Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Hej

Det är precis så som min häst gör han kastar sig ut, har du några tips att dela med dig av. I nu läget så går vi bara in en kort stund och sedan går vi ut igen.

Min häst var precis likadan också! Det gick inte att lasta han bara
kastade sig ut igen. Om man lyckades stänga så stod han inte still
sedan när man körde.

Jag tog också hjälp av en person som är utbildad PNH-instruktör. Det är det absolut bästa vi har gjort! :bump:
Nu kan jag lasta min häst helt själv. Står brevid rampen och skickar
in honom. Sätter fast bakbommen, stänger luckan och gå sedan in i
transporten och sätter fast honom. Jag hade ALDRIG klarat detta
själv. Givetvis skulle jag kunna berätta för dig hur du ska göra men
det kommer aldrig att bli lika bra som att ha en instruktör där när
man väl tränar.

Så mitt råd är att du hittar en bra instruktör och får hjälp därifrån,
det är det bästa jag har gjort.

Bara en fundering...

"Vanligt strö (och inga enorma mängder) fungerar bäst."

Vad är vanligt strö för en som bara använder halm?

Kan du PMa mig vad den killen hette så är du snäll, kan vara samma som jag varit i kontakt med........

Lasta och köra häst är alltid riskfyllt. Själv har jag kört mina hästar själv sen jag fick körkort så jag förstår att du vill sitta bakom ratten men i detta fall kanske det är bättre att få med mamman och köra ett tyngre ekipage som är stabilt? Vill du ha hjälp så bor jag i storvreta och kan hjälpa dig med en stadig värmlandsvagn, boggi och stadig bil. Lycka till annars.

jag missade att hästen var hemma innan jag svara nyss, vad skönt att det gick bra. Taskigt av hon som låna ut lastbilen att lämna över nycklarna bara, inget roligt att köra ett nytt ekipage med "tokig" häst i första gången. men, det gick ju bra. läste ett annat inlägg om att ta bort bommar och rubbrt i släpet- IDIOTISK. själv har jag fått sladd på brofäste och VÄNT 180 grader PÅ bron. tack och lov körde jag sakta och fick inget möte men gissa om jag var nervös när jag öppna dörren till transporten där min 600 kg nordis stod... då var jag glad att jag kör med mellanvägg,bommar bak, skydd och rubbet. annars hade jag nog legat i fyrisån med den sladden jag fick.. Lycka till alla ni som kör släp det kan hända mycket på vägarna...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama