Jag tror att väldigt många får kalla fötter i nåt skede när det kommer till planering av sitt första barn. Även jag. Jag ville inte ge upp mitt liv - hästarna. Många gånger blir det så, därför att man väljer att ge föräldralivet mer plats och med tiden kan det vara svårt att få ihop det. Jag menar, vilken förälder offrar dom enda 4 timmarna på ett dygn som man får med sitt barn en heltidsarbetsdag, mot att rida på sina hästar? Och det är ofta så att barnen går på dagis 5 dar i veckan, kommer då hem runt 16-17 och sen är det sovdags kl 20 för nästa dag ska dom upp igen klockan 06.30. Men det betyder inte att man inte kan fortsätta att ha häst - eller karriär - eller verksamhet. Det beror ju helt på vilka förutsättningar man har och vilka prioriteringar man kan och väljer att göra.
Om ni har en gård och en verksamhet så är det ju ert arbete - eller arbetar ni heltid vid sidan av detta också?
Vilka resor ni vill göra, hur ni vill spendera er fritid, beror ju på er. Det är klart att det kanske är svårt att åka på en ridresa till spanien med en 3-åring. Om man inte turas om att rida då, först du och sen din man. En bilsemester kanske kommer att se lite annorlunda ut än om ni var bara vuxna. Men det mesta går ganska bra att göra med barn, man måste inte åka till Bamseland om man inte vill. Man ser dock oftast plötsligt vitsen och njutningen i den sortens semestrar när man väl får barn ja.
Ni kommer inte att ångra era barn. Man kanske kan ångra tidpunkten, eller nåt man gav upp. Men man ångrar inte sina barn, det tror jag verkligen inte.
Vad gäller barnlängtan så är det ju så att det är väldigt mysigt med graviditetstiden, allt planerande, väntan, fixandet, inköpt av saker, förberedelser. Det kanske är det du längtar efter, och inte själva barnet just nu?
Det kanske kan förklara din längtan. Många hamnar i sin egen lilla bubbla och det är väldigt trevligt där. Andra saker försvinner, bekymmer, funderingar, framtid. Man är här och nu och tänker inte längre fram än till BF, och så får man nya vänner och bekantskaper som också lever i den här rosa, lyckliga, bekymmerslösa bubblan. Det är inte så för alla men för en del, och det är ett väldigt trevligt tillstånd. Det kanske är det du längtar till.
Jag skulle aldrig ge upp mina hästar. Aldrig. Jag var orädd, såg aldrig några hinder när det kom till hästar. Det var min identitet, mitt liv. Jag hade drömmar, planer, mål. Jag hade just köpt ny häst, men en sån kapacitet. Men när jag blev med barn började det där plötsligt bli mindre betydelsefullt. Jag har kvar min häst, jag rider ibland och det är fortfarande en del av mig själsligt. Men just nu ges det väldigt lite tid. Jag har varken muskler eller kondis kvar, jag är rädd för att dö ibland, att åka till min häst, ramla av och dö från mina barn. Jag lägger sällan pengar på min ridning, mer än det som behövs för att ha kvar hästen. Så prioriterade jag och det var mitt val, inget jag ångrar. En vacker dag har jag mer tid igen, och då kanske jag ska börja drömma.
Kanske, kanske inte. Eller så fortsätter jag att baka bröd och bullar med mina barnbarn istället och luffsar runt på min fina häst i skogen när jag finner tiden.