Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Och exakt samma svar till dig som till Frodo.

Varför svarar du inte på frågorna jag ställde?
Det vore mkt trevligt om du svarade på dem!

Frodo skrev:
Rufsan: Nu är jag väldigt trött på dig. Du VET INGENTING om mig och min häst, vad vi gått igenom och om jag rider på pessoat varje dag eller hur hästen är på kandar. [
QUOTE=Rufsan.]
Men varför dra upp dom sämsta placeringarna ??QUOTE]

Varför jag drog upp de "sämsta" placeringarna? Jo därför att alla var lika dåliga så det var ju bara att ta några i högen. 1placering i hoppning 2003 och 3 plac (LättA/Medelsvår och 1 fälttävlan) 2004 tycker inte jag är nått bra resultat.

Jag rider inte min häst på stången mer än någon annan. Dessutom kan du inte "fuska" i St. George och intermediere för det är såpass svåra rörelser där så det lyser igenom direkt. Det borde ju du veta du som är så duktig :D

Vi har tävlat i samma klass och ja....jag var placerad och inte du... :angel:

Jag kan ju svara både dig och den där Oggie eftersom jag antar att ni är samma person iallafall så tänker ni tragiskt nog exakt likadant

Och ändå är jag med på Svenska Championatlistan både Internationellt och i Sverige bland dom 25 bästa och det enbart på 3 st enligt dig urkassa ft starter (förövrigt gjorde jag bara 4 starter i ft förra året) så det kanske kan ge dig en hint om hur svårt det är på den nivån. :angel: Nåja det är inte lönt att diskutera med någon som inte förstår. Jaså har vi tävlat tillsammans , men jag rider ju inte Intemediere så varför sitter du "bara" och tävlar medelsvår på den hästen??

Skillnaden mellan oss oavsett placeringar och framgångar är att jag sitter inte och skyller på min häst när det inte funkar i ridningen och sätter på pessoabett och graman, utan jag förstår till skillnad från dig att det isåfall brister i min ridning och min kunskap om hästen inte tar halvhalterna eller vad det nu kan vara. Jag skulle ha mer respekt för någon som sa att fine jag rider inte bättre än såhär därför fuskar jag med hjälptyglar istället, MEN dom skyller iallafall inte ifrån sina dåliga kunskaper på sin häst.

Självklart kan man fuska i högre klasser, det gör ju var och varannan ryttare, det är ju intet för intet det slås larm om ihopdragna och felridna hästar på GP nivå (Men det är väl sådant du valt att inte läsa om). Sedan att du inte drar i stången mer än andra säger inte så mkt eftersom väldigt många sitter just och rider på stången väldigt mkt. Varför jag tror att just du fuskar är ju grundat på vad du har sagt själv, din häst funkar inte på tränsbett du måste ha pessoa för att få igenom en halvhalt :confused: Ärligt talat är det inte särskilt svårt att få igenom halvhalter, inte om man vet hur man skall göra iallafall.

Jag skulle aldrig heller kunna ha någon respekt för en tränare som sa till mig att sätt på ett pessoa eller en graman för det vittnar enbart om att tränarens kunskaper tog slut just där.

Det är som någon känd tränare sa (kommer inte ihåg vem) om hjälptyglar. Det är som att kissa ner sig, först blir det behagligt och varmt sedan blir det jäkligt kallt :smirk:

Det är bara att beklaga att du fortfarande är i träsket tron att det är fel på hästen och jag kan bara se fram emot att den dagen du kommer till insikt är den dagen du kastar dina bett och din graman och din märkliga tränare åt helvete. Där var jag för länge sedan och nu har jag ett väldigt stort försprång gentemot dig. Därmed inte sagt att jag är en fantastisk ryttare på något sätt för det är jag inte men jag har iallafall kommit såpass långt att jag har insett det och gör allt för att förbättra det utan att hänga på en massa skit.

Ok jag kan erkänna att jag kanske var lite elak i min ton, men det är just pga din inställning till hästen som får mig att se rött. Jag avskyr folk som inte kan ta ansvar för hur dom rider utan skyller på sin häst istället, det är väldigt oproffsigt och skvallrar om noll ödmjukhet inför sin häst och sin egen kunskap.

Eftersom du är så långt ifrån mina ideal hur ridning skall uföras så tänker jag inte ens slösa någon mer energi på dina inlägg.

Saigon skrev:
Jo men det är ändå obehagligt om man inte kan hålla diskussionen på en anständig nivå. Man kan lägga fram sin åsikt utan att göra personangrepp. Allmän smutskastning vinner man heller inget på...

Visst jag var kanske onödigt elak men det var faktiskt Frodo som började med sina angrepp mot via.

Juvela skrev:
Har smygit runt här anonym och läst tråden men jag måste lägga mig i. Håller med mimus, frodo, hästL, oggie och kanske några till. Inte helt ordagrant kanske men i det stora hela. Nu får jag väl också skit, men än sen? :smirk:

Ja du Frodo eller Oggie det är väl roligt att skapa ett nytt nick så att någon kan hålla med dig/er , moget hörru men det gör inte dig till en bättre ryttare iallafall tyvärr :smirk:

Det är som någon känd tränare sa (kommer inte ihåg vem) om hjälptyglar. Det är som att kissa ner sig, först blir det behagligt och varmt sedan blir det jäkligt kallt
:rofl: Det där var det bästa jag hört på väldigt länge...

Frodo skrev:
Jag rider inte min häst på stången mer än någon annan. Dessutom kan du inte "fuska" i St. George och intermediere för det är såpass svåra rörelser där så det lyser igenom direkt. Det borde ju du veta du som är så duktig :D

Vi har tävlat i samma klass och ja....jag var placerad och inte du... :angel:

Och eftersom jag är ganska nyfiken av mig så har jag faktiskt tagit reda på vem du är och det med hjälp av ett gammalt inlägg från dig. Du avslöjade en placering du hade på ett stället och jag jämförde namnen på den listan med dom ställen jag har tävlat och det fanns bara ett enda så jag antar att det måste vara du och eftersom jag enbart har varit och tävlat på 2 ställen utöver det som finns på min resultatsida så var det ganska enkelt att ta reda på eftersom jag nästan aldrig tävlar.

Vi har faktiskt tävlat i samma klass för du rider ju mest Medelsvåra klasser(några Intemediere starter lyste dock med sin frånvaro från 2003 och framåt) och nej du var inte placerad i den klassen och med dina 58% i St george tom 2 gånger så bidrar du ju oxå till den där dåliga standarden som finns ute på Regionala St George som du klagar på och eftersom du verkar vara så perfekt har du säkert inte ens en hundradel av dom missarna som jag har och ändå så dålig procent och du är tom ren dressyryttare :angel: Eller så är det bara så att ibland får man inte till särskilt bra ritter,eller hur ;)

Ja där ser man vad man kan luska fram från internet :angel:

Tja vi kanske ses i Alingsås nästa helg då :)

Senast ändrad av en moderator:

Eller hmm världen är nog ännu mindre faktiskt :angel: Detta börjar bli riktigt kul. För jag glömde bort att jag tävlade 2 klasser på ett ställe och där var du faktiskt placerad och är en heeelt annan människa än vad jag först trodde. Du rider inte ens i närheten av St George än mindre Intemediere förresten vi har tom tävlat på 2 ställen tillsammans och vi rider även för samma klubb :angel: Nåja dina procent var väl knappast något att skryta om kanske för en REN dressyrryttare 60 procent i en Msv B:5 där jag hade 59% med en massa missar och du antar jag hade en perfekt ritt ;) även där kan man kanske skylla på att man ibland har dåliga ritter :rofl:

Vi kanske ses i Alingsås iallafall :)

Och ja jag har absolut inget annat att göra just nu :p

Senast ändrad av en moderator:

*Allmänt svar*

Om pessoa
Här står det hur ett pessoa fungerar och jag tycker många här borde läsa det. Ett pessoa skulle jag aldrig rida på och graman tänker jag mig noga för innan jag använder. Men den kan fungera som hjälpmedel på väldigt omusklade hästar ett tag.

Kan också bidra med ordspråket: "Där konsten slutar tar våldet vid"

Går det inte att "fuska" i GP?? Jag tror de flesta är har hört talas om Mattias Jansson och DonDorn och tyckte det var mer eller mindre hemskt att rida sådär, finns ju en tråd om det. Han har väl ridit VM?? :smirk: Bara en tanke...

Kritiken som utländska duktiga hästfolk har mot svensk ridning är att vi ofta rider framifrån och bak, börjar med samling på tok för tidigt, missar mkt i hästens utbildning och hoppar över grundläggande utb för både häst och ryttare.

Det är i regel inte så svårt att se om man jämför exempelvis de bästa tyska ryttarna med de bästa svenska, att det finns en klasskillnad. Ffa på ryttarens inverkan och sits.

Samlar förtidigt? Vad säger utlänska "duktiga" ryttare om tyskar och danskar då?? Jag har aldrig hört att vi har fått den kritiken, därimot tyskar och danskar. Men men.

Sen över till dig som berättade om det där ordspråket om hjälptyglar, har hört något liknande men det gick så här: hjälptyglar är till för hjälplösa ryttare. Tjejen som fick komentaren svarade med: Precis en hjälptygel till för att lösa den hjälp ryttaren behöver!

Men jag står fortfarande kvar på att alla sätt är bra utom de dåliga.

Varför lär sig inte dessa ryttare att rida istället? Hjälpen de behöver kommer från en bra instruktör!
Om man är helt hjälplös borde man ta hjälp av en person med kunskap inte en liten pryl man drar ihop halsen med. Hur skulle den lösa resten av problematiken?

Förtydligande: samlar innan hästen innan vissa element är på plats (som den häst och ryttare som diskuteras i en annan tråd exempelvis). Ty och da må samla tidigt också, men deras ridkompetens är ofta några mil bättre än de svenskas. Därmed inte sagt att de inte gör fel förstås.

*Lånar knapp*

Jag rider skolor i galopp och byten utan sporrar och på vanligt träns. Piaff är vi inte så bra på än men vi gör det utan sporrar och kandar.

Vill bara tillägga att du har en sååå felaktig bild/uppfattning om mig, Rufsan. Men skit samma för det är inget som vi kan reda upp här eller som jag ens tänker försöka göra.
Tror du verkligen att jag ,oggie och juvela är samma person? Nu får du väl ändå skärpa dig :mad: Det finns faktiskt andra som tycker som vi!
Ang. tävlandet vill jag bara säga, du har väl tävlat andra klasser än medelsvår?
Jag har inte "gett mig på" via, inte mer än vad hon har gett sig på mig. Och om nu via tycker att jag har gett mig på henne så är väl det via´s sak att försvara sig och inte din. Eller är det så att du och via är samma person...?

:rofl: Nej du, jag och Rufsan är inte samma person. Jag håller mig tryggt på marken. Har hoppat höga terränghinder en gång i mitt liv, och kunde inte hindra mig själv från att smacka över varje hinder, som om det skulle hjälpa till.
Jag tog inte så illa vid mig, att jag kände att jag behövde försvara mig, men jag får väl tacka Rufsan för att hon kom till "undsättning" :bow: :bow:

Jag blev mest förundrad, för ditt resonemang var nog det underligaste jag har råkat ut för. En sak att man inte har kunskapen att kunna ta itu med olika problem utan diverse attiraljer (som inte löser, utan döljer problemen.) Men aldrig förut har jag stött på någon som tycker att det är en nackdel att jobba utan hjälptyglar o pessoabett.

Dock verkar det som om både Rufsan och jag har insett att pessoabett motverkar samling.
Du verkar som om du inte alls förstår hur samling fungerar, eller har du inte alls förstått hur pessoabett fungerar. :confused:
I vilket fall som helst verkar det inte som om du har ridit de klasserna du säger att du har. Men om du nu har det, säger det tyvärr mer om dagens dressyr, än om något annat.
Det är bara att titta på tävlingar, oavsett nivå, så ser man mestadels beklämmande dålig ridning. Men ibland ser man något som gör en glad också! Hubertus Schmidt(stavning?) tex.

Det skulle vara intressant att veta vad det är för tränare du har, som
rekommenderar pessoabett.
Att tränare på LÅG nivå gör det vet jag, och de vet väl helt enkelt inte om någon annan utväg, men på dig lät det som att detta är en person som borde ha mer kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av via
"Jag jobbar med att utbilda hästar, gör det hela dagarna. Det är en mycket blandad skara, varav i princip ingen är korrekt utbildad innan. Aldrig behövs det märkliga bett eller hjälptyglar. Nu ska jag gå ut och köra in två hästar, och rida in en, samt rida tre till, så jag har inte tid mer."
-Detta gör mig mörkrädd! Du menar att du dessutom utbildar hästar...jösses, då borde du veta bättre!

Jag tror det är detta svaret du syftar på? Jag var helt säker på att det var felläsning eller ett skämt/ironi :confused:

Kan Frodo förklara sig?

Det skulle ju förklara en del, om det är så att Frodo skämtar. Jag tolkade det som att h*n menade allvar.

*lånar knapp*

Anser mej själv vara mer dressyr än hoppryttare...

Har dock tävlat 120 i hoppning ... På den hästen använde jag just pessoa för att slippa få hästen i "handen" (inte för att dra in huvvet) så jag då tyckte mej få en "lättare" häst i fram... (obs tävlade åxå denna häst i LA dressyr på vanligt tränsbett och tränade i dressyr på vanligt tränsbett men i hoppning å uteritt på pessoa)...

Jag är personligen inte främmande för att ta till hjälpmedel (=andra bett) Utan ser det som sagt som hjälpmedel med att komma åt hästen på ett "snabbt" sätt... Visst de e verkligen att fuska men om en sak "fungerar" varför då inte göra de ?

Hårddraget finns det ju många sätt att fuska....
Skrittmaskin istället för att ledas osv...

Nu förespråkar inte jag att man ALLTID tar till "hårdare" metoder och "fuskar" men det finns ju ändå en anledning till att de olika betten/hjälptyglarna finns... Dvs de KAN hjälpa...

Jag har all respekt för de som sitter å tränar enbart på tränsbett och lyckas komma dit de ska... Men jag är väl "lat" och är det ett annat bett (hjälptygel e jag inte så jättestor fan av) som kan hjälpa mej att få hästen dit jag vill då använder jag det ETT TAG (var jag tvungen att använda det hela tiden innebär det ju att jag ÄNDÅ inte kommit rätt å då får man ju ändå leta sej tillbaka) ...
Har ridit för en del mindre bra tränare men de har nog bara hänt en gång då man sen inser att det inte va "rätt" men INGEN tränare har ansett att jag ska rida med hjälptyglar under deras träning, och den tränaren som hade sagt så hade genast blivit förpassad till kategorin "inte rida igen för"... Däremot har de hänt att vi diskuterat bett men då i tvådelat kontra tredelat och även tjocklek... Men aldrig "otillåtna" bett (utan de måste ju va såna man får tävla med).

Vad gäller sporrar... Rider "vardagligt" (ute och när jag tränar hemma (själv)) utan sporrar men ska jag rida för tränare så har jag nog oftast sporrar iom att man ju måste träna även med det då man ju har det när man tävlar...

(kan visserligen påpeka att jag verkligen e en amatör (om man jämför med många skrivare i tråden) då jag endast "nosat" på MSV B (tävlat ca 3-4 ggr))

Lånar egen knapp.
Froooodoooo... Hallå. Hur var det, skämtade du eller inte?

"Det är väl lite dumt att jämföra dom med dig kanske , du har ju inga fungerande ben eller armar (?) (Jag är inte så insatt i ditt handikapp) men har uppfattat det så "Rufsan

tja,men ska man jämföra så skal man

det skälls ju på stång o sporrar o annat...

jag användet r också graman..vid arbete på lång tygel..gramanen har precis rätt längd för att vara perfekt för det.;)

red ut för först agången sedan operationen idag.kom att tänka på ditt inlägg o road emig emd at funder apå hur mycket som egentlgen fungerade

15% styrka i höger hand o arm en bra dag(dagen var inet bra kan jag säga)

0 funktion i ben

diverse funktion i höfter,sämre ju fortare dte går,skule tro kanske 25% av vad en normal rytare har
mellan 0 och 5 % funktion i vänsetr hand eftersom jag fortfarande har stygnen kvar,och ingen kraft i lång,pek o tumme

ingen som helst koordination i "ridfingrarna" dvs ring o lillfinger då ngt blev fel efter operationen o de la av helt,båd ei styrka,koordination och hur hjärnan uppfattar dem.jag måste numera viljestyra dem för att få mins ta lilla gjort o de ligger på kanske 5% av funktion.

tyglöar kan man dock hålla med höger hand(TUR att hästen rö riden på stång på westernvis!) och spöna kan man ha i handledsband

och så kan man rid aändå.
förhållningar går väl sisådär,men jag skrittad eut en timme,gjord elite skolor o road emig em dnågra steg passage.

det är i det här läget jag är verkligen glad att jag inte är en normal ryttare som kan ta till hjälpmedle o styrka..här får jag gå på lydnad och knoggrannhet istället

vilket gör tat jag som nyopererad kan rid aom jag vill,hästen är så lydi ga tt den hjälper till även om den aldrig sett en elrullstol innan,inte äär van att bli ridne på en han d osv...

man kan diskutera hjälptyglar och annat i timmar,men den verklia hemligheten ligger i att bemöda sig om att nå hästens innersta o få dem att vilja samarbeta

Thina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka