Jag förstår inte vad du menar. Påhittade frågor?Frågorna var väl påhittade inte några generella frågor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår inte vad du menar. Påhittade frågor?Frågorna var väl påhittade inte några generella frågor
Behövs inte räcker att lägga upp det på tex sociala medier, en hemsida typMen nu är ts inte författare och jag tvivlar storligen på att hon skulle få dela ut något frågeformulär om sex i en högstadieskola.
Buke är väl ett slags socialt media?Behövs inte räcker att lägga upp det på tex sociala medier, en hemsida typ
Men nu är ts inte författare och jag tvivlar storligen på att hon skulle få dela ut något frågeformulär om sex i en högstadieskola.
Sen finns ju kvitter, fejan, insta o allt annat tramsBuke är väl ett slags socialt media?
Ang. Hellberg: "Porren för barn som gjorde skandalsuccé"Jag läste med stor behållning Hans-Eric Hellbergs böcker när jag var 10-13 kanske och de riktade sig ju till den målgruppen och skildrade ju också sexualitet mellan ungdomar i nedre tonåren.
Apropå att vuxna kan skriva om ungdomars sexualitet.
Ja precis. Sen fanns ju Fibban och de värsta porrtidningarna fanns i sopbilarna. Bara att fråga sopgubbarna så fick man en tidningAng. Hellberg: "Porren för barn som gjorde skandalsuccé"
Det man inte bör glömma bort är att det då, dvs. sjuttiotalet, fanns grupper inom bla. RFSL som propagerade för att sex mellan barn och vuxna skulle vara tillåtet.
Men journalisten hade väl inte plankat av frågorna från nått annat ställe utan dom var väl påhittadeJag förstår inte vad du menar. Påhittade frågor?
Det var egna frågor, ja.Men journalisten hade väl inte plankat av frågorna från nått annat ställe utan dom var väl påhittade
Kan ju lika gärna vara Jan Guillou eller någon annan "känd" författare som gömmer sig bakom Scorpion76...
Jaha så problemet är inte ämnet i sig utan ifall ts är lämplig som skribent? Nä det kan jag inte uttala mig om.
Det skrivs ju flera spaltmeter i tidningen Frida (och andra "tjej" tidningar varje månad på ämnet, och det är "vuxna" som svarar på frågorna samt skriver novellerna ...
.
Ser inte problemet överhuvudtaget, annat än att lagen (skriven av vuxna moraltanter) tycker det är våldtäkt så fort en över 15 har sex med någon som inte fyllt 15
Men vem skall skriva om det? Bara 14-åringar?
Själva idén att en 14 åring och en 15 åring blir kära och vill ha sex är väl inte något direkt ovanligt? Det är väl bra att problematiken belyses?
Så länge det inte är så att författaren gottar ner sig i sexdetaljer på ett sunkigt sätt så ser jag inte riktigt problematiken.
Ämnet i sig är väl inte lämpligt och skulle enkelt lösas om båda karraktärerna var 15.
När jag läste Frida (drygt 13 år sedan) förekom inte sexnoveller. Ung kärlek kan skildras snyggt, ett praktexempel är Lucas Modyssons filmer. Där står inte sex i centrum utan sexualitet. En ganska stor skillnad.
Jag tycker att det kan vara ganska viktigt att skildra hur två vanliga personer har sex "till vardags", då tonåringar annars främst lär sig om sex via porr och många har en skev bild av sexuellt umgänge.HUR dom gör det är väl ändå inte så intressant? Detaljer om hur folk har sex känns inte så lämpligt i barn och ungdomsböcker.
....och att det framgår att bägge e me påtJag tycker att det kan vara ganska viktigt att skildra hur två vanliga personer har sex "till vardags", då tonåringar annars främst lär sig om sex via porr och många har en skev bild av sexuellt umgänge.
(Men inte i barnböcker, det är nog att ta i...)
Jag tycker att det kan vara ganska viktigt att skildra hur två vanliga personer har sex "till vardags", då tonåringar annars främst lär sig om sex via porr och många har en skev bild av sexuellt umgänge.
(Men inte i barnböcker, det är nog att ta i...)
Fast min åsikt var ju just att det var viktigt i en tonårsbok (13+) då tonåringar annars får sina första erfarenheter från porr. Det vore mycket bättre om deras första erfarenhet var något mer... realistiskt.Ja absolut, det kan vara viktigt och intressant beroende på hur det framförs och var det framförs. Men precis, inte i en barnbok. Jag kan inte se att det är en viktig del i en ungdoms/tonårsbok heller.
Du får gärna tagga eller citera mig när du svarar så jag ser att du gjort det.
Nejdå, det måste inte vara samma sak att acceptera tonåringars sexualitet som att sexualisera dem. Jag inser att jag lät väl anal när jag tidigare skev att man inte ska närma sig ämnet alls. Det kan man naturligtvis göra men då måste man, som @escodobe är inne på, ha stor fingertoppskänsla för hur det skrivs. Har man inte det så är det bäst att låta bli enligt mig.
Och att det skrivits om kåta 14-åringar i tidigare böcker är ju inte direkt något argument för att fortsätta tycker jag.
Jag tycker inte alls det är att dra på stora växlar att säga ifrån när vuxna skriver om barns sexualitet på ett sätt som inte känns okej. Ungdomen är otroligt sexualiserad från ett vuxet håll. Bland annat skolflickeuniformer är populära i sexuell kontext. Och i ett program på SVT sitter en vuxen man och säger att 16-åringar kan vara oerhört utmanande och att det inte är något fel att som 40-årig man ha förhållanden med dem. Att då försöka undvika att sexualisera barn ytterligare genom texter tycker jag är självklart.
Men nu är ts inte författare och jag tvivlar storligen på att hon skulle få dela ut något frågeformulär om sex i en högstadieskola.