Många tycker inte det är säkert att löslongera en häst heller, men nu börjar det bli OT.
Min egentliga poäng är:
Jag ser en ny typ av curlande där föräldrarna konstant underhåller sina barn, sitter med och tittar på varje träning, och anpassar sitt liv helt efter barnen. Det tror jag är dåligt. Tror media kallar det för hover-parenting (som helikoptrar hovrar). Är ännu värre i USA än här men småbarnsföräldrarna i mitt umgänge har klagat på att det ökar här med, och att de som inte gör så får sneda blickar av "supermorsorna".
Jag tror att "supermorsorna" förstör sina barn och att de sena nollnollisterna och tiotalisterna kommer ha det ännu tuffare när de ska ut i vuxenlivet än vad nittiotalisterna hade/har.
Jag tror på att barn behöver få utveckla sin egen kreativitet och leklust (kunna leka själva/med andra barn utan vuxen inblandning), få lära sig bli självständiga i lagoma doser (föräldern lämnar och hämtar på träningen men sitter inte kvar och tittar), och få lära sig hur man ska bete sig i olika "vuxna" situationer (följa med i butik, till stall, på bilbesiktningen etc). Föräldrars jobb är ju att förbereda sina barn inför vuxenlivet... inte vara en personlig assistent. Tycker jag .
Jag haller helt med! MEN det beror ju pa vilken alder man pratar om. En tva/trearing, en fem/sexaring, en tolvaring eller kanske en femtonaring?
Nar mina barn var sma (upp till 5) sa hade jag mina hastar pa fullskotsel. Numera skoter jag dem sjalv men forsoker anda minimera tiden som mina barn maste folja med till min hast - daremot nar vi ar hos barnens ponny (som gar pa losdrift pa ett annat stalle) sa tar vi den tiden det tar for da handlar det om dem. Men med det sagt sa har mina barn trots allt fatt lara sig att vi maste forst aka och slappa ut mammas hast, mocka och gora mat at den, innan vi kan aka vidare till kompisar, lekland, ponnyn eller vad vi nu hittar pa den dagen. Darfor att livet handlar inte bara om dem, utan vi maste alla vanta pa varandra, hjalpa varandra osv for att allt ska funka smidigt och alla ska kunna fa "sitt".
De har ocksa fatt lara sig att ata pa restaurang, komma med och handla, aka flygplan, med mera... Finns ingen anledning att vanta med de sakerna tycker jag, om de lar sig tidigt sa blir det helt naturligt att veta hur man uppfor sig i olika situationer, sitter i ryggraden liksom. Plus att det ar sa skont att kunna gora nastan vad som helst som familj, tillsammans, utan problem (typ svart att sitta still pa restaurang, flygplan etc eller bli gapig i affaren...) ! Tycker jag :-)