Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Oggie skrev:

Alla hästar är individer och därför kan dom inte dras över en och samma gräns. Vissa behövs det ett skarpare bett på och hjälptyglar.

Men inte på alla hästar på buke väl?? För av någon anledning är det alltid detta försvaret man får höra av alla. Så många hästar kan det inte finnas som MÅSTE ridas på graman och skarpa bett, eller jo förresten dom blir ju som dom blir utbildade och ridna :smirk:

Varför vill du att Rufsan. ska bli avständ? För att hon säger vissa saningens ord som folk inte klarar av att höra??
Jag tycker att Rufsan i alla sina inlägg propagerar för hästarnas bästa och det är väl det viktiga?

Sen kan man ju undra vilket som kräver mest koll på hästen och skickliget hos ryttaren, sitta och rida på en dressyrbana (och behöva pessoa) eller rida terräng på världscup nivå :angel:

Carmenzita skrev:
Jag missade tyvärr Balkenhol-clinicen men bekanta var där och har därför hört det som inte stod i Ridsport (surprise att det knappt nämndes någon kritik öht i den artikeln...)

Vad var det för kritik?

Nyfiken..

Oggie skrev:
Är pessoa bett ett märkligt bett??? Gramantygeln en märklig hjälptygel??? Den som är märklig är väll i så fall den som sitter i andra änden på tygeln och inte vet varför eller hur man använder "hjälpmedel".

Dom flesta hästar behövs det kanske inte skarpare bett osv på, i grund nivå. Utan det räcker med ett bra 3 delat. Men när du börjar att ställa högre krav och du har en stark individ att jobba med, så är det inte helt ovanligt att dessa hjälpmedel behövs att sättas in.

Vet du öht hur ett Pessoa-bett inverkar på hästen? Vilken av dessa effekter är det som kan kallas hjälpmedel? Vilken effekt är det du är ute efter? I detalj, tack!
Samma med gramanen.

Jag är så less på att man ska kalla idiotsaker för hjälpmedel! På vilket sätt skulle de hjälpa? :smirk:
Det enda jag skulle vilja kalla hjälpmedel är en bra tränare!

Behöver man sätta in något av dessa då man ökar kraven är det något som brister i grunden. Och man är inte redo för nästa steg. Då får man backa ett steg och fråga sig vart det brister. Och oftast sitter bristen i sadeln.
Även den tuffaste individ måste ju ha grunden klar innan man går vidare. Annars får man aldrig någon kvalitét i rörelserna och det blir bara krumelutter istället. Pinsamma sådanna!
Man kan inte skylla på att hästen är tuff. Då måste man bara lära sig att rida fan så mkt bättre än på en mer medgörlig individ.

Varför blir det en brottningsmatch? Vad övar du på nu då för att få bort detta?

Att betsla upp för att slippa brottningsmatch och tro att det är mkt snällare är lite märkligt. Trycket i hästens mun blir ju detsamma om man nu använder det på detta sätt, för att slippa dra hårdare med det andra. Hävstången ökar ju trycket. Hur förklarar du det att det skulle vara snällare? För vem? Kan tänka mig att det känns skönt för dig att inte behöva dra dig blå. Men hästen då?
Vore det inte bättre att backa av lite och träna på att få hästen lyhörd? Eller så kanske det är din sits/hand som behöver jobb?

Jag tror att det är det svensk dressyr behöver. Att någon säger sanningen! Det daltas för mkt med människorna. Och det får djuren lida för.
Visst är det jobbigt att få höra att man är värdelös!(tro mig, jag vet ;) ) Men då vet man ju i alla fall om det och kan jobba mot att bli bättre.

Vad beror bristen på kritik på? Har tränarna själva så låg kunskapsnivå eller är de rädda för att förlora kunder? Eller vad är det?

Rufsan: Nu är jag väldigt trött på dig. Du VET INGENTING om mig och min häst, vad vi gått igenom och om jag rider på pessoat varje dag eller hur hästen är på kandar. [
QUOTE=Rufsan.]
Men varför dra upp dom sämsta placeringarna ??QUOTE]

Varför jag drog upp de "sämsta" placeringarna? Jo därför att alla var lika dåliga så det var ju bara att ta några i högen. 1placering i hoppning 2003 och 3 plac (LättA/Medelsvår och 1 fälttävlan) 2004 tycker inte jag är nått bra resultat.

Jag rider inte min häst på stången mer än någon annan. Dessutom kan du inte "fuska" i St. George och intermediere för det är såpass svåra rörelser där så det lyser igenom direkt. Det borde ju du veta du som är så duktig :D

Vi har tävlat i samma klass och ja....jag var placerad och inte du... :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara med det här sista inlägget från mig förtydliga det jag tidigare har lagt in på denna tråd.

För närvarande rider jag på inget annat än 3 delat på de hästar som jag rider. Globus och sprenger, då dessa är de enda som ligger bra, i min mening.

Den diskutionen jag har fört är om ett problem/situation skulle uppstå så ser jag inga hinder med att använda det som jag kallar för hjälpmedel dvs använda mig av andra bett och använda hjälptyglar. Ex så sätter jag mig aldrig upp på en unghäst utan graman, nu blir det väll ännu ett ramaskri på vissa, då jag tänker på min säkerhet. Ska även förtydliga detta med att jag fäster gramanen vid sadelstropparna (sidorna av hästen). Bara för man har graman på betyder inte att man "drar" i den. OBS. detta var bara ett exempel.

Oftast när jag har ex bytt bett så är det under en perjod. Men det är ytters sällan jag har behöft göra detta, men jag skulle inte tveka om så fallet är.
Det var detta diskusionen var om, jag har inga problem med att ryttare rider på olika bett eller hjälptyglar bara dom vet varför och att hästarna inte blir lidande.

Senast ändrad av en moderator:

Oggie skrev:
Det var detta diskusionen var om, jag har inga problem med att ryttare rider på olika bett eller hjälptyglar bara dom vet varför och att hästarna inte blir lidande.

Det har inte jag heller :bow:

Frodo skrev:
Jag rider inte min häst på stången mer än någon annan. Dessutom kan du inte "fuska" i St. George och intermediere för det är såpass svåra rörelser där så det lyser igenom direkt.

hur kommer det sig då att stora delar av världseliten sitter och drar i stångtygeln????
det går uppenbarligen att fuska även i GP....

Har smygit runt här anonym och läst tråden men jag måste lägga mig i. Håller med mimus, frodo, hästL, oggie och kanske några till. Inte helt ordagrant kanske men i det stora hela. Nu får jag väl också skit, men än sen? :smirk:

Problemet som jag ser det är att folk har för lite kunskaper för att kunna bedöma nyttan och användningen av "hjälpmedlen". Om man t ex inte vet hur ett pessoa funkar i mun på hästen - hur kan man då rättfärdiga användandet av det? Jo, med den synnerligen vaga förklaringen: "Jag vet varför jag använder det, jag anser mig hjälpt av det och min häst lider minsann inte av det!". (= Jag klarar inte ut problemen på annat vis och jag har ingen aning om vad min häst tycker, men nu kan han iallafall inte klaga lika högljutt)

Det är ju så folk argumenterar. Allt prat om att det krävs skicklighet och kunskap för att använda hjälpmedlen rätt har gjort att det i mångas ögon blir statusprylar - ju mer meck på hästen destu skickligare måste man ju vara! :devil:

Ex så sätter jag mig aldrig upp på en unghäst utan graman, nu blir det väll ännu ett ramaskri på vissa, då jag tänker på min säkerhet. Ska även förtydliga detta med att jag fäster gramanen vid sadelstropparna (sidorna av hästen). Bara för man har graman på betyder inte att man "drar" i den. OBS. detta var bara ett exempel.
Ang graman på unghästar så blir jag precis som du förutspår mörkrädd. Är hästen farlig att rida ska man kanske åtgärda problemen i en annan ände först? Är man själv inte skicklig och / eller modig nog att rida unghästar utan graman så kanske man ska låta bli? Rider testryttarna hingstarna på bruksprovet med graman? Tror inte det...

Om unghästen visar farliga beteenden kan dessa ofta relateras till begränsad utevistelse eller begränsad motion i största allmänhet, för mycket kraftfoder, illasittande utrustning eller dålig uppfostran. Och då tycker jag det är saker som kan och bör åtgärdas innan man kopplar på graman som nödbroms, för det kan bli livsfarligt annars - det är inte direkt ett garanterat effektivt hjälpmedel, hästen kan arbeta upp sig till hysteri även med ihopkrullad hals om det vill sig illa.

Även om du inte drar i gramanen så finns den där, verkar bakåt / nedåt och fungerar ihopdragande på halsen. En unghäst behöver länga halsen för att balansera sig, bygga ryggmuskler och bära sig med schvung bakifrån. Så det kan liksom inte bli rätt, om den inte är helt lös och då helt saknar inverkan?

Så av säkerhetsskäl tycker jag inte att den är särskilt korrekt använd. Särskilt inte som standardutrustning, en enstaka häst är det kanske motiverat på.
Om man däremot har en unghäst som strävar uppåt - bakåt med nacken, sänker ryggen osv och man inte kommer åt den på annat vis, kan jag tycka att graman i en kort övergångsperiod kan vara ett tänkbart hjälpmedel, för att få hästen att tänka om, bygga nya muskelminnen, sträva nedåt istället. Då får man ta framåtsökningen i nästa utbildningsfas. Men hellre använder jag då chambon för att få neråt sökningen utan att samtidigt få bakåtsökning.
Man kan också uppmuntra hästen till att använda kroppen bättre med arbete från marken, bommar, klättring och gymnastikhoppning t ex. Helt utan hjälpmedel. Men det kanske tycks amatörmässigt? :smirk:

tant agda skrev:
hur kommer det sig då att stora delar av världseliten sitter och drar i stångtygeln????
det går uppenbarligen att fuska även i GP....

I såna fall kan man ju fundera över varför inte fler tävlar GP, om det nu är så enkelt.
MEN det finns en poäng i denna debatt, även om jag är för att betsla upp eller använda graman i specifika fall.

Var och såg på en elittävling dressyr i höstas och blev bekymmrad när jag såg att i st georg och int 1, det fanns hästar som gapade igenom programmet och ändå fick 66- 67 %.
DÅ undrar man över bedömningssporten och vad det sänder ut för signaler till yngre ryttare.

det sänder ut signalen att bra ridning inte lönar sig på dressyrbanan.....tragiskt

Det är ingen som sagt att det är enkelt att rida GP. Det kräver dock, i sin nuvarande form, mycket mer av gångarter hos hästen, samt exakthet och precision snarare än samling. Ett moment får neddrag om det blir en miss, ett felsteg, ett taktfel osv - men om samling genomgående saknas (vilket det faktiskt oftast gör!) så händer mycket lite poängmässigt. Självklart kräver det skicklighet att ta sig igenom ett GP program, rida en GP häst öht och lära den alla krumelurer - men det ställer enligt regelverket helt andra krav än de som ryttarna idag har att leva upp till.

Taktfel är intressanta för övrigt - taktfel i den ökade traven är snarare regel än undantag, den är fyrtaktig istället för tvåtaktig, pga överbelastade framben. Ofta syns det även i sk passage. Syns tydligt om man filmar i ultrarapid eller har en fotoserie att studera. Men det är inget som neddöms, ty det ser ut som om hästarna "dansar". Däremot blir det snabbt neddrag om hästen byter rytm tillfälligt. Märkligt det där.

Nyrelski skrev:
Varför vill du att Rufsan. ska bli avständ? För att hon säger vissa saningens ord som folk inte klarar av att höra??
Jag tycker att Rufsan i alla sina inlägg propagerar för hästarnas bästa och det är väl det viktiga?

Sen kan man ju undra vilket som kräver mest koll på hästen och skickliget hos ryttaren, sitta och rida på en dressyrbana (och behöva pessoa) eller rida terräng på världscup nivå :angel:

Jo men det är ändå obehagligt om man inte kan hålla diskussionen på en anständig nivå. Man kan lägga fram sin åsikt utan att göra personangrepp. Allmän smutskastning vinner man heller inget på...

Vad bekvämt att du "missade" mina frågor. Varför svarade du inte på dem?
Jag skulle mer än gärna vilja höra ditt svar på dem! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka