Om du skulle köpa hund NU?

Tar en gammal favorit från AoH: Om du skulle köpa ny hund NU, vilken ras skulle det då bli?
(Vi förutsätter att det finns pangkombinationer inom alla intressanta raser :up:)

Här skulle det bli en borderterrier, men frågar ni mig om en månad kanske jag har ändrat mig igen...:angel:

Ska jag behöva äga den också, eller får jag leva i själva fantasiscenariot? I så fall vill jag ha en Komondor. Rastafari dog man! Coolaste ever...

Ska jag köpa en ny hund som ska ingå i familjen så blir det troligen en schäfer igen.

Ska jag behöva äga den också, eller får jag leva i själva fantasiscenariot? I så fall vill jag ha en Komondor. Rastafari dog man! Coolaste ever...

Ska jag köpa en ny hund som ska ingå i familjen så blir det troligen en schäfer igen.
Rastafari googie
h25A6758B

Tar en gammal favorit från AoH: Om du skulle köpa ny hund NU, vilken ras skulle det då bli?
(Vi förutsätter att det finns pangkombinationer inom alla intressanta raser :up:)

Här skulle det bli en borderterrier, men frågar ni mig om en månad kanske jag har ändrat mig igen...:angel:

en australian cattle dog :heart

Det finns inte så många i Sverige, det är lite oklart men en bra bit under 100 skulle jag gissa på :) Tyvärr dör väldigt många chodskys unga av rasens många sjukdomar, vilket mörkas rejält så det får jag inte prata om :angel: vilket gör att det är svårt att ha koll på alla. Totalt har 325 chodskys registrerats.
Oh, shit. Även jag har slängt blickar på dem men det känns som ett alldeles för okänt kort hittills.
Då har jag ändå haft isländsk fårhund som på den tiden hade omkring 3 000 individer totalt i världen men där gör rasklubbarna och uppfödarna ett jättejobb för att samarbeta, upplysa och bevara genpoolen så stor som möjligt.

Instämmer med @Miao , VARFÖR skall det mörkas och vara hysch-hysch inom så många raser? Inser inte uppfödarna att de målar in sig i ett hörn? Uppenbarligen är det viktigare att det ser bra ut på pappret även om rasen blir totalt kaputt om 50 år :(.

När det gäller Chodsky pes så är jag dessutom lite rädd för att de håller på att hamna i fel "fack".
Även om de sorterar in under SBK så verkar det dessvärre som att en del uppfödare inte ser rasen som en bruksras utan mer framhåller att de är bra familje- och utställningshundar, det är i alla fall det de avlar på. Och det vet vi ju hur det brukar sluta...

Idag är det borderterrier igen - jag har slängt iväg ett meddelande till en uppfödare som skall ha en intressant kull i sommar :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:.
Ju fler hundar jag haft desto osäkrare blir jag på att en uppfödare verkligen skulle sälja till mig, rimligtvis borde det vara tvärtom...? När jag köpte Luddskallen föll det mig inte ens in att uppfödaren kunde säga nej ;).

Jag skulle lätt kunna tänka mig en Kommondor men maken slår på tvärnit! Går inte att övertyga honom om rasens förträfflighet...och jag måste väl erkänna att dom är i största laget...:angel:
Finns ju flera rastafarihundraser, här en bergamsco
1149523_4537508975132_129397791_o.jpg

En mindre variant är ju Berger des pyrenées à poil long. Ingen är dock lämplig att ha i sängen efter ett par timmar i laggårn.

Finns ju flera rastafarihundraser, här en bergamsco
1149523_4537508975132_129397791_o.jpg

En mindre variant är ju Berger des pyrenées à poil long. Ingen är dock lämplig att ha i sängen efter ett par timmar i laggårn.

Pumi och Puli finns ju också, lite mindre och behändiga varianter. Inbillar mig dock att även dessa släpar in mängder av skräp. Tills jag bor i hus så håller jag mig till att beundra på avstånd. :D

dsc_1032abd.jpg

Jag skulle vilja ha en Kromis fast mindre och med mjuk päls... typ en blandning mellan Papillon och Kromfohrländer som bara fick precis det jag ville ha av båda. Inget skällande eller jagande, hopp och studs är kul. En jag kan ha i famnen och kela med som en katt.

Vi har en pappis en vecka och då inser jag vad jag saknar hos Ozzy...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar