Olyckskorpar och turpellar?!!

Sv: Olyckskorpar och turpellar?!!

Min Zvante är ett otursdjur!

Från valp till åldern 3 lyckades han med;
- Öroninflammation
- Kvalsterallergi (den blir vi ju dock aldrig av med...)
- Bröt en klo som fick opereras bort
- Fick en liten fettknöl men den satt dumt till så den blev infekterad och fick opereras bort
- Svamp under vintrarna till följd av allergin (som gör de känsliga för just svamp)
- Sår i trampdynan som fick kollas av vet

I år fyller han 7 år och oturen verkar *peppar peppar* ha försvunnit lite. Allergin kommer han dock behandlas för hela livet, jag ger han spruta en gång i månaden vilket han funkar bra på. Men vid klippning (ras som inte fäller = måste klippas regelbundet) blir han extra känslig i huden och under vintern är han fortfarande extra känslig för svamp.

Konstigt nog tycker han fortfarande det är jätteroligt att åka till veterinären - även om de tom kallat oss för stamkunder ;)

Senast ändrad:

Omplacering hämtad vid 2,5 års ålder:
*Ca 15 turer till veterinären för op och eftervård pga en glasbit som skar av två tåsenor.
* Till detta kom 12 besök hos sjukgymnasten.
* Veterinärbesök och några nätter på sjukhuset pga "mag och tarmproblem" som gjorde honom så pass uttorkad att bakdelen sa upp sig.... (2x gjorde vi exakt samma besök med ca 1års mellanrum.)
* Pga dessa upptäcktes ett ryggproblem = ny omgång besök till sjukgymnasten + smärtlindring i drygt 6 månader.
* Detta ledde till nya magproblem och ett till besök på aktuten med blodig avföring...
*Till detta kan vi lägga en tur till Veterinären igen för att hunden i sin glädje över att träffa en kompis lyckades tugga i sig hennes vante (slurp sa det).
*Senast igår pajjade magen igen och han kunde knappt gå... men det löste sig tack och lov med lite microlax.

Utöver detta: lite öroninflamationer, spruckna klor och annat smått och gott.

Hunden kostade 1000kr att köpa men vi är nog försäkringsbolagets mardröm....

Det är verkligen jobbigt med ens djur som råkar ut för allt möjligt.

Här har vi på mindre än ett år handskats med: öroninflammationer, eksem, kattklo i ögat, problem med analsäckar, tonsillerna, återkommande problem med magen och klåda med tillhörande allergiutredning. Jag är nog stamkund hos vårt försäkringsbolag. De känner säkert igen mitt namn vid det här laget. heh

Senast ändrad:

Jag och sambon har aldrig fått behålla en hund i våra liv i mer än tre år, sjukdomar och en hund som rymde och aldrig kom tillbaka.
Sammanlagt 4 hundar, jag förstår egentligen inte varför vi envisas med att skaffa nya.
Just nu är det stövaren som lever på lånad tid med ett halt kollapsat psyke.

Ja, jösses! Skönt för er som har haft tur i "hundlivet" :) Jag hade extremt tur med min häst som knappt var till en veterinär under sina 15 år jag hade honom... Och hunden har jag haft klippkort hos veterinären och ägt honom i 8 månader! :P

Verkligen många med otur med. Våra bekymmer är ju bara en piss i havet om man jämför med vad vissa av er har gått igenom.

Vi får hoppas på ett friskare 2013 helt enkelt!!

kl

RIP Fähunden hade maximal otur i livet.
- HD B/C, inget han led av som ung.
- Vid 4 års ålder fick han en liten bula i läppen efter att ha staplat ved (han lärde sig det själv), vi trodde det var en träflisa, några dagar senare såg halva huvudet ut som en fotboll. Böld som dränerades ca 3 ggr enligt vet var det troligtvis ett ormbett.
- Efter det gick det mesta åt :devil:
Halvsidig ansiktsförlamning (övergående), infekterade blåsor på innansidan av ögonlocken, återkommande öroninflammationer, även i tarmarna, verkade som infektionerna vandrade runt. Tog ca 2 år innan han blev helt frisk. Hur kul är det för en BC i sin bästa ålder att periodvis bara få gå koppelpromenader runt kvarteret? Han pensionerades som vall o agilityhund.
- Vid ca 8 års ålder fick han problem med bakkärran, den hängde inte riktigt med när han hoppade ner från fåtöljen. Röntgenresultat = Spondylos o höfter som ingen av vet som granskade plåtarna förstod hur de kunnat klassats som B/C, såg närmats ut som D/E.
Därmed dog hans favoritsysselsättning disc/frisbee hund.
- Han fick även vattensvans o vägrade vick som apporterande vattenhund, tidigare favoritvick.
- Som grädde på moset :mad: så fick han svullnader lite här o var = malignt lymfom, by by Fäis.:cry::cry:

BCn innan Fäis blev halt på ett framben, tog två år för vet att hitta att det var en nerv som var i kläm i nacken, benet förtvinade så det blev by by där oxå. :cry::cry:

Mest synd är det nog om Leon, jag har inte lyckats bonda med honom. Det går ingen nöd på honom, men vi saknar det.

Izor är ett riktigt måndagsexemplar.
Han är en dvärgschnauzer som fyller åtta år i april.

Han har haft:
- Kennelhosta
- Magsjuka 2 gånger med vetbesök som slutade i inläggning med dropp.
- Tappat åtskilliga klokapslar (varav 2 splittrades så att de måste opereras bort).
- Fick en propp i ryggraden, som försvann av sig självt men som gjorde så att vovven vinglade fram som en galen ko med vänster baktass vikt under sig så att klorna slipades ner (veten trodde först en sträckning och sedan diskbråck men efter magnetröntgen är de rätt säkra på en propp). Proppen har gjort honom lite "sladdrig" i bakbenen, vilket märks mest när Izor är trött.
- Något förstorad prostat (som gick tillbaka efter en tillfällig kemisk kastrering).
- Efter att ha haltat lite mer än vanligt och ha ont i bakkärran kollades Izor upp och veten kunde efter en vanlig röntgen konstatera att vovven drabbats spondylos i andra (länd)kotan från svansen räknat (veten tror att det är proppen som ligger bakom).

Och så sist men inte minst, på magnetröntgen konstaterades det att Izor har en åttonde (länd)kota!

kl
Leon har varit förkyld en gång, snorig o hostig, lixom alla hundar på nattis.

Då var det dags igen här då.. Han läcker urin, ser ut som om det gått hål på en tank :crazy:

Så vi har tid hos vet. i morgon och jag hoppas att det är något som är lätt att åtgärda och så han får mår bra sen!! :)

Jag brukar ha tur med mina hundar

Den förra sch/bc tiken jag hade blev nästan 15 år och var frisk hela livet , kastrerade henne som 8 åring då hon blivit tjuvbetäckt innan o fått valpar

Den nuvarande sch/bc killen jag har är 13 år o 9 månader , har bara blivit kastrerad för prostatit som 8 åring

har en dsg på 8 år som varit frisk, haft kristaller i urinen en gång som gick över på foderbyte bara ett tag...ja just det , han har haft tonsillit en gång o op bort tonsillerna ...glömmer fort :)

Senast ändrad:

Har inte haft så mycket sjukdomar/skador på familjens hundar.
Moa inga vet besök 5 år i år.

Lisa haft inflammation i livmodern, borelia och har nu sin sista jakt vinter då hon börjat halta efter jakt blir 10 år i år.

Piska hade ep men inte så ofta 2-3 gånger år tills hon som 9 åring sprang in i en taggtråd under jakten så in till vet, efter detta flera ep anfall om dagen och några dagar senare konstaterades inflammation på lever och livmoder och avlivad hund.

Gilla blir sparkad av en älg på första släppet dock inget allvarligt men ställer inte in älg mer i hela sitt liv men funkar som spårhund.
Helt frisk tills hon blir 10 och får cancer i nosen och avlivas.
Henne saknar jag av hela hjärtat.

Dasty fullt frisk tills vi gav bort han vid 3 års ålder då han inte passade på våra jaktmarker.

Bamse en jakt idiot som kunde vara borta 2 drygt efter en älg vilket oxå blev hans död då han efter en sån jakt tog slut på sig själv vid 8 års ålder annars fullt frisk.

Klang inte ett vet besök men fick avlivas då hans separations ånger bliv för svår för han eget bästa vid 7 års ålder.

King blodöra*3 efter sista blev han mycket aggressiv. Tror han avlades pga ålder.

Kram

Senast ändrad:

Jag har nog haft tur måste jag säga.

Oscar som snart är 12½ år fick halsdiskbråck när han blev påkörd av en cykel, då var han cirka 6 år. Det gick över efter ett par veckors vila. För ett halvår sedan fick vi opererat bort 2 godartade små minitumörer på sidan. Annars ingenting mer än en knäckt framtand där roten trillade ut av sig själv.

Fonzie som är snart 4 år: Nos, huvud och hals svullnade upp Nyårsdagen för 2år sedan, han fick även myggbettsliknande "blippar" över hela kroppen. Han blev inlagd 1 dygn med kortison och klådstillande. Varför det blev så vet man inte. Annars ingenting.

Jag hör nog till dem som har haft "tur" med mina hundar.
D.v.s om man inte räknar in ålderskrämpor, men det får väl sägas höra till livets gång.

Min gamla goldenhane blev 15 år, och var i stort sett frisk hela livet, utom en gång när han fick blod-öra. Det var tydligen väldigt smärtsamt, både när det var akut och när stygnen skulle tas bort, men gav inga bestående men.

När han var 12 år blev han plötsligt trött och hängig, utan andra påtagliga symptom. Vi tog honom till djursjukhuset i Skara, där veterinären tyckte att en så gammal hund borde få sluta. Vi var dock inte mogna för det beslutet, så vi tog med oss hunden hem igen. Jag insåg förstås att hans tid snart var ute, så jag grävde en grav i trädgården, och gjorde upp med vår lokala veterinär att han skulle komma hem till oss, den dag det var dags att låta honom sluta. Hunden kryade dock på sig av sig själv efter några dagar, så två veckor senare fyllde jag igen graven igen, och sedan levde han ett gott liv i tre år till, innan det definitivt var dags.

Nästa hund, en Engelsk Springer Spanieltik var också kärnfrisk fram till 12 år ålder. Då blev hon akut jättesjuk, förmodligen efter att ha ätit någon vidrig, halvrutten sak, som hon hittade ute. Jag såg när hon gjorde det, men hann inte ta ifrån henne den innan hon svalt den. Trots att jag berättade för veterinären att det förmodligen var en förgiftning, ställde han diagnosen livmoderinflammation, och de tog bort livmodern på henne. Det visade sig dock inte vara något fel på livmodern, och det var väl inte heller den optimala behandlingen för en hund som redan var jättedålig. Hon var väldigt nära att dö, men överlevde faktiskt och levde sedan i två år till.

Problemet var att veterinärvårdsförsäkringen skrivits ner med 10% om året från det hon fyllt åtta, så det blev en dyr historia eftersom det vid det här laget inte var mycket kvar på den.

Ett år senare fick hon glaukom (grön starr). Vi försökte i det längsta hålla den i schack, med droppar för att sänka trycket i ögat. Men det var väldigt smärtsamt och påverkade hennes allmäntillstånd, så det slutade med att vi fick ta bort ögat. Det var nog mera traumatiskt för mig en för henne, hon levde upp igen direkt, när smärtan försvann, och anpassade sig snabbt till att bara ha ett öga. Lite problem blev det, eftersom hon alltid gick lös, och vid det laget var nästan döv också. Jag kunde se ibland hur hon blev väldigt orolig när hon tappade kontakten med mig, för att hon vände fel sida till och inte hörde när jag ropade, men i stort sett klarade hon det bra.

Men dyrt blev det igen. Eftersom försäkringen tagit slut la jag ut så mycket pengar på henne de sista två åren, att det hade räckt till fyra nya hundar. Som det utvecklade sig hade det varit betydligt billigare att ha haft henne helt oförsäkrad och använt de inbesparade premierna till att betala veterinärräkningarna , när det väl var dags...

Det som slutligen avgjorde saken var att hon fick artros i armbågarna, hon hade uppenbarligen väldigt ont, och eftersom hon vid det laget var 14½ år gammal, tog jag beslutet att låta henne somna in. Man får ju ändå acceptera att ett hundliv inte varar för alltid, och vara tacksam över de nästan 15 åren vi fick tillsammans.

Min nuvarande hund, en 15 månader gammal Welsh Springer Spaniel, verkar vara extremt frisk och sund, och har inte ha haft några som helst skador, trots att hon ständigt går på överväxel och far fram som en raket i terrängen. Jag hoppas att hon ska bli minst lika gammal som de båda tidigare, WSS är ju generellt en sund ras.

KL
Max fick 5 månader gammal åka akut till djursjukhuset då han kräktes en massa. Visade sig vara en massa smågrus som han fått i sig i magen. Vet sa att han hade dött om han inte åkt ijn :eek: som ettåring började han halta och det var nån form av skada på ena framtassens yttertå. Nu i fredags råkade han ut för klokapselbrott så nu har han bandage dygnet runt och tratt på.

Jag tror inte på tur/otur, utan på slumpen. Ibland kan man undvika saker genom att tänka efter. Jag tänkte inte efter.

Men om vi ska räkna upp problemen på min sexåriga tik:

-Epulider bortopererade x1. En andra operation är planerad, men jag drar ut på tiden för att undvika antibiotika.

-Ögoninflammationer

-Biljud på hjärtat

-Allergier och atopi som leder till nästa punkt:

-Hudinfektion som behandlat med antibiotika slår ut hela systemet och bildar svamp.

Annars har hon varit hel. Haltade/markerade första gången i hela sitt liv i förra veckan, efter att hon sträckt sig under en vild bollek.

Uppdaterar listan:
Spondylos

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21