Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

På Mercy hade jag valt Zuidenwind! Mkt bra typ samt 899 på gångarter på bruks i KWPN. Har dessutom en riktig mummastam med både rubinstein o jazzblod :d

Jag känner för honom som du känner för Don Romantic. Jag VET att han passar mercy som hand i handske...men.... det är något som inte klickar;). Sen gillar jag inte flyktinstinkten som Jazz kan nedärva.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

På detta sto då?

e: Ludwigs Champion - Mas Media** - Groom Dancer**

IMG_9567.jpg


IMG_9558.jpg


IMG_9554.jpg

Tycker att du gjort ett alldeles utmärkt val i år och skulle gjort detsamma;) Canterbury m a o!
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Totilas! Den första (urdyra) avkomman som såldes på auktion var e Totilas-Rubinstein;).

Ja, det hade varit fint att få en sådan! Ligger tyvärr lite över min budget som fattig student. ;)

FAst jag kan ju alltid låna ut magen om någon är sugen på att göra komben. :angel: :D
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om ni hade haft min lilla då, hur hade era tankar gått då? (2år fram i tiden)

Rozalie f -10 e rosevelt-ragazzo-jaguar
Mycket trevligt temperament, blir nog inte så stor - strax över 160 skulle jag tro.

DSC_4428.jpg

Håller med om Bellagio av samma anledningar! Annars Zuidenwind. Om du inte är rädd för att behålla ev liten storlek så hade jag gärna sett Florencio på henne. En sådan som stannar på 160 cm hade varit perfek som juniorhäst eller till en liten ryttare ( jag :p ).
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nu har jag tagit mig tiden o läsa igenom allt ni har skrivit :P Har dock inte rotat i era hästars stammar så mkt som jag borde, men de hingstar som "pluppar" upp är:

Cyllene: Orlando med Canterbury ;) Landadel med Herzendieb ;) O montestoet med Stalypso

Ottilia: Camaro M med shooting star

Croquis- Rubinsteinstoet med Apache, master eller Tuschinski. Tre ganska olika hingstar. Men jag skulle gärna se lite krack c blod i henne.

Nougat: Bendicitin med Stedinger, multihingst med storlek

Aida: Rosevelten med Connaisseur eller Bellagio, ser ut att behöva lite längre hals och lite mer uppåtrörelser grundat på det kortet.

Krisse: Gladys med Johnson, för att få lite mer "här kommer jag" o mer flashighet. Mercy med Connaisseur, för att han är väldigt komplett.

The johanna: Landlorden med stalypso, orlando med Canterbury och calido med Herzendieb. Tycker du behöver lätta upp lite. Samtidigt som jag ser alla dina ston som hoppston som borde röra sig bra.

Skifting: Hade du velat ha fbl så hade jag sagt business. Men med hbl så säger Chirlon, han borde ge dig en rolig, vacker multiavkomma med rätt temperament.

Lucy: ditt conteursto skulle jag ha betäckt med stakkato.

Bamora kommer inte betäcka med Don Primero, jag har inte rätt "känsla" för honom. Dessutom börjar han bli lite gammal o omodern. även om han lämnar bra. Jag är rädd för att skapa en omodern avkomma.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Vad hade du lagt på Birka då?:D

Maserati såklart;) :D Med reservation för att det kan bli en avkomma med kort rygg. Annars tror jag att de kompletterar varandra väl! Det kommer bli en avkomma med en alldeles underbar galopp:love:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nu har jag tagit mig tiden o läsa igenom allt ni har skrivit :P Har dock inte rotat i era hästars stammar så mkt som jag borde, men de hingstar som "pluppar" upp är:

...................

Krisse: Gladys med Johnson, för att få lite mer "här kommer jag" o mer flashighet. Mercy med Connaisseur, för att han är väldigt komplett.

......................

Bamora kommer inte betäcka med Don Primero, jag har inte rätt "känsla" för honom. Dessutom börjar han bli lite gammal o omodern. även om han lämnar bra. Jag är rädd för att skapa en omodern avkomma.

Gladys har faktiskt gått till just Johnson ett år! Tyvärr var skicken urusla så hon blev inte dräktig....

Jag tycker att Bellagio- som Mercy går till i år- är mer komplett än Connaisseur;)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Ja, det hade varit fint att få en sådan! Ligger tyvärr lite över min budget som fattig student. ;)

FAst jag kan ju alltid låna ut magen om någon är sugen på att göra komben. :angel: :D

Jag tycker du gjort klockrena hingstval till ditt Rubinstein sto! Så hade nog fortsatt med Florencio eller Flemmingh blodet (Lingh, Krack C). En outsider skulle kunna vara Twiligt;)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

aa, bellagio är fin. Men han är lite för nära släkt med bamora. Jag funderade dock själv på att göra en linjeavel. Men de känns dumt när man varken vet riktigt vad stoet eller hingsten lämnar.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Croquis- Rubinsteinstoet med Apache, master eller Tuschinski. Tre ganska olika hingstar. Men jag skulle gärna se lite krack c blod i henne.

Jo, jag försökte ju med Krack C förra året. Skicken var inte bra och hon tog sig inte. Så det ligger en Lingh-bebis i magen nu. Flemmingh känns väldigt intressant till henne. För tillfället så har jag nästan bestämt mig :p för Temptation till henne i år.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

I den bästa av världar så hade jag lagt Don Schufro på din Lotus.
Nu så skulle jag nog fundera på Highcruiser eller Hampton för att få in Caprimond då jag sett flera bra komb med Hertug eller Heslegårds Rubin som wildcard.

Intressant! Vi har lite samma tankar :) Har faktiskt själv, sen hon betäcktes -06 funderat på DS, o nu när hon är äldre o haft föl så är tanken inte främmande alls att köra henne över bron..Speciellt nu när hennes avkomma e Bocelli blev så lyckad :)
Heslegårds Rubin är oxå med i tankarna. Skulle jag betäckt iår hade hon gått till honom! Enda tveksamheten är färgen ;)
Highcruiser, Hampton o Caprimond är för mej däremot ganska okända i tanken, spännande att du sett flera lyckade i den kombinationen, det får jag helt klart kolla upp! Tack :idea:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag känner för honom som du känner för Don Romantic. Jag VET att han passar mercy som hand i handske...men.... det är något som inte klickar;). Sen gillar jag inte flyktinstinkten som Jazz kan nedärva.

Haha okej, synd ;) Han var en av de få hingstar iår som fastna i min mage, så jäkla trevlig uppsyn!
Ang Jazz, han blir ju i tredjeled där, tror du siken är så stor då? Mest nyfiken för att jag själv är så sugen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Lucy: ditt conteursto skulle jag ha betäckt med stakkato.

Brukar hamna där! :D

Har dock fått 2 röster fr mkt gott håll o de hamnade på Tornesch vilket nog inte är fel heller.

Så ni röstar i samma riktning..förutom Furioso..

Är alldeles för kass på SF. Furioso, googlade Norton och han ser väldigt fin ut men bara ett par 1,50 starter? Har han betäckt mycket eller räcker han inte? Hur ser avkommesidan ut? 10 i år borde ha visat ett gäng 5 åringar iallafall förra året, någon på unghästVM el dyl?

Andra ideer?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

ja, vet ej hur gamla hans äldsta är..

Corlensky G?

Ej stakkato på henne om du ej vet vad hon ger...om du ej bryr dig om storlek o typ :). Han har finare söner kan jag tycka..


Av de hingstarna som är i Sverige är det ej så många som skulle passa henne om du vill ha beprövat men zirocco Blue (http://www.vdlstud.com/paard/3/1/85/jumping-horses/zirocco-blue-vdl.htm) o det kan ev gå att få in färskt.. om han passar henne..Är filmen i kort format?

Zorro är faktist ej ett tokigt alternativ heller tycker jag o har sett et föl nu med väldigt långa ben o var fin med ett baloubetsto. Han har ok möderne.

Tornesch har absolut ej tillräckligt bra möderne men vi får se vad han ger. Han ger sjysst front.

Warrant har riktigt bra möderne men kanske ej passa henne..

Stalypso? ( har han prestmöderne? Har glömt)..

Empire ger väldigt fina avkommor o finns på fryst. Så nöjd med min!!! Långa ben o finare ( mkt finare) än mamman. bra gallopp.

Ja svårt...Angenämt problem---

Mkt spänst o bakben.
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

aa, bellagio är fin. Men han är lite för nära släkt med bamora. Jag funderade dock själv på att göra en linjeavel. Men de känns dumt när man varken vet riktigt vad stoet eller hingsten lämnar.

Jag tänkte inte Bellagio till Bamora utan att han passar Mercy bättre än Connaisseur.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Haha okej, synd ;) Han var en av de få hingstar iår som fastna i min mage, så jäkla trevlig uppsyn!
Ang Jazz, han blir ju i tredjeled där, tror du siken är så stor då? Mest nyfiken för att jag själv är så sugen ;)

Tyvärr fastnar han inte alls här....:angel:

Jag har hört talas om Zuidenwind avkommor som har det där "flykttänket" som föl så jag vågar inte chansa. Men det är jag det.....
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

hihhih... ja de är lite pansarvagnar. men rör sig bra. Orlando stoet är klass 1 på gångarter. men jag skulle nog inte våga helt dressyr, kan dock tänka mig hoppstam med gång. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp