Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Ta ut bommar och mellanväggar, kör hästen lös i transporten. Se till att alla dörrar är ordentligt stängda.
Funkar alltid bra för mej och dom unghästar jag kör. Visst funkar det med att binda upp dom så gör jag det. Skall också tillägga att jag har en bred trehästarstransport där hästarna kan stå på snedden, åka baklänges om dom vill det osv, Har aldrig hafr problem när jag kört på detta sätt.

Som sagt, att köra hästen på detta sätt är INTE ett alternativ enl TS; se inlägg 45...
Dessutom har de redan löst det mha lastbil som kommer köra hästen imorron.

Idag kl 15.00 ca bär det av med ett nytt försök att få hem vår unghäst och denna gång i lastbil!

håll alla tummarn ni kan hitta för att det går vägen!
Återkommer sen med hur det gick!

Ska tänka på er, lycka till och var försiktiga.

Fatima

De har fullt upp att hålla balansen och kommer inte ha tid att bråka, det lovar jag. Det är absolut värt att testa! Låna gärna - om du kan - en större trailer så de får tillräckligt med plats.

Du skall vara försiktig med vad du lovar. Två hästar som inte känner varandra kan mycket väl bråka riktigt rejält i transporten.

Mvh

Tora

Du skall vara försiktig med vad du lovar. Två hästar som inte känner varandra kan mycket väl bråka riktigt rejält i transporten.

De känner varandra. Mamma och dotter. Jag har aldrig tipsat om att föra ihop två främmande hästar i trailern.

ja det svåra är att hitta en trailer. alla tycks renovera sina under sommaren.

är du säker på det? mamman är nämligen väldigt dominant och ahr itne sett sin dotter på 2½ månad. tror du verkligen det kommer att fungera. vill inte riskera att det händer något igen

Man skall alltid vara mycket försiktig om man transporterar ston med deras avanda föl. Det kan bli ett väldigt pipande och sparkande från mammas sida.

Tror nog att det bästa säkert blir att göra som du har gjort. Nämligen få tag på en lasbil.

Håller tummarna och hovarna på att allt går bra.

Mvh

Tora

De känner varandra. Mamma och dotter.

Går de ihop nu och kommer bra överens så är det en sak. Är det första gången de träffas efter avvänjningen så är det en helt annan sak.

Många har en så romatisk bild av hur mor och dotter kramar om varandra och är så glada att de ser varandra igen. Men så fungerar det inte riktigt.

Mvh

Tora

Går de ihop nu och kommer bra överens så är det en sak. Är det första gången de träffas efter avvänjningen så är det en helt annan sak.

Många har en så romatisk bild av hur mor och dotter kramar om varandra och är så glada att de ser varandra igen. Men så fungerar det inte riktigt.

Mvh

Tora

Eh... nej, ston är ston! Jag tror inte de tänker att "oj, där kommer min dotter - vad stor hon har blivit!". Jag hade låtit dem hälsa på varandra ordentligt utanför trailern - och det oavsett vilka hästar det rörde sig om.

Att köra två hästar ihop som inte känner varandra sedan innan kan alltid vara vanskligt och då hjälper det inte om de har hälsat på varandra innan lastningen.

När jag har åkt med mina hästar i lasbilarna så har de haft sådana mellanväggar att hästarna ej kommer åt att nosa på varandra. Sen kan det bli en del gruffande ändå men det märks inte på samma sätt i en stor lastbil som i ett litet släp.

Mvh

Tora

När jag har åkt med mina hästar i lasbilarna så har de haft sådana mellanväggar att hästarna ej kommer åt att nosa på varandra. Sen kan det bli en del gruffande ändå men det märks inte på samma sätt i en stor lastbil som i ett litet släp.

Mvh

Tora

Ja, det är väl jättebra, om man har de möjligheterna. Men som det var just då tycktes inte det alterantivet finnas.

Och igen: jag har aldrig rekommenderat att köra två hästar som inte känner varandra, så det kan du släppa.

Att rekommendera någon att köra ihop hästar som inte setts på två och en halv månad och dessutom är sto med sitt avanda föl är inte riktigt så genomtänkt.

Resultatet hade kunnat bli en riktigt jobbig upplevelse med mamman sparkandes och pipandes i transporten och en skärrad unghäst.

Men du rekommenderade även att hon skulle strunta i gällande lagar och åka helt olagligt och dessutom kanske även trafikfarligt med ett överlastat släp som hon inte ens har rätt att köra överhuvudtaget.

Det finns anledningar till att släpen är tillåtna att lasta en viss maxvikt och bilen bara får dra en viss maxlast.

Om hon hade gjort som du rekommenderade så hade hon i värsta fall inte bara åkt med två oroliga, sparkandes och pipandes hästar i transporten men dessutom åkt omkring i med en trafikfarlig och olaglig fordonskombination.

Tack och lov så verkar det som om TS valde en annan, och antagligen den i hennes situation med de förutsättningar hon har, bästa lösningen.

Mvh

Tora

Att rekommendera någon att köra ihop hästar som inte setts på två och en halv månad och dessutom är sto med sitt avanda föl är inte riktigt så genomtänkt.
Resultatet hade kunnat bli en riktigt jobbig upplevelse med mamman sparkandes och pipandes i transporten och en skärrad unghäst.
Men du rekommenderade även att hon skulle strunta i gällande lagar och åka helt olagligt och dessutom kanske även trafikfarligt med ett överlastat släp som hon inte ens har rätt att köra överhuvudtaget.
Det finns anledningar till att släpen är tillåtna att lasta en viss maxvikt och bilen bara får dra en viss maxlast.

Nu har ju TS inte valt den vägen, så vad är problemet? Det finns risker iblandade i all hästhantering och ibland har man inget val. Visst är det bra om man kan ta hänsyn till viktbestämmelserna, men så länge man inte bryter mot dem systematiskt är det en risk som jag personligen tar.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med den här diskussionen, antagligen är den bara tänkt som någon form av tillrättavisning/översitteri,som jag tycker det är rätt ointressant i nuläget.

Därför att det är många som läser här som kanske inte är så jätteduktiga och det är viktigt att inte låta sådana tokerier som du föreslår (både olagligt och farligt) bli obesvarade och okritisserade.

Det har inget med överisetteri att göra utan bara med rent sunt förnuft och kunskap.

Man har alltid ett val att göra. Det valet skall alltid vara säkert och lagligt. Att överbelasta ett släp skall man aldrig göra oavsett hur osystematiskt eller systematiskt det är.

Det kan mycket väl vara så att det är en risk som du personligen tar, men jag då? Varför skall jag råka ut för någon som kör olagligt och farligt. När du har varit inblandad i en olycka säger du då till mig att det spelar inte så stor roll därför att jag inte gör det systematiskt? Och att sedan rekommendera någon annan ditt ogenomtänkta, farliga och olagliga handlade och bli sur när du får kritik för ditt förslag, det är bara så fel det kan bli.

Kör säkert där ute!

Mvh

Tora

Man har alltid ett val att göra. Det valet skall alltid vara säkert och lagligt. Att överbelasta ett släp skall man aldrig göra oavsett hur osystematiskt eller systematiskt det är.

Du får tala för dig själv. Har du aldrig har kört för fort eller gjort något annat som kan ge böter? Grattis i så fall. Vad du skriver om säkra val är faktiskt bullshit. Att hantera hästar är mer eller mindre riskabelt och få har tillgång till lastbilar - vilket jag vet, som har letat land och rike efter en. Därav min rekommendation. Men nu orkar jag inte tjafsa mer med dig.

Därför att det är många som läser här som kanske inte är så jätteduktiga och det är viktigt att inte låta sådana tokerier som du föreslår (både olagligt och farligt) bli obesvarade och okritisserade.

Det har inget med överisetteri att göra utan bara med rent sunt förnuft och kunskap.

Det kan mycket väl vara så att det är en risk som du personligen tar, men jag då? Varför skall jag råka ut för någon som kör olagligt och farligt. När du har varit inblandad i en olycka säger du då till mig att det spelar inte så stor roll därför att jag inte gör det systematiskt? Och att sedan rekommendera någon annan ditt ogenomtänkta, farliga och olagliga handlade och bli sur när du får kritik för ditt förslag, det är bara så fel det kan bli.

Kör säkert där ute!

Mvh

Tora

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama