Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Mamman till Calistra är e Lasandos-Felix(Hertigen-Bordeaux)-Robin Z. Hon har inte tävlat enl blup men hade siffrorna 988777/810 på treårs och 88776/7576/68 på kvalitén.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*knapp*
Eftersom jag inte har något eget halvblod så har jag fått "låna" min gamla sköthäst hit till denna tråden (hon är död och begraven nu men är ändå lite nyfiken vad man skulle lagt på henne idag)
e. Jasper u. Mirelle ue. Flyinge Flamingo
167 cm, mycket lik sin morfar exteriört möjligen något grövre, lång rygg. Helt okej gångarter plus för traven. Känslig dam något åt det ängsliga hållet skulle jag nästan säga.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nja, fryst känns lite risky iom att det blir första gången..

Visst är det ursvårt! Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta en liten gummiboll med fina bakben??? Eller iallafall en hingst som ger nåt sånt..och inte är Contendersläkt...och är bra i huvudet...och snygg...och går stora klasser...och ger avkommor som gör det.. och....och...:crazy:

Har letat på VDL men ingen Nabab som jag kan hitta..

:D :D :D

Du och jag letar efter exakt samma hingst. Den finns inte. Det som finns som i närheten är Stakkato och Flipper D'Elle men de håller inte typ, exteriör och gångmässigt för mina krav.

Jag behöver litet, kvickt, explosivt, gärna ädelt och vackert med iaf normala gångarter. Och det ska vara en hingst med egna resultat internationellt om inte avkommorna går där.

Fritt från Corde och Ramiro.

Jag har letat i två år! :crazy:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Empire:)

Tror han är fri från dessa blodslinjer o är verkligen kvick. Är nu hos duktig ryttare som kommer låta han gå de största klasserna. Bra gallopp o spänst.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Mest för att det är kul... Vad hade ni lagt på min mors gamla hästar? har inte så bra bilder, men iaf:p

Trainers Beauty (fölet på bilden så det är ju inte direkt någon jättebra bild:p)
e: Trainers Seat xx - Bajkal - Biarritz

bellinda-o-beauty_116244022.jpg


och

Cahrdonnay
e: Martini - Brabant - Lansiär

donna_116244100.jpg


:D
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

kl, svara flera

Det var väldigt vad rörande överens ni var om Bellagio till min Rosevelt-fröken!
Jag som inte riktigt gillar honom, fråga mig inte varför, kan inte sätta fingret på det.
Det måste finnas andra som också bevarar hennes typ och plussar på lite storlek :)
Zuidenwind, Florencio, Connaisseur och Floricello gillar jag. Det stämmer att hon skulle behöva lite mer uppåtrörelse och gärna lite mer elasticitet. Men någon kort hals skulle jag inte vilja säga att hon har, kanske ser ut så på bilden/just nu (fick 9p på hhb på fölvisiningen), hon är dessutom ganska ordentligt överbyggd i dagsläget men det syns inte direkt i rörelse mer än att gången inte riktigt kommer till sin rätt.

Tack för alla tankar om hur ni hade tänkt!

Har du sett Bretton Woods? Jag tänkte nog försöka mig på honom till ett sto nästa år med bra bakben som behöver en bra hals, lite storlek och lite mer luftighet framtill, lite som din låter det som. Jag har sett några föl efter honom som jag gillade också. Han finns bl a hos euro saed i Danmark, så jag kör över henne dit i sådana fall.

F ö så kan Florestan blodet lämna en del små hästar, så jag hade nog inte vågat mig på det till ett sto där man vill ha en avkomma som är lite större.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Om man använder Bretton Woods så får man regga någon annanstans än i ASVH, där har inte är/kommer att bli godkänd. Såvida man inte gör som du, och gör en livmodersimport.

Men det är en rasande snygg hingst! :love:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Och mitt sto har en fyraåring e. Corlensky G han hoppade 10-10 på treårs och har nu kvalat klart till Breeders.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Det är ingen hingst som jag har tittat på innan, supersnygg verkligen :laugh: men vid första anblicken nu (och tittade bara på en film) så gillar jag inte bakbenen, han är ju väldigt rörlig hela hästen, så även bakbenen, men jag får en känsla av att de är väldigt mycket bakom honom...
Men det kanske kommer med mer styrka.

Hur kommer det sig att han inte är/kommer bli godkänd här?

Jag tror i alla fall att jag hellre skulle titta på pappan Johnson, men jag är lite osäker på Jazz-blodet, då mamman har en hel del nerv (men det märks ju inte på avkomman dock, men man vet ju inte vad som slår igenom till nästa generation igen).

Hon har dessutom redan 2x R-blod i sig och med Bretton Woods skulle det bli 3x, iof ganska långt bak i BW´s stam.

Finns det ingen golden cross med R-blodet?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Bretton Woods kommer inte att visas för ASVH vad jag vet, därav är han ej gdk här. För mig ligger Danmark nära, så det spelar inte så stor roll för mig att åka dit.

Pappan Johnson är också fin, men lite grövre och han har grövre och bredare hals med lite annan ansättning än sonen, vilket jag ej önskar mig. Vi har en Jazz avkomma i stallet, mycket nerv, men också mycket gratis med kvickheten när man väl kommer till ridning. Enligt den proffsryttare jag använder mig av så är Jazzarna väl värda att vänta på några år så de coolar ner sig lite under ryttare, då blir de ofta väldigt bra att rida sedan.

D är väl erkänt Golden Cross med R, dock är ej Don Romantic inte i min smak eftersom flera avkommor jag sett efter honom är väldigt stela i sina sidor, men som vanligt är det en smaksak.

Precis som du har jag ingen wow känsla angående Bellagio, såg honom på bruks, men känslan inföll sig aldrig.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Mer exakt är det ocd han har. Lösa benbitar är ett väldigt brett begrepp:). Har funderat mycket på det här och personligen tycker jag faktiskt att det är bra att asvh inte godkänner ocd-hingstar. För till syvende och sist handlar det om hästarnas häsla framför spektakulära tävlingshästar.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Mer exakt är det ocd han har. Lösa benbitar är ett väldigt brett begrepp:). Har funderat mycket på det här och personligen tycker jag faktiskt att det är bra att asvh inte godkänner ocd-hingstar. För till syvende och sist handlar det om hästarnas häsla framför spektakulära tävlingshästar.

Dock har man ju inte sett någon som helst minskning av ocd sedan man införde röntgenkrav i något förbund utan tvärtom det bara fortsätter att öka vilket ju visar att det räcker att det finns i generna även om individen själv är fri och med tanke på att flera av de stora matadorerna klart nedärver det och vi avlar väldigt friskt på deras blod så för vi ändå hela tiden det vidare och det ökar hela tiden. När tom KWPN som jagat ocd med blåslampa på prov börjar godkänna användning av ocd hingstar dock med tydlig rapportering så kan man nog anta att de kommit fram till att det är så marginell skillnad i risken att få ocd om du använder den hingsten som faktiskt har det eller pappan som inte har det själv men nedärver anlaget.

Den stora studien i tyskland som jag aldrig får tag på länken till visade att med TVÅ föräldrar med ocd så hade 29% av avkommerna ocd, och med två helt fria föräldrar så låg siffran på 20% en ganska försumbar skillnad som ju då gissningsvis med bara en ocd förälder skulle hamna mitt emellan alltså kanske 5% skillnad. Man skall heller inte glömma att man inte kollar alla ställen de kan ha ocd på hingströntgen, egentligen lite knasigt för man kollar de ställen som är lätta att operera bort, de ställen som oftast är mkt värre de kollas inte som tex nacke och bogled.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Fast samtidigt är det väl onödigt att avla på en defekt som man vet att chansen ÄR större att den nedärvs, även om det inte är en enormt mycket större chans? Känns liksom lite onödigt för mig.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nu har jag ingen kunskap angående OCD eller lösa benbitar .

Har aldrig haft en häst med detta :) som tur är och jag hoppas jag slipper det i fortsättningen också .

Vad är skillnaden OCD/lösa benbitar ? Att OCD sitter i ben/leder och benbitar rygg/nacke och övriga kroppen ?

Mia
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Låter du bli att avla på allt blod från de matadorer som nedärver det ? Låter du bli att avla på pappan till de hingstar som det är känt att de har ocd ? Låter du bli att avla på söner till dessa hingstar ? Om inte så avlar du precis lika mkt på defekten det är ju det som är verkligheten tyvärr och frågan är då om det är värt att tappa bort en riktigt bra hingst för att just han utvecklade de gener som hans far gav honom, är det då bättre att avla på pappan och få generna direkt den vägen ? Så länge forskningen inte ens har hittat svaret om hur det uppkommer om det ens är genetiskt, eller om det är slumpen som gör att det är vissa hingstar som nedärver det mer än andra för att de nedärver vissa egenskaper tex att de växer snabbt, är svår födda el likn. För egentligen så med all den forskning som lagts ned så är det ganska otroligt om det handlade om en defekt gen att denna inte hittats.

Det är ungefär som att vi inte får använda pungbråck hingstar men deras söner går jättebra..... det blir lite sila mygg och svälja elefanter av det.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nu har jag ingen kunskap angående OCD eller lösa benbitar .

Har aldrig haft en häst med detta :) som tur är och jag hoppas jag slipper det i fortsättningen också .

Vad är skillnaden OCD/lösa benbitar ? Att OCD sitter i ben/leder och benbitar rygg/nacke och övriga kroppen ?

Mia

Ocd är en tillväxtstörning i skelettet och brosket lite av en överproduktion det kan sitta överallt i kroppen. Sen finns det en massa andra saker som benämns benbitar ofta handlar det då om avsprängningsfragment tex birkelandsfrakturer är en sådan alltså fragment som faktiskt lossnat från skelettet
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 094
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp