Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Om du funderar på att köra med två hästar i transporten så måste du vara säker på att transporten klarar det. Jag skulle inte lasta en enkelaxlad transport med två hästar. En nervägd boogie går nog dock bra.

Men en nedvägd boggie har oftast inte mer än 600 kg som maxlast, vilket leder till överlast med 2 hästar...

ja å detta gäller om hästen ska transporteras i 8 timmar eller mer...

der såtr att de gäller för paragraf 8.

tror hon menar att den klarar det.. och att inte ett enkelaxlat klarar den lasten som 2 storahästar gör...

hon menade nog att hon skulle chansa för hästens skull så den får sällskap..

Ett av de vanligaste sätten att få ett släp nedvägt är att ändra i konstruktionen så den försvagas, och ofta innebär detta att kulhandsken byts ut till en variant som inte klarar mer än 1500kg. Ett normalt hästsläp har en tomvikt på ca 700kg, vilket gör tillåten last till ca 800kg (och många nertypade boggiesläp har en totalvikt på ca 1300kg, vilket sänker maxlasten med 200kg).
Skulle inte chansa att köra två hästar i ett släp som inte är konstruerat för den vikt det innebär. (men det är jag, den enda gång jag kört 2 hästar i samma transport var då jag körde två shettisåringar, och de klarade sig lätt under maxlastgränsen i mitt nertypade boggiesläp som hade totalvikt på 1450kg, tomvikt 680kg)

Finns anledningar att det finns lagar/begränsningar på vad man får/inte får köra/lasta, och det är inte bara för att jäklas och ställa till bekymmer för oss bilister.

Finns anledningar att det finns lagar/begränsningar på vad man får/inte får köra/lasta, och det är inte bara för att jäklas och ställa till bekymmer för oss bilister.

Om man ska köra två vuxna halvblod i samma trailer/lastbil krävs vanligtvis hur man än bär sig åt E-körkort, en rejäl trailer och dito bil som orkar dra tungt. Det här är en resa på en timme med en häst som förmodligen är betydligt trafikfarligare ensam. Jag hade inte funderat mer på den saken.

Halm är inget jag skulle använda som strö i transport p.g.a halkrisken. Vanligt strö (och inga enorma mängder) fungerar bäst.

*KL*

Mitt Värmlandsvagnen är ett nertypat boggie, jag kan utan att ändra något på släpet typa upp det till 1600 kg, sedan måste jag byta kulhandske. I dagsläget är totalvikten på 1360 kg och då får jag lasta 670 kg i det. Det innebär att jag kan lasta 930 kg i det utan att släpet blir försvagat, en bil som får dra 1600 kg är kanske att föredra också... Kompisens Umesläp däremot är endast nedtypat, det behöver inte ändras något på det för att typa upp det till maxvikt. Jag kollade detta med leverantörena i samband med att vi behövde köra två större hästar tillsammans.

Senast ändrad:

samma med mitt umesläp.. har de typat till 1400 men de går att typa upp till 2100 elelr om de va 2200.. har glömt... inga ändringar behöver göras.

Om man ska köra två vuxna halvblod i samma trailer/lastbil krävs vanligtvis hur man än bär sig åt E-körkort, en rejäl trailer och dito bil som orkar dra tungt. Det här är en resa på en timme med en häst som förmodligen är betydligt trafikfarligare ensam. Jag hade inte funderat mer på den saken.

Okej, var och en har sin uppfattning. Jag har min, och jag vill definitivt inte riskera olyckor pga att jag nonchalerat gällande säkerhetsbestämmelser (böterna är absolut inte det värsta man kan råka ut för)
Ingenting säger att hästen blir lugnare med kompis, men visst kan det funka (kan ju bli tvärtom, mer trafikfarligt med två hästar där den ena får panik och skrämmer upp den andra..)
Tydligen skiljer sätten att typa ner, men det jag skrev har min fd sagt, och han jobbar på bilprovningen, så jag utgick från att han är insatt.:angel:

Mitt råd till TS är att anlita transportfirma eller försöka få tag i en b-korts lastbil där hästarna står utan bom framför. (och, självklart, vilket jag utgår från att h*n redan tänker göra, träna mkt när hästen väl är hemma igen.)

Mitt råd till TS är att anlita transportfirma eller försöka få tag i en b-korts lastbil där hästarna står utan bom framför. (och, självklart, vilket jag utgår från att h*n redan tänker göra, träna mkt när hästen väl är hemma igen.)

B-körkortsbilar tar bara en häst lagligt! :angel:
De allra flesta har en maxlastvikt av 1000 kg.

om ens det....vet många som lastar 2 fullstora med all packning inför ett meeting ... de godtar alla fast det inte heller är lagligt...

usch,transport olyckor är inte roliga,min häst och jag har inte vart med om någon så stor men det har hänt två lite mindre incidenter under transportering av henne.En av gångerna märkte hon att bakbommen var borta så hon kastade sej bakåt och slet sönder sin lädergrimma(tack och lov att jag hade en lädergrimma).Andra gången var vid lastning,vi skulle träna så att hon inte var rädd efter den förra olyckan.Morötter hade vi laddat upp med så att hon skulle känna sej belönad,När vi väl var inne i transporten gav vi henne morötterna (under bommen) och hon såg att det var öppet vid framdörren så hon var på väg att smita ut men så tur var han mamma stoppa ´henne innan hon han pressa sej ut ur dörren.

B-körkortsbilar tar bara en häst lagligt! :angel:
De allra flesta har en maxlastvikt av 1000 kg.

Och det var det jag menade, att TS skulle köra sin häst ensam i lastbil, dels för att inte ha någon bom för hästen att klättra över, dels för att inte skärra en annan häst vid ett eventuellt panikanfall. Det jag menade när jag skrev "hästarna" i mitt inlägg var att lastbilen skulle vara byggd så, inte att TS skulle köra två hästar i den. Kanske var lite otydlig, men så menade jag.Hoppas jag förtydligat mig nu...:D

Senast ändrad:

Och det var det jag menade, att TS skulle köra sin häst ensam i lastbil, dels för att inte ha någon bom för hästen att klättra över, dels för att inte skärra en annan häst vid ett eventuellt panikanfall. Det jag menade när jag skrev "hästarna" i mitt inlägg var att lastbilen skulle vara byggd så, inte att TS skulle köra två hästar i den. Kanske var lite otydlig, men så menade jag.Hoppas jag förtydligat mig nu...:D

Aha, men jag tror inte att risken är så stor att hon skärrar upp en häst som är äldre och högre i rang. Teoretiskt sett kan det förstås hända, men hästar tenderar att bli trygga när flockledaren är det. Däremot blir unghästar ofta mycket upprörda när de tas från flocken och tvingas vara ensamma. Då kan sådana situationer som TS varit med om lätt inträffa. Alternativet är att köra helt utan bom, jag har kört min ettåring så. De är oftast lugnare om de åker bakochfram.

KL

Usch det är alltid jobbigt när man inte kan lasta och köra hästar utan att känna sig trygg och säker.
Mitt råd till dig är precis som många andra sagt att låna en lastbil och köra hem henne i. Då slipper man bommen och lastbilen är mer stabil än en släp. Sen ta träningen där hemma när hon väl kommit hem.

Om du ska köra henne i släp så hade jag kört i en boggie. Kanske blir hon lugnare av en annan häst som sällskap men blir hon inte det så kan olyckan bli mycket värre. Jag hade inte rekomenderat dig att köra tyngre än du får på körkortet eller vad släpets maxlast är. Vet ej hur försäkringar och sånt gäller om olyckan skulle vara framme. Försök då hellre fixa chafför, bil och släp som kan ta vikten.

Om du kör i släp så hade jag bundit upp henne med ett grimskaft snett bakåt som hindrare henne från att komma framåt och uppåt. Samtidigt hade jag knutit med ett grimmskaft framåt som hindrar henne från att komma bakåt och neråt. Då kan hon varken komma över eller under bommen men samtidigt har hon rörelse frihet för huvudet i sidled. Kan ju skapa panik om hon sitter för hårt fast och inte kan röra huvudet alls.

LYCKA TILL !!!!

Tack till alla som har svarat och engagerat sig i min tråd!

Det har nu löst sig med både transport och chafför. En kompis till oss hjälper oss att köra hem henne i morgon (måndag) med hästlastbil. Känner mig väldigt lättad!

Återkommer med rapport om hur resan gick!

Aha, men jag tror inte att risken är så stor att hon skärrar upp en häst som är äldre och högre i rang. Teoretiskt sett kan det förstås hända, men hästar tenderar att bli trygga när flockledaren är det. Däremot blir unghästar ofta mycket upprörda när de tas från flocken och tvingas vara ensamma. Då kan sådana situationer som TS varit med om lätt inträffa. Alternativet är att köra helt utan bom, jag har kört min ettåring så. De är oftast lugnare om de åker bakochfram.

Jag är av den uppfattningen att ALLA hästar kan bli uppskärrade om hästen bredvid skulle få panikspel och börja hoppa/stegra/klättra bredvid dem, och i vissa fall spelar det ingen roll att hästen bredvid är högre i rang/flockledare/coollugn, det är vanligare än man tror att en orutinerad häst stressar upp sig iaf. Och TS har redan skrivit i ett inlägg att det INTE är ngt alternativ att köra utan bom:
Att ha henne lös är inget alternativ då jag tror hon kommer stegra än värre.

Tack till alla som har svarat och engagerat sig i min tråd!

Det har nu löst sig med både transport och chafför. En kompis till oss hjälper oss att köra hem henne i morgon (måndag) med hästlastbil. Känner mig väldigt lättad!

Återkommer med rapport om hur resan gick!

Guud vad skönt att det verkar ha ordnat sig för dig och hästen!!!!:banana:

Håller alla tummar jag kan hitta för att det går bra, och ett litet tips: om du känner dig nervös ändå inför resan, så överlåt lastningen till ngn annan (så inte hästen känner din oro)

Lycka till!!!!

(ägaren till unghästen som svarar =) ) vi hoppas verkligen på att allt kommer gå bra med thengan...vi båda blev riktigt rädda...men vi litar på våran kompis som ska hjälpa oss...ni får hålla tummarna för oss imorgon!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama