Olja till hund med dåliga njurar

lulski

Trådstartare
Slänger ut en förfrågan och hoppas att någon vet... Har nyligen börjat med ett specialfoder till min hund pga hennes dåliga njur- och levervärden. Tyvärr så är hon inte överförtjust i den nya maten och eftersom hon redan är lite tunn så blir man ju lite orolig. Hon är dessutom gammal så hon har ju inte allt för mycket att ta av om hon skulle bli dålig. Så nu till frågan; kan man hälla på olja på maten utan att det påverkar levern eller njurarna till det sämre? Om man kan det, vilken olja är i så fall bäst?

Sv: Olja till hund med dåliga njurar

Oj, jag tror nog att vi är många som inte vågar svara just
eftersom det handlar om en hund som inte är helt frisk.
Det allra bästa är nog att höra med Vet.

Om jag kommer ihåg rätt från näringsläran så ska njurpatienter ha mer omega-3 i förhållande till omega-6. Det här förhållandet är uppfyllt i njurfoder och ska man tillsätta olja är det bra att välja en sort som inte rubbar det här för mycket. Fiskolja innehåller en stor mängd omega-3 i förhållande till omega-6. Men vore jag dig skulle jag höra med veterinären nästa gång jag köper foder (för jag antar att du köper fodret via veterinären om det är specialfoder?) bara för säkerhets skull. Det är ju synd att lägga ut dyra pengar på njurfoder om man ändå går in och sabbar genom att blanda in annat. Du tror inte hon äter bättre om du blandar i lite njurfoder-burkmat i torrfodret?

Jo, jag får nog ringa vet. Vill ju inte, som du sa, sabba effekten av specialfodret. Tänkte inte på att det fanns specialfoder i mjukform, får köpa det och prova. Det borde funka för burkmat är det bästa damen vet. Tack för tipset!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 580
Senast: monster1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring