Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Frodo skrev:
Vill bara tillägga att du har en sååå felaktig bild/uppfattning om mig, Rufsan. Men skit samma för det är inget som vi kan reda upp här eller som jag ens tänker försöka göra.
Tror du verkligen att jag ,oggie och juvela är samma person? Nu får du väl ändå skärpa dig :mad: Det finns faktiskt andra som tycker som vi!
Ang. tävlandet vill jag bara säga, du har väl tävlat andra klasser än medelsvår?
Jag har inte "gett mig på" via, inte mer än vad hon har gett sig på mig. Och om nu via tycker att jag har gett mig på henne så är väl det via´s sak att försvara sig och inte din. Eller är det så att du och via är samma person...?

Hur menar du?? andra klasser än medelsvår?? I dressyr har jag bara tävlat dom tävlingarna som står på min resultatlista + på 2 andra ställen. I himledalen och Susedalen där du oxå har varit, det är dom 2 tävlingarna vi har varit på tillsammans. Jag tävlar inte så mkt dressyr utan jag gör det mest bara för att få mina hästar att inte hetsa upp sig så mkt eftersom dom gärna tror att det kommer en terräng efteråt därför vill jag tävla lite dressyr först så att dom skall inte enbart förväntar sig att det alltid kommer en terräng efteråt. Det är inte så lätt att hålla en häst med nästan 75% fullblod i full fälttävlanskondition helt cool på dressyrbanan när dom bara tänker på att det kommer en terräng efteråt.

Eftersom jag tävlar så lite dressyr var det ganska enkelt att lista ut vem du var, men det tänkte du kanske inte på eftersom dom regionala tävlingar man inte placerar sig på inte heller syns på resultatlistan, därför kunde jag lika gärna ha startat i 50 dressyrtävlingar istället för dom 5 eller 6 som jag har varit på.

Det var ju ett kul konstanterande att vi tävlar för samma klubb iallafall, världen är mindre än man tror och särskilt när Internet finns.

Du har 2 placeringar i regional MsvB:3 2004 en 6 plats och en 8 plast och en start i en nationell Msv B:4 där du hamnade på 22 plats, sedan vet jag ju inte hur många starter du har gjort för att få dessa 2 placeringar??? Jag vet inte varför mina resultat skulle vara så kassa om man jämför med dina??? Men några startet i Intemediere har du inte för dom rids enbart på Nationell tävling och det registreras alltid på din resultatlista oavsett placering.

Vi ses säkert på tävlingsbanorna nu när jag att du är du är skall jag titta extra noga på dina ritter. Hälsa din Voltaire häst så mkt skall bli kul att se den igen ;) Ja jag brukar nämligen hålla ett extra öga på mina klubbkompisar så jag såg din ritt i Susedalen.

Jag har sett både dig och Frodo rida så jag vet att det inte går att jämföra er.

Jag såg dig rida när jag var i Valla Linköping och tävlade 2002 ,du hade uppvisning där ;)

Nej jag har inte skällt på stång och annat, bara hur det används. Du kan använda det, det har jag sett.

Senast ändrad av en moderator:

via skrev:
Lånar egen knapp.
Froooodoooo... Hallå. Hur var det, skämtade du eller inte?

Men det är väl ganska självklart att hon inte skämtade :smirk: Fast jag hade nog faktiskt hoppats på det :p
Åhh ursäkta nu svarade jag mig själv :angel: ... igen :o

Av ren nyfikenhet, Thina, har du alltid varit så handikappad under din tid som ryttare? Eller har du minnen av "mer" kropp så att säga, att du kan utnyttja om inte styrkan så åtminstone delar av tekniken?

Jag tar de första stapplande stegen på att börja lära mig rida "på riktigt" och för mig är det så svårt att koordinera alla saker en duktig ryttare gör. Jag har också lärt mig att hästen är ett sådant finmotoriskt och balanskänsligt instrument att det egentligen inte borde vara en hobby för mig. Man kommer en mikrometer fel ur balans och samlingen är borta. (Nja, inte borta, men inte av samma kvalitet).

Så, min fråga är, har din kropp minnen av passage och kan därför kompensera för det den inte fysiskt kan göra längre? Jag menar givetvis inte att man rider passage på styrka (vad sören vet jag om det, jag kan en bra dag rida fram en bra "vanlig" trav... :angel: ), jag menar bara att hög samling är en precision som är svårt att få till utan fysiska element i rätt tid. Har du så att säga extremkoordinerat bäcken och bra timing istället? (och med extremkoordinerat menar jag inte nödvändigtvis rörligt, starkt osv, utan mer att det är precist)

och så kom du inet o hälsade?!?!
eller gjorde du?

var din häst en av dessa stackar shästar som min skrämde slaget ur?
jag insåg tillsist att fälttävlans hästar är i mina ögon de modigaste,men inte ens de klarar av att se vad d tror är en dominant häst,så jag vände helt enklet sidan till o huvudet bort...

då såg du kanske min latmans uppvisning över banan?;)

kan bara säg att jag tycker fäälttävlans ryttare är rätt fräna,några jag gärn aumgås mer med..icke ett höjt ögonbryn,icke en kommentar,amnnat än trevliga;)

Thina

Av ren nyfikenhet, Thina, har du alltid varit så handikappad under din tid som ryttare? Eller har du minnen av "mer" kropp så att säga, att du kan utnyttja om inte styrkan så åtminstone delar av tekniken?
nej och nej

jag hade frisk tid osm ryttare,red på hög nivå,men inet på så hög nivå som nu

efter en del klantigheter som medförde hjärnskador o andra skador så miste jag all mbalans och alla minnen av det som då var ridning.

handikapphar man fö i golf

själv har jag funktionshinder,dvs nedsättning eller bortfall av en eller flera funktioner som normalt skulel ha funnit sdär

när jag börjad eom kudne jag inte någonting,jag kom ihåg att man drog i tygeln så gick den däråt om man hade tur..det var dock lite komplicerat eftersom jag inet kudne istta upprät då jag inet hade balans,så jag fick ligga ner över manekn de försa gångerna,på en shettis

gång 20 kudne jag släppa ena handen när jag satt upp..dte tog -år- för mig att lär amigatt släppa handen,att lär amig att titta på något vid sidanav nacken på häste o så småningom att kunan vrida på huvudet o rida samtidgt.

det somd elvis stoppad emig i utvecklinge var ust det att jag hade minnen av målet,men inte vägen dit..coh det gick ju inet att appli´cera ändå då bortfallet var så totalt

men dum som man är så trodd ejag jud et,och gick o kädxn emig värdelös rätt länge eftersom jag jämförd e med vad jag trodd ejag kudne prestera som friskryttare

och lägg märrke tll detta-det var efteratt jag börjart rida,jag trodd enämligen inet att funktionshindrad ekudne rida,de var su så sjuka och så o det var egentligen -hemskt synd-omd em..man är själv sn värsta fördom....

en kvinan förlamad tillarmålorna,ridandes MSV dressyr bland friska bevisad emig omattdet går

och att hon inte var funktionshindrad i den meningen..alls....
hon sa:" ja dte klart,du har det ju värre,jag har ju bara brutit ryggen,jag är ju inet sjuk också"

den inställninge har jag anammat senare

dne dagen det började gå framåt var den dagen jag erkädne tat det var en ny situation och började utifrån den,och den dagen jag fick ett bälte så jag kudne istta kvar i sadeln..

"Jag har också lärt mig att hästen är ett sådant finmotoriskt och balanskänsligt instrument att det egentligen inte borde vara en hobby för mig. Man kommer en mikrometer fel ur balans och samlingen är borta. (Nja, inte borta, men inte av samma kvalitet)."

balans,eller brist på balans som i mitt fall är helt avgörande
genom min brist på balans så upprätthåller jagf den med hjälp av synen och med hästens disciplin,och jag är -extremt-balanserad,annars åker jag av..en felvändning me dbogen först o jag är illa ute..genom att inet ha balans lär man sig balans.

"Så, min fråga är, har din kropp minnen av passage och kan därför kompensera för det den inte fysiskt kan göra längre? Jag menar givetvis inte att man rider passage på styrka (vad sören vet jag om det, jag kan en bra dag rida fram en bra "vanlig" trav... ), jag menar bara att hög samling är en precision som är svårt att få till utan fysiska element i rätt tid. Har du så att säga extremkoordinerat bäcken och bra timing istället? (och med extremkoordinerat menar jag inte nödvändigtvis rörligt, starkt osv, utan mer att det är precist)"

min kropp har iga minnen av den typen eftersom min hjärna inte har det.
jag har -år-som är helt borta.
jag kan inet använda gammal kunskap alls,utan ha fått börhja fårn början igen,men en hårdare väg,och lärt mig -verkligen-från grunden vad det villsäga att rid apå lydnad och lätta hjälper och att samarbeta o ffa att kuna förklara noggrannt vad jag vill.

mina ben har minne av gångförmåga meninte fan kan resten av kroppen kompenser aup för det .... det funka inte så..det är inga minnen,det är inge underverk,det är bara hedelrigt slitgöra,okonventionellt ocj kreativt tänkande.

jag har pisskoorddinerat bäcken i o med tat jag dessutom är låst i bälte..men det spelar faktiskt ingen roll..de svaga signaler som går fram plocka supp och förstås.
vad jag däremot har(om nu inte den förbaskad eoperationen förstört det) är mycket koordinerad hand,och en känsla för vad hästen tänker,jag kan liksom känna i förväg vad hans intentioner är..vilket man inet behöver vara einstein för tat förstå,bara uppmärksam.

ridning handlar om teknik,men ockås om pedagogik och känsla.
jag kompenserar tex upp bäckenet med magen och axlarna istället,viktförskutningen sker i axlarna vilket gör att jag får en kansk einte så vacker sits,men dten är effektiv.
och dte är millimeter vi pratar om.
jag anvädner rätt mycket ord och andra signaler,och jag skule gssa att ca 75% av hjälperan utgår fårn handen.

mina hästar är ungefär som att kör amin van
extremt lättad servo,broms som tar bara du tänker påd et,du kan styra med lillfingret och V8an mullrar,den går ju in driv hel atidne och man gasar bara om man anser att manklarar av det;)
steglös automat och du reglerar allt bara med små lätrat rörelser från att krama med fingrarna,V8an driver själv framåt.

min kompis med förlamninge kudn einet förklara hur hon gjord eo jag är rädd tat jag inet kan dte heller..vissa saker har jag dock upptäckt som fungerar o det delar jag idag med mig av,för dte blir så mycket enklare både för häst o ryttare

Thina

T.Alsterfeldt skrev:
och så kom du inet o hälsade?!?!
eller gjorde du?

var din häst en av dessa stackar shästar som min skrämde slaget ur?
jag insåg tillsist att fälttävlans hästar är i mina ögon de modigaste,men inte ens de klarar av att se vad d tror är en dominant häst,så jag vände helt enklet sidan till o huvudet bort...

då såg du kanske min latmans uppvisning över banan?;)

kan bara säg att jag tycker fäälttävlans ryttare är rätt fräna,några jag gärn aumgås mer med..icke ett höjt ögonbryn,icke en kommentar,amnnat än trevliga;)

Thina

njae jo vi pratade faktiskt lite, jag stod i samma länga som din häst fast längre in, nä min häst var inte särskilt rädd för din, eller jag minns nog inte ens om han såg den :D

Det är inte mig du har tagit upp, det är nån annan stackare. Fel person alltså!
Vad jag kan se så har vi bara varit på EN tävling tillsammans och som sagt, du har väl ridit andra klasser än medelsvår?
Vi är inte "klubbkamrater", jag tävlar inte för K....
Fortfarande anonym

Jösses.. har du prövat att rida utan pessoa och gramman och på ett vanligt tränsbett en längre tid.. Jag har en c-ponny som är riden i ca exakt 4år och 3 månader.. Jag har själv utbildat han helt, och jag har ALDRIG ridit med gramman, pessoa, gummisnodd och resten av alla dra ihop saker.. heller aldrig ridit på kandar för det har aldrig behövs och eftersom det är en ponny..Och han kan ALLT öppner, sluter, piaff, passage, galoppiruetter, galoppsluter, galoppombyten. Senast igår fick vi 69% i FEI:s mästerskap. dit har vi kommit utan några hjälptyglar alls.. det går..bara man ha tålamodet att vänta in hästen tills den är stark nog och inte tro att bara för att du som ryttare är färdig för det så är kanske inte hästen det än..

lånar knapp:
jag kan rida skolorna på min häst med vanligt träns, däremot föredrar jag att rida honom med sporrar...

Tack för ditt långa och mycket intressanta svar. Det vore väldigt intressant att lära sig mer om hur du arbetar!Och se _hur_ du gör. För det låter i mina öron otroligt svårt. Du borde spela in instruktionsfilmer!

Jag menade ung så som du beskrev hur ditt bäcken fungerar - du måste vara koordinerad på mikrometern i små rörelser, annars skiter sig allt.

Förresten, du vet väl att det svåraste en ryttare kan göra är att träna upp en koordinerad hand? Det är det absolut sista man tar på SRS eftersom det är så svårt, har jag hört någonstans.

dte är bara att bege sig till en vss sydlig stad där jag skall vara v 27 i sommar...tillsammans med blondiner...;) bland annat,skal börja säsongen nu i april

jag vet egentligen inet omd te är så svårt...det handlar om timing,och att förklara bra,och att skapa positiv inlärningsmiljö och att till förbannelese belöna allt som verkar vara åt rätt håll,ocjh alla initiativ hästen tar till att hjälpa till(orkar liksom inet vbaxa runt en tjurig häst på banan)

svårt är att få kroppen at svara upp snabbt(därav attjag tex inet rider omja är trött,för stora säkerhets risket helt enklet) och att förklara på ett bra sätt så djuret förstår vart jag vill komma,och för alldel,varför ochvad de tjänar påd et...:)

egentligen-om man skal vara krass,så är dte löjligt lätt närman inser att man faktsikst inet behöver benen,hästen skall svar framåt ändå. och att man inet behöver det berömda "stödet i handen" som gör att man får spänna åt nosgrimmano får blåsor i händerna i värts afall,det räcker em dtat känna tungan o ha en följsam hand...
sen lägger man grunden rätt-precis som man gör oí sjkolan för småbarnen,och på liknande sätt,och så sköter dte sig liksom av sig självt...hästarna funderar själva ibland tror jag nästan(om jag inet visste bättre)

jag vågar ju numera utbild aunghästar och rehabilitera och rid aom hästar igen,så jag är gväl tillbaka där jag började,fast på en högre nivå

vem hade någonsin kunnat trod et?!

jag menar,hamnar man i rullstol så skulel väl livet vara slut där,det vet man ju
eller?

ibland tror jag att ryttare skule nmå bra av(fiolk i allmänhet kanske) att sitta i rullstol o jobbamed hästarna för tat förtså vad de går ut på..fast då är dte inget kul för mig för så skule ingen bli så imponerad,eftersomde skulel fatta attd et är varken i benen eller armarna kunskapen sitter,utani hjärtat o hjärnan

Thina

T.Alsterfeldt skrev:
fast då är dte inget kul för mig för så skule ingen bli så imponerad,eftersomde skulel fatta attd et är varken i benen eller armarna kunskapen sitter,utani hjärtat o hjärtat

:D :bow:

....

Frodo skrev:
Det är inte mig du har tagit upp, det är nån annan stackare. Fel person alltså!
Vad jag kan se så har vi bara varit på EN tävling tillsammans och som sagt, du har väl ridit andra klasser än medelsvår?
Vi är inte "klubbkamrater", jag tävlar inte för K....
Fortfarande anonym

Nej du det är inte fel person jag har tagit upp, jag kan ju iof förstå att du i detta skedet hellre vill vara anonym. Men eftersom du själv i en gammal tråd har skrivit att du var placerad i MsvB:3 i Mariestad förra året och har en häst med Ceylon som morfar (i en annan tråd) samt var placerad i en klass där inte jag var placerad fanns det enbart en enda människa som stämmer in på den beskrivningen och det är du.

TEX HÄR SKRIVER DU DETTA Skulle ALDRIG avla på nått med Ceylon i. Har en hemma som har Ceylon som morfar och jag är så FRUKTANSVÄRT trött på honom så jag funderar faktiskt ALLVARLIGT på att sälja!

OCH HÄR ÄR DET ANDRA

Jag var en av dom som placerade sig i MSVB:3 i Mariestad. Jag var väldigt missnöjd med min ritt för min häst var väldigt spänd och stundtals alldeles för öppen i formen. Galopprogrammet var visserligen bättre och han gjorde fina byten men ska jag vara ärlig så var vi inte värda de höga procent vi fick.
Frågan är ju vilket som är värst: För höga procent när hästen går dåligt eller för låga procent när hästen går jättebra?
På nått sätt känns det ju roligare om domaren kanske är lite "överpositiv" än en domare som inte vågar använda skalan.
Man kanske skulle börja med hoppning - river man så river man, inget snack om saken!
| Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar
Frodo
Visa allmän profil
Skicka ett privat meddelande till Frodo
Hitta fler inlägg av Frodo
Lägg till Frodo på din kompislista

Men en bra timing och en snabb reaktionsförmåga, det tränar man inte upp i en handvändning. Nu har du kanske lite "gratis", för du kan dö om inte du gör rätt, så kanske du t o m har det bättre förspänt än vi andra klumpedunser?

Visst vore det nyttigt för alla människor att dra ner på sina hjälpmedel (vad de nu kan vara, händer, stångbett, pessoabett, hälar, helskodda ridbyxor, starka ben) och se hur kommunikationen med hästen påverkas. Jag rider ofta barbacka i grimma och grimskaft (även om jag inte vågar galoppera eftersom jag är en mes med stort M och min hästs galopp ännu är oskolad) och gläder mig åt att hitta nya element i min ridning som jag inte visste fanns. (Lika bra att erkänna, jag är en latmask på hantering, jag kräver grundlydnad, men det är ridningen jag lägger mest energi på). All ridning går ju egentligen (i den ideala världen) ut på att rida som du - med minimala hjälper, med rätt timing, med hästen, inte emot den. Du har bara ett försprång, eftersom du verkligen MÅSTE. Du kan aldrig fuska. På gott och ont förstås.

Där konsten slutar tar våldet vid

Passar kanske här? det är ju inget våld att andvända pessoa men menar bara att där konsten slutar tar annat vid. Annat, starkare hjälpmedel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka