Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

via skrev:
Jag jobbar med att utbilda hästar, gör det hela dagarna. Det är en mycket blandad skara, varav i princip ingen är korrekt utbildad innan. Aldrig behövs det märkliga bett eller hjälptyglar. Nu ska jag gå ut och köra in två hästar, och rida in en, samt rida tre till, så jag har inte tid mer. :)

Detta gör mig mörkrädd! Du menar att du dessutom utbildar hästar...jösses, då borde du veta bättre!

Är pessoa bett ett märkligt bett??? Gramantygeln en märklig hjälptygel??? Den som är märklig är väll i så fall den som sitter i andra änden på tygeln och inte vet varför eller hur man använder "hjälpmedel".

Dom flesta hästar behövs det kanske inte skarpare bett osv på, i grund nivå. Utan det räcker med ett bra 3 delat. Men när du börjar att ställa högre krav och du har en stark individ att jobba med, så är det inte helt ovanligt att dessa hjälpmedel behövs att sättas in.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara säga en sak om detta med stoooora kändis-stall.. Det finns faktiskt många ställen där man formligen bor på gramantyglar.. Både beridare och proffs... Så det så... :smirk:

Frodo skrev:
Detta gör mig mörkrädd! Du menar att du dessutom utbildar hästar...jösses, då borde du veta bättre!

Vad ska "via" veta bättre :confused: kan inte upptäcka nåt i det hon skriver som skulle ge dåligt utbildade hästar.

Oggie skrev:
Är pessoa bett ett märkligt bett??? Gramantygeln en märklig hjälptygel??? Den som är märklig är väll i så fall den som sitter i andra änden på tygeln och inte vet varför eller hur man använder "hjälpmedel".

Dom flesta hästar behövs det kanske inte skarpare bett osv på, i grund nivå. Utan det räcker med ett bra 3 delat. Men när du börjar att ställa högre krav och du har en stark individ att jobba med, så är det inte helt ovanligt att dessa hjälpmedel behövs att sättas in.

Fattar inte detta snack om "starka hästar" som kräver mer hjälpmedel....

alla hästar är väll jättestarka, det går väll inte ens få en liten shettis dit man vill med råstyrka :angel:.

Jag tror det handlar om kommunikation, men det är väll bara jag kanske :confused: .....

En stark individ. Har du någon gång hafft en häst som biter sig tag då du gör en förhållning eller en samling. Det är det jag pratar om. Försår du???

Visst är alla hästar starka. Man vill att dom ska använda sin styrka med att bära sig, när det då blir "jobbigt" så händer det att vissa individer biter sig tag för att komma undan, det är detta som jag bla hänvisar som en stark individ. Tråden handlar ju om samlings moment.

Oggie skrev:
En stark individ. Har du någon gång hafft en häst som biter sig tag då du gör en förhållning eller en samling. Det är det jag pratar om. Försår du???

Visst är alla hästar starka. Man vill att dom ska använda sin styrka med att bära sig, när det då blir "jobbigt" så händer det att vissa individer biter sig tag för att komma undan, det är detta som jag bla hänvisar som en stark individ. Tråden handlar ju om samlings moment.

Fast om hästen biter tag och drar emot/håller emot en förhållning så gör man nog inte förhållningen riktigt bra.

Om hästen gör detta för att komma undan arbete eller för att den försvarar sig mot en okänslig hand????

Vissa hästar har nog mer självbevarelsedrift än andra kanske :angel: ;) och använder sin styrka.

gummisnodd skrev:
Fast om hästen biter tag och drar emot/håller emot en förhållning så gör man nog inte förhållningen riktigt bra.

Om hästen gör detta för att komma undan arbete eller för att den försvarar sig mot en okänslig hand????

Vissa hästar har nog mer självbevarelsedrift än andra kanske :angel: ;) och använder sin styrka.

Komma undan var kanske fel uttryckt, hur ska jag förklara så att du ska förstå... Det är svårt att förklara känslan, man måste veta hur det ska kännas. Att hästen ska ta i lite extra är kanske bättre uttryckt. Det är som med muskelbyggare och atleter, man måste pressa lite mer för att få resultat och bygga upp muskler.
Och att den biter sig tag är hos vissa individer ett försök till att inte behöva lyssna/komma ifån och ja hästar är inte dumma, det är inte allt för sällan det testas för att slippa arbeta, det är ju jobbigt, och det är där man måste veta hur man ska bära sig åt för att komma till rätta med problemet. Vissa kräver mer och andra mindre.

Oggie skrev:
Komma undan var kanske fel uttryckt, hur ska jag förklara så att du ska förstå... Det är svårt att förklara känslan, man måste veta hur det ska kännas. Att hästen ska ta i lite extra är kanske bättre uttryckt. Det är som med muskelbyggare och atleter, man måste pressa lite mer för att få resultat och bygga upp muskler.
Och att den biter sig tag är hos vissa individer ett försök till att inte behöva lyssna/komma ifån och ja hästar är inte dumma, det är inte allt för sällan det testas för att slippa arbeta, det är ju jobbigt, och det är där man måste veta hur man ska bära sig åt för att komma till rätta med problemet. Vissa kräver mer och andra mindre.

Så man lär sig då att komma tillrätta med detta problem med hjälp av hjälptyglar och skarpare bett.

Kan man inte komma tillrätta med hästen genom att lära den/sig själv, hur det ska vara utan att behöva ta till diverse hjälpmedel?

Jag tycker fortfarande det handlar om hur man förmedlar vad man vill till hästen. Det finns bra metoder där man inte behöver klä på den massa remmar av olika slag och dona i munnen.

Jag skulle nog till och med sticka ut hakan och säga att den viktigaste delen i ridning/utbildning av hästar är att få hästen till att vilja utföra det som ryttaren vill att den ska, har man kommit dit behövs knappast dessa diverse hjälpmedel oavsätt vad man kräver.

Detta förutsatt att man har byggt från grunden och vet hur hästen beter sig när den helt enkelt inte är tillräckligt tränad, och därför inte klarar vad man ber om. Inte för att den vill komma undan utan för att den inte har balans/styrka riktigt än.

Visst kan man pressa hästen, men jag tycker nog det är en större bedrift att få hästen till att pressa sig själv att bli bättre för den vill, och inte för att den blir tvingad.

Mmmm... men i tidigare inlägg på denne tråd så trodde man inte att ett helt stuteri satt på gramman... Så jag sa bara min sak om det.....

Alla hästar är starka. Det krävs inte mer styrka hos ryttaren, för att man ställer högre krav. Det krävs mer styrka hos hästen. Det är snarare så, att ju högre utbildad hästen är, desto lättare blir kontakten. En outbildad/felutbildad häst, kan ibland "krocka" med bettet. Allteftersom utbildningen fortskrider lär sig hästen mer och mer att hålla sig mellan hjälperna, och då får du responsen nästan nnan hjälpen (bettet, skänkeln osv) nuddar hästen.
Det är en vanlig missuppfattning att det är ryttaren som samlar hästen. Det är det inte. Ryttaren ber om det, men hästen utför det. Du behöver bara sända en signal till hästens hjärna, inte fysiskt trycka ihop den.
Om du inte har förstått hur samling fungerar, och tror dig vara hjälpt av tex ett pessoabett, är din och dina hästars förlust. Istället för att direkt gå till attack, kanske du ska fundera på om det finns något för dig här, att lära dig.
En gång i tiden har jag fört samma (nästan) resonemang som du gör. Nu vet jag bättre, och då gör jag bättre. Du gör så bra du kan, utifrån din kunskap, och din erfarenhet. Lycka till med din ridutbildning. :)
Och vad gäller att du blir mörkrädd över att jag utbildar hästar, kan jag meddela att de alla blir lugna, mjuka, avspända, lydiga, och går i en mycket hög grad av samling, med minimalt med hjälper. Jag behöver aldrig bråka, brottas, slåss eller ta i. Hästarna kommer ut ur ridhuset med nöjda miner, och jag har INGA skador på hästarna, förutom enstaka hagrelaterade sådana. Jag får högst ordinära hästar att gå i tex piaff och passage.
Jag ser inte vad du ska behöva bli rädd för: :confused:

Oggie skrev:

Har haft gott om individer som vill bita sig fast. Det brukar gå över mycket fort, och det behövs inte skarpa bett och hjälptyglar. Det krävs teknik.

Eller så kan det vara så att hästen har gamla ovanor och gärna vill gasa på när man är ute.
Har använt pessoa vid uteritt då pållen gärna drar om han blir för ivrig och jag vill slippa brottningsmatch. Då blir det absolut inte någon "kröka på nacken"-effekt, men då har vi inte nåt krav på form+samling heller utan mest glatt lufsande i skogen och lite busgalopp på ängarna.
Vid dressyrarbete använder jag aldrig pessoabett.

Oggie skrev:

Men snälla människa om hästen gör detta så är du helt fel ute i hästens utbildining och att då sätta på ett pessoa bett hjälper ju knappast, tänk om du kunde lära dig rida och inse att hästen blir som den blir riden istället för att skylla på att hästen gör si och hästen gör så :mad:

Frodo skrev:
via skrev:
Om man behöver ett pessoabett för att hästen är för stark, så är hästen inte rätt utbildad. Vilket den inte heller blir av att rida på pessoa. För det den lär sig är att knäppa av, och lägga vikten framåt.

Det var nog det dummaste jag hört! VET ni ingenting?

Min häst är välutbildad men rids på pessoa, och det funkar utmärkt för oss. Jag slipper brottas med honom. Skulle jag rida med ett tränsbett för att vara "snäll" så skulle det garanterat blivit en brottningsmatch. Vad får jag och min häst ut av det? Jag anser då att det är snällare att rida med pessoa.

Det verkar som om de flesta av er här bara läst en bok om ridning och tror att det funkar så i praktiken. Men det gör det inte, alla hästar är olika. Alla kan inte ridas på tränsbett. Om nu hästen går bättre på kandar, pessoa eller något annat bett, varför inte använda det då? Varför sitta med tränsbett "för att man ska det" när det bara blir en brottningsmatch av det hela?
Nä jag orkar inte diskutera mer, jag blir så trött...

Din häst är knappast välutbildad om du måste ha ett pessoa för att slippa en brottningsmatch. Hur fan tänker du människa !!! Man får ju mardrömmar när man läser sådan här inlägg :mad:

Du skulle ju inte ens kunna rida en LC dressyr på din häst eftersom den inte kan ha ett vanligt tränsbett utan att "bråka" och det kallar du välutbildad :mad: Fy fan att du inte skäms!!!!

Sluta skylla på hästarna och lär er bli lite ödmjuka inför eran häst så kanske kanske att du någon gång kan rida en LB med godkänt resultat.
Fan jag spyr när jag läser sådana här amatör mässiga inlägg *kräksmiley*

Rufsan, det där personangreppet tycker jag är helt onödigt.

Faktum är att jag vet att Frodos rider Intermediär med sin häst, så kom inte och släng ur dig elaka saker om människor som du inte vet något om.

Har förstått att det bara fins proffs och ryttare på elit nivå här, så jag drar mig ur. Lycka till på din nästa GP tävling!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Men snälla människa om hästen gör detta så är du helt fel ute i hästens utbildining och att då sätta på ett pessoa bett hjälper ju knappast, tänk om du kunde lära dig rida och inse att hästen blir som den blir riden istället för att skylla på att hästen gör si och hästen gör så :mad:

Det är väll kul att du vet hur jag rider!

Ja säkert , hon rider säkert Int. och rider på pessoa och kan inte rida på tränsbett, uuuuuu va troligt :angel:

Min nästa tävling blir först en Internationell tävling i Tyskland i slutet av april , sedan ett Världscupskval i mitten av maj, om du nu verkligen vill önska mig lycka till kan jag ju tala om när tävlingarna faktiskt hålls oxå :angel:

Oggie skrev:
Det är väll kul att du vet hur jag rider!

Ja det framgår ganska tydligt i din text hur du rider :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka