Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Några förslag på hingst till ett sto av det större slaget med stammen Briar - Cortez? Gärna med hyfsade gångarter och lite kortare i rygg/länd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Vad hade ni valt för hingst/ar till denna dam?

Barona (45) e.Bayron-Lambert-Prince Fair XX

Jag tycker att Breitling TP kunde vara intressant på ditt Bayron-sto, kanske även Flash Dancer IM, båda har 8 på benen och 889 i gång samt har stort att brås på. Zuidenwind är också en stilig herre ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jaså! Är han?!! Han som ser så jävla ridbar ut! Typ mkt därför jag nämnde honom, plus att han är som en gummiboll som trots det aldrig glömmer sina bakben :)

Ja jättefin, höll på att trilla av stolen när jag läste PS hemsida. Skickar de så ska de ha nästan 4000 EUR! Hick!! Det är lite Totilas över det, dock med konstaterat föl (står 1.10 antar det betyder 1/10?). Och så kommer det ut en liten förskrämd sak till våren som tycker bommar är otäcka..:eek: :crazy:

Jaja smakar det så kostar det..
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Länken fungerade. Det var ju jättebra info där. Tack.;)

Nu har jag 5 alternativ

Belamour
Zuidenvind
Hohenstaufen
JJ Rayban
Warsteiner

Vilken borde passa bäst till mitt Napoleon sto om jag vill ha en högrest dressyrhäst med bra gång och förbättra stoet skritt? :confused:

Nån av de tre i mitten hade jag valt. Både W och B är rätt rejäla, lär inte ge ädlare avkommor bara sådär :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jätterolig tråd!!

Sack-Flamingo sto 170+ mh. Har ett 2 månaders föl efter Zuidenwind nu. Hon är en rejäl dam med bra taktmässiga gångarter och en snygg sida. Vad skulle ni lägga för hingst på henne?:)

Betäcks eventuellt 2012 igen.

229206_10150182868271344_563156343_7052908_6733477_n.jpg



Sonen efter ZW på bilden 7 veckor
248232_10150193108301344_563156343_7155275_6649120_n.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

vad för hingst skulle passa mitt sto då.

Tysk ridponny

Pia-moni 147cm

E: Madison (e: magister u: pascal )
U: Patricia (e:Florist u: Polly )

190302_1865991455136_1401520633_2004476_21775_n.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Belissimo M skulle vara kul att se en avkomma ifrån med ditt sto :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*KL*

Alla bara kastar ur sig hingstar men ingen motiverar varför man skulle valt den hingsten till det stoet `?

Tycker det skulle vara väldigt intressant med en motivering och mer lärorikt än att bara rabbla hingstar .

Mia
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Fina, fina Cinnamon.:love:

Hennes son ser ju väldigt komplett och trevlig ut, den borde du sälja dyrt!

Hade jag haft Cinnamon hade jag tagit His Highness.
Av de hingstar du nämner hade jag valt BH Zack.

Copernica, Cinnamons syster har en mycket trevlig avkomma efter L´Acteur som klättrar uppåt i klasserna just nu.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Belissimo M skulle vara kul att se en avkomma ifrån med ditt sto :)

Det är en fin hingst, men eftersom han är rätt stor och rejäl själv vad jag fått intryck av (har ej sett honom IRL, rätta mig gärna om jag har fel) kanske deras dejt skulle resultera i en bamsing!:o:D
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Det verkar som ni har ungefär samma uppfattning om hingstval till Cinnamon som mig. Det är ju bra. Har kollat lite på L'Acteur och L'Espoir, som jag inte hade någon koll på. Gillade L'Espoir bäst. Sedan nämndes Temptation, Apache,BH Zack, Bellagio, Ampere och His Highness. Är inte His Highness död? Finns det fryst kvar på honom? Han skulle annars passa henne fint tror jag. Apache är jag lite tveksam till fadern på, har hört lite om honom. Vad har Apache lämnat, ngn som vet? Bellagio är fin, men det är något som inte 'klickar' för mig.
Jazz är jag inne på, för jag vill få fram ett nytt avelssto:angel:, men det blir väl en hingst isåfall. Jag tror själv på Jazzblod till henne, för hennes temperament är så bra och lämnar utrymme för jazzblod. Han lämnar så fina fronter, med mycket uppförsbacke. Tycker BH Zack är väldigt 'jazzig' fast han är e Rosseau-Jazz.
Svårt:confused:
Jo, jag vet att det är Elit på Copi och hennes mamma och mormor... det är ju inte helt fel:).
Och vem var det nu som hade Cinnamons syster e Sandakan? Det var ju jättekul! Vi måste ju växla mailadress och ha lite kontakt! :bump:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Rayban hade jag glömt!
tycker det låter som en toppenplan att vi betäcker nästa år så har
vi en massa söta fuxston 2013! :D
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nyfiken på varför briar?

Jag gillar Briar men är orolig för lite hårt huvud i den kombon + en rätt taskig exteriör.
Mitt sto är rätt kompakt och sätter gärna bulliga muskler.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Skifting: Hade du velat ha fbl så hade jag sagt business. Men med hbl så säger Chirlon, han borde ge dig en rolig, vacker multiavkomma med rätt temperament..

vad kul att du tycker Chirlon... Har själv funderat mycket på honom... Borde vara rätt typ att förbättra med och även för hans temperament (har träffat honom "in person"... ) och fina rörlighet... Men min största frågetäcken... vågar man betäcka en D-ponny (146cm när jag köpte henne, dock 151 i full tävlingskondition) med en så stor hingst?

fbl har jag funderat lite på, blir "renrasigt" då också... men har tyvärr inte hittat något fbl som faller mig i smaken... tycker dom i regel har kort hals med dålig ansättning. Sen tycker jag att många saknar den "runda" överlinjen jag verkligen hade behövt på mitt sto... känns dumt att inte "överkompensera" hennes svagheter. Ja, jag vet att det inte finns några garantier för att fölet ärver de styrkor jag vill, men varför "säkerställa" hennes svagheter till kommande föl?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Storleksmässigt brukar man säga att fölet anpassar sig efter modern så det ska inte vara några problem.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Tycker JJ hade passat på din oxå! Såg honom på Tullstorp och blev kär :love:
Så jäkla snygg, bra temperament, storlek och du gillar ju fuxar;) Skulle jag betäcka min med gångart hade han stått högt på listan! (En kul parantes på tal om JJ, Hon jag nämnde tidigare i tråden som fött upp Beckham har lagt JJ på sitt Cortez-sto :D )
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

kl, svara flera

Det var väldigt vad rörande överens ni var om Bellagio till min Rosevelt-fröken!
Jag som inte riktigt gillar honom, fråga mig inte varför, kan inte sätta fingret på det.
Det måste finnas andra som också bevarar hennes typ och plussar på lite storlek :)
Zuidenwind, Florencio, Connaisseur och Floricello gillar jag. Det stämmer att hon skulle behöva lite mer uppåtrörelse och gärna lite mer elasticitet. Men någon kort hals skulle jag inte vilja säga att hon har, kanske ser ut så på bilden/just nu (fick 9p på hhb på fölvisiningen), hon är dessutom ganska ordentligt överbyggd i dagsläget men det syns inte direkt i rörelse mer än att gången inte riktigt kommer till sin rätt.

Tack för alla tankar om hur ni hade tänkt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp