Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ärligt talat förstår ag inte hur man kan betala så otroligt mycket för ett avelssto? Då förstår jag att det inte går med vinst med avel.
Det finns väldigt fina och trevliga ston som tävlat för en bråkdel av de priser ni räknar upp här.
Jag personligen anser att selektionsto och msv är ingen direkt super merit. Ser hellre att stoet har tävlat svår klass, prestationsklass *** eller Elit-prem. MSV-hästar kryllar det utav.Varför skulle det inte gå att sälja föl undan ett selektionssto med meriter i msvklass.
Fast kryllar det verkligen av ston med placeringar i MSV dressyr? I hoppning är de nog några fler men ser man till ryttare att rida MSV-hästarna så är det ju inte så att det är massor av ryttare med placeringar i MSV dressyr. MSV C kanske men inte B och framförallt A, eller är det jag som inte hänger med? Samt hur många svenska ryttare rider med placering i svår dressyr?
Ett gångartssto med placeringar i MSV dressyr tycker jag är ok, på hoppsidan ser jag gärna placeringar i minst 1.40
För mig ligger ett starkt möderne allra högst, före egna meriter faktiskt. Gällande egna meriter så handlar så mycket om rätt förutsättningar iform av ryttare och pengar samt intresse hos ägaren. Jag är så trist så jag tror fortfarande att det finns en hel hög hästar som inte når sin maxpotential pga ryttarbrist etc.
Min förra tävlingshäst var ett bra exempel på just det ni nämner, bara för att de tävlar behöver nedärvningen (eller stammen) inte vara bra.
Hon föddes som klass 1 föl och fick gångartsdiplom som 4-åring, tävlade upp till S:t Georg, var selektionssto. Gick med mig 2 SM i handikappdressyr med tredjeplac.
Fick 2004 ett föl som blev klass 1 både som föl och på treårstest och är selektionssto (men har som nu 10 år gammal varken tävlat eller fått föl).
Men tittar man bakåt i (den gamla) stammen finns egentligen ingenting som talar för att hon skulle föra vidare det hon gjort och ärligt talat kan jag inte se att den stammen är särskilt eftertraktad idag, mer än hos de som vill bevara " den gamla svenska".
hennes blup http://www.blup.se/sv-SE/horses/45114-martina-22-swb
Nu blir ju visserligen detta bara spekulationer eftersom hon bara fick en avkomma.
Men som sagt tävlingsresultat är ingen garanti för bra avkommor.
Nej, mitt intryck är att det säkraste kortet i avel verkar vara en riktigt stark stam, finns det en massa tävlingshästar bland syskon och morbröder/mostrar, ett par-tre generationer elitston, och stoet inte är efter ett totalt stolpskott till hingst, så brukar avkommorna ha en hög lägstanivå. Det smäller högre än egna prestationer, nästan, när det gäller avel, för precis som du beskriver finns det ju en del ston som lyckats bra i sporten utan att egentligen ha stammen för det, men som sen inte blivit så bra som avelsston. Halla är väl ett bra exempel på det, t ex.
Exakt, det kan mycket väl komma en bra avkomma från ett sto och betyder ju absolut inte automatiskt att de efterkommande kommer att bli det också. Gener kan spela ordentliga spratt. Hade en häst efter Chirac (ue. Ceylon) som hoppade höghus som en katt och hade gångarter som en c-ponny på amfetamin. Dvs inte många rätt där. Halla vet jag inte vad det är för ett sto tyvärr...
Det är ju mycket på grund av detta som jag inte förstår hur folk kan tro att de ska få så bra betalt fört sina "avelsston" (trasiga/oridbara tävlings/ridhästar). Därav trådstarten. det är stor skillnad på avelssto och avelssto. Alla ston kan få föl, men inte alla levererar och är därför inte värda dessa summor.
Ratina Z's avkommor har väl inte utmärkt sig som något fantastiskt vad jag vet. Hon har minst 10 avkommor vad jag kan hitta.
Oj... hon har iaf fyra svårklasshoppare och fyra godkända hingstar bland sina avkommor. Och en BRA drös med barnbarn som gjort det samma.