Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....
tuaphua skrev:
Men att spö bara skulle vara till för att vi är lata håller jag inte alls med om. Jag använder inte spö för att få hästen att gå fram. Det ska han göra för sits och ev skänkel. Däremot kan man be om mer aktivitet/vinkling i en viss kroppsdel genom att peta med spöt på olika ställen.
Just det, många använder det i tid och otid, bara för att man inte "orkar" göra ngt annat åt det.
Visst, det är upp till var och en, och självklart så har ju inte alla samma åsikt om när och hur spöet ska användas, men enligt
mej så ska man inte behöva ha spö för att kunna rida en häst.
tuaphua skrev:
På ett sätt är de välutbildade, välridna svårare än ridskolehästar eftersom man måste göra absolut rätt för att få resultat. En ridskolehäst accepterar lite suddiga hjälper.
Jo, så är det ju oxå på ett sätt.
Men det beror nog helt och hållet på hur man ser det.
För att kunna rida en välriden känslig häst på rätt sätt måste man ju självaklrt kunna sitta i bra balans, och känna hur mkt hjälper man ska behöva använda. Har/kan man inte det så är det ju aboslut mkt svårare att rida en bra häst.
Men för dem som är vana att rida bra hästar är det ju svårare att rida en häst som är okänslig.
tuaphua skrev:
Är det så du defenierar svårriden? Hur mkt råstyrka som krävs?
Nejnej, absolut inte bokstavligt talat så.
Men som jag skrev innan så är det ju skillnd på välridna hästar och hästar som inte är så duktiga/känsliga.
Men det är ju skillnad på häst och häst. När man sitter på vissa skolhästar så måste man vara
stark i sina hjälper för att över huvud taget få henne lösgjord, medan hästen jag har hemma skulle kasta av mej på en gång om ja ens skulle använda hälften av den styrkan som ja gör på skolhästen.
Och ändå så är det skolhästarna som är mest välutbildade.
Men, eftersom dom är just skolhästar så är dom inte lika känsliga som "vanliga" hästar.
(Då menar jag självklart inte att man måste sitta o klämma med benen för glatta livet o dra som en dåre i tyglarna...)