Om du skulle köpa hund NU?

Pumi och Puli finns ju också, lite mindre och behändiga varianter. Inbillar mig dock att även dessa släpar in mängder av skräp. Tills jag bor i hus så håller jag mig till att beundra på avstånd. :D

dsc_1032abd.jpg
Botaniserade lite...Mudi? Någon sommar erfarenhet?

Okeeeej,,,,,,,,,,,

Dom jag träffat har varken varit plågade, sjuka eller mentalt instabila utan tvärt om så är det djurplågeri så är allt djurägande djurplågeri och speciellt hästägande som är så långt från vildhästens natur som man kan komma. Eller alla djur som sitter största delen av sitt liv i bur som hamstrar, tamråttor, kaniner etc.

Okeeeej,,,,,,,,,,,

Dom jag träffat har varken varit plågade, sjuka eller mentalt instabila utan tvärt om så är det djurplågeri så är allt djurägande djurplågeri och speciellt hästägande som är så långt från vildhästens natur som man kan komma. Eller alla djur som sitter största delen av sitt liv i bur som hamstrar, tamråttor, kaniner etc.
Du har säkert träffat JÄTTEMÅNGA varghybrider ...

Okeeeej,,,,,,,,,,,

Men alltså hundar är anpassade för att leva tillsammans med människor. En varg har inte det intresset, eller den förmågan. Låt det vilda vara vilt och köp en hund med vargutseende om du nu tycker det är coolt.

Okeeeej,,,,,,,,,,,

Håller helt med @Milosari !

Hundar har utvecklats bortåt 15 000 år för att fungera ihop med människor, ändå finns problem i relationerna ibland. Vargar är totalt ickefungerande med människor och i vårt samhälle, de är vilda djur. Blanda in varg i hund gör man av egoistiska och naturromantiserande skäl, det görs sannerligen inte för att hybridindividerna ska få ett optimalt liv! Man bör ha tillräcklig respekt både för domesticerade och vilda arter, deras behov och natur, för att inte ens komma på tanken ärligt talat.

Men klart man måste få ha en mysig knävarg, tjoho, tacka vet jag egocentrerade "förbättringar" gjorda helt på människans villkor och impulser. :banghead:

(Jag har inte häst, gnagare eller något annat, så kör dina relativiserande försök till ursäkter med någon annan. )

Men alltså hundar är anpassade för att leva tillsammans med människor. En varg har inte det intresset, eller den förmågan. Låt det vilda vara vilt och köp en hund med vargutseende om du nu tycker det är coolt.
Dom jag träffat har älskat sina familjer iallafall, och varit älskade tillbaks, aldrig kopplade utan tytt sig till familj och människor i allmänhet. Jag har iallafall inte sett att dom vantrivts det minsta.

Men klart man måste få ha en mysig knävarg, tjoho, tacka vet jag egocentrerade "förbättringar" gjorda helt på människans villkor och impulser. :banghead:
Jag har träffat trevliga individer av varghybrid som varit som vilka hundar som helst, så kör dina relativiserande försök till ursäkter med någon annan. )

Dom jag träffat har älskat sina familjer iallafall, och varit älskade tillbaks, aldrig kopplade utan tytt sig till familj och människor i allmänhet. Jag har iallafall inte sett att dom vantrivts det minsta.
Jag har inte skrivit att de inte är omtyckta men det är en helt enorm skillnad på vargars och hundars beteende. Den ene är anpassad för att leva med människor, den andre är ett vilt rovdjur. Det finns INGEN ANLEDNING att hålla vilda djur som sällskapsdjur! Mer än att man tycker att det är coolt då.

Jag har träffat trevliga individer av varghybrid som varit som vilka hundar som helst, så kör dina relativiserande försök till ursäkter med någon annan. )

Och du tänker dig att tre individer övertrumfar det lidandet som hela hybridaveln står för? Att en och annan blir trevlig och någorlunda fungerande ursäktar inte på något sätt alla de som inte blir det, inte heller är riskerna man tog för att komma fram till de individerna ens i närheten av OK!

(Jag gissar att slutet av ditt inlägg bara råkade hänga med från mitt, annars begriper jag ingenting.)

Och du tänker dig att tre individer övertrumfar det lidandet som hela hybridaveln står för? Att en och annan blir trevlig och någorlunda fungerande ursäktar inte på något sätt alla de som inte blir det, inte heller är riskerna man tog för att komma fram till de individerna ens i närheten av OK!

(Jag gissar att slutet av ditt inlägg bara råkade hänga med från mitt, annars begriper jag ingenting.)
Du har rätt, du har skitit på dig! (Gammalt talesätt.) :p

Jajaja, alla får bli lucia så är ni nöjda. :rofl:

Okeeeej,,,,,,,,,,,

Har häst i flock på lösdrift och kaninerna mycket frigående inomhus + promenader ibland.

Med det sagt.. Vad är det som lockar med varg? Eller hybrid. Du tycker inte det är skillnad på att ha tamdjur som sällskapsdjur mot vilda rovdjur som sällskapsdjur?
Är du säker på att hybriderna du träffat inte varit bara hundar? Hur långt bak i släkten fanns det varg? Och hur hade de löst avelsbiten?

Tips: En hunduppfödare med FCI godkända hundar föder upp såväl saarloss som Tjeckisk vlcak, översätt vargvissling till engelska så hittar du uppfödaren.
Vad jag förstått är de väldigt seriösa o mycket engagerade i sina hundar/hundraser.

Tips: En hunduppfödare med FCI godkända hundar föder upp såväl saarloss som Tjeckisk vlcak, översätt vargvissling till engelska så hittar du uppfödaren.
Vad jag förstått är de väldigt seriösa o mycket engagerade i sina hundar/hundraser.

Jag har väldigt lite till övers även för de raser som har sitt ursprung i hybridavel, även om generationerna man är på idag är välfungerande har de ett bedrövligt ursprung och samma suspekta motiveringar. Människor måste sluta mickla med andra arter bara för att mata sitt ego och prova coola nyheter.

Att någon genuint älskar sina djur är tyvärr inget skydd mot grymhet, rent generellt.

Pumi och Puli finns ju också, lite mindre och behändiga varianter. Inbillar mig dock att även dessa släpar in mängder av skräp. Tills jag bor i hus så håller jag mig till att beundra på avstånd. :D

dsc_1032abd.jpg

Sådana har jag träffat på hos flera av mina uppfödar vänner i Ungern,dom verkar vara trevliga ,fast dom luktar bläää!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar