Olycka med unghäst (lastning)

Sv: Olycka med unghäst (lastning)

Tja bara för några månader sedan var det en bil som tappade ett hästläp på motorvägen. Det var bara ren tur att ingen skadades.

Min kompis var med om en sådan incident. Även den gick bra, lyckligtvis, och orsaken var att släpet var felkonstruerat. Det händer ibland att dragkroken inte fungerar som den ska. Men det är inte hästtrailers och husvagnar som står för olyckorna i trafiken. That's fact. Sedan ska man givetvis köra lagligt ändå. Det här var väl snarast ett nödläge och då kan man tumma på reglerna om man inte har något annat val, tycker jag.

Svarar lite fler samtidigt

Förslaget är inte färdigutrett än. Ett av kraven som är på tapeten är att man kommer behöva ett speciellt tillstånd för att framföra släp.

Varför har man infört att man skall ha E-kor? Jo för att det inte bara är att hänga på ett stort släp med tung last och tuta och köra.

Igentligen är det så att man inte får köra andra släp än de som har en maxvikt på 750 kg. Men så har man infört vissa undantag som gör att man får lov att dra tyngre. Fast ibland så undrar jag om det inte skulle behövas körkort för att få dra släp överhuvudtaget.

Jag tycker att olyckor med släp är ganska så vanliga. Folk som har kopplat fel, fel släp till fel saker, last som är förankrat fel eller lastat fel osv.

Att då förslå någon att köra en kombination som man inte har körkort för är så fel det kan bli.

Vad man inte får glömma är att det är väldig skillnad på att köra ett litet eller stor släp med en liten eller stor bil. Jag hade aldrig släppt iväg någon med våran Defender (får dra 3500 kg) ens med ett litet släp. Har man ingen vana att köra stora tunga släp med för det mesta stora tunga bilar så kan det gå väldigt fel.

Om det nu är så enkelt att köra stora släp, ja då är det bara att fixa E-kort om det nu är så enkelt. Men då får man oftast till svar att "Jag har inte tid, jag har inte råd, jag skulle inte klara teoriprovet, jag skulle inte fixa uppkörningen" osv"

Kör man bara upp så kostar det bara några hundralappar. Kör man bara upp så tar det bara någon timme. För om man behöver lägga mer tid/pengar på att klara uppkörningen så betyder det ju att man idag inte klarar att köra ett ekipage som kräver E-kort. Samma om man inte klarar teorin och uppkörningen. Då har man inte den kunskapen för att i dag framföra ett E-kortsekipage säkert.

Vad tror du denna stackars person hade gjort om hon nu hade kört olagligt och blivit inblandad i en olycka? Utan att ens ha vållat den så skulle hon ha haft mycket större problem än en häst som är lite jobbig i transporten.

Nej tänk efter före, inte efter. Vissa problem som man råkar ut för i livet går faktiskt att undvika bara man tänker efter före.

Nu tycker jag att TS löste problemet på ett exemplariskt sätt och jag önskar att fler tänkte som hon.

Mvh

Tora

Allmänt svar till alla!

Tycker att den diskussion som uppkom i denna tråd är mycket viktig och intressant och något som verkligen bör pratas mer om. Att transportera hästar är inte aldeles ofarligt vilket jag lärt mig nu och jag kommer aldrig mer slarva med säkerheten vid lastning.

Skönt att höra att jag inte åkte olagligt med den lilla hästbussen som vi lånade. Bommen i den gick att justera så att vi kunde sätta den högre vilket kändes mkt bra!

Är väldigt skönt att ha lilla Thengilya hemma igen och min fjording följer henne i haserna vart hon än går. De är så söta! Tyvärr kommer jag inte ner till hagen för att pussa på dem då jag har min stortå i bandage och den dunkar bra ordentligt. (ont!)

Du kör allså bara hästar i släpet, aldrig någonsin något annat?

Sedan när är det olagligt att transportera annat än hästar i en djurtransport?? :confused::confused:
Har bl.a. kört får i min, och senast jag kollade klassades även de som djur.

Svarar lite fler samtidigt

Förslaget är inte färdigutrett än. Ett av kraven som är på tapeten är att man kommer behöva ett speciellt tillstånd för att framföra släp.

Varför har man infört att man skall ha E-kor? Jo för att det inte bara är att hänga på ett stort släp med tung last och tuta och köra.

Igentligen är det så att man inte får köra andra släp än de som har en maxvikt på 750 kg. Men så har man infört vissa undantag som gör att man får lov att dra tyngre. Fast ibland så undrar jag om det inte skulle behövas körkort för att få dra släp överhuvudtaget.

Jag tycker att olyckor med släp är ganska så vanliga. Folk som har kopplat fel, fel släp till fel saker, last som är förankrat fel eller lastat fel osv.

Att då förslå någon att köra en kombination som man inte har körkort för är så fel det kan bli.

Vad man inte får glömma är att det är väldig skillnad på att köra ett litet eller stor släp med en liten eller stor bil. Jag hade aldrig släppt iväg någon med våran Defender (får dra 3500 kg) ens med ett litet släp. Har man ingen vana att köra stora tunga släp med för det mesta stora tunga bilar så kan det gå väldigt fel.

Om det nu är så enkelt att köra stora släp, ja då är det bara att fixa E-kort om det nu är så enkelt. Men då får man oftast till svar att "Jag har inte tid, jag har inte råd, jag skulle inte klara teoriprovet, jag skulle inte fixa uppkörningen" osv"

Kör man bara upp så kostar det bara några hundralappar. Kör man bara upp så tar det bara någon timme. För om man behöver lägga mer tid/pengar på att klara uppkörningen så betyder det ju att man idag inte klarar att köra ett ekipage som kräver E-kort. Samma om man inte klarar teorin och uppkörningen. Då har man inte den kunskapen för att i dag framföra ett E-kortsekipage säkert.

Vad tror du denna stackars person hade gjort om hon nu hade kört olagligt och blivit inblandad i en olycka? Utan att ens ha vållat den så skulle hon ha haft mycket större problem än en häst som är lite jobbig i transporten.

Nej tänk efter före, inte efter. Vissa problem som man råkar ut för i livet går faktiskt att undvika bara man tänker efter före.

Nu tycker jag att TS löste problemet på ett exemplariskt sätt och jag önskar att fler tänkte som hon.

Mvh

Tora

:bow::bow::bow:

Sedan när är det olagligt att transportera annat än hästar i en djurtransport?? :confused::confused:
Har bl.a. kört får i min, och senast jag kollade klassades även de som djur.

Får kan vara okej, saker är det inte, exempelvis hö och halm. Försäkringen gäller inte vid olycka, eftersom fastspänningsanordningar saknas. Jag tror inte många tänker på det.

Senast ändrad av en moderator:

Får kan vara okej, saker är det inte, exempelvis hö och halm. Försäkringen gäller inte vid olycka, eftersom fastspänningsanordningar saknas. Jag tror inte många tänker på det.

Får ÄR okej, om man tittar i reg.beviset står det under karosseri: för transport av djur. Alltså är även kossor, grisar, får, lamor, alpackor, renar osv fullt tillåtet!
Vet inte hur din transport ser ut invändigt, men min har iaf fastspänningsmöjligheter (och då menar jag utöver bommarna), faktiskt mer än vad som finns i ett vanligt täckt släp. Men, självklart måste lasten surras om det finns risk för att den förflyttas under färd.
Det är fullt lagligt att köra med annan last än djur också, sålänge gällande föreskrifter ang surrning efterföljs.

Utan att ens ha vållat den så skulle hon ha haft mycket större problem än en häst som är lite jobbig i transporten.

Hoppar över bommen - lite jobbig i transporten? Det är fullständigt livsfarligt, både för matte och häst. Min gjorde det för 3 veckor sedan - i ett lagligt stillastående släp - och det var nog det värsta jag har varit med om.

Jag tycker också att TS löste problemet bra. Dessvärre har jag upptäckt att inte ens lastbilar är "hoppa-över-bommen-säkra".

Det är fullt lagligt att köra med annan last än djur också, sålänge gällande föreskrifter ang surrning efterföljs.

Och hur många gör det tror du? Surrar fast halm och har spännanordningar?

Om man lastar halm/hö i hela transporten (vilket oftast är fallet) så kan inte lasten förskjutas, så i just ett sådant fall tror jag inte det är någon risk iaf, värre är det med annan last.

Rundbalar behöver inte surras om de läggs på bredsidan. (det är så de lastar släpen vid uppkörning för BE här i trakterna)

Nej jag tycker inte det är någon orsak att bryta mot lagen bara för att hästen hoppar över bommen. Det finns andra sätt att lösa det på.

Om man nu måste absolut ge ett tillfälle som man kan tumma lite på regler är om man akut måste åka till djursjukhuset för annars dör hästen och hästambulansen inte kan komma. Men då är det en nödsituation.

Att hästen är jobbig att transportera från betet är ingen nödsituation. Det är bara att låta hästen stå kvar tills man har löst det på annat sätt.

*svarar för min egen del*
Jag surrar all last som inte sitter som det skall. Det ingår i uppkörningen att kunna göra det. Släpet får inte vara lastat hur som helst.

Mvh

Tora

Att hästen är jobbig att transportera från betet är ingen nödsituation. Det är bara att låta hästen stå kvar tills man har löst det på annat sätt.

Vem är du att bestämma vad som är en nödsituation? Det beror väl helt på omständigheterna? :mad:

Kollade förresten med försäkringsbolaget (If) och det blir iaf inga problem med trafikskadeförsäkring etc om man råkar ut för en olycka med överlastat släp. Snarare tvärtom - olyckor är vanligare med lättare släp.

Hej!
jag satt och läste ditt inlägg om lastningen, jag vet inte om det har löst sig med din häst än men jag hade också lastproblem med min gamla ponny!
Det var inte likadant som med din häst men min ponny ville inte gå in i transporten och när han hade kommit in kastade han sif handlöst bakåt igen! skitläskigt! jag vill absolut inte använda tvång eller linor när jag lastar hästar, för jag vill inte att det skall rota sig en hemsk tanke varje gång dom skall lastas. Vi tog hjälp av en kille som håller på med horsemanship! vi känner aven en kompis till oss som har gått o utbildat sig hos Monty Roberts, hon hjälpte oss att ta kontakt med denna "lastingsman", Allt jag kan säga var att det var fantastiskt! detta hjälpe jätte bra och det var helt utan tvång eller bestraffningar! det slutade med att jag kunde springa sida vid sida med min ponny in i transporten! det var en fantastisk känsla, sen upptäckte vi att våran lille Mero hade lite klaustrofobiska problem så när vi köppte våran transport gjorde vi så att den gick att ha bredare. då kunde han stå o hålla balansen bättre och vi hade även gummi rep som vi knäppte i sidan av grimman, han fick nämligen panik när man satte fast honom undertill.
Men med hjälp av denne fantastiske lastingsman fick vi löst våra lastingsproblem. så ta kontakt men en duktig som utövar Natural Horsemanship för det hjälpte oss! jätte mkt!
/hälsningar elisabeth johansson ps det är min lille problem ponny på kortet! hehe ;):banana:

Vem är du att bestämma vad som är en nödsituation? Det beror väl helt på omständigheterna? :mad:

Kollade förresten med försäkringsbolaget (If) och det blir iaf inga problem med trafikskadeförsäkring etc om man råkar ut för en olycka med överlastat släp. Snarare tvärtom - olyckor är vanligare med lättare släp.

Suck det är skillnad på att åka med ett överbelastat släp och ett släp som man inte har körkort för. Jag tror att du inte har riktig koll på vad de olika sakerna står för. Det är aldrig säkrare att köra med ett överlastat släp. Det äventyrar både stabilteten och hållbarheten på släpet.

Om du har mer än 10% överlast så blir du av med körkortet. Försäkringen gäller lika mycket (eller lite om man ser det så) som om man kör bil utan körkort. Dvs motpartnerns skador täcks men inte dina.

Men du motiverar alltså att köra olagligt med att det spelar ingen roll för försäkringen gäller ändå.

Att ta hem en häst från betet är ingen nödsituation. En nödsituation är när det är fara för hästens liv. Inte att flytta den helt vanligt från punkt A till punkt B.

Men det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det här. Att rekommendera någon att köra olagligt och till och med farligt är fruktansvärt ogenomtänkt.

Sen att använda argument som att det är okej om man inte gör det systematiskt eller att försäkringringen gäller ändå vid olycka är helt otroligt.

Men tack och lov så verkar det som om de flesta faktiskt förstår det dumma och farliga i att framföra ett ekipage som man inte har körkort för.

Denna diskussionen känns som om den inte leder någonstans mer så det enda jag har att tillägga är att "Var rädda om er ute där i trafiken och kör med mycket sunt förnuft"

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tack så mkt Tora för dina kloka inlägg och för all hjälp!

1. Det var du som öppnade den här debatten och har hållit liv i den.

Att ta hem en häst från betet är ingen nödsituation. En nödsituation är när det är fara för hästens liv. Inte att flytta den helt vanligt från punkt A till punkt B.

2. Det är fortfarande inte du som avgör vad som är ett befogat nödläge eller inte. Det hjälper inte att försöka låta myndig och mästrande på den punkten. Det finns inga instruktionsböcker för sådant, utan är en avvägning från häst till häst och person till person.

Hej

Det är precis så som min häst gör han kastar sig ut, har du några tips att dela med dig av. I nu läget så går vi bara in en kort stund och sedan går vi ut igen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama