Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

nu är jag verkligen ute i god tid men mina två 10or kan kanske få vara med idag. ingen idé att lägga upp några exteriörbilder med tanke på att båda växer som ogräs just nu, hihi

sto e. Tornesch-Irco Mena-Cordon Bleau.
Mamman har placeringar i svår hoppning och har lämnat diplomhästar.
9-14.jpg




sto e. Jeopardy-Allegretto-Falleur
17-2.jpg




För skoj skull kan jag ju ta med min prinsessponny också.
sto f-05, 130 cm hög e. Sandokhan 1 ue. Horshaga Manolito
fick diplom som 4-åring med 9-9 i hoppning, placerad på 5-årschampionatet och har obegränsat med kapacitet
snygg.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Vilken kul tråd! Jag är ganska dåligt insatt i avel så jag vågar inte göra några uttalanden om vad jag hade lagt på era fina ston.

Bamora hade jag själv gärna haft i stallet och då hade jag nog velat ha en ferrari som någon precis nämnde, så Jazz hade ju minst sagt blivit ett spännande val. ;)

Vad hade ni valt för hingst till mina ston?

Sto nr.1: f.05, 167cm e.Florencio I ue.Pik Labionics-Pik Bube
Känslig men bra och sund i huvudet, genomgående bra gångartarter med stort plus för galoppen. Korrekt i kropp och benställ men biljarderar något.
Kping16april200.jpg

Kping16april477.jpg


Sto nr.2: f.05, 160cm e.Dr Doolittle-Donnerhall ue.Weltmeyer
Riktigt bra huvud, genomgående bra gångarter med en super skritt. Lite liten men rör sig stort, mycket bakbensaktivitet, korrrekt i benställ.
Kping16april061.jpg

Kping16april236.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Har tyvärr inga bilder på mitt sto Beaujolette e.Olivi-Michelangelo-Ulft. Exteriört så är hon liten 160-161 cm, rätt finlemmad och ser rätt "holländsk" ut, tänker då det kvadratiska och halsansättningen. Förslag önskas

Till Bamora så hade jag provat Tango e.Jazz-Contango. Hon verkar ju vara cool och har storlek och linjer. Kombinationen Tango-Krack C-Gribaldi låter spännande i mina öron.
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*kl*

Vågar inte lägga in om hingst.. Kan absolut NADA om det... :P

Mitt sto:

Bozaida. Arab e. Sparto U. Borowka Ue. El Borr.
146cm i mkh. Mycket bra psyke, bra ben och bra massa. Något svag överlinje. Rör sig trevligt. Bra skritt och mycket bra galopp. Traven något kort och "springig". Hoppar mycket bra med bra teknik. Föl gärna till dressyr. helst över ponnymått.

29230265.jpg


29230269.jpg


29230304.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ponto, Briar! Han har bla en avkomma som går som tåget som har just fullblod på mödernet! då bibehåller du troligen också hoppningen så har du en riktig multitalang:)

Smulan87
Sto nr 1 Sir Donnerhall
Sto nr 2 Ampere

JessicaB
Till ditt Sandro hit sto skulle jag gärna vilja ha Don Schufro

Retzinas
Flemminghsto så självklart Rosseau!:D
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Superfina ston har du.
Jag hade nog tittat på Bellagio till den lilla och Zuidenwind till den första kanske.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Hon jag hade min häst hos förut födde upp Marina Mattssons häst Beckham, han är e: Bernstein ue: Koncerz xx, och han är en av Sveriges mest lovande hästar! :D

Något modernare skulle jag nog välja JJ Rayban eller Amperé :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Åh tack snälla! Ibland kan jag tycka det är synd att jag själv inte är avelsintresserad då båda säkert skulle passa väl i avelsboxen. Men vem vet någon gång ska man ju själv bli "dräktig" och då kanske det är läge...:D Drömmen hade ju varit att ta fram en alldeles egen Totilas-unge (speciellt nu när man såg vad den första gick för på auktionen..:angel:) Men med så ringa erfarenhet av avel och dessutom obeprövade ston så känns det inte riktigt aktuellt. :(

Den lilla har dock enligt uppgift fått föl redan som 3-åring i Tyskland (kanske därför hon är så liten?) men vet tyvärr inget om avkomman.

Tackar för era förslag och det är faktiskt hingstar som absolut skulle vara tänkbara, bortsett från kanske Ampere som jag av någon anledning inte är särskilt förtjust i.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Hahaha oki lite modernare.. hmmm

BH Zack kanske?

Phaloma Cabachon och Fetcher N

Zamona xx - Briar & canterbury för gång och hopp sen lägger jag Niveau och Fetcher N som utmanare

peak Dionysos eller dalwhinnie för två av Donnerhalls stora i samma avkomma om man vill linjeavla annars tror jag Ampere och Johnson skulle kunna sitta som en smäck. Zuidenwind som utmanare.

Aidas Corlensky G , Bravour, Sandro Gold eller Canterbury

Wayana Florencio, Johnson

Känns verkligen seriöst att spotta ur sig hingstar så här:D
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

jadu.. Jazz.. Det hade säkert blivit en VÄLDIGT fin häst, men då bamora har brum brum så det räcker så krävs det att nån förbokar och förskottsbetalar för att jag ska ta honom till henne :P Tango har ju samma ägare som Bamora hade innan, så jag hade möjligheten att betäcka med honom. Men det är nåt som stör mig med hans rörelseschema. Finns andra jazzsöner som jag hellre skulle ta. Plus att jag måste regga avkomman som kwpn i så fall. Florencio är jag tveksam till pga benställen han lämnar, Bamora har bra ben, men jag strävar ändå efter den omöjliga perfektionen än ser igenom fingrarna på vissa saker.

Sto nr 1 e: florencio hade jag valt apache. Ditt sto verkar ha bra typ men vad bilderna visar hade jag velat ha lite mer gest i stegen, därav valet på honom.

sto nr 2. e: dr doolittle hade jag valt stedinger. Han lämnar höga avkommor, men ädla med bra mekanik.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om Bamoras ungar blir så lovande som de bör så hade jag tingat en unge direkt e.Jazz, jag vill ha MYCKET energi och nerv och är i och med det mycket förtjust i hans avkommor. Dessvärre samlar jag redan på för många hästar så det är inte aktuellt (iaf. inte just nu :angel:).

Bilden luras nog lite, hon har ganska mycket gest. (alltid vill man ju ha mer förstås..) Dock har vi försökt tona ner henne lite rent allmänt än så länge då hon ännu inte är stark nog att sätta tryck i då hon gärna blir lite hög i nacken och tappar bärigheten.
Apache har jag aldrig hört talas om men googlade lite snabbt och snygg var den ju iaf! Att dessutom Krack C låg som morfar gjorde det ju inte sämre, kände dock inte till hans far UB 40 alls? :confused:

Stedinger har jag ju hört talas om men vet inte alls vad den lämnar, måste nog youtuba. :idea:

Kul att höra förslag från er som är kunniga inom området, inser allt mer hur novis jag är. :crazy:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Har kommit så många ny ston i tråden men:

Bamora: säger fortfarande Bellisimo NRW (heter han numera) som är på väg ut på banorna igen med den äran. tror han hade gett ett lugn, ridbarhet och ännu mer röreöse genom kroppen.

Blue Flame: Emmerton, han lämnar både gång och hoppning, och det är ursnygga pampiga hästar ofta:).

Ada: Shooting Star, eller kanske Hermes för att få ner storleken lite:p.

Pontes xx-sto: Damino:D!

Hoppstona tycker jag är svåra!

Mitt sto e Quite Easy-Tabac. 161 cm, bedömd som sexåring med 88787=38p (hade kunnat trava för en åtta om hon hade haft en bättre visare:o) Behöver ridbarhet och bra inställning till arbete.
n1590181870_145720_5341578.jpg

168051_1649692454085_1590181870_1398257_1926737_n.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Apache har jag aldrig hört talas om men googlade lite snabbt och snygg var den ju iaf! Att dessutom Krack C låg som morfar gjorde det ju inte sämre, kände dock inte till hans far UB 40 alls? :confused:

Min lilla Beaujolette har samma kombination som UB 40
Är riktigt sugen på att köpa ett sto som är e.UB 40 och linjeavlad på Olivis mormor Charisma Utopia, just nu dräktig med fina Uphill.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 089
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp