Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

ja det svåra är att hitta en trailer. alla tycks renovera sina under sommaren.

är du säker på det? mamman är nämligen väldigt dominant och ahr itne sett sin dotter på 2½ månad. tror du verkligen det kommer att fungera. vill inte riskera att det händer något igen

oh vilken otur att det skulle hända något. Dn kompis gjorde väl itne heller rätt som lämnade sin häst där i transporten för att sedan gå iväg. Jag skulle nog ha lastat ur men det är lätt att vara efterklok.
Jag hoppas att det kommer gå bättre för er!

ja det svåra är att hitta en trailer. alla tycks renovera sina under sommaren.

är du säker på det? mamman är nämligen väldigt dominant och ahr itne sett sin dotter på 2½ månad. tror du verkligen det kommer att fungera. vill inte riskera att det händer något igen

Det är jag tämligen säker på. Risken att det händer något är betydligt större om hästen får panik på grund av otrygghet.

Kan inte klandra min kompis som vet att sin häst står fint, det var mitt beslut att lasta när hon gick iväg. Jag borde ha väntat, men dessvärre tänkte jag spara lite tid............som har resulterat i enormt mkt extra tid vid trailern och många tårar och brustet självförtroende.

Tycker oxå du kan pröva med mamman, var noga med ett mkt kort transportgrimskaft som är trätt under bommen hm vet inte hur jag ska förklara beror ju på var uppbindningen på transporten finns om den är på sidan eller på bommen?

ja du kanske har rätt... ska prata med min syster som är ägare till hästen o se vad vi ska göra. Kanske går det att lasta ur mamman och låta dem häsla på varandra utanför transporten innan man lastar dem båda igen?

under bommen? vet inte vad för transport jag kommer använda mig av men den vi hade idag hade grimskaftet fäst i väggen i fram.

ja du kanske har rätt... ska prata med min syster som är ägare till hästen o se vad vi ska göra. Kanske går det att lasta ur mamman och låta dem häsla på varandra utanför transporten innan man lastar dem båda igen?

Visst kan du göra det, men de känner varandra och har sannolikt rett ut rangordningsfrågan för länge sedan (typ när fölet föddes ;)). Låt dem nosa på varandra innan du leder på mamman, ställ därefter in unghästen.

Ok då är det som i min transport då är det viktigt att man spänner haken (på hästen) under bommen då kan inte hästen resa sig, ser du det framför dig när jag förklarar så? Inte så bra på att förklara ;)

jo jag förstår vad du menar... vi satte dock grimskaftet över bommen.

ska prata med min syster... återkommer i morgon när jag förhoppningsvis vet hur vi ska göra. Tack så jättemycket för dina råd!

Pröva med under för då får hon inte friheten upp så att säga....

Lycka till och berätta hur det går

God natt

jag ska prova det.... tack så mkt! självklart berättar jag hur det går...

god natt!

ska prata med min syster... återkommer i morgon när jag förhoppningsvis vet hur vi ska göra. Tack så jättemycket för dina råd!

Ingen orsak, vi sitter faktiskt i samma båt du och jag... Min häst fick foten över bommen för tre veckor sedan - av misstag allt att döma - men jag hade ingen säkerhetssprint på utsidan så hon kom ut genom skötarluckan! :crazy: Hon är drygt 170 cm och skötarluckan knappa 135 cm... Tja, blodigt blev det, se länken nedan:

http://www.desy.de/~milstead/horse.gif

Oj jösses vilket sår.... Kan konstatera att vi kom lindrigt undan idag med ett jack över ögat samt några små skrapsår.

Hur i hela friden kom hon ut genom skötarluckan?

*sänder lite peppning tillbaka till dig*

Åhh fy stackars er........verkar som det ändå gick bra trots skadorna eller?

Oj jösses vilket sår.... Kan konstatera att vi kom lindrigt undan idag med ett jack över ögat samt några små skrapsår.

Hur i hela friden kom hon ut genom skötarluckan?

*sänder lite peppning tillbaka till dig*

Hon kröp på knäna, bokstavligt talat, och halade över bakbenen - tack och lov så försiktigt att hon klarade alla leder och senor. Hon var inte ens halt! Utöver den där sörjan hade hon två köttsår i båda framkotorna och ett i skanken, plus ett upprivet "hål" i armbågen. Nu är hon snart helt läkt, efter 2,5 veckor, vilket är helt otroligt med tanke på årstiden!

då har läkningen gått otroligt fort.... tur o oturen måste man väl ändå säga då det kunde ha gått mkt värre än så!

Åhh fy stackars er........verkar som det ändå gick bra trots skadorna eller?

Hon klarade sig mirakulöst med bara köttsår. Hon får inte panik ens när hon får panik, på något sätt, det är en mycket cool häst. Hon fick fem stora sår, som nu är i stort sett läkta. Problemet var att dag 12 chockade hon våldsamt på penicillin och stöp omkulll med nosen före i boxväggen. Klarade även det okej, men det försvårade sårskötseln, och i lördags fick hon nog av mitt 2,5 timmar långa petande i hennes sår och sparkade mig i pannan när jag skötte om såret på bilden (med bakhoven). Så nu får distriktsveterinären komma ut VARJE DAG och sedera henne till halv medvetslöshet för att vi ska kunna tvätta rent såreländena. Men som sagt var, hon har läkt fantastiskt, så om ett par veckor är hon i full form igen.

då har läkningen gått otroligt fort.... tur o oturen måste man väl ändå säga då det kunde ha gått mkt värre än så!

Usch ja... veterinären trodde inte sina ögon när jag visade trailern, som faktiskt är hel och fullt funktionsduglig! Jag trodde hon skulle komma ut i bitar. Men ibland, peppar peppar, har man lite tur... :crazy:

Hm även den bästa kan få nog.........gick det bra med dig, det låter ju läskigt men du verkar sitta upp och skriva här på buke så jag antar att det är ganska ok eller?
Ja, nog kan det hända läskiga saker allt. Sänder en tanke till även er med all välgång framöver, berätta gärna hur det går för er.
Fatima

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama