Om sexuell åldersgräns

@Sel Min poäng verkar inte gå fram eller också är jag bara riktigt dålig på att framföra den. Böcker för tonåringar - javisst. Texter som sexualiserar tonåringar från en vuxen person - nej. Det är en fin linje där tycker jag och som jag skrivit tidigare behövs fingertoppskänsla.

Vet inte om vi kommer komma mycket längre faktiskt för det känns som att vi pratar om olika saker.

Det skrivs ju flera spaltmeter i tidningen Frida (och andra "tjej" tidningar varje månad på ämnet, och det är "vuxna" som svarar på frågorna samt skriver novellerna ...
.
Ser inte problemet överhuvudtaget, annat än att lagen (skriven av vuxna moraltanter) tycker det är våldtäkt så fort en över 15 har sex med någon som inte fyllt 15
men... hur kan du jämföra trådämnet med ungdomstidningar som i baserar en stor del av sitt material på det som läsarna bidrar med? Att en 14-åring skickar in en erotisk novell i ett försök att utforska (misstänker jag) både sin sexualitet och skrivfärdigheter, eller att en 12-åring skickar in frågor a la "jag har nyss kommit in i puberteten och har ingen jäkla aning om vad som händer med mig, hjälp?!?" till Kamratposten är ju inte alls samma sak som att vuxna skildrar ungdomars sexualitet på ett mycket problematiskt vis? jag ser det första snarare som ett väldigt bra nutida medium för tonåringar att faktiskt ha någon på andra sidan av puberteten, vuxna professionella människor som är där för att svara och vägleda ungdomar in i vuxenlivet på ett sakligt och hjälpsamt sätt.

det ena fyller helt enkelt ett ofta förbisett samhällsbehov i min mening.
det andra är ett ämne som man hellre bör ställa sig kritisk till från början än att försvara från början. det är extremt många parametrar som spelar in i en sådan process, och det finns mångamångamånga fler exempel på när det slår fel istället för att på ett ärligt, osexualiserat sätt skildra verkligheten (något som blir glasklart om man applicerar den tanken på ett annat medium, typ film. Liksom va?? hollywood är helt klart en otroligt stor anledning till vår superskeva syn på kvinnlig sexualitet i västvärlden).

vilken sömndrucken mur av ord det här blev

Jag kommer inte bara ihåg Hellbergs böcker som väldigt bra och varma, dessutom Trälarna serien som vände sig till ungdomar och där det förekom en hel del sex och även våldtäkter, barnamord, aborter med en strumpsticka och annat. Allt satt i ett historiskt perspektiv dvs, det var inte det som var huvudpunkten men det gömdes inte heller undan att det är/var en del av vår dåvarande och moderna samhälle.

Apropå att vuxna människor inte ska sexualisera ungdomar skulle vi om det var regeln gått miste om en av de verkliga romantiska klassikerna, Shakespeares Romeo och Julia, där Julia är 13 år gammal. :grin:

Apropå att vuxna människor inte ska sexualisera ungdomar skulle vi om det var regeln gått miste om en av de verkliga romantiska klassikerna, Shakespeares Romeo och Julia, där Julia är 13 år gammal. :grin:

Nämen vänta nu. Tycker du att det är helt legitimt för vuxna i nutid att sexualisera barn i texter för annars hade inte Romeo och Julia funnits? :confused:

Ja varför inte, jag kan ju inte tänka mig en värld utan. :p

Det jag reagerade på var att det var väldigt viktigt att karraktärerna var 14 och 15. Och heta på varandra, så pass att @Skorpion76 inte visste hur det skulle kunna avstyras (???).

Att skildra ung kärlek och att skildra ungt sex är två helt olika saker. Ja det är jätteviktigt att lära ut att man kan gå utanför normen men när det handlar mer om kåthet än kärlek tycker iaf jag att det blir osmakligt. Jag uppskattar sexnoveller men inte sorten där det läggs väldigt stor vikt vid karraktärernas låga ålder. Vem är målgruppen?

Jag tänker som så att ska man skildra kärlek, kåthet och sex mellan unga personer och tänkt publicera det på något sätt måste man ha fingertoppskänsla. Det blir väldigt lätt snaskigt och fel. Jag anser att en viss försiktighet behövs även om personerna är "byxmyndiga" eftersom även de över 15 kan vara lite omogna och vilse. Det här gäller då det är tänkt att publiceras, dvs kunna läsas av vem som helst oavsett publiceringsmedium.

När man skriver för sig själv... tja, då är det ju inte så kinkigt även om jag personligen inte kan se poängen eller behovet av att skildra sex mellan underåriga personer.

Men vad upprörs ni över? Jag ser inte vad som får folk att tycka det är OANSVARIGT och FÖRKASTLIGT att skriva om ämnet?
Är det inte lättare att du läser folks inlägg och sen citerar där du inte fattar hur de tänker? Istället för att slänga ut en allmän fråga till ingen alls liksom?

Oavsett om jag håller med dem eller ej så tycker jag nog att de flesta förklarat hur de tänker och vad de reagerar på. Så för mig är det inte så himla oklart.

Jag har skrivit, som vuxen, noveller till bl.a Frida med en hel del kärleksskildringar. Har aldrig varit tal om att inte få skildra det trots att jag är vuxen och skildrade den aktuella målgruppen. Ts kanske uttrycker sig plumpt, men huruvida hon är en god författare kan jag inte se utifrån hur hon författat på buke. Finns många stora författare och journalister som inte kan uttrycka sig på debattforum och sedan skriver väldigt bra.

Sen kan jag säkert har missat det, men var skriver ts att hon skriver en porrnovell? Att hon rekar lagar etc ser jag inte som konstigt, det gör helridsförfattare också. Liksom att karaktärer lever sitt eget liv, att man som författare låter dem göra det tror jag är en förutsättning för att bli en bra författare. Det finns det många författare som gör, bland annat Stephen King skriver om hur han inte kan styra sina karaktärer rätt ofta. Det tror jag är ganska vanligt och en god sak för att bli en bra författare.

Är det inte lättare att du läser folks inlägg och sen citerar där du inte fattar hur de tänker? Istället för att slänga ut en allmän fråga till ingen alls liksom?

Oavsett om jag håller med dem eller ej så tycker jag nog att de flesta förklarat hur de tänker och vad de reagerar på. Så för mig är det inte så himla oklart.

Läst dem har jag gjort, men jag förstår inte hur man kan tro att denna än så länge fiktiva novell ts skriver som jag förstår det främst för sig själv ska kunna skapa nån sexuell kris hos gemene tonåring?
Vad är att uppröras över? Jag valde att göra ett generellt inlägg, eftersom jag tycker det är så många som blir upprörda, att svara alla blir lite ohanterligt.

@Hyacinth Men jisses vad du hugger. Jag är inte upprörd, jag bara förstår inte vitsen med att gå in och säga till alla och ingen "vad är problemet?" när de flesta, vad jag kan se, förklarat vad de anser problemet vara. Om du tycker nån är otydlig är det väl lättare att fråga den direkt? Det du skriver om sexuell kris till exempel, vem exakt har skrivit det? Och är det inte lättare att fråga den användaren direkt vad den menar?

Men vad upprörs ni över? Jag ser inte vad som får folk att tycka det är OANSVARIGT och FÖRKASTLIGT att skriva om ämnet?
Antar att jag räknas in i "ni"?

Ja, jag tycker att det kan vara problematiskt. Att en fyrtioåring skriver om kärlek mellan minderåriga och ställer frågan om straffbarhet när de har sex. Jag antar - utan att veta - att TS själv levt ganska skyddat och med tanke på vad hen skrivit om sina föräldrars starka inflytande och kontrol, så kan det anses troligt att hen själv inte har erfarenhet av lesbiskt sex mellan 14-15-åringar.

DÄR blir det problematiskt eftersom det hamnar oerhört nära vuxen fascination för barn och sex.

Ja, jag tycker att det kan vara problematiskt. Att en fyrtioåring skriver om kärlek mellan minderåriga och ställer frågan om straffbarhet när de har sex. Jag antar - utan att veta - att TS själv levt ganska skyddat och med tanke på vad hen skrivit om sina föräldrars starka inflytande och kontrol, så kan det anses troligt att hen själv inte har erfarenhet av lesbiskt sex mellan 14-15-åringar.

DÄR blir det problematiskt eftersom det hamnar oerhört nära vuxen fascination för barn och sex.

Men, folk skriver om saker de inte har en aning om hela tiden. Varför tänker man att det genast handlar om snusk och porr och att TS vill få nån sorts njutning av att skriva och läsa om detta. Jag tror folk drar på lite onödigt höga växlar här.

Oj, jag har inte alls tolkat det som någon vuxen fascination för barn och sex. Jag tänker snarare att det är rätt rimligt att göra research innan man skriver något, för att det som skrivs ska vara verklighetsanknutet, liksom.

Det finns ju jättemånga ungdomsböcker som handlar om sex, våld, övergrepp och så vidare. De skrivs ju just för att det är sådant som händer i verkligheten och det är fullt rimligt att ungdomar ska kunna identifiera sig i litteratur.

Jag måste erkänna att jag inte heller förstår. Är problemet ämnet generellt eller att det är just TS som undrar?

Jag kan ju inte svara för andra som ser problematiken med frågeställningen, men för mig framstår det som väldigt osmakligt när en vuxen människa, (helt oavsett kön, helt oavsett vem det är) skriver om barnsex, för det är faktiskt vad det är när det involverar 14-åringar.

Hade ni som tycker det är helt okej haft samma åsikt om det hade varit en ~40 årig man som ville skriva om barn, sex och hur brottsligt det ses som om åldersskillnaden är låg mellan den som är över 15 och den som är under 15?

I think not..

Jag tror en hel del av reaktionerna sitter i TS språkval i tråden, om att de är "heta på varandra" osv. Det signalerar inte fingertoppskänsla eller kunskap om ämnet utan för mer tankarna åt just sexfantasier/amatörporrnoveller.

Ordvalet kan vara enbart olyckligt - men jag tror det har stor påverkan på reaktionerna. Jmf med om TS skrivit att de attraheras av och dras till varandra istället för "heta på varandra". Jag tror reaktionerna skulle blivit något annorlunda då.

Jag kommer inte bara ihåg Hellbergs böcker som väldigt bra och varma, dessutom Trälarna serien som vände sig till ungdomar och där det förekom en hel del sex och även våldtäkter, barnamord, aborter med en strumpsticka och annat. Allt satt i ett historiskt perspektiv dvs, det var inte det som var huvudpunkten men det gömdes inte heller undan att det är/var en del av vår dåvarande och moderna samhälle.

jamen att unga är kapabla att läsa om vad unga är kapabla att göra, eller helt enkelt genomlever i många fall är väl en jättebra utgångspunkt tycker jag, men nu var det väl inte direkt mottagandet i just den målgruppen som folk i första hand ville problematisera utan snarare hur vuxna närmar sig ämnet, och i det här fallet i synnerhet varför det på något sätt skulle vara "svårt" att ändra de fiktiva karaktärernas ageranden eller åldrar till något mindre kontroversiellt och, i brist på bättre ord, minfältsbenäget.

din sista rad är för mig obegriplig. att diverse gubbslem har förpestat kultur och media sedan tidernas begynnelse är ju just det som är och bär kruxet här?

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
957
Senast: Tuvstarr
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Claraclara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 655
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka