Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

men då kan man inte få fux! :eek: :p
Jag har hitills inte fattat grejen med Sir Oldenburg (förutom de fyra vita benen). Vad är det folk gillar med honom?

Fiorano, jag var faktiskt väldigt inne på Damino till henne förra året.
Dock tyckte jag att 10orna inte var tillräckligt bra, de har inte det där
studset eller bakbenen som jag hade velat ha :)

Jätteroligt med förslag! Nu känns suget att betäcka inte mindre :o
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

lite otippat till den sista och endast om hon har bra huvud, De la gardie.
Sett riktigt fina multitalanger efter honom.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

KL

Hjälp mig med tips till mitt sto.

Hon är efter Napoleon - Karlsdal, född 1993. Fick sitt första föl i onsdags och eftersom allt gick fint funderar jag på att betäcka om henne.

Vill denna gång ha en modernt högbent dressyrhingst. Stoet har egna merit i dressyr tom msv nivå. Är lite grov i kroppen som äldre modellen av hästar är. Hon behöver någon som kan förbättra hennes skritt. Har mycket bra temperament och är väldigt bra att rida och jobba.;)

Vill behålla fölet som egen dressyrhäst.
78095.jpg


78948.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

om du vill ha större skritt hade jag kollat på svenska hingstar, de utländska har sällan högre än 7or.

Dionysos har jag sett rätt ädla avkommor efter (där mamman har varit grov).
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Rolig tråd!

Då undrar jag ju såklart vad ni skulle valt för hingst till mitt sto. Hon är efter Royal Olymp- Davignon- Görlitz. Född 05 och 174 hög, modern är i samma storlek och enligt uppfödaren blir avkommorna väldigt stora. Ursäkta bilderna, har inga bra uppställningsbilder på henne. Hennes temperament är väldigt cool i all hantering men känslig att rida. Har ok gång men inte super, hoppar ganska bra med mycket vilja, tävlad lätta klasser hopp och dressyr. Otroligt lätt för samling.


32058027.jpg
29398131.jpg


Avkomman 1 år efter Faustinus som jag är nöjd med förutom att jag är rädd att hon blir liten (konstigt nog) då hon bara är 150 nu som åring.
32444869.jpg


32444877.jpg
32444857.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag har tittat på Belamour, han hade bra på skritten.:)
Sen har jag sett Zuidenwind på tävling och han var rysligt fin, men har sämre skritt än Belamour tror jag.
Har även funderat på JJ RayBan och får kolla upp honom.
Alternativet Warsteiner är ju billigt och om han är skarp gör det inget då stoet har ett super temprament. Men det kanske blir för omodernt med två gamlingar?:confused:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

JJ är kanonhärlig! Såg honom på Tullstorp, passade på att hälsa på honom i stallet oxå då temperament är av yttersta vikt för min del och han imponerade även där! Ska jag betäcka med gångart så är jag väldigt sugen på honom! :) Ska bli kul att se vad han lämnar!!
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Faktiskt väldigt otippat! Hon har ett myket bra huvud, men en sån man kan få att tända till om man vill:)
Men det kanske blir lite mkt Ladykiller xx hon är linjeavlad på honom och har han i tredjeled.

Sassibal till din skulle jag vilja pröva på Don Romantic :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Vad sägs om Hohenstaufen II som hade väldigt höga poäng på sin skritt och är väldigt elegant?
Eller vad sägs om Dahlwhinnie? Kanske för rejält?
De Noir - har fått fin blup på gångarterna, men du kanske inte vill ha import?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Rolig tråd :-)
Slänger in mina två medan jag klurar på hingstar.
Inga bilder tyvärr.
-05 e. Phin Phin - Kroongraaf - Calvados - Le Mexico. Haft två föl. 170, stor av sportmodell. Tråkig halsansättning. Enorm kapacitet, men önskas ngt mer ryggverkan. Tre stora fina gångarter.
-02 e. Forrester - Espri - Winnetou - Wulf. Dräktig. 167 cm, snygg ädel modell med lite hingstkaraktär. Kvick och modig häst, men önskar mer scoop/kapacitet. Tre bra gångarter.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Hohenstaufen hade jag inte funderat på innan. Han såg väldigt fin ut och som du säjer en mkt bra skritt.;)

Finns så många fina hingstar så det går ju knappt att välja.
Undivker helst att importera då det blir så dyrt med skicken. Borde finnas en hingst i Sverige som kan passa.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Finns det ingen stans man kan se dräktighetsprocenten hos hingstarna?
Dahlwinnie betäckte 60 hästar 2009 och det gav bara 32 föl. Är lite lågt att prova så här sent på säsongen.:crazy:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Vore kul att se vad folk hade lagt på mina då jag själv inte har något i tanken för tillfället (kommer inte betäcka än).

e. Nobel - Bayron - Herkules
227197_10150250378865948_789510947_8625520_4094660_n.jpg

224615_10150234598730948_789510947_8493064_7557532_n.jpg


Är tänkt som främst hopphäst, har inte superteknik bak men hoppar trevligt och rätt bra framben. bedömd som 'vägvinnande men lite tung galopp'. Cool och orädd häst.

e. Bayron - Herkules - Brabant (mor till ovan)
247069_10150259024975948_789510947_8706931_4901716_n.jpg


Används som hopp & fälttävlanshäst med trevlig gång och hoppar allt man styr på dock inte med bländande teknik. Lite het och speciell att rida om än superbussig på hinder och att hantera. (Gått på bete på bilden så är inte i bästa formen)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Till ditt sto skulle jag ta JJ Ray Ban.
Är fö kör i Gabby Ossis sto och skulle betäcka henne med Briar el okeanos tror jag.

Själv har jag inte lika flott sto som många andra men hon är en underbar liten fullblodsdam. e. island reef ue.switch Har tyärr inga bra bilder på datorn
DSCN0464.jpg
DSCN0463.jpg


Avkommor:
Sto -08 e. Okeanos
DSCN1535.jpg

DSCN1534.jpghttp:
DSCN0204.jpghttp:


Hingst -11 e. warsteiner
DSCN5463.jpg
DSCN5390.jpg
DSCN5373.jpghttp:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Din stora svarta hade jag nog velat prova Ampere på, och den lilla skönheten Bellagio:).
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag gillar typen på din svarta, jag hade spanat på Wladimir OA el Hermes (hade varit kul att bevara det helsvenska). Båda är dock killar som ser härligt ridbara ut och hoppar bra fast de ar dressyrkillar.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ska ju ta med stammen på mitt sto också! :p
Hon är en Brandenburger e: Drosselbart - Jirko.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 089
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp