Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Tack ni som gett mig tips, Bellagio blev jag genast sugen på och även Don Romantic... har inte vågat tänka så stort innan som DR men lillan är ju så liten o nätt så kanske ändå. Annars tror jag själv mitt stora sto borde passa med Floricello eller kanske Hermes.

Don Henrico? Tycker han är riktigt riktigt fin (säger jag som är hoppnörd) :D
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*KL*
Rolig tråd!! Spännande med alla olika tankar :)

Är det nån som är sugen på att fundera ut nån lämplig hingst till mitt sto Lotus e:Blue Hors Hertug-Tip Top? Syster på mödernet med godkända hingsten Maserati. Märr av bra, feminin mindre modell, ok benställ o mkt bra gångarter, visad med 88799, fick 1p avdrag för att hon vid tillfället inte var mer än 158cm. Klok dam som vet vad hon vill, men behöver en hingst som har gott o lugnare temperament, då Lotus själv kan vara lite nervig och svårriden. Fått en avkomma -07 e Bocelli som jag är mkt nöjd med.

äsch...lyckas inte lägga upp bilder nu heller :(*

De jag kommer att tänka på nu till Lotus är BH Don Romantic eller BH Rush Hour!
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Min tur nu då :laugh:

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.391973620966.173327.731870966

( stoet är iof. redan inseminerad,ed SWB-hingst.kan avslöja hingsten sedan.)

Benedictin, gått MSV hopp. behöver bättre gångarter,bättre ridbarighet, mera "massa" och gärna högre avkomma, gärna "multi-hingst", stoet är bara 160cm i mkh.

e. Le Mans xx 824
ue. Rockad 406
(modern Balalajka är Elit-prem.)

Lite olika bilder på damen, dock ej någon bra exitör bild, men ett "hum" iallafall :cool:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Corlensky G är en intressant hingst och visst behövs det längre ben, iaf till den svarta. Den bruna har fått längre ben än sin mor. Men jag har förstått att han inte är permanent tillgänglig i Sverige utan bara inlånad denna säsong? Jag har inte möjlighet att betäcka nu så om det blir i framtiden kommer det förmodligen bli om några år.
Hur är hans temperament på avkommorna för jag minns att det var lite snack om att han var speciell när han kom, och mina ston är ganska envisa och smarta så man vill ju inte lägga på en massa nerv också.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

.

Fiorano, till ditt sto hade jag nog valt en hingst med mycket arbetsvilja och som visat sig lite på tävlingsbanorna. Kanske Hermes? Det blir kanske ingen stor häst, men det är trevligt med lite mindre hästar också. Jag hade nog kunnat tänka mig Lambourgini också då jag haft en sympatisk, lättriden häst efter honom och hört att han ger trevliga allroundhästar.

Eller så hade jag lagt något mer hoppinriktat, hon är ju trots allt efter QE :)
Är hon hoppad något förrestän?

Tack ni som gett mig tips, Bellagio blev jag genast sugen på och även Don Romantic... har inte vågat tänka så stort innan som DR men lillan är ju så liten o nätt så kanske ändå. Annars tror jag själv mitt stora sto borde passa med Floricello eller kanske Hermes.

Både Hermes och Lambourghini finns med i mina egna spaningar (överst på listan ligger dock Henfynyw Tywysog:p). Tetris hoppar riktigt bra! Red lite hoppträningar när hon var ung och innan frakturen hann göra sig påmind. Båda mina tränare tyckte hon var riktigt fin varav den ena ville köpa henne. Mödernet har lämnat en del fina hopphästar som iaf gått msv och någon med väldigt bra poäng också:). Bravour ligger högst i kurs hos mig om jag skulle lägga hopphingst på henne.

Floricello tror jag verkligen på till båda dina, i din lilla blir det lite linjeavel på Florestan, men det gör väl knappast något.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag skulle titta lite närmare på Damsey till Tetris, skulle kunna vara en hingst som kan komplettera henne bra. (Om Rosevelt hade funnits kvar i landet så hade jag nog funderat på honom med)

Emmerton är en ny bekantskap som jag själv inte tittat på till Flamman tidigare :)

Nackdelen med både Damsey och Herzendieb som någon annan tipsadeom är att jag inte har möjligheten att se dom liv:(. Herzensdieb har jag alltid haft en liten crush på och Damsey är också riktigt fin!
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*KL*

länk borttagen av moderator
Ponnysto 142 cm med mycket bra både gångarter och hoppförmåga. Ganska känslig. Lämnar ganska stort och grovt, med ffa bra rörelsemekanik men även bra hoppförmåga.

Vill betäcka med halvblodshingst nästa gång för att få en större avkomma att behålla själv till dressyr framför allt, men får gärna även hoppa bra.

Bild på fjolårets avkomma e.newforesthingst (139 cm), som redan är nästan 140 cm, knappt 1 år gammal: länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ja, han är fin.

Fast eftersom hon ändå lämnar så stora avkommor, så tänkte jag halvblodshingst denna gången i stället för ponnyhingst, så att jag själv kunde få en avkomma som blev stor häst att rida på (är ju för gammal för att tävla ponny :))

Något förslag på halvblodshingst till henne?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

En kompis till mig har tre avkommor efter Veronas Bo Gi, alla är pyttesmå! (C-ponnyer)
Stoet är en stor D-ponny med ganska stort bakom sig. :) Men Bo Gi's morfar är fullblod har jag för mig så man vet väl aldrig.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ja det är ju den stora nackdelen...
Men om jag hade fått bra information om hingsten och trodde på kombinationen, så hade jag nog kunna tänka mig att använda en "utlandshingst".
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om ni hade haft min lilla då, hur hade era tankar gått då? (2år fram i tiden)

Rozalie f -10 e rosevelt-ragazzo-jaguar
Mycket trevligt temperament, blir nog inte så stor - strax över 160 skulle jag tro.

DSC_4428.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Min lillskit (än så länge, född -10) e Odermus R-Rhett Butler xx - Battleburn xx ska betäckas som 3åring

32427043.jpg

Tillägg, hon kommer behöva en hingst som har bra halsansättning, gångarter och höjd (hon blir liten). Hopp/fälttävlan. Hon är trevlig men mycket mycket känslig.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om ni hade haft min lilla då, hur hade era tankar gått då? (2år fram i tiden)

Rozalie f -10 e rosevelt-ragazzo-jaguar
Mycket trevligt temperament, blir nog inte så stor - strax över 160 skulle jag tro.

DSC_4428.jpg

don henrico! (inte alls snöat in på den hingsten :p )
eller Dionysos, fast det kanske blir för tight med Rubinstein I?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag gillar båda två
Men tror att det blir lite nära ja. Även Lauries Crusador xx i Don Henrico
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

De jag kommer att tänka på nu till Lotus är BH Don Romantic eller BH Rush Hour!

Ja DR hade jag som lite kandidat när jag valde förra gången, men av nån anledning är jag inte så förtjust i honom. Kan inte rikigt sätta fingret på varför, bara magkänslan :o
Intressant med BH Rush Hour, har inte alls tänkt på honom! Kan du motivera varför du valt honom? :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Både Hermes och Lambourghini finns med i mina egna spaningar

Floricello tror jag verkligen på till båda dina, i din lilla blir det lite linjeavel på Florestan, men det gör väl knappast något.

Kul att vi tänker lite lika. Fendi är redan linjeavlad på Florestan eftersom han är morfar till Royal Olymp :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ja DR hade jag som lite kandidat när jag valde förra gången, men av nån anledning är jag inte så förtjust i honom. Kan inte rikigt sätta fingret på varför, bara magkänslan :o
Intressant med BH Rush Hour, har inte alls tänkt på honom! Kan du motivera varför du valt honom? :)

Bra typ, det ädla bevaras, bra höjd - över 170 cm, bra temperament - Rubinstein blodet som jag verkligen gillar:love:, fin ridbarhet och tre bra gångarter!

Rush Hour var mitt förstahandsval till Mercy men han är ju inte tillgänglig här i år samt har dålig fertilitet. Kan även tänka mig Bellagio åt Lotus - fast tror att det då blivit lite mer "sprak" mellan öronen än vad det blivit med Rush Hour;)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om ni hade haft min lilla då, hur hade era tankar gått då? (2år fram i tiden)

Rozalie f -10 e rosevelt-ragazzo-jaguar
Mycket trevligt temperament, blir nog inte så stor - strax över 160 skulle jag tro.

DSC_4428.jpg

Bellagio! Han kommer bevara hennes fina typ men ge lite mer storlek åt avkomman;)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

KL

Vilken rolig tråd! Vad hade ni lagt på mitt sto e. Flemmingh - Shogun** - Aderlass?

1254495367_resized.jpg


1262465510_resized.jpg

Till Stina hade jag valt Canterbury! Det hade blivit en riktig multitalang;)
Gillar även mimus förslag på Hesslegårds Rubin eftersom Stina ger så bra typ åt sina avkommor:love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp