Men jag funderar... vad ska man då kunna göra med bebis i sjal som är "riskfritt" - det är ju inte riskfritt att gå på promenad UTAN häst heller i så fall. Snubbla kan man göra på barmark om man har otur. En cyklist kan köra på en eller en bil.
Jag tror att du delvis missförstod mitt inlägg. Att hantera häst med bebis i sjal är givetvis en risk, precis som att gå på is. Men jag skulle säga att hästhantering medför en rätt stor risk. Och, om du frågar mig, en onödig sådan. Men inlägget jag svarade på ansåg att det inte fanns någonting riskabelt alls med att träna hästar med en bebis. Det är obegripligt för mig.
Mina spädbarn har inte fått vara i närheten när vi hanterar hästarna. Just för att bebisar är så sköra och hästarna i all välmening gärna nosar och puffar på dem. En smäll eller knuff kan vara förödande. Jag reagerar ofta på att hästfolk är väldigt måna om att skriva ner riskerna med ridsport. Kanske är det delvis därför som olyckor också inträffar så ofta. Jag har sett vagnar parkerade i stallar, små barn springande i stallgångar med unghästar och bebisar på golvet. Säkerhetstänket är ofta noll och intet. Överlag tycker jag att det råder machotänk kring många ryttare. Ju mer säker man verkar, desto bättre ryttare/hästmänniska är man, verkar normen lyda. Det är helt okej att utsätta sig själv för stora risker. Men bebisen har ingen röst och där sätter man ju rimligen barnets säkerhet först? Jag tycker att alla andra lösningar vore bättre, än att hantera en häst med bebisen i en sjal. Det finns inga fördelar som överväger riskerna.