Om jag hade ditt avelssto!

Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Med ditt sto tänkte jag att jag gärna skulle vilja ha in lite Landgraf:s blod i en ev. avkomma. Sedan gärna en yngre hingst eftersom din stam är lite "äldre" (dock inte mig emot, men ur en försäljnings synpunkt)

Turmalin (en yngre förmåga som jag tror kommer att gå långt mycket eftersom Malin Bayard har tagit över honom och hans stam är tilltalande med flera Landgraf, Lux Z som jag upplever som en förädlare, neg. han kanske har får mycket Corde i sig??? jag tycker att det är ok dock.)

Heartbeat (ingen Landgraf i sig (i alla fall inte i närliggande led) men jag tror på honom och flera av hans avkommor har varit väldigt läckra. Han har också Ramiro Z i sig som har blandat sig väl med Calido blodet och mycket fullblod vilket heller aldrig är fel)

mina förslag, vill inte lämna för många hingstar också ganska svårt då du inte berättar mer än stammen. men de här två säger min magkänsla. :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

'ler' jag har ännu en syster i skaran (har fyra ston med samma möderne) och den ena har Landgraf till farfar men tycker faktiskt att den tillhör den grövre av de här fyra stona.

Nåväl, Irco Menan är ganska liten och fullblodslik, spenslig. Laptopen är bara åring, men det lär bli en rejälare bit, inte så grov men hög och långlinjerad. Rör sig väldigt bra och ledigt.
Den som har Landgraf via Lancier är långlinjerad med mycket hals, rör sig trevligt. Humöret är ok men aningens skarp.
Har även en märr med Casa Grande som fader och hon är stor, men kort i kroppen och lite burkig i typen. En stor personlighet.

Hade även en åring e: Niveau och jag får nog säga att den var bäst av dem. Tyvärr förolyckades hon på ett tragiskt sätt. Då nu även märren tyvärr dog i våras så kan jag inte göra om kombinationen. :cry:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

'ler' jag har ännu en syster i skaran (har fyra ston med samma möderne) och den ena har Landgraf till farfar men tycker faktiskt att den tillhör den grövre av de här fyra stona.

Nåväl, Irco Menan är ganska liten och fullblodslik, spenslig. Laptopen är bara åring, men det lär bli en rejälare bit, inte så grov men hög och långlinjerad. Rör sig väldigt bra och ledigt.
Den som har Landgraf via Lancier är långlinjerad med mycket hals, rör sig trevligt. Humöret är ok men aningens skarp.
Har även en märr med Casa Grande som fader och hon är stor, men kort i kroppen och lite burkig i typen. En stor personlighet.

Hade även en åring e: Niveau och jag får nog säga att den var bäst av dem. Tyvärr förolyckades hon på ett tragiskt sätt. Då nu även märren tyvärr dog i våras så kan jag inte göra om kombinationen. :cry:

Om Niveaun såg så bra ut så prova att göra om "nästan" samma kombination genom att lägga honom på döttrarna under förutsättning att IM stoet inte fått IMs lågställda front som kanske inte riktigt är vad jag skulle lägga på N.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Grattis Johanna!!!

Såg i Ridsport att din avkomma gick bra nu på kvaliten!

Har Turmalin bra möderne? ( det enda som räknas i avel;))

Jag funderar på Nekton eller warrant till mitt sto om hon ej håller för de högsta.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Vad kul, ge era åsikter på "min" stam Camaro M - Quite Easy - National Zenith xx
Helst fritt från Landgraf och gärna ge lite storlek (hon var 165 som 3, vuxit ganska mkt men stannar på max 168, första avkomman verkar bli ganska liten)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Knapplån.

Vad skulle ni lägga för hingst på det här stoet?
Hon är e. Neapel-Maraton. Hoppdiplom och klass 1 dressyr som 3-åring. Har tävlat upp till 130 hopp och LA dressyr. Lämnat en avkomma som idag medelsvår dressyr och LA hopp. Mamma och helsyster elitpremierade.

Har ett ganska mycket temperament och nerv. Avkomman behöver "lyftas upp" i typen.
Den ska främst användas som dressyrhäst. Ett plus om den även hoppar bra.

Tips på hingstar?

27946669.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Såg nu att jag missförstått trådens syfte litegrann. Hängde inte med från början riktigt.
Men om någon är sugen att lägga in ett tips till mig ändå så är jag tacksam :-)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

*kl*

Eftersom jag inte kan nåt om ponnyavel öht undrar jag vad ni andra som kan mer hade lagt på ponnyn jag har lånat:)? Jag har henne för att tävla dressyr och hon rör sig riktigt bra! Fin trav med härligt tryck, galoppen är är bra uppförsbacke och välbalanserad och skritten är avspänd. Hon har ett sluttande kors och är ganska utåtvriden i framstället samt biljarderar en aning. Fin halsansättning och man har mycket ponny framför sig.

Ren connemara e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

297138_2154975725851_1590181870_2032951_6025126_n.jpg


308146_2160244057556_1590181870_2037643_716311521_n.jpg


Vermont är för mig en dröm att lägga på just ett sånt här sto, men finns det rena connemarahingstar (som inte är släkt med henne) som kan passa? Och så har jag blivit kär i Cartier som är så gul och vacker;). Han verkar inte vara så mycket använd dock?
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Nellie om jag hade haft ditt sto hade jag funderat på Bellagio 1195 en snygg hingst som verkar ge lätta, fina föl. :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

han är riktigt fin!
Skriver upp honom på nellies lista.
Vet du hur han är i temperamentet?

Johnson då? Vad tros om honom? Han är fin och hans avkommor börjar visa sig med goda resultat på banorna.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

han är riktigt fin!
Skriver upp honom på nellies lista.
Vet du hur han är i temperamentet?

Johnson då? Vad tros om honom? Han är fin och hans avkommor börjar visa sig med goda resultat på banorna.

Bellagio hade mycket god dräktighet förra året - något att lägga på plussidan inför val av hingst. Tror att han kommer ha god dräktighet även i år - mitt treårssto tog sig på första försöket med honom i år! Jag var och såg Bellagio på hingstvisning i våras och han gav ett mycket coolt intryck. Inte ett dugg bekymrad över att "hans" ridhus var fullt med folk;)

Johnson står utomlands. Vet också att han i alla fall för några år sedan hade rätt dålig dräktighet. Vårt ena sto (hon hade annan ägare då) tog sig inte med honom 2007. År 2008 & 2009 tog hon sig dock på 1'a försöket med Roosevelt - som hade dålig dräktighet och bara seminerade på sin hemmastation.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Min vänninas sto betäcktes med Johnson i år och blev dräktig på första försöket, en seminering. :)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Hade hon fått ett föl med Vermont så hade den fått liknande stam som mitt f.d. ponnysto Fix Victoria; Vermont - Juno Rory! Och det var ju en bra kombination visade det sig ;) :love:
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Jag såg Cartier på ASRP's riksutställning för ett par veckor sen. Nyfiken som jag är så traskade jag fram och hälsade på honom medan han blev iordninggjord i stallet och pratade lite med ryttaren. Han verkar vara en mycket trevlig lugn hingst. Det fanns en del avkommor till honom som visades och min personliga favorit var Cristal http://www.asrp.se/sida.php?sida_id=129 (du får scrolla ner en bit). Överlag var hans avkommor ädla och fina i typen, väldigt lugna och trevliga. Kanske att jag tycker att de inte hade väldigt storslagna gångarter, men absolut gott nog. Cartier visades riden och han förtjänar framgångarna han fått under året. Han är med på lista över tänkbara hingstar till mitt lilla sto.
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Han är lite markbunden och inte speciellt stor i gångarterna och jag uppfattar att avkommorna var lite likadana. Så typ, ädel och temperament är kanska hans starkaste sida. Men han har ju 8:or på gångarterna ändå :-)
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

KL
Ser vad ni hittar på till mitt sto. Hon är e. Don Frederico-Pik Bube II-Werther. Stor ca 178 cm. Är tävlad 1.35 i tyskland. Hoppar med bra teknik och är väldigt snabb i sin framben trots sin storlek. Har tre bra gångarter, men blir lätt lite långsam i traven. Hon har en bra ridbarhet, men är som sagt stor och lite långsam.
Hennes mamma och mormor har lämnat svårklasshästar i både dressyr och hoppning och mormor har t.ex. lämnat Elwood som gått svår hoppning med Kasten Otto Nagel.
Vad jag önskar hos en ev avkomma är gärna att den blir lite mindre. Att hingsten lämnar bra benställ är viktigt då mitt sto har taskigt framställ.

225867_10150183697683260_693713259_6824824_6599774_n.jpg
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Stostammen är faktiskt mest hopp. Om man tänker sig att sälja så skulle antagligen en dressyrhingst som kan lämna en del hopp vara bäst. Skulle jag behålla så skulle jag nog mer snegla åt hopp i första hand (fast om de kan röra sig så är det ju aldrig fel).
 
Sv: Om jag hade ditt avelssto!

Shooting Star kanske?! Honom funderar jag lite på till mitt sto. Lite mindre dressyrhingst som även hoppar bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 306
Senast: cassiopeja
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 089
Senast: fridshem
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp