Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

Sv: Om galoppsluta, galoppiruett och piaff osv....

att hästen ska vara stark kanske....och ha ben, de e ju en fördel...... :angel:

tant agda skrev:
att hästen ska vara stark kanske....och ha ben, de e ju en fördel...... :angel:

Varför det ? tänk va lätt att piruetta om hästen inte hade några ben , det är ju bara att glida runt då i vändningarna :angel:

....men då tycker väl domaren att hästen skruvar sej runt....... :D

eller är för markbunden :rofl:

en skola kommer ur bärighet och styrka från hästen,balans och kordination är ju också grundpelare.

en piaff med bärighet,schvung,styrka och lösgjordhet kan man aldrig få genom att hålla emot framtill,utan piaffen kommer bakifrån och uppåt.
en rätt skolad häst från början har oftast inga problem att lära sig detta

Vad menar du med att rida dressyr på pessoa är det absolut sämsta som kan förekomma? :confused:

Antar att hon kanske menar att pessoabettet lägger vikten framåt, i dressyr vill man flytta hästens och ryttarens vikt bakåt. Eftersom pessoabettet drar hästen bakom lod, bör det bara vara intressant för ryttare som har en avknäppt häst som sitt största intresse.
Att träna på det sätet vittnar om en djup okunskap om hur hästar fungerar, och vad dressyr är till för, och vad "på tygeln" egentligen innebär. Om det nu är så att nämnda "elitryttare" ägnar sig åt detta (jag har ingen aning) är det verkligen inte beundransvärt.

"Eftersom pessoabettet drar hästen bakom lod, bör det bara vara intressant för ryttare som har en avknäppt häst som sitt största intresse."

Vad menar du? Är pessoabett till för ryttare som vill ha en "avknäppt" häst? Ingen vill väl ha det?
Kan du förklara dig lite bättre, jag fattar nog inte vad du menar.
Jag trodde man använde pessoa på hästar som är lite starkare och lägger sig på? Hästar som inte "funkar" på vanligt tränsbett alltså.

malinsky skrev:
Men visst är det lättare med kandar eller pelham! Men det är ju lite fusk.. :smirk:

Neej.... Det går inte att fuska med kandar!!!! En person som tror det har tyvärr inte tillräcklig kunskap! Det är ungefär samma sak som folk som tror att hästen går bra när den går med gummisnodd! Det som går att göra med ett skarpt bett och diverse hjälptyglar är att dra ihop hästen i en totalt felaktig form där hästen kröker på nacken. För otränade ögon ser detta tydligen ut som att hästen går i rätt form... Men så är det tyvärr inte...Ett kandar är inte på något vis en genväg!

Den dagen en ryttare kommer i närheten utav dessa rörelser genom att ha gått igenom utbildningstrappans alla steg så inser man detta utan en minsta sekunds tvekan.

hästL skrev:
Sen sa jag inte att jag använde den i piaff och dyl. Men om man fäster den i bockremmen...där man kan ha en rem att hålla i fäst på sadeln alltså så skulle det nog gå att piaffa med den också! Jag får kanske prova......jag behöver ingen gramman i den rörelsen men det skulle vara kul att känna om det fanns någon skillnad!!!

Alltså ibland blir jag totalt mörkrädd när jag läser såna här inlägg på Buke!!!!
Allvarligt talat skulle jag vilja skicka ut djurskyddsmyndigheten till halva Sveriges ryttare efter att ha läst inläggen här!!! Vad sjutton är det som har hänt när var och varannan ryttare sitter och utför rörelser som de helt uppenbarligen inte ens borde nosa på!!!! Har ryttar-Sverige drabbats av storhetsvansinne eller vad är det frågan om???

Det är otroligt lätt att läsa mellan raderna i inläggen och inse vilka (och de är otroligt få!!!) på denna sidan som överhuvudtaget besitter kunskap som gör att de börjar närma sig denna högre nivån. Resten antingen fantiserar vilt och uttalar sig om sådant som de egentligen bara kan gissa sig till eller så har de en fruktansvärt dålig självkännedom, extremt dålig kunskap och uppenbart inga vettiga hästmänniskor i sin närhet som kan tala om för dem att de är inne på totalt fel spår!!! Och det värsta av allt är att det är hästkrakarna som får lida!!!

Men om nu graman och andra hjälptyglar är så himla farliga att använda, varför finns de då? Naturligtvis gör det mer skada än nytta om man använder de på fel sätt. Men om de används rätt? Och några av er här ifrågasätter bla. Ebba von Essens och Blue Horse´s kompetens, hur kommer det sig? Menar ni att ni har mer kunskap än dom? Iså fall borde ni väl vara elitryttare hela högen?
Tror att de är fullt kapabla att använda vilka sorts hjälptyglar som helst. De har bra mycket mer erfarenhet och kunskap än de flesta av oss här, annars hade de inte varit där de är idag.

Frodo skrev:
Men om nu graman och andra hjälptyglar är så himla farliga att använda, varför finns de då?

Därför att det finns en otroligt stor okunskap bland hästfolket, och folk som inser att man kan tjäna pengar på det.

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att graman odyl. inte fyller någon som helst funktion?

Det var menat som ironi!!! ;)

Hmmm håller med dig! Men det kan säkert missbrukas......men det kan också en vanlig grimma. Det beror nog helt vad människan är ute efter men förhoppningsviss är det inte för att göra sin/a djur ila.

Frodo skrev:
Men om nu graman och andra hjälptyglar är så himla farliga att använda, varför finns de då? Naturligtvis gör det mer skada än nytta om man använder de på fel sätt. Men om de används rätt? Och några av er här ifrågasätter bla. Ebba von Essens och Blue Horse´s kompetens, hur kommer det sig? Menar ni att ni har mer kunskap än dom? Iså fall borde ni väl vara elitryttare hela högen?
Tror att de är fullt kapabla att använda vilka sorts hjälptyglar som helst. De har bra mycket mer erfarenhet och kunskap än de flesta av oss här, annars hade de inte varit där de är idag.

Jag har inte påstått att de inte kan göra nytta... Jag invände mot att man tror att man kan fuska sig till bättre form genom att använda kandar.
Överlag så signalerar hjälptyglar bristande kunskap ifrån ryttarens sida. Jag vågar tom påstå att i 9 fall av 10 så används hjälptyglar fel. MEN jag motsäger inte att en hjälptygel i vissa undantagsfall kan ha en effekt. Däremot så kräver det väldigtmkt kunskap och skicklighet från ryttarens sida (vilket de flesta inte har)

Förövrigt så vad får er att tro att gramantygel används frekvent på Blue Horse??? :confused: Jag vågar lova utan att ha varit där att de garanterat inte sitter och rider sina hästar på graman överlag. Att det sedan förekommer att det används i specifika fall är ju en helt annan sak. Som sagt så kan en hjälptygel och ryttare som är väldigt skicklig mkt väl vara användbart i vissa fall när korrigering behövs. Men det handlar om undantagsfall!
Däremot så har jag varit hos Ebba. Och det är samma sak där. Det är mkt möjligt att hon setts rida ngn häst med pessoa-bett. Men för det byter det ju inte att hon rider alla hästar med det. För det gör hon inte! Men däremot så fanns det säkert en bra anledning till att hon använde (om hon nu gjort det) på just den hästen för tillfället. Men jag vågar nästan också lova att det rörde sig om en begränsad period. För det finns nämligen ingen logisk anledning till att anv det under ngn längre tid. Hjälptyglar etc är till för tillfällig korrigering och inget som ska användas frekvent under hela hästens utbildning.

Förövrigt så håller jag med dig om att jag tror att de är fullt kapabla till att använda vilka hjälptyglar som helst MEN jag tror faktiskt inte att det är ens en handfull ryttare här inne som är det!!!

Frodo skrev:
Så du menar att graman odyl. inte fyller någon som helst funktion?

I rätt händer kan en graman (etc.) säkert göra nytta, men den används betydligt oftare till fel syften, till att "fuska" sig till en felaktig form etc.
Därmed inte sagt att alla hjälpmedel är fel alltid, bara när de missbrukas, vilket inte är helt ovanligt. (sen finns det ju "hjälpmedel" som är fel i mina ögon bara de sitter på en häst men men.. :( )

Håller för övrigt med Siagon :bow: :bow:

Saigon skrev:
Överlag så signalerar hjälptyglar bristande kunskap ifrån ryttarens sida. Jag vågar tom påstå att i 9 fall av 10 så används hjälptyglar fel. MEN jag motsäger inte att en hjälptygel i vissa undantagsfall kan ha en effekt. Däremot så kräver det väldigtmkt kunskap och skicklighet från ryttarens sida (vilket de flesta inte har)!!!

Jag tycker dina inlägg har varit bra, :bow: :bow: men jag skulle våga påstå att de flesta i toppeliten rider sina hästar med hjälptyglar, och olika bett, oavsett gren.

Skillnaden är som du säger att de har mkt kunskap och skicklighet, och använder hjälpmedel under period, för att komma tillrätta med ett visst problem. (eller ha graman på prisutedelningar, framridning mm, hoppning) Man får hoppas att det även gäller övriga användare av dessa hjälpmedel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka