Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 176
  • Visningar Visningar 14 144
Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Men vad är det för fel på dig, kan du inte ha en diskusion med allmänt hyffs så tycker jag att du ska ta din hink och spade och gå ut och leka med dom andra barnen.

:smirk: ..........................

Oggie skrev:
Rufsan, det där personangreppet tycker jag är helt onödigt.

Faktum är att jag vet att Frodos rider Intermediär med sin häst, så kom inte och släng ur dig elaka saker om människor som du inte vet något om.

Har förstått att det bara fins proffs och ryttare på elit nivå här, så jag drar mig ur. Lycka till på din nästa GP tävling!!!!

Den bästa hästen och ryttaren jag nånsin sett in aktion tävlar inte ens....

Man måste inte vara framgångsrik tävlingsryttare för att rida och utbilda sina hästar bra, ibland verkar det nästan vara en nackdel faktiskt :angel: .

Tänk om !!!

Rufsan. skrev:
Din häst är knappast välutbildad om du måste ha ett pessoa för att slippa en brottningsmatch. Hur fan tänker du människa !!! Man får ju mardrömmar när man läser sådan här inlägg :mad:

Du skulle ju inte ens kunna rida en LC dressyr på din häst eftersom den inte kan ha ett vanligt tränsbett utan att "bråka" och det kallar du välutbildad :mad: Fy fan att du inte skäms!!!!

Sluta skylla på hästarna och lär er bli lite ödmjuka inför eran häst så kanske kanske att du någon gång kan rida en LB med godkänt resultat.
Fan jag spyr när jag läser sådana här amatör mässiga inlägg *kräksmiley*

Lite väl häftig i tonen tycker jag :cry: !!

tuaphua skrev:
Men att spö bara skulle vara till för att vi är lata håller jag inte alls med om. Jag använder inte spö för att få hästen att gå fram. Det ska han göra för sits och ev skänkel. Däremot kan man be om mer aktivitet/vinkling i en viss kroppsdel genom att peta med spöt på olika ställen.
Just det, många använder det i tid och otid, bara för att man inte "orkar" göra ngt annat åt det.
Visst, det är upp till var och en, och självklart så har ju inte alla samma åsikt om när och hur spöet ska användas, men enligt mej så ska man inte behöva ha spö för att kunna rida en häst.

tuaphua skrev:
På ett sätt är de välutbildade, välridna svårare än ridskolehästar eftersom man måste göra absolut rätt för att få resultat. En ridskolehäst accepterar lite suddiga hjälper.
Jo, så är det ju oxå på ett sätt.
Men det beror nog helt och hållet på hur man ser det.
För att kunna rida en välriden känslig häst på rätt sätt måste man ju självaklrt kunna sitta i bra balans, och känna hur mkt hjälper man ska behöva använda. Har/kan man inte det så är det ju aboslut mkt svårare att rida en bra häst.
Men för dem som är vana att rida bra hästar är det ju svårare att rida en häst som är okänslig.

tuaphua skrev:
Är det så du defenierar svårriden? Hur mkt råstyrka som krävs?
Nejnej, absolut inte bokstavligt talat så.
Men som jag skrev innan så är det ju skillnd på välridna hästar och hästar som inte är så duktiga/känsliga.
Men det är ju skillnad på häst och häst. När man sitter på vissa skolhästar så måste man vara stark i sina hjälper för att över huvud taget få henne lösgjord, medan hästen jag har hemma skulle kasta av mej på en gång om ja ens skulle använda hälften av den styrkan som ja gör på skolhästen.
Och ändå så är det skolhästarna som är mest välutbildade. :crazy:
Men, eftersom dom är just skolhästar så är dom inte lika känsliga som "vanliga" hästar.
(Då menar jag självklart inte att man måste sitta o klämma med benen för glatta livet o dra som en dåre i tyglarna...)

Oggie skrev:
Dvs om du är tillräckligt duktig ryttare med bra sitts och skänkel så anväder du bara sporren när det behövs, annars så används den inte.
Men många använder det i stort sett hela tiden.
Jag vet ju självklart inte hur NI gör, så det kan jag ju inte säga ngt om, men när man ser många ryttare rida med sporrar (och då menar jag inte enbart ryttare på Lätt nivå..) så är sporrarna och petar i magen hela tiden. Jag anser att det är fel.

Oggie skrev:
Jag rider inte med sporrar mer än i mitt eget utbildningssyfte, eftersom jag inte anser att jag lär mig rida på rätt sätt då.
Detta citat förstår jag inte ens innebörden på.

Jag vill inte rida med sporrar när jag tränar, eftersom jag då lätt använder dom för mkt, vilket innebär att jag inte lär mig rida med benen på rätt sätt. Har man sporren så man man bara peta ut med tån lite för att hästen ska tex flytta på sig åt sidan, och då får man inte rätt ridning.
Jag rider i stort sett bara emd sporrar i utbildningssyfte - jag kommer in i perioder då jag gärna använder fötterna för mkt i stället för benen, och då tar jag på mej ett par sporrar. För jag vill inte sitta och peta hästen i magen så då lär jag mej att använda benen...

Oggie skrev:
Åter, det är ett hjälpmedel som förstärker dina hjälper, för det är inte alltid hästen säjer; å ja vad kul nu ska jag flytta mig undan för skänkeln och ta i lite extra för det tycker jag är så kul!!"

Men det förståss om du tror att spöet används för att rida en häst i rätt form så...
Det är klart, alla har olika uppfattning om spöet, men jag tycker inte att man ska rida med det i onödan (dvs ofta.)
Det finns folk som sitter o petar på hästarna i tid och otid för att hästen ska jobba under sig bättre. "Petar fram den bakifrån" eller hur man ska säg. får den att flytta sig åt sidan.
Det är svårt att förklara men jag har mött flera tränare/ryttare som gör på det sättet och får sina hästar att börja jobba snabbare istället för att behöva jobba fram formen med sitsen.

Oggie skrev:
Alla hästar är individer och därför kan dom inte dras över en och samma gräns. Vissa behövs det ett skarpare bett på och hjälptyglar.B]
Japp. Självklart.
Fast hjälptyglar kan jag itne hålla med om, för det tycker jag personligen är fel.

gummisnodd skrev:
Lite väl häftig i tonen tycker jag :cry: !!

Det tycker banne mig inte jag :mad: Särskilt inte som Frodo blir mörkrädd av via´s inlägg där via inte behöver en massa skarpa bett och hjälptyglar för att utbilda sina hästar.

Vad är det för jäkla inställning :(

Ni som är emot pessoabett, vad tycker ni om användningen av det i mitt fall t ex? (läs tidigare inlägg ).

Hade jag varit som du hade jag använt en pelhamstång istället (gärna med 2 tyglar) vid uteritt eftersom det har en kedja bakom. Pessoat faller igenom eftersom det inte finns något stopp , det verkar alltså både uppåt i munnen och neråt över nacken samtidigt vilket blir dubbla budskap och det gör att hästen knäcker av. Det är det som är så lömskt med det bettet och det spelar liksom ingen roll vem som håller i tygeln eftersom bettet är konstruerat som det är.

I värsta fall om du inte vill byta så sätt en sporrem bakom pessoat så det finns ett stopp på inverkan. Malin Baryard hade det på Corrmint. Det dumma är bara att eftersom bettet är delat ger det inte heller några bra signaler eftersom bettet har hävstångsverkan.

Ok, tack för svaret.
Det är inte min häst så kan inte byta utrustning men det är alltid intressant att höra olika förslag.

jagtycker också duvar en smula bitsk i tonen

menjag funderar vidasre på det där om pessoa osv

jag sre pessoat som ett rättelakt bett,ffa omman inet är van att rida på stång..tar man det minsta ledand etygeltag så får pessoat en otäck effekt

sen kan ju jag villigt erkänan att jag sitter hellre på blank stång ,pelham eller kandar än på tränsbett
rider så lite på tränsbett jag kan i stjälva verket,men på pelham har jag bridongtygel endast i aktion..

mion anledning kanju då vara lite fånig,och dte har egentligeninget med hästarnas nackar el så att göra,utan me datt jag vill ha kontroll att kunan stanna om något händer

betänk ocks¨att jag har mindre kraft i armar händer än vad ni normlat sett har i lillfingrarna

ni kanju p skoj rid ame dlillfingret,vissa ryttare har upplevtd et som interssnat,för hästen fattar nte vad de menar,den trord e darrar på handen när jag då i själva verket har gett en full hjälp

gör dte mig tillen sämre ryttare för tat jag rider med dubbla spön och stång?
gö det min ridhäst sämre?

jag anser dck att har jag fåttanvnd aspöet på skolmästaren så är något fel,då har inte de osyn,liga hjälperna gått igenom..det är völdigt,väldigt sällan jag använder spöet...

jag ser en held el som ient bord eistta på stång,pessoa,graman,diverse anat osv

menjag ser också en hel del som inet förstår hur himla skarpt ett tränsbett kan verka i munnen,och de allra,allra flets ajag ser vet inet hur extremts må hjälper amn kan kommaner til,allt för att förtydliga och störa hästen så lite som möjligt

min ahästar är ju ytterst svårridna just pga attd eär så känsliga för hjälperna och vill så mycket.det har inget med styrka ho sryttaren att göra,snara ekropps och känslokontroll.

intressantdiskussion,men mankan inet generalisera för mycket

och kansk einet gå till perosnangrepp heller

Thina

Det är väl lite dumt att jämföra dom med dig kanske , du har ju inga fungerande ben eller armar (?) (Jag är inte så insatt i ditt handikapp) men har uppfattat det så :p

Alla SÄtt Är Bra Utom De DÅlig!!!

Men sluta kom dragandes med dina dåliga sätt då för dom är inte bra.

Ja du Rufsan, vad ska man säga. Egentligen vill jag inte diskutera med sånna puckon som du men jag måste tillägga lite saker.
Det är så att jag rider Int. med min häst och jag tränar för en tränare som är mkt eftertraktad och välkänd på tävlingsbanorna och det är på dennes inrådan som jag rider på pessoa. Jag tror h*n är fullt kapabel till att bedömma om det är rätt eller fel att rida på pessoa.

Om du är den jag tror du är så rider du mest fälttävlan och det är det du snackar om när du pratar om världscupkval och liknande. Är det nån mening att åka ända till Tyskland när man kommer på 37:e plats? Dessutom tror jag att det var så att du debuterade St. George förra säsongen med 54%. Hallå eller, varför starta om inte allt sitter? Det är sånna som du som gör att det blir så dålig kvalitet på St. G-klasserna på regional nivå.

Jag har aldrig påstått att man måste ha skarpa bett och hjälptyglar för att utbilda hästar!

Dessutom Rufsan, så har jag för mig att du hade ett annat nick men blev avstängd pga. att du var för otrevlig. Det är kanske dags att bli avstängd igen? Du är ju i stort sett otrevlig i alla dina inlägg.

Inte för att vara sådan, men ärligt talat lämnar Sveriges resultat i dressyrtävlingssammanhang (förutom Brink / Briar) en hel del i övrigt att önska. De vi har att se upp till på hemmaplan - hur stora de än må te sig i våra anspråkslösa ögon - är inte särskilt stort i internationella sammanhang. Så så himla kända och eftertraktade upplever inte jag att knappt ens våra sk bästa tränare är. Allt fler söker sig utomlands för en vettig ridutbildning / tränare, och det finns skäl till det.
Rufsan tänker själv, bedömer utifrån hästens bästa snarare än efter tränarens namn, och letar så vitt jag förstått tränare bortom det lilla navelskådande Sverige och det är väl bara bra? Resultaten kan faktiskt komma att slå med häpnad med tiden, men att hamna i elitklass direkt vore väl märkligt?

Dessutom finns det skarp och befogad kritik mot dressyrridningen i den tävlingsform som nu praktiseras överlag, för att det som premieras inte stämmer överens med TR. Det är från högsta nivå kritiken framförts, den får stöd inom forskningen där man börjat intressera sig mer för att mäta samling, viktförflyttning osv.
Rätt form över huvudtaget syns väldigt sällan i de högre klasserna. Det är tragiskt, och ger anledning att se över både sina idoler, sina ideal och inte minst sina tränare.

Vad gäller pessoabettet bör man läsa på lite om hästens mun och hur bettet inverkar innan man beslutar sig för att argumentera för det, och då hoppar man nog gärna över att använda det också. Dragkamp ska det inte bli på rätt utbildad häst, ska man behöva argumentera kring det? Behöver man något skarpare i en övergångsfas eller vid uteritter så finns det bett som ger hävstångseffekt utan att klämma hästens käke eller trycka den i gommen.

Ang ursprungsfrågan så har jag ridit galoppiruetter, passage och piaff på tränsbett på ett par väl utbildade hästar. Inget av det med sporrar eller spö. Har gjort några grejer även barbacka. Tränaren har haft mig att släppa tyglarna och rida igenom olika rörelser mot ökad samlingsgrad tills hästen gick piaff.
Jag kan tänka mig att det skulle kunna användas både sporrar, spö och kandar för att finjustera rörelsen och öka kvaliteten på det hela om man nu vill det, men genomföra den i hög samlingsgrad gick utmärkt utan. (Jag är dock ingen tävlingsmänniska och tränar själv på lägre nivå, så finjustering ligger utanför mitt bord. Det inte stör mig alls, jag kan ändå sträva mot god ridning, friska hållbara hästar och en bra arbetsform för oss alla.)

Naturligtvis är det skillnad på hur man jobbar med hästen i ett utbildningsskede, men man ska tänka sig för i fråga om vad man använder för hjälpmedel. Man kan behöva hjälpmedel för att ge hästen stöd och visa vägen, men det bästa hjälpmedlet är hästens huvud. Få den med dig så är mycket löst. Unghästarna jobbar jag från marken, med mycket "flytta fötterna", böja i sidan, trampa under sig, träna koordination och balans i kort-korta pass, kan vara till och från hagen. Det är bra för att de då får belöning fort, slipper mer jobb och sedan får tänka på saken, och de blir väldigt arbetsvilliga, mjuka och fina av det. De gillar dressyr, tänka sig!

Behöver man bli starkare själv för att övermanövrera hästen så är det uppfostran man får sköta om först, inte utbildning, anser jag. Uppfostran måste alltid komma först, och bör inte kombineras med utbildningssituationen. Utbildningen ska kännas motiverande och rolig för hästen, vilket kanske inte "jo, du har inget annat val än att lyssna på mig och göra som jag säger" alltid gör... Vilket naturligtvis kan behöva sägas med olika skärpa till olika hästar.

Man ska knappast behöva använda något hjälpmedel för att bli starkare själv under utbildningen - det tyder snarast på att man vill vidare någonstans dit hästen inte är mogen att gå. Den kanske behöver mer styrka först? Styrke- och konditionsträning, eller sänkta krav (t ex gå ner och göra rörelsen i skritt) är då ett bättre recept än att gå in i dragkamp eller öka bettets skärpa.
Hästen kanske försöker, men orkar några steg mindre än begärt och försöker då så gott den kan genom att fuska istället? Den kanske då behöver motiveras att arbeta genom t ex fler pauser i arbetet att pusta och stretcha på, snabbare eftergift osv så att arbetet inte blir smärtsamt utan att det upplevs roligt att göra vad ryttaren begär för då blir det gott efteråt?
Den kanske behöver smälta vad den hittills lärt och få en liten vila, eller lite lättare pass en tid?
Den kanske behöver tydligare - som i mer renodlade, inte starkare - signaler för att förstå vad ryttaren vill? En ryttare som kan sitta rätt för att överhuvudtaget lyckas genomföra det h*n ber om?

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 438
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 257
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31