Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Det stämmer att om man ska köra mer än 30 minuter (tror jag det var) så ska det finnas strö i transporten. Allt för att hästen ska kunna kissa om det behövs. Står i regelverket för hästtransporter, hittar inte det nu på nätet när Djurskyddsmyndigheten och Jordbruksverket håller på att slås ihop. Men det står i den broschyr som jag fått från JSV om hästtransporter. Som jag inte heller har tillgång till just nu.

jag undrade med det o jag letade o letade i djuskyddslagen men hitta de ej.
Men så var de nån som skickade över en länk i nån tråd här på buke!
var inte så längesen men ja minns tyävrr inte vad de var för nån tråd nu!

Tror inte de börjar bråka om de e vänner plus att de har fullt upp med att hålla balansen ändå...Det går säkert bra!

Hos oss får alla barnen åka tillsammans med shettisstoet de första gångerna, hon är så stencool och fortsätter bara att äta vad de än hittar på. Samtliga av våra unghästar är helt trygga med att transporteras då hon är så duktig på att förmedla till dem att det är helt ok att åka omkring. Hon själv verkar uppskatta att komma på tur ibland, sist fick hon pausa på Mcdonalds i Lidköping på väg hem efter att ha levererat ettåringen i Skara, bilförarna fick hamburgare och hon fick beta på gräsmattan... :angel:

Jag tycker att dom där transporterna med bara en matta i mellan är kass. Prova att köra henne lös eller anlita en transportfirma. Om du skall köra själv och väljer att binda upp så ta ett grimskaft över och ett under bommen. Då kan hon varken hoppa eller krypa under.

Senast ändrad:

Men att binda med ett grimmskaft under bommen borde ju stoppa hästen på samma sätt som om man binder fast den i bommen, vid en krock - dvs att den ganska lätt kan bryta nacken eller tänker jag fel då?

Inte heller jag är riktigt vän av att binda upp åt alla håll, grundförutsättningen för att hästen skall tycka det är trevligt att åka är väl att den kan stå bekvämt. Hur bekvämt (och enkelt) är det att sitta fast med sitt huvud så att man istället får svårt att hålla balansen? Nej, avdramatisera det hela med ett passande sällskap och lär hästen att det är ok istället.

Men att binda med ett grimmskaft under bommen borde ju stoppa hästen på samma sätt som om man binder fast den i bommen, vid en krock - dvs att den ganska lätt kan bryta nacken eller tänker jag fel då?

Sätt det grimskaftet i halsemmen som sitter längre ner på halsen. Vid en inbromsning kommer det inte att belasta nacken för hästen har redan bogen i bommen så att säga.

Inte heller jag är riktigt vän av att binda upp åt alla håll, grundförutsättningen för att hästen skall tycka det är trevligt att åka är väl att den kan stå bekvämt. Hur bekvämt (och enkelt) är det att sitta fast med sitt huvud så att man istället får svårt att hålla balansen? Nej, avdramatisera det hela med ett passande sällskap och lär hästen att det är ok istället.

Men självklart så skall dom ju åka bekvämt. Varför skulle dom inte åka bekvämt bara för att dom har 2 grimskaft? Men om man är tvungen att välja så väljer jag heldre att dom åker lite obekvämt i 30 min än att dom skadar sig och kanske måste avlivas.

Håller helt med hellre lite obekvämt och säkert, ibland är det ju som sagt så att man måste välja det alternativet för att man inte hinner ta igenom träningen. Man får sedan jobba vidare i lugn och ro när man har mer tid framför sig.
Givetvis är målet att ha en häst med sig som väljer att inte konstra på ena eller andra viset.
Nu ska jag själv åka iväg till stallet och lastträna för att det någon gång framöver ska bli så ;)

Lycka till alla!

Sedan så får man ju se till hur lång resan är med. Två av mina har jusst åkt 35 timmar. Då kan dom givetvis inte åka på detta sättet.

Var och kollade på granngården på halsremmar men de hade inga i läder, men de kanske är ok endå?

Jag använder samma som till korna och de är i nylon. Vilket är mycket lättare att skära av än läder om olyckan skulle vara framme. Går lätt att skära av med en sådan som används till bilbälten. Har aldrig behövt göra det på någon häst i en transport förvisso men på ungtjurar i stallet.

Om du funderar på att köra med två hästar i transporten så måste du vara säker på att transporten klarar det. Jag skulle inte lasta en enkelaxlad transport med två hästar. En nervägd boogie går nog dock bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama