T
tant agda
Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....
att hästen ska vara stark kanske....och ha ben, de e ju en fördel......
att hästen ska vara stark kanske....och ha ben, de e ju en fördel......
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tant agda skrev:att hästen ska vara stark kanske....och ha ben, de e ju en fördel......
malinsky skrev:Men visst är det lättare med kandar eller pelham! Men det är ju lite fusk.. :smirk:
hästL skrev:Sen sa jag inte att jag använde den i piaff och dyl. Men om man fäster den i bockremmen...där man kan ha en rem att hålla i fäst på sadeln alltså så skulle det nog gå att piaffa med den också! Jag får kanske prova......jag behöver ingen gramman i den rörelsen men det skulle vara kul att känna om det fanns någon skillnad!!!
Frodo skrev:Men om nu graman och andra hjälptyglar är så himla farliga att använda, varför finns de då?
tant agda skrev:att hästen ska vara stark kanske....och ha ben, de e ju en fördel......
Frodo skrev:Men om nu graman och andra hjälptyglar är så himla farliga att använda, varför finns de då? Naturligtvis gör det mer skada än nytta om man använder de på fel sätt. Men om de används rätt? Och några av er här ifrågasätter bla. Ebba von Essens och Blue Horse´s kompetens, hur kommer det sig? Menar ni att ni har mer kunskap än dom? Iså fall borde ni väl vara elitryttare hela högen?
Tror att de är fullt kapabla att använda vilka sorts hjälptyglar som helst. De har bra mycket mer erfarenhet och kunskap än de flesta av oss här, annars hade de inte varit där de är idag.
Frodo skrev:Så du menar att graman odyl. inte fyller någon som helst funktion?
Saigon skrev:Överlag så signalerar hjälptyglar bristande kunskap ifrån ryttarens sida. Jag vågar tom påstå att i 9 fall av 10 så används hjälptyglar fel. MEN jag motsäger inte att en hjälptygel i vissa undantagsfall kan ha en effekt. Däremot så kräver det väldigtmkt kunskap och skicklighet från ryttarens sida (vilket de flesta inte har)!!!