte hur TS skildrar det eftersom vi inte läst det hon skrivit och får hon det publicerat så kan vi ju se det då, annars skriver hon ju bara för sig själv.

Vi tolkar nog tråden olika. Som jag tolkar det är det som framförts att 40-åringar som saknar fingertoppskänsla etc för ämnet inte bör skriva om det. Och då är vi på ordval igen, där "heta på varandra" inte signalerar fingertoppskänsla. Dessutom bedöma säkerligen TS utifrån andra trådar och hur hon hanterar ämnen där och vad hon berättat där.

Och nej jag anser inte heller att TS tycks särskilt lämpad att skriva om ämnet utefter det TS själv berättat om sig och sin situation.

Vi tolkar nog tråden olika. Som jag tolkar det är det som framförts att 40-åringar som saknar fingertoppskänsla etc för ämnet inte bör skriva om det. Och då är vi på ordval igen, där "heta på varandra" inte signalerar fingertoppskänsla. Dessutom bedöma säkerligen TS utifrån andra trådar och hur hon hanterar ämnen där och vad hon berättat där.

Och nej jag anser inte heller att TS tycks särskilt lämpad att skriva om ämnet utefter det TS själv berättat om sig och sin situation.
Men ff vet vi inte hur hon skildrar det i följetongen?
Och dessutom - vem kan läsa den?

Men ff vet vi inte hur hon skildrar det i följetongen?
Och dessutom - vem kan läsa den?

Det spelar för mig mindre roll - särskilt som TS tycks anse det är så viktigt att hon frågar offentligt och själv talar om att hon nog inte skulle få det publicerat
Då har man som jag ser det tänkt tanken.

Personligen har jag en teori om varför TS vill skriva om ämnet, men den tillför tråden ingenting. Den förklarar om den är rätt varför - men gör det inte mer lämpat.

Så kort sagt, MIN åsikt är att exakt alla ämnen får avhandlas litterärt. Men alla ämnen är inte lämpade för alla skribenter. Och jag anser inte TS lämpad för detta ämne. Och det helt utan moralpanik.

14.

Allmänt:

Fanfic, noveller mm är ju oftast skrivna av vuxna. Det här är dessutom mellan unga, inte ett Lolitaperpektiv vad jag kan utläsa. Jag kan inte heller läsa att det handlar om annat än lite vanligt hederligt samkönat sex som alla är med på. Synnerligen pk.

Nej vi vet inget om texten.
Men vi vet att TS vill publicera. Helst i text, men tvekar om internet pga de reaktioner hen väntar därifrån.
Bara det reser väl varningsflagg? Att vilja publicera på internet (som vem som helst kan göra) men inte veta om man vågar pga reaktioner?

Men en del är rädda för vad andra tycker om färgen på deras tröja. Vi är olika rädda för olika saker.

Jag kommer inte bara ihåg Hellbergs böcker som väldigt bra och varma, dessutom Trälarna serien som vände sig till ungdomar och där det förekom en hel del sex och även våldtäkter, barnamord, aborter med en strumpsticka och annat. Allt satt i ett historiskt perspektiv dvs, det var inte det som var huvudpunkten men det gömdes inte heller undan att det är/var en del av vår dåvarande och moderna samhälle.

Apropå att vuxna människor inte ska sexualisera ungdomar skulle vi om det var regeln gått miste om en av de verkliga romantiska klassikerna, Shakespeares Romeo och Julia, där Julia är 13 år gammal. :grin:
Fast du kanske ju verkligen inte jämföra gamla verk som tex Shakespeare skrev med nutida texter. Åldern där går inte att jämföra rakt av.

Men en del är rädda för vad andra tycker om färgen på deras tröja. Vi är olika rädda för olika saker.

TS har generellt inte visat någon rädsla för att uttrycka saker andra kan reagera kraftigt negativt på. Men det kan vara annorlunda med sex.

Men jag ser det med som kopplat till fingertoppskänsla osv. En för ämnet lämpad och duktig skribent kan korrekt omvärldsanalysera och med stor säkerhet avgöra om publicerande av verket kommer tas emot positiv eller negativt osv.

Är man osäker kring ämnet bör man avstå eller skaffa sig en mentor. Tycker jag.

men för mig framstår det som väldigt osmakligt när en vuxen människa, (helt oavsett kön, helt oavsett vem det är) skriver om barnsex, för det är faktiskt vad det är när det involverar 14-åringar.

Du tycker att det är osmakligt med ungdomslitteratur som handlar om kärlek/sex och sexualitet? Så en bok som handlar om två fiktiva personer som är runt 13-14 år gamla, deras kärlek och utforskande av sex samt allt annat som hör tonåren till, anser du att det är fel att såna böcker skrivs? Det är ju barn det handlar om, och sex. Är det någon skillnad på författarens ålder?

Fast oavsett vilket var ju hetsjakten mot ts från flera igång redan innan hon uttryckt sig plumt typ "heta på varandra" (personligen hade jag mer tyckt det varit konstigt om ett par, oavsett kön, 14-åringar som blir kära inte till slut bestämmer sig att ha sex). Nä, jag tror också många drar för stora växlar av det här. Alla författare researchar, jag ser bara att ts har gjort research för något som kanske är väsentligt i historian som hon berättar. De flesta författare researchar inte bara, de låter också karaktärerna, som jag skrev, bestämma i viss mån hur de ska utvecklas. För mig är det inte mer än så. Jag kan inte se att hon skriver annat än en ungdomshistoria. Vi vet ingenting hur den börjar eller hur den slutar, det kanske är till viss del baserat på egna erfarenheter blandat med fantasi, vad vet vi`? Sedan ska ni veta att det inte är så lätt att bli publicerad, är ts en kass författare köper inget bolag in den. Jag skrev en hel del när jag var frilans (vettigt betalt för historierna), just tidningarna för ungdomar ville ha kärlek och sex. Jag kan inte avgöra utifrån vad ts har skrivit på buke hur pass bra storyteller hon är, det tror jag ingen kan här...

Nämen vänta nu. Tycker du att det är helt legitimt för vuxna i nutid att sexualisera barn i texter för annars hade inte Romeo och Julia funnits? :confused:

Ja varför inte, jag kan ju inte tänka mig en värld utan. :p

Inlägget var mest om att sexualisering av ungdomar av vuxna inte är ett nytt fenomen. Eftersom 98% av alla som skriver ungdomsböcker har sexuellt innehåll (ja förutom hästböcker där det inte finns alls!) så sexualiserar många författare de ungdomar de skriver om. Att ta ut den komponenten skulle vara hycklande eftersom en stor del av av ungdomars liv, över eller under 14 år handlar om sexuellt uppvaknande, nyfikenhet, handlingar. Sedan är det naturligtvis skillnad på hur man handskas med det. Alltifrån ren porr till en mjuk och empatisk del av en persons förändring. Anne Frank tex skriver i sin dagbok om sex och kärlek.

Men det andra är att vad som är en minderårig är också kulturellt betingat. I Sverige, liksom i många andra (väst) länder finns det en nedre gräns som inte existerar i många länder i resten av världen. Den kan man tycka vad man vill om, men enligt kultur och tradition är en flicka vuxen den dag hon menstruerar. Ungefär som att i gamla tider ansågs båda könen som vuxna den dag de konfirmerades vid 14 års ålder. Att en vuxen författare skriver om sex mellan ungdomar är inte något som ska fördömas i sig eller anses vara sunkigt/äckligt. Utan det beror helt på hur ämnet behandlas.

Apropå det, det finns tydligen en norsk tv serie som heter Kids eller liknande som jag vet många minderåriga tittar på där både språk och handlingar rör sig om sex. Det lilla jag sett av den är den inte sunkig utan skildrar dagens ungdomars vardag.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 572
Senast: Palermo
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
957
Senast: Tuvstarr
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Claraclara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka