Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Om man behöver ett pessoabett för att hästen är för stark, så är hästen inte rätt utbildad. Vilket den inte heller blir av att rida på pessoa. För det den lär sig är att knäppa av, och lägga vikten framåt. Det är inte den utbildning jag vill ha på en häst i allafall.
Ingen vill väl ha en häst som knäpper av, säger du. Jag undrar jag. Titta på hur de flesta rider! Nog verkar det vara det de strävar efter.
Sedan att de aldrig skulle uttrycka det så är en annan sak.
Ofta får man höra att de rider hästen lång och låg, men något långt syns inte till...
Apropå starka hästar: Alla hästar är starka! Det är därför man inte ska ha en dragkamp med dem... ;)

Många hästar på högre (svår klass) nivå rids antingen på kandar eller träns med graman. Blev rätt förvånad själv, men har förstått att det är mycket vanligare än man tror...tyvärr. Och detta av proffsen själva..

vad som har hänt?

vad som SKER snarare,dagligen och stundligen gör att man,omman vet det minsta om inlärningsteori,blir riktigt,riktigt rädd och nedstämd

Jag vågar påstå atde allra,allar a flesta ryttare rider sina(och hanterar) sina hästar utifrån en teori där hot om bestraffning,obehag respektive att ta bort obehag och att tillför abestraffning sker dagligdags

samt,natulrigtvis,att om bestraffningen inte fungerar så gå rman över till misshandel,det är myclet,mycket enklare än att förklara noga,mbryta nerbeteendet i små delar,hålla kol på sina egna signaler och sin e gen kropp och känslor samt koncentrera sig pd et som är positivt som man vill får fram.

det krävs nämligen sjävdisciplin och tankemöda ttase sitautionen utifrån hästen synvinkel,det krävs tankemöda tat motivera hästen att ge sitta llra bästa utan att bruka våld eller hot om våld.

brandfackla?
javisst

gör jag själv allting rätt utan att någonsin bestraffa

fan heller,jag är petigare och hårdare änd e flesta andra ,men på så rättvis villkor som möjlig-just därför att jag kan dö om jag begår ett misstag.

det rä folk som resonerar som ursprunsginläggsskrivaren som man vill bida fast udner en kusr i inlärningsteori,.rycka av dem allt so går tat använda för tat bruka våld och sedan se omd e kan lös a situationen

Må Gud ha förbaramande med hästar som inte kan skrika ut sin smärta
vilket är tur för oss att de inet kan,vi skull einte orka lhöra det

vi hör ju inte ens nu vad de säger

Thina

Jag rider en del av de här rörelserna helt utan något bett, alltså helt barbacka och tränslöst. Tex piaff, piruett m.m.
Vi kommunicerar såpass bra så det funkar utmärkt för oss. Fast man ska nog inte komma till en tävling så :banana:

via skrev:
Om man behöver ett pessoabett för att hästen är för stark, så är hästen inte rätt utbildad. Vilket den inte heller blir av att rida på pessoa. För det den lär sig är att knäppa av, och lägga vikten framåt. Det är inte den utbildning jag vill ha på en häst i allafall.
Ingen vill väl ha en häst som knäpper av, säger du. Jag undrar jag. Titta på hur de flesta rider! Nog verkar det vara det de strävar efter.
Sedan att de aldrig skulle uttrycka det så är en annan sak.
Ofta får man höra att de rider hästen lång och låg, men något långt syns inte till...
Apropå starka hästar: Alla hästar är starka! Det är därför man inte ska ha en dragkamp med dem... ;)

Min häst är rätt utbildad men rids på pessoa. Så dra inte alla över en kant. Det funkar bra för oss. Jag rider även på vanligt tränsbett och stångbett.

Alltså.. Åter igen.. Kliv upp ur sandlådan.. Tänl om ni skulle rida varndras hästar istället så kanske mi skulle kunna lära er något av varandra. Kanske förstå varför hon/han bara kan göra vissa saker på ett visst sätt, med viss utrustnig för att hästen kanske e speciell? Ha lite respekt jämtemot varandra och ta och lär er något för fasiken!
E det inte det ett community e till för???

Man kan visst använda pessoa/stång på en häst som är för stark, och den kan visst lära sig att gå korrekt "trots" det. Det beror helt på vem som sitter i andra änden av tygeln! Jag har en häst som fungerar hur bra som helst på tvådelat tränsbett i ridhus/på ridbana, men som stundtals (tex på vårkanten :angel: ) ute i skogen behöver ridas på ett skarpare bett, då hon är väldigt stor, och jag gör ingen en tjänst genom att barka iväg i full karriär i framvikt genom skog och ev andra medridande ekipage. Inte blir hästen lydigare heller av det. Jag har ytterligare en häst vars respons på förhållning är att lägga sig på bettet, sätter jag på en stång får jag halt istället för brottningsmatch, och detta utan stora åthävor. Hästen är mer positiv om den får beröm än om den blir brottad med, och kan jag rida 8 halter under ett ridpass istället för 8 brottningsmatcher, får jag mycket bättre och snabbare resultat genom halterna, oavsett bett. Att sedan skarpare/starkare bett inte kan ersätta planlagt utbildningsarbete är faktiskt en helt annan sak.

Asa_S skrev:
Man kan visst använda pessoa/stång på en häst som är för stark, och den kan visst lära sig att gå korrekt "trots" det. Det beror helt på vem som sitter i andra änden av tygeln!

Håller jag med om, men det är ju inte bettet som löser problemen, utan ryttaren.

Jag har en häst som fungerar hur bra som helst på tvådelat tränsbett i ridhus/på ridbana, men som stundtals (tex på vårkanten :angel: ) ute i skogen behöver ridas på ett skarpare bett, då hon är väldigt stor, och jag gör ingen en tjänst genom att barka iväg i full karriär i framvikt genom skog och ev andra medridande ekipage. Inte blir hästen lydigare heller av det. Jag har ytterligare en häst vars respons på förhållning är att lägga sig på bettet

Återigen: Utbildning. Om detta är hästens respons, har den inte lärt sig en korrekt respons. Självklart ska förhållningen tas korrekt också. Tar du bakåt, kommer hästen att lägga sig på. En korrekt avpassad tygel, och du reser upp ditt överliv, så använder du din position mot hästens position, och hästen stannar.

sätter jag på en stång får jag halt istället för brottningsmatch, och detta utan stora åthävor. Hästen är mer positiv om den får beröm än om den blir brottad med, och kan jag rida 8 halter under ett ridpass istället för 8 brottningsmatcher, får jag mycket bättre och snabbare resultat genom halterna, oavsett bett. Att sedan skarpare/starkare bett inte kan ersätta planlagt utbildningsarbete är faktiskt en helt annan sak.

Håller med om att ett skarpare bett är bättre än brottningsmatch, men jag aser inte att de är de enda valmöjligheterna. Vad det handlar om är teknik och timing, och är man inte där än, kan man antagligen inte förstå det. Kom hit ska jag visa dig! :)

via skrev:
Håller med om att ett skarpare bett är bättre än brottningsmatch, men jag aser inte att de är de enda valmöjligheterna. Vad det handlar om är teknik och timing, och är man inte där än, kan man antagligen inte förstå det. Kom hit ska jag visa dig! :)

Kan bara instämma :bow: Svårt att förstå när man aldrig har varit där och känt skillnaden mellan när det verkligen ÄR på riktigt och när man bara TROR det är på riktigt.

Om du menar att de rider på pessoa i dressyren tvivlar jag på att det är för att hästarna är stora och starka.
Snarare för att det får hästarna att böja på nacken.. :angel:

För egentligen är det "den enda" effekten ett pessoabett har, att kröka ihop nacken på hästarna..
Självklart är det skarpare än ett vanligt tränsbett, men ngn bra effekt har det faktiskt inte.

Nä precis det är säkert så att någon ryttare har i något enstaka fall använt graman och så rids helt plötsligt hela stuteriets hästar med graman :smirk:

Jag kan hålla med om flera inlägg som skrivits här.
Men det finns mycket som skrivs somjag inte håller med om.

Enligt det jag har upplevt här i livet, är att folk är så oerhört Dumma! så dom tror att det hjälper att ha skarpa bett, hjälptyglar, spö o sporrar och allt vad det innebär, bara för att de tror att det är "bättre"
Man kanske klarar av hästen på ett skarpare bett, kanske får fram den bättre med sporrar eller spö, få den att böja ihop sig bättre med hjälptyglar.
MEN det är ju pga er egen oerfarenhet som ni måste använda det.
Skulle ni vara tillräckligt rutinerade skulle ni inte behöva några skarpare saker på hästen.

Jag säger nu inte att jag är ngn exemplariskt ryttare, jag är inte med än medelmåttig, men jag har lärt mig att förstå att det är pga min oerfarenhet som det händer saker.
Jag red på pelham ett tag på min fd häst eftersom hon blev stark o stack.
Men det var ju enbart mitt fel.
Och skillnaden mot många andra, är ju just att jag förstår att det är mitt fel att ngt går fel, och inte nån annans.
Jag red inte med det längre än nödvändigt eftersom det inte behövdes.

Jag rider inte med sporrar mer än i mitt eget utbildningssyfte, eftersom jag inte anser att jag lär mig rida på rätt sätt då.
Man ska kunna rida olika hästar på ett bra sätt, innan man sätter på sig ett par sporrar.
Jag rider heller inte med spö utom i vissa undantagsfall, eftersom jag anser att det endast är för vår egen lathets skull.
Visst, lyder inte hästen lite grann, då är det ju självklart lättare att peta till den med spöet, för att få den att lyssna. Men varför inte försöka åtgärda det med de vanliga hjälperna istället?
(då säger ja ju inte att man inte kan rida med spö ibland, det kan ju behövas oxå..)
Jag VET att det går att rida en häst i rätt form utan spö. Det krävs bara lite mer av mej som ryttare.

Jag kan inte tänka mej att det är så många här som verkligen är så duktiga som ni påstår. Visst ni kan säkert rida jättebra på välutbildade hästar, och så, men ändå så speglar det rätt mkt okunskap i era inlägg.
Ni skulle komma hit och rida på våra hästar som vi har här, så skulle ni få se att det inte är ngn dans på rosor, utan att man verklgien måste r i d a för att nå resultat.
Och detta utan massa sporrar och hjälptyglar.

.....även på välutbildade hästar måste man RIDA....det är inte bara å åka häst bara för att hästen är välutbildad!!!!

resten orkar jag inte ens diskutera...

Senast ändrad av en moderator:

Det är klart att man måste rida på välutbildade hästar oxå, det vet jag faktiskt. :p
Men det krävs ju olika ridning på olika hästar.
Som tex en häst jag rider nu, den är väldigt välutbildad, men det är fruktansvärt svårt att få henne att jobba på rätt sätt. Detta för att hon har lärt sig att fuska då hon är skolhäst och går med olika rutinerade ryttare.

Men det är klart att man måste jobba med hästar som är välutbildade!!!
På ett sätt behövs det ju mer arbete på dessa, eftersom amn måste "underhålla" deras muskler, känslighet och allt som krävs.

Men det är stor skillnad på att bara behöva röra lite lite på höften, och behöva jobba med hela kroppen.

Det är väl ingen som säger emot att man ska vara erfaren för att använda stångbett, sporrar etc.

Men att spö bara skulle vara till för att vi är lata håller jag inte alls med om. Jag använder inte spö för att få hästen att gå fram. Det ska han göra för sits och ev skänkel. Däremot kan man be om mer aktivitet/vinkling i en viss kroppsdel genom att peta med spöt på olika ställen.

Att många kanske brister i självinsikt och kunskap tycker jag är givet, så är det överallt. Det första steget mot att bli en bra ryttare är att bli medveten om sina brister.
Men samtidigt tror jag inte att alla här som verkligen rider på lite högre nivå köpt färdiga hästar. Många har nog utbildat sina själv.

Så att hålla på och tjata om att man måste RIDA för att få resultat känns lite naivt. Det är nog alla medvetna om. Och man måste ju faktiskt rida på en Grand Prix-häst också.
På ett sätt är de välutbildade, välridna svårare än ridskolehästar eftersom man måste göra absolut rätt för att få resultat. En ridskolehäst accepterar lite suddiga hjälper.

Många lite orutinerade ryttare som testar min häst tycker att han är väldigt vinglig, springig och har svårt att få honom att göra enkla saker. Han är inte vinglig, bara känslig för vikthjälper etc..

Vita_N_6520 skrev:
Men det är stor skillnad på att bara behöva röra lite lite på höften, och behöva jobba med hela kroppen.

Är det så du defenierar svårriden? Hur mkt råstyrka som krävs?

Då delar jag inte din åsikt.

via skrev:
Om man behöver ett pessoabett för att hästen är för stark, så är hästen inte rätt utbildad. Vilket den inte heller blir av att rida på pessoa. För det den lär sig är att knäppa av, och lägga vikten framåt.

Det var nog det dummaste jag hört! VET ni ingenting?

Min häst är välutbildad men rids på pessoa, och det funkar utmärkt för oss. Jag slipper brottas med honom. Skulle jag rida med ett tränsbett för att vara "snäll" så skulle det garanterat blivit en brottningsmatch. Vad får jag och min häst ut av det? Jag anser då att det är snällare att rida med pessoa.

Det verkar som om de flesta av er här bara läst en bok om ridning och tror att det funkar så i praktiken. Men det gör det inte, alla hästar är olika. Alla kan inte ridas på tränsbett. Om nu hästen går bättre på kandar, pessoa eller något annat bett, varför inte använda det då? Varför sitta med tränsbett "för att man ska det" när det bara blir en brottningsmatch av det hela?
Nä jag orkar inte diskutera mer, jag blir så trött...

Saigon skrev:
Neej.... Det går inte att fuska med kandar!!!! En person som tror det har tyvärr inte tillräcklig kunskap! Det är ungefär samma sak som folk som tror att hästen går bra när den går med gummisnodd! Det som går att göra med ett skarpt bett och diverse hjälptyglar är att dra ihop hästen i en totalt felaktig form där hästen kröker på nacken. För otränade ögon ser detta tydligen ut som att hästen går i rätt form... Men så är det tyvärr inte...Ett kandar är inte på något vis en genväg!

Den dagen en ryttare kommer i närheten utav dessa rörelser genom att ha gått igenom utbildningstrappans alla steg så inser man detta utan en minsta sekunds tvekan.

Joho! Min häst blir mkt mer lyhörd och känslig med kandar eller Pelham! Hon dras inte ihop till ngn felaktig form heller som du skriver.. Jag upplever det snarare som att det blir mer "finlir" med pelham och kandar. Rider jag henne på Pelham så får jag verkligen vara på min vakt att jag inte tar i henne för mkt! Så där kan jag förstå att du tror att det är okunskap, men passa dig för att generalisera.

Vita_N_6520 Enligt det jag har upplevt här i livet skrev:
Det är väll ingen här som har påstått att hjälpmedel är "bättre". Det är just hjälpmedel som ex. sporren som är en förstärkning av skänkeln och används när det behövs. Dvs om du är tillräckligt duktig ryttare med bra sitts och skänkel så anväder du bara sporren när det behövs, annars så används den inte.[/B]

Jag rider inte med sporrar mer än i mitt eget utbildningssyfte, eftersom jag inte anser att jag lär mig rida på rätt sätt då.

Detta citat förstår jag inte ens innebörden på.

Visst, lyder inte hästen lite grann, då är det ju självklart lättare att peta till den med spöet, för att få den att lyssna. Men varför inte försöka åtgärda det med de vanliga hjälperna istället?

Åter, det är ett hjälpmedel som förstärker dina hjälper, för det är inte alltid hästen säjer; å ja vad kul nu ska jag flytta mig undan för skänkeln och ta i lite extra för det tycker jag är så kul!!"

(då säger ja ju inte att man inte kan rida med spö ibland, det kan ju behövas oxå..)
Jag VET att det går att rida en häst i rätt form utan spö. Det krävs bara lite mer av mej som ryttare.

Men det förståss om du tror att spöet används för att rida en häst i rätt form så...

Jag kan inte tänka mej att det är så många här som verkligen är så duktiga som ni påstår. Visst ni kan säkert rida jättebra på välutbildade hästar, och så, men ändå så speglar det rätt mkt okunskap i era inlägg.
Ni skulle komma hit och rida på våra hästar som vi har här, så skulle ni få se att det inte är ngn dans på rosor, utan att man verklgien måste r i d a för att nå resultat.
Och detta utan massa sporrar och hjälptyglar.

Min erfartenhet av välutbildade hästar är att dom är mer svår ridna då dom kräver att du som ryttare verkligen kan trycka på dom rätta knapparna för att få den att gå rätt. Och nu pratar jag inte om MsB nivå nivå hästar.

Alla hästar är individer och därför kan dom inte dras över en och samma gräns. Vissa behövs det ett skarpare bett på och hjälptyglar.

Jag jobbar med att utbilda hästar, gör det hela dagarna. Det är en mycket blandad skara, varav i princip ingen är korrekt utbildad innan. Aldrig behövs det märkliga bett eller hjälptyglar. Nu ska jag gå ut och köra in två hästar, och rida in en, samt rida tre till, så jag har inte tid mer. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka