Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Hm även den bästa kan få nog.........gick det bra med dig, det låter ju läskigt men du verkar sitta upp och skriva här på buke så jag antar att det är ganska ok eller?
Ja, nog kan det hända läskiga saker allt. Sänder en tanke till även er med all välgång framöver, berätta gärna hur det går för er.
Fatima

Tack Fatima, det värmer!
Jag flög säkert 2 meter, vilket låter otäckt men minskade kraften och jag klarade pannbenet. Lite illamående, huvudvärk och ett fult jack där det syns som bäst är vad jag har efter fem dagar... :mad:
Men nu ska jag inte kapa tråden mer med min olycka!

Tror inte att vi kapar den skönt att höra att du lever efter detta hade ju kunnat vara värre än det blev. Var försiktig framöver bara.......

Ja hur det än är så tror jag att vi alla hm läs många tar det här med lastning som självklart eller kanske bara jag som har varit blåögd vad vet jag. Vad jag vill säga är egentligen att det är en oerhört svår sak som jag i alla fall framöver kommer ha en stor ödmjukhet inför. Grattis till alla er som kan lasta era hästar själva, en vacker dag är vi oxå där och alla andra som oxå har problem.
Vi får peppa vandra framöver.
God natt själv lasttränar jag vidare på lördag och kan återkomma med våra framsteg och säkrligen baksteg oxå ;)

Det låter inte så roligt...

Har ni funderat på att köra henne lös i transporten? Lägga halm fram o sen ta bort resten av inredningen som man brukar göra med de "yngre"?

Hoppas det går bra iaf!

Var noga med att ha rätt höjd på bommen och att ha kort grimskaft. Det är bättre med att grimskaftet är kort och att hästen inte kan höja huvudet, än att det är långt och den kan komma över.

Jag vet om hästar som hoppat över bommen och sedan brytit ryggen när de blivit nerknuffade.
Min egen 2 åring fick för vana att hoppa över bommen tills jag lärde mig att jag måste binda honom kort.
Nu funkar det bra. *peppar peppar ta i trä*

Ett tips är att ta med en kompis som sällskap som kan lugna. Det är alltid ett stort +.

Vänj inte hästen vid att bli transporterad löst, elelr att få stå brett. Ni får ett h-vete senare om hästen inte kan transporteras med andra eller måste stå lös!

Ni kapar den absolut inte.... :-)

Yoshi > Angående att ta lastningen på ej för stort allvar tror jag många gör. Har dock aldrig själv ägt en lättlastad häst så jag har fått kämpaa mycket med lastningen så jag vet att det är något man absolut inte ska ta för givet.

Sammet> Att ha henne lös är inget alternativ då jag tror hon kommer stegra än värre. Är nog itne bara att hon hoppar... när hon känner att hon står för kort så rycker hon bakåt och då tappar hon fotfästet... så gjorde hon nog andra gången och det var då vi avbröt åkandet.

Att ha med en kompis blir svårt eftersom vi itne får köra med två i transporten. (ej E-kort) vi har heller ingen egen transport så vi måste försöka låna men det verkar helt kört just nu.

alla
Vad rekomenderar ni för typ av släp? hel mellanvägg eller med plastskynke. Utan mellanvägg alls? (vad kan hända då om hon skulle vända sig i transporten under färd?

Jag är så himla tacksam för alla era svar och råd! känner mig dock fortfarande osäker på hur vi ska få hem henne.

Ingen med transport och erfarenhet som bor i närheten?

kikkikompis > nej jag tror hon är för stor för att kunna köra helt lös i transporten och jag är rädd att hon skulle komma att förstöra transporten helt. dessutom vill vi kunna köra henne på riktiga sättet senare... emn tack ändå

Usch! Låter inget trevligt alls!
Jag säger som de andra, det bästa vore kanske om det fanns möjlighet att ta med mamman.
I övrigt hade jag föredragit hel mellanvägg (tycker hästarna verkar vilja ta stöd av den), grimskaftet under bommen som ska vara relativt hög så hästen inte kan gå över den.
Men alltså de släp jag hyrt på OKQ8 och liknande har varit helt ok. visserligen kostat lite men det kanske det är värt?
Brukar dessutom finnas lite andra ställen som hyr ut släp, sådana som säljer foder etc. De brukar ju vara lite billigare än mackarna i alla fall. Men alla sådana kanske du redan har kollat?

Senast ändrad:

Nu vet jag inte vilket företag det var men det finns en sak man kan montera i transporten som går över hästen rygg som gör det omöjligt för den att hoppa över bommen.

Annars rekomenderar jag super kort uppbindning nu talar jag om bara några cm uppbindning.

När jag kör med unga hästar eller ovana med för den delen, så har jag alltid två grimskaft. Ett över bommen som hindrar hästen från att få huvudet under bommen. Ett under bommen som hindrar hästen från att hoppa över. Det grimskaftet som sitter under bommen har jag oftats fäst i en halsrem som sittet långt net på halsen. För att inte riskera skador i nacken på hästen.

Ingen orsak, vi sitter faktiskt i samma båt du och jag... Min häst fick foten över bommen för tre veckor sedan - av misstag allt att döma - men jag hade ingen säkerhetssprint på utsidan så hon kom ut genom skötarluckan! :crazy: Hon är drygt 170 cm och skötarluckan knappa 135 cm... Tja, blodigt blev det, se länken nedan:

http://www.desy.de/~milstead/horse.gif

Precis samma sak har jag varit med om med min första häst! Helt otroligt vad de kan smala in sig om det behövs. Min klarade sig jättebra och fick ett 5 cm långt sår på insidan av armbågen. Vad fint såret på din häst har läkt.

Har vi kört med ngn häst som har "anlag" för att hoppa över bommen så har vi gjort samma sak.................satt på den en halsring långt ner och bundit fast i bommen kort.Sen har vi satt fast den i grimman som vanligt också.

Detta har funkat på den i alla fall.

Precis samma sak har jag varit med om med min första häst! Helt otroligt vad de kan smala in sig om det behövs. Min klarade sig jättebra och fick ett 5 cm långt sår på insidan av armbågen. Vad fint såret på din häst har läkt.

Åh! Vad lustigt att de fick skadan på exakt samma ställe! Vad gjorde din häst illa sig på? Såret i armbågen syns inte på bilden, men det var ganska djupt!

Ja, det är helt obegripligt att de kan göra sig så små när nöden kräver! :D

Har pratat med en tjej som är jätteduktig och hon ahr erbjudit oss sin hjälp. Vi skulle återkomma till henne i morgon eftersom hon var på kurs idag. Känns väldigt skönt... det är en människa som vi absolut litar på till 100% Hon har även ett bra umesläp.

Känner mig dock fortfarande väldigt nervös inför nästa gång vi ska försöka ta hem henne... mitt självförtroende fick sig en rejäl knäck!

Ska tänka på alla era råd vad gäller uppbindning.

ni underbara bukemänniskor är guld värda! :bow:

återkommer med hur det gick... antagligen kör vi henne på måndag.

Skummat igenom tråden.
Min shettis gjorde samma sak. Fick panik i transporten o hoppa över bommen o blev hängandes.
Jag hade ingen säkerhetsbom.... O jag var inte med heller som tur var o såg de.
Dom hade fått loss han. Han slog en volt ut genom sörren där fram rakt i asfalten...
Har fått tipset att köra bak o fram med honom. Dock e de väl lite lättare så han e en shettis..

Det var min transport o jag har SÅDAN ångerst att jag köpte ett släp där de inte var säkerhetsbommar!!!!
Vad gör man???? Vad gör man om sådant händer o man inte får bort hästen???
Man måste alla fall se till så låsanordningen på bommarna är välsmorda så dom blir lätt att få upp. Sedan får man väl slå bort dom eller nåt. Men de blir ju inte så lätt att komma åt då en häst står i vägen... *suck*

vilka släp mer än kylingekärran har säkerhetsbommar. ja tycker ja har kikat på bojsläp o star o sådant men ej sett.

Mitt Star Safir släp har säkerhetsbommar.

Vi är alltid supernoga vid lastning, ffa att grimskaftet är kort.
Halm kör vi inte med, det blir för halt. Antingen spån, torv eller ingenting. Hellre en gummimatta som de får grepp på än halm.

Har oxå en häst som försöker hoppa över bommen. Har säkerhetsbommar men än så länge har jag inte använt dem utan han har kommit tebax av sig själv. Ena gången blev det dock en extra stor taklucka i taket.:(
Är lite intressead av de lösningar som finns.
Halsring - binder jag den då i princip direkt i bommen. Finns det nån som har testat detta och hästen endå fått benen över??
Kompis - Tror att detta säkert kan funka bra på de flesta men OM hästen endå skulle hoppa är de ju inte så kul för den andra hästen. Då kanske man får problem med den med...

Finns de några fler ideer???

När jag använder halsrem så binder jag inte i bommen utan drar det grimskaftet under bomen och knuter det fram som vanligt. Likadanr med det andra grimskaftet som jag har i grimman knuter inget i bommen utan där framme det med.
Det ena hindrar (kanske inte är rätt ord men försvårar) hästen att komma över bomen det andra hindrar den från att komma under den. det är därför som jag har två uppbindningar till unga och/eller ovana hästar.

Men det är lag på att man ska ha strö i transporten, bara som lite information...

är det? om det nu är det så är det en märklig lag!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama