Jag kan ingenting om skoteråkning, men jag inbillar mig trots allt att skotrar är mer pålitliga än hästar.
På ett sätt; ja. De är mer konsekvent styrbara kan man väl säga; både vad gäller fart och var de tar vägen. Men om man inte har koll (eller TROR sig ha koll) kan ju skotern köra på något under snön och t ex välta. Farten är ju också en faktor som är farlig förstås. Och olyckor kan förstås tänkas hända om barnen t ex kommer åt gasen (vilket jag vet hände en bekants bekant med följden att skotern drog i full fart över en väg och sen välte i andra diket med mamman och två barn på ca 3 och 6 år; dock gick det bra då hon lyckade snabbt dra undan barnen).
Du kan säkert ha rätt i att de där faktorerna du räknar upp spelar roll för en riskanalys. Å andra sidan har jag sett och hört om så många otäcka olyckor med "säkra" hästar där ägarna aldrig någonsin kunde ha trott att utgången skulle bli som den blev (i så fall hade ägarna/ryttarna förstås handlat annorlunda) att jag personligen skulle göra det enkelt för mig: spädbarn har inte i stallet att göra. De har inget utbyte av hästar och behöver ingen närkontakt med dem. Därför behöver de heller inte utsättas för den mer eller mindre stora risken att bli påsprungna, trampade eller på annat vis skadade.
Ja, allt beror ju på. Och talar vi om spädbarn (under året antar jag du menar) eller större barn. När är någonsin hästumgänge helt säkert för ens barn? Eftersom det inte är det ens för vuxna. Läste för ett tag sen om en hästägare som råkade bli sparkad av sin egen häst; en "tvärsäker" häst som hon kände väl. Sparken råkade träffa så illa att om hon inte haft turen att en anhörig av en slump gått in i stallet ganska strax efteråt så hade hon varit död idag.
Kanske man kan resonera just som du säger; när barnet själv har "utbyte" av hästen - då finns det någon "nytta" med det. Men när är det; jag tänker att även att låta sin 3åring borsta familjens snälla ponny KAN ju sluta i olycka.
Jag är dock ingen hönsmamma som skyddar mina barn mot allt och alla. I dag var förskolan ute och åkte på rumpan på isen i en sluttning och en förälder ondgjorde sig över att barnen inte hade hjälm. Jag måste erkänna att jag aldrig skulle ha kommit på tanken att sätta på hjälm vid åkning på rumpan i en kort slänt. Om man aldrig gör sig illa lär man ju sig heller inte att skydda sig eller kontrollera sin kropp. Off topic, men bara en notering angående ämnet och hur olika man är som föräldrar
Jag låter gärna barnen prova det mesta, men MED skyddsutrustning. Hjälmar äger vi till förbannelse för alla olika aktiviteter; slarvar IBLAND vid t ex pulkaåkning, men jag ser det som självklart att hjälm är på när barnen åker pulka eller på rumpan på skola eller förskola. Så slipper personalen "ansvara" för en kraftig hjärnskakning.
Om jag som förälder väljer annat så är "skulden" bara min, men på förskolan tror jag de där reglerna är väldigt bra; om inte annat för att förskolepersonalen ska slippa bli ifrågasatt.
Sen tror jag det är en bra vana att barn lär sig skydda sitt huvud vid t ex utförsåkning, skridskor, cykling osv. Det man växer upp med som självklart är i alla fall större chans att man fortsätter med som vuxen. Jag utgår från mig själv; ridhjälm är självklart, men cykelhjälm har jag varit dålig på genom vuxenlivet.