Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....
Det var detta diskusionen var om, jag har inga problem med att ryttare rider på olika bett eller hjälptyglar bara dom vet varför och att hästarna inte blir lidande.
Problemet som jag ser det är att folk har för lite kunskaper för att kunna bedöma nyttan och användningen av "hjälpmedlen". Om man t ex inte vet hur ett pessoa funkar i mun på hästen - hur kan man då rättfärdiga användandet av det? Jo, med den synnerligen vaga förklaringen: "Jag vet varför jag använder det, jag anser mig hjälpt av det och min häst lider minsann inte av det!". (= Jag klarar inte ut problemen på annat vis och jag har ingen aning om vad min häst tycker, men nu kan han iallafall inte klaga lika högljutt)
Det är ju så folk argumenterar. Allt prat om att det krävs skicklighet och kunskap för att använda hjälpmedlen rätt har gjort att det i mångas ögon blir statusprylar - ju mer meck på hästen destu skickligare måste man ju vara!
Ex så sätter jag mig aldrig upp på en unghäst utan graman, nu blir det väll ännu ett ramaskri på vissa, då jag tänker på min säkerhet. Ska även förtydliga detta med att jag fäster gramanen vid sadelstropparna (sidorna av hästen). Bara för man har graman på betyder inte att man "drar" i den. OBS. detta var bara ett exempel.
Ang graman på unghästar så blir jag precis som du förutspår mörkrädd. Är hästen farlig att rida ska man kanske åtgärda problemen i en annan ände först? Är man själv inte skicklig och / eller modig nog att rida unghästar utan graman så kanske man ska låta bli? Rider testryttarna hingstarna på bruksprovet med graman? Tror inte det...
Om unghästen visar farliga beteenden kan dessa ofta relateras till begränsad utevistelse eller begränsad motion i största allmänhet, för mycket kraftfoder, illasittande utrustning eller dålig uppfostran. Och då tycker jag det är saker som kan och bör åtgärdas innan man kopplar på graman som nödbroms, för det kan bli livsfarligt annars - det är inte direkt ett garanterat effektivt hjälpmedel, hästen kan arbeta upp sig till hysteri även med ihopkrullad hals om det vill sig illa.
Även om du inte drar i gramanen så finns den där, verkar bakåt / nedåt och fungerar ihopdragande på halsen. En unghäst behöver länga halsen för att balansera sig, bygga ryggmuskler och bära sig med schvung bakifrån. Så det kan liksom inte bli rätt, om den inte är helt lös och då helt saknar inverkan?
Så av säkerhetsskäl tycker jag inte att den är särskilt korrekt använd. Särskilt inte som standardutrustning, en enstaka häst är det kanske motiverat på.
Om man däremot har en unghäst som strävar uppåt - bakåt med nacken, sänker ryggen osv och man inte kommer åt den på annat vis, kan jag tycka att graman i en kort övergångsperiod kan vara ett tänkbart hjälpmedel, för att få hästen att tänka om, bygga nya muskelminnen, sträva nedåt istället. Då får man ta framåtsökningen i nästa utbildningsfas. Men hellre använder jag då chambon för att få neråt sökningen utan att samtidigt få bakåtsökning.
Man kan också uppmuntra hästen till att använda kroppen bättre med arbete från marken, bommar, klättring och gymnastikhoppning t ex. Helt utan hjälpmedel. Men det kanske tycks amatörmässigt? :smirk: