Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Nu är vi hemma och thengilya pustar ut i hagen tillsammans med sin fjordingkompis som blev överlycklig samt med sin mamma som kanske inte var lika förtjust men fort som attan talade om för nykomlingen vad som gällde.

Efter lite övertalning gick thengilya snällt in i transporten och vi tränade några gånger påa tt gå in och ut ur den innan vi stängde för och band upp henne så att hon skulle känna sig trygg i situationen.

Sedan gav den tilltänka chaffören och tillika bussägaren nycklarna till mig (liten hästbuss = E-kort) och säger att jag ska köra själv samt att hon skulle åka hem direkt. :crazy: Gissa om jag blev nervös. jag hade aldrig kört den bussen förr samt att Thengilya stod i bak och sparkade och skrapade med framhoven vilket gjorde mig väldigt nervös. men vi rullade iallafall iväg och det gick trots allt väldigt bra!
Efter halva vägen stod hon lugnt och stilla därbak och jag tror det var en väldigt trött liten thengilya som väl hemma gick snällt ned för rampen från bussen.

Känns väldigt skönt att ha henne hemma igen :love:

Thengilya, Tappsveden och ajg vill tacka alla här i tråden för det stöd och många tips och råd vi fått!

Ni är guld värda!

grattis så himla mycket, kul att kunna vara ett stöd till en medmänniska.

Skönt att höra att allt gick så bra.

Kram

Tack själv för allt stöd! Nu ska här transporttränas när allt lagt sig en smula.

Nu har nervositeten ersatts av nervositet inför min egen nageltrångsoperation i morgon :-)

Kram!

Tack själv för allt stöd! Nu ska här transporttränas när allt lagt sig en smula.

Nu har nervositeten ersatts av nervositet inför min egen nageltrångsoperation i morgon :-)

Kram!

Härligt!
Grattis.

Nu är vi hemma och thengilya pustar ut i hagen tillsammans med sin fjordingkompis som blev överlycklig samt med sin mamma som kanske inte var lika förtjust men fort som attan talade om för nykomlingen vad som gällde.

Efter lite övertalning gick thengilya snällt in i transporten och vi tränade några gånger påa tt gå in och ut ur den innan vi stängde för och band upp henne så att hon skulle känna sig trygg i situationen.

Sedan gav den tilltänka chaffören och tillika bussägaren nycklarna till mig (liten hästbuss = E-kort) och säger att jag ska köra själv samt att hon skulle åka hem direkt. :crazy: Gissa om jag blev nervös. jag hade aldrig kört den bussen förr samt att Thengilya stod i bak och sparkade och skrapade med framhoven vilket gjorde mig väldigt nervös. men vi rullade iallafall iväg och det gick trots allt väldigt bra!
Efter halva vägen stod hon lugnt och stilla därbak och jag tror det var en väldigt trött liten thengilya som väl hemma gick snällt ned för rampen från bussen.

Känns väldigt skönt att ha henne hemma igen :love:

Thengilya, Tappsveden och ajg vill tacka alla här i tråden för det stöd och många tips och råd vi fått!

Ni är guld värda!

Skönt att det gick så bra!!!

Men om du inte hade släp bak på lastbilen så behöver du inget E-kort för att köra ekipaget (kan vara bra att veta om du behöver åka någon annan stans). Det du möjligtvis hade behövt var ett C-kort (för lastbil) men jag antar att det var en lätt lastbil och då räcker det alldelles utmärkt med ett "vanligt" B (förutsatt att du inte drar ett släp med högre totalvikt än 750kg).

Mvh

Tora

Du får tala för dig själv. Har du aldrig har kört för fort eller gjort något annat som kan ge böter? Grattis i så fall. Vad du skriver om säkra val är faktiskt bullshit. Att hantera hästar är mer eller mindre riskabelt och få har tillgång till lastbilar - vilket jag vet, som har letat land och rike efter en. Därav min rekommendation. Men nu orkar jag inte tjafsa mer med dig.

Nej säkra val är väldigt viktigt att göra när man håller på med hästar just för att det är så lätt att något går fel.

Att göra ett farligt och olagligt val bara för att något redan är farligt är ett väldigt konstigt resonemang. Tvärt om så måste man alltid välja det säkraste sättet för att minimera riskerna.

Det är inte frågan om man kan få börer eller inte (i detta fallet är det det minst viktiga) utan frågan är att man skall köra säkert och lagligt. Jag har aldrig någonsin kört på ett sådant sätt att jag har riskerat mina medmänniskors liv och hälsa genom att tex köra med ett överbelastat släp. Jag kör alltid med mycket sunt förnuft. Vad tror du skulle hända om släpet plötsligt går sönder bara för att det är överbelastat? Jo risken är stor att man orskar en olycka och förstör någon annans liv.

Mvh

Tora

Nej säkra val är väldigt viktigt att göra när man håller på med hästar just för att det är så lätt att något går fel.

Att göra ett farligt och olagligt val bara för att något redan är farligt är ett väldigt konstigt resonemang. Tvärt om så måste man alltid välja det säkraste sättet för att minimera riskerna.

Det är inte frågan om man kan få börer eller inte (i detta fallet är det det minst viktiga) utan frågan är att man skall köra säkert och lagligt. Jag har aldrig någonsin kört på ett sådant sätt att jag har riskerat mina medmänniskors liv och hälsa genom att tex köra med ett överbelastat släp. Jag kör alltid med mycket sunt förnuft. Vad tror du skulle hända om släpet plötsligt går sönder bara för att det är överbelastat? Jo risken är stor att man orskar en olycka och förstör någon annans liv.

Mvh

Tora

Suck. Nu vet jag inte vad du talar om. Jag har aldrig skrivit att man ska ha två hästar i ett släp som inte håller för det. Diskussionen var i stället vad som var lagligt. Du kan inte köra två hästar ens med med stort, starkt släp och en stor bil lagligt. Då krävs som bekant E-körkort. Jag har kört två hästar utan e-körkort, vilket inte kan vara särskilt utmanande för andra medborgare då reglerna i skrivande stund håller på att ses över och maxvikten inom kort för b-körkort höjs till 4500 kilo! Jag tror inte att det är husvagnar och häststrailers som orsakar dödsolyckorna i trafiken, tror du? Händer det något under färden så stannar man.

Det är trots allt så att det är lättare att få tag i ett stort släp och en stark bil än en hästlastbil för många.

Höjningen är till 4250 kg och då är det inte vikten på släpet utan bilens och släpets samanlagda totalvikt som höjs och de kommer i bästa fall att börja gälla år 2012.

Du har inte behörighet att framföra ett släp som är så pass tungt. De som har E-kort har fått tillstånd att framföra ett ekipage som man inte får på B-kort. Dessa regler finns av en anledning.

Det är inte ofta man hinner stanna innan en olycka händer. För det mesta inträffar olyckan innan man hinner reagera överhuvudtaget.

Det absolut lättaste är att hitta någon som har E-kort och sedan skaffa ett eget.

Tja bara för några månader sedan var det en bil som tappade ett hästläp på motorvägen. Det var bara ren tur att ingen skadades. Ett år innan dess så var det en olycka där ett hästsläp var inblandat. Det stod uppställt vid en firma nära olyckstillfället. Två olyckor inom loppet av 1,5 år bara i Kungsbacka.

Där min häst står så hyr de ut hästtransporter. Vet inte hur många gånger som jag har fått rycka ut för att förhindra att folk kör iväg med felkopplade släp. Många som kör häst har aldrig ens kopplat på ett släp förut och då går du ut i ett forum och rekommenderar att man skall köra olagligt och farligt. Nej det är inte ett bra val och absolut inget säkert val.

Mvh

Tora

Mvh

Tora

Suck. Nu vet jag inte vad du talar om. Jag har aldrig skrivit att man ska ha två hästar i ett släp som inte håller för det. Diskussionen var i stället vad som var lagligt. Du kan inte köra två hästar ens med med stort, starkt släp och en stor bil lagligt. Då krävs som bekant E-körkort. Jag har kört två hästar utan e-körkort, vilket inte kan vara särskilt utmanande för andra medborgare då reglerna i skrivande stund håller på att ses över och maxvikten inom kort för b-körkort höjs till 4500 kilo! Jag tror inte att det är husvagnar och häststrailers som orsakar dödsolyckorna i trafiken, tror du? Händer det något under färden så stannar man.

Det är trots allt så att det är lättare att få tag i ett stort släp och en stark bil än en hästlastbil för många.

Och så talas det även om att införa ett obligatoriskt förarbevis för ALLA för att man ska få framföra släp öht, oavsett släpets vikt. Hoppas det går igenom, för uppenbarligen finns det människor som kör med släp som inte är medvetna om vilka risker det innebär med ex.vis överlast...

Kram!

Ja, är det inte det ena så är det det andra...:angel:
Skönt att det gick så bra med transporteringen. :)
Nageltrångsoperationer är inte så farligt, jag har gjort ett par stycken själv, och lever fortfarande.:D

Och så talas det även om att införa ett obligatoriskt förarbevis för ALLA för att man ska få framföra släp öht, oavsett släpets vikt. Hoppas det går igenom, för uppenbarligen finns det människor som kör med släp som inte är medvetna om vilka risker det innebär med ex.vis överlast...

Bara en liten retorisk fråga...
1. Lasse (vanligt B-körkort) kör sin kombipersonbil som han får dra 1400 kg med, transporten väger just 1400 kg. Ekipaget är alltså lagligt.

2. Kajsa (vanligt B-körkort) däremot fick låna sin pappas stora pickup som får dra låt oss säga 2500 kg, hennes transport väger också den 1400 kg. Detta ekipaget är alltså INTE lagligt

Tänk er nu scenariot att hästen som åker i någon av dessa transporter får panik, vilket av ekipagen är lättast att hålla kvar på vägen tror ni?

Lagar är inte ofelbara...

Bara en liten retorisk fråga...
1. Lasse (vanligt B-körkort) kör sin kombipersonbil som han får dra 1400 kg med, transporten väger just 1400 kg. Ekipaget är alltså lagligt.

2. Kajsa (vanligt B-körkort) däremot fick låna sin pappas stora pickup som får dra låt oss säga 2500 kg, hennes transport väger också den 1400 kg. Detta ekipaget är alltså INTE lagligt

Tänk er nu scenariot att hästen som åker i någon av dessa transporter får panik, vilket av ekipagen är lättast att hålla kvar på vägen tror ni?

Lagar är inte ofelbara...

Men här handlade det om att överlasta släpet, vilket helt klart är en betydligt större risk än ditt exempel. Dock så är det inte alltid så att tyngre bil innebär bättre säkerhet med släp, kommer ekipaget i obalans/börjar kränga så är det större krafter i det tyngre ekipaget = svårare att styra rätt igen.

Om något av detta ekipage kommer i obalans kan jag garantera dig att nr 2 är det som lättast går att styra upp igen. I det mindre ekipaget har du för dålig motvikt. :)

Jag tänker inte försöka motbevisa dig genom att testa. Säkerhet är alltid a och o, och det gäller även vid transport (och anledningen att lagar/bestämelser finns är just säkerhetsaspekter)
/ boccia, som alltid drar lagligt

har du inte en annan häst som denna unghästen är bekant med som du kan ha brevid? eller en liten ponny tex?

ha spån i transporten nästa gång.

det verkar som att hästen blir rädd när du stänger framdörren?! var noga med att träna detta och inte bara slänga igen dörren och gå, utan öppna och stänga, ha den på glänt m.m berömm massa och håll henne lugn.
har du kollat så att det är ljust i transporten hästen blir kanske rädd om den aldrig åkt i den inna, om den är mörk eller nåt som blixtrar eller nåt i fönstret kanske kolla noga ur hennes synvinkel vad som egentligen hände.

bind upp i 2 transport grimskaft, ett i bommen så hästen ej kan få upp huvudet och ett som du binder längre fram i nån krok så den inte kan backa och ta satts upp,....kort.

sätt bommen i rätt höjd, dvs över bogen och lite högre så den ej kan få benen över men inte huvudet under heller.
jag tror inte att det går att sätta den FÖR högt eller?!

träna lastning ofta....om du kan få tag på nån gammal transport som ska skrotas så kan du ju ställa den i hagen så hon får sin mat i den, det gör att de inte blir lika rädda för transporter.

sen kan ni ju testa med att vara kvar i transporten den första sträckan och lugna hästen det är ju trots allt en unghäst.

ni kan ju även ta bort bommarna och mellanväggen och ha hästen lös i transporten, ev binda framme vid fönstret då finns det ju inget att hoppa över men då gäller det att köra sakta så man inte får en häst i baksätet av bilden.

Det är ju inga problem om totalvikten höjs. Då kan man köra två hästar helt lagligt (om man har en trailer registrerad för det givetvis). Lastbilar för B-körkort är byggda för att dra två hästar redan i dag, men av registreringsskäl får de bara lasta 1000 kilo. Men jag upprepar frågan: om reglerna ändras, tyder inte det på att det är tämligen okej ur trafiksäkerhetssynpunkt att köra tusen kilo tyngre på b-körkort?

Höjningen är till 4250 kg och då är det inte vikten på släpet utan bilens och släpets samanlagda totalvikt som höjs och de kommer i bästa fall att börja gälla år 2012.

Ja? Är det mindre farligt år 2012 än i dag? Varför står inte poliser vid vägarna och stoppar hästtrailers, när var och varannan tävlingsryttare lastar för tungt?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama