Om du skulle köpa hund NU?

En vad för något?
3chodsky.jpg

En hund, duh :D

Fast det låter ju jättelurigt att tänka på en sådan i nuläget: "Det finns uppskattningsvis ca 5000 individer i hela världen. Då antalet individer i Sverige är mycket få kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd." (SKK)

Fast det låter ju jättelurigt att tänka på en sådan i nuläget: "Det finns uppskattningsvis ca 5000 individer i hela världen. Då antalet individer i Sverige är mycket få kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd." (SKK)
Fast Tjeckien har kanske någon form av hälsoprogram för dom,eller?

Tar en gammal favorit från AoH: Om du skulle köpa ny hund NU, vilken ras skulle det då bli?
(Vi förutsätter att det finns pangkombinationer inom alla intressanta raser :up:)

Här skulle det bli en borderterrier, men frågar ni mig om en månad kanske jag har ändrat mig igen...:angel:

En pappi!
Alltid haft och kommer nog så förbli.. Det är ultimata rasen för mig. :)

Fast Tjeckien har kanske någon form av hälsoprogram för dom,eller?
Ja, hela stycket låter så här:

Både i Tjeckien och andra länder verkar man för att förbättra höftledsstatusen som är / har varit åt det sämre hållet. Vissa andra problem finns också som antagligen kan härledas till inavelsproblematik pga av det låga antalet. Det finns uppskattningsvis ca 5000 individer i hela världen. Då antalet individer i Sverige är mycket få kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd.

Det finns inte så många i Sverige, det är lite oklart men en bra bit under 100 skulle jag gissa på :) Tyvärr dör väldigt många chodskys unga av rasens många sjukdomar, vilket mörkas rejält så det får jag inte prata om :angel: vilket gör att det är svårt att ha koll på alla. Totalt har 325 chodskys registrerats.

Det finns inte så många i Sverige, det är lite oklart men en bra bit under 100 skulle jag gissa på :) Tyvärr dör väldigt många chodskys unga av rasens många sjukdomar, vilket mörkas rejält så det får jag inte prata om :angel: vilket gör att det är svårt att ha koll på alla. Totalt har 325 chodskys registrerats.
Men gud så hemskt!

Lurigt, ja. Men med nog koll och bra kontakter så är det inte mindre lurigt än någon annan ras. :)

Efter min första hund skaffar inte jag någon hund igen utan att veta ALLT kan jag lova. ;)

Ja, hela stycket låter så här:

Både i Tjeckien och andra länder verkar man för att förbättra höftledsstatusen som är / har varit åt det sämre hållet. Vissa andra problem finns också som antagligen kan härledas till inavelsproblematik pga av det låga antalet. Det finns uppskattningsvis ca 5000 individer i hela världen. Då antalet individer i Sverige är mycket få kan därför inte med säkerhet bedöma rasens hälsotillstånd.
Med globala avelsprogram så kan man skapa/bibehålla en god avelsbas, men då krävs hängivna uppfödare o att det inte tas hippsomhappkullar efter individer som är söta/gulliga o inte har något att tillföra rasen/avelsbasen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar