Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Vem har nämnt svensk tränare?

malinsky skrev:
Joho! Min häst blir mkt mer lyhörd och känslig med kandar eller Pelham! Hon dras inte ihop till ngn felaktig form heller som du skriver.. Jag upplever det snarare som att det blir mer "finlir" med pelham och kandar. Rider jag henne på Pelham så får jag verkligen vara på min vakt att jag inte tar i henne för mkt! Så där kan jag förstå att du tror att det är okunskap, men passa dig för att generalisera.

Att hästen kan trivas bra på ett kandar tycker jag inte är förvånande (det gör min också) men att påstå att det är fusk tycker jag fortfarande är direkt felaktigt! För du kan fortfarande inte fuska dig till en bättre form via ett kandar!!! Det som du lagt som grund på ett träns kan sedan ge ännu bättre resultat på kandar men du kan fortfarande inte fuska!!

Jag vet inte på vilken nivå du rider (spelar ingen roll heller) men jag kan inte förstå om det nu är så att du ligger på MSV-nivå att du hellre väljer att "alltid" rida på träns för att du tycker att det är fusk annars. Det får mig fortfarande att tro att du kanske inte riktigt är framme i kunskap ännu med steget vidare mot svår dressyr. Men oavsett om du är det eller inte så tycker jag framförallt att det sänder ut helt fel signaler till de orutinerade att påstå att det är fusk! (även om jag nu förstår att du kanske inte menar det på blodigt allvar...)

... men det är lättare att fuska sej till en snygg krök på nacken vilket vissa tror är lika med bra form.....

tant agda skrev:
... men det är lättare att fuska sej till en snygg krök på nacken vilket vissa tror är lika med bra form.....

Joo, precis... :smirk: och det är ju det som är problemet. Felet är att mga mindre kunniga tror att det är så. Jag kan bara se på utvecklingen på min anläggning. Där har de flesta hoppungar börjat rida med diverse skarpa bett vilket resulterar i att hästarna knäpper av totalt och ungarna blir helnöjda och tror att det är rätt. Vilket är otroligt sorgligt!
I detta fallet fick man ju också känslan av att trådskaparen tyckte att det var fusk/ochysst med kandar. Men det blir väl tyvärr lätt så. Det vimlar av urusla ekipage på MSV-nivå ute på tävlingsplatserna för tillfället (själv har jag också gjort ett par kräk-rundor genom åren ;) :D ) Det är ekipage där god grundridningen inte existerar för fem öre utan man har lyckats lära kraken att göra byten och sen har man slängt på kandaret och gett sig ut... Förra året tror jag att det var rekord i riktigt sorgliga ekipage på tävlingarna (det är tyvärr fler dåliga än bra överlag...). Och den typen av ekipage och ridning ger ju otroligt dålig reklam åt sporten. Förövrigt verkar det också råda en rörelse-hysteri där var och varannan försöker lära sin häst diverse cirkuskonster (vilket det blir när hästen i är mogen för det). Och tyvärr är det ju våra stackars hästar som får lida för det....

För ett par år sedan så skulle inte en ryttare som inte var uppe på MSV-nivå och där över, komma på tanken att sätta på hästen ett kandar eller ännu mindre försöka sig på att rida piaff, piruetter etc. Idag hör (och läser) man om folk som inte ens kan rida på LA-nivå som rider med kandar och utför rörelser. Bara i denna tråden så kan man läsa om ett par LC, LB-ekipage som tydligen även rider med kandar... Vilket bara bevisar att dressyr-Sverige är på väldigt fel väg... Tydligen ska man helst hoppa från steg 1 (och vissa är ens knappt där) till steg 10 i trappan på en gång. Jag har läst hur mga inlägg som helst i stil med "jag och min nordis har precis börjat träna men vi är inte så långt ifrån piaffen enligt min tränare..." och det är så att man blir totalt mörkrädd!!! Det kommer bara att sluta på ett sätt och det är i ett antal trasiga hästar som har fått utstå hemskt lidande under tiden...

Frodo skrev:
via skrev:
Om man behöver ett pessoabett för att hästen är för stark, så är hästen inte rätt utbildad. Vilket den inte heller blir av att rida på pessoa. För det den lär sig är att knäppa av, och lägga vikten framåt.

Det var nog det dummaste jag hört! VET ni ingenting?

Min häst är välutbildad men rids på pessoa, och det funkar utmärkt för oss. Jag slipper brottas med honom. Skulle jag rida med ett tränsbett för att vara "snäll" så skulle det garanterat blivit en brottningsmatch. Vad får jag och min häst ut av det? Jag anser då att det är snällare att rida med pessoa.

Det verkar som om de flesta av er här bara läst en bok om ridning och tror att det funkar så i praktiken. Men det gör det inte, alla hästar är olika. Alla kan inte ridas på tränsbett. Om nu hästen går bättre på kandar, pessoa eller något annat bett, varför inte använda det då? Varför sitta med tränsbett "för att man ska det" när det bara blir en brottningsmatch av det hela?
Nä jag orkar inte diskutera mer, jag blir så trött...

Lite nyfiken bara, men menar du att du använder pessoat för att undvika brottningsmatch på träning eller var det du som anv. det vid uteridning??? (kommer inte ihåg vilket nick det var...)

OM du menar under träning så har jag isåfall ett par frågar till...

Varför blir det brottningsmatch?

Ser du bettet som ett tillfälligt korrigeringshjälpmedel eller har du för avsikt att fortsätta rida med det?

Vad händer när du går över på tränsbett igen, har pessoabettet gett ngt resultat då?

Jag kan förstå vad du menar när en häst bara lägger sig på och drar iväg utan att man får igenom halvhalterna och man blir frustrerad. Men om hästen fortsätter att göra det under utbildningen så måste man ju försöka lösa det på ngt sett. Men då handlar det ju om korrigering dvs åtgärder under en begränsad period för att komma till rätta med ett problem. Ingen välutbildad häst som är lydig och uppmärksam och där ridningen fungerar fortsätter ju med det. Då får man ju backa ett steg igen och åter öva på det grundläggande (dvs halt och halvhalt). Oavsett på vilken nivå man tränar. En varningsklocka bör ringa om man inte kan rida sin häst på vanligt tränsbett...

He he. Jag tyckte det var riktigt bra med mina 54 % i St George med tanke på att jag hade missar i stort sett hela programmet, red fel väg, (och det var 3 domare) missade båda seriebytena och hade galoppinslag i den ökade traven, Med tanke på att dom flesta som klarar allt inte ligger på mer än 62-63% så kan du ju tänka dig vad siffrorna blev på det som gick bra. :smirk: Nu sitter det på träning och det var därför jag startade, sedan att det inte gick på tävling spelar ingen roll. Jag klarar iallafall att rida min häst på tränsbett utan diverse brottningsmatcher :devil:

Och varför jag kom på 37 plats i Tyskland??, ja inte för att du har med det att göra men jag kan ju berätta det iallfall. Jag hade fått träna hästen enbart från marken i en hel månad eftersom hästen blivit biten över ryggen och inte kunde ha sadel på sig, jag red därför en lugn runda i terrängen och fick en massa tidsfel men var felfri på hinder. Men varför dra upp dom sämsta placeringarna ?? Det finns en hel del bättre på listan du kollat upp som du "glömde" nämna :smirk:

Jag har aldrig sagt att jag skall rida Världscupen i något annat än fälttävlan :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Att du skulle klara av att rida Intemediere när du inte ens kan rida på vanligt tränsbett för att dina förhållningar inte går igenom faller på eget grepp, det innebär att du enbart sitter och rider på stången isåfall och den slags ridningen klarar vi nog oss utan även på dom svenska dressyrbanorna och det säger nog mer om den dåliga standarden du visar upp än att du skulle vara en bra ryttare :smirk:

Nej jag är inte otrevlig i alla mina inlägg men jag förstår att jag är/har varit det mot dig med tanke på vilken inställning du har till hästar och ridning :smirk:

Oggie skrev:
Vem har nämnt svensk tränare?

Finns dåliga utländska tränare oxå, dom utländska "stora" bra tränarna skulle hellre dö än att rekommendera graman och pessoa till sina elever, det innebär enbart att dom inte klarar av att förmedla sin kunskap.
När Conrad Schumacher var här i vintras på Djursholm red en av ryttarna in med graman på sin häst, det lär ryttaren aldrig mer göra efter den avhyvlingen :smirk:

Saigon skrev:
Att hästen kan trivas bra på ett kandar tycker jag inte är förvånande (det gör min också) men att påstå att det är fusk tycker jag fortfarande är direkt felaktigt! För du kan fortfarande inte fuska dig till en bättre form via ett kandar!!! Det som du lagt som grund på ett träns kan sedan ge ännu bättre resultat på kandar men du kan fortfarande inte fuska!!

Jag vet inte på vilken nivå du rider (spelar ingen roll heller) men jag kan inte förstå om det nu är så att du ligger på MSV-nivå att du hellre väljer att "alltid" rida på träns för att du tycker att det är fusk annars. Det får mig fortfarande att tro att du kanske inte riktigt är framme i kunskap ännu med steget vidare mot svår dressyr. Men oavsett om du är det eller inte så tycker jag framförallt att det sänder ut helt fel signaler till de orutinerade att påstå att det är fusk! (även om jag nu förstår att du kanske inte menar det på blodigt allvar...)

"Fusket" har inget med hennes form att göra, utan hennes lyhördhet. Därför jobbar vi på detta med tredelat, så det blir så pass bra som vi kan få det.

Så det har inget med att knäcka av hästen i nacken och tro att den går i rätt form att göra... :mad:

..det är inte så lätt för dig att veta :)

tant agda skrev:

Se svar till Saigon. Själv tittar jag inte på nacken för att se om hästen går i form.. för det är ju inte där formen sitter... förutom just formen på nacken/halsen :smirk:

det var inte riktat till dej, utan ett allmänt konstaterande.

många tror att bra form = krök på nacken och gärna en rejäl sådan så hästen biter sig själv i bringan
och för att uppnå detta används ofta kandar el annat skarpare bett.....

och angående dålig ridning på MSV-nivå som nån nämnde:
det är inte bara i MSV utan även i de högsta klasserna som sånt förekommer...tyvärr

Angående fusk med Kandar:

Om vi tar exempelvis Frodo här då som inte kan rida på tränsbett utan att få genomlida en brottningsmatch tävlar ju Intemediere ( :angel: ) på Kandar och då är det ju uppenbart fusk eftersom hon då enbart sitter och drar i stången så hästen böjer på nacken eftersom hästen absolut inte fungerar att ridas på bridongen.

Och nej det var inte hon som använde pessoat när hon red ut utan det var hon som red dressyr på det eftersom hästen annars lägger sig på och biter sig fast :crazy:

På ett domarseminarium sist fick en GP ryttare underkänt på sits och inverkan dvs betyg 5 det var alltså ett sådant nytt program som skall komma där all fokus läggs på ryttarens sits och inverkan.

tant agda skrev:
det var inte riktat till dej, utan ett allmänt konstaterande.

många tror att bra form = krök på nacken och gärna en rejäl sådan så hästen biter sig själv i bringan
och för att uppnå detta används ofta kandar el annat skarpare bett.....

och angående dålig ridning på MSV-nivå som nån nämnde:
det är inte bara i MSV utan även i de högsta klasserna som sånt förekommer...tyvärr

Oki!! :)
Vet vad du menar för jag har också tidigare levt i villfarelsen att krökt nacke är lika med att hästen är på tygeln/går i form.. Vi ska väl alla denna vägen vandra om vi inte har turen att träffa på rätt sorts instruktör på en gång... tragiskt men sant?

Ajdå, då kommer vi väl inte att få in de programmen i Sverige? Här verkar ju många vara rädda för sanningen? (och det verkar vara svårt att ta till sig kritik)

Undrar vad utländska toppnamn tänker när de kommer hit och ser folk ända upp på elitnivå börja i fel ände? Många av dem måste ju undra "Vad sysslar de med?!". Undrar var det gick fel? (Men visst finns det glimrande undantag!!! Heja, sa amatören!)

Yes dom programmen kommer införas men mest på låg nivå (tyvärr) dom hade verkligen behövts på högre nivå (uppenbarligen) men jag tror inte dom ryttarna är intresserade av att vara med på en sådan bedömning.

Jo jag har fått höra en hel del inside information både när Balkenhol var här och Schumacher (han var ju även i Borås för ett tag sedan). Nåja han är ju snällare än Balkenhol iallafall , Balkenhol talade ju om för 200 personer på läktaren att han ansåg att ryttarna som var med (landslaget) var helt kassa med vissa undantag givetvis. Nåja dom var inte med nästa gång han kom hit och nu får han väl inte ens komma hit längre :D

Nej, sanningen svider. Jag missade tyvärr Balkenhol-clinicen men bekanta var där och har därför hört det som inte stod i Ridsport (surprise att det knappt nämndes någon kritik öht i den artikeln...). Och jag har full förståelse för att det är ännu värre om man tränar på hög nivå och tycker att man är framgångsrik och duktig att få höra att man missuppfattat ett o annat om ridning. Fallet blir rätt mkt högre. Då är det lättare att fortsätta på den inslagna vägen, stoppa huvudet i sanden och tänka "den jönsen, han fattar inte vad han pratar om". På ett sätt är det nästan lättare att bli hyvlad jämns med fotknölarna om man inte är lika långt kommen, för man har inte så mkt att förlora. Man har inte elever, man skriver inte böcker, man vinner inte tävlingar i Flyinge, eller för den delen - man har inte startat en ridakademi med egna riddarprov (för det är inte bara inom tävlingsdressyr det finns charlataner...). Det är svårt att lära om, om man har ett stort ego.

Ja eller hur :D Det är tal om att Conrad Schumacher skall komma hit och ha träningar regelbundet , alltså inte cliniqs. Det skall bli intressant. Så fort man tror att man gör något bra så är det väldigt bra att ha en sådan som han som upplyser en om att "nä det där är inte alls bra" Det där är bättre och så gör man om och gör om , men fan vad man lär sig mkt.
Framförallt lär man sig att man inte är så jävla bra utan att man enbart har hunnit komma en microbit på vägen till bra ridning, men det microbiten är bra mycket bättre än dålig ridning på högre nivå iallafall.

Rufsan. skrev:
Angående fusk med Kandar:

Om vi tar exempelvis Frodo här då som inte kan rida på tränsbett utan att få genomlida en brottningsmatch tävlar ju Intemediere ( :angel: ) på Kandar och då är det ju uppenbart fusk eftersom hon då enbart sitter och drar i stången så hästen böjer på nacken eftersom hästen absolut inte fungerar att ridas på bridongen.

Och nej det var inte hon som använde pessoat när hon red ut utan det var hon som red dressyr på det eftersom hästen annars lägger sig på och biter sig fast :crazy:

Dessutom pessoabett tillsammans med graman läste jag i en gammal tråd :crazy:

Oggie skrev:
Är pessoa bett ett märkligt bett??? Gramantygeln en märklig hjälptygel??? Den som är märklig är väll i så fall den som sitter i andra änden på tygeln och inte vet varför eller hur man använder "hjälpmedel".

Dom flesta hästar behövs det kanske inte skarpare bett osv på, i grund nivå. Utan det räcker med ett bra 3 delat. Men när du börjar att ställa högre krav och du har en stark individ att jobba med, så är det inte helt ovanligt att dessa hjälpmedel behövs att sättas in.

Det blir bara värre och värre på kunskapsbristen här :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka