Ok, nu vill jag verkligen veta.....

Gottfrid/Madde!
Helt klart vill alla hästägare, att deras häst skall lyda dom. Sedan spelar det ingen roll vilket område människan är intresserad av, hopp, dressyr, trav körning osv. Alla eftersträvar även (i det sammanhanget) någon form av ledarskap.
En skillnad mellan EH och NH är hur man går tillväga samt synen på ledarskap.
Citat ur ditt inlägg ” Vi säger så här istället.” (+ meningarna efter):
Jag kanske missuppfattar dig, men vari ligger det felaktiga i att jag (som ranghögre än min häst) går in i hennes zon och sätter på/tar av grejer, flyttar på henne eller vad jag nu vill. På ett korrekt sätt, att observera! Det är ju i princip vad den ranghögre hästen gör med den ranglägre, och där frågas minsann inte om lov. Däremot om det gäller vice versa.
Hur noga man är med sin egen zon, är upp till var och en. Själv bryr jag mig väldigt lite. Det viktigaste för mig är, HUR hästen uppträder och VAD den vill, när den kommer fram.

Hästhållning är ett tvingande. Ingen kan förneka det. Jag kan inte tänka mig, att någon häst frivilligt skulle lämna ett vilt liv på savannen/prärien för att ställa sig i människans stall/hage, och börja utföra div märkliga arbeten. Alltså ett i grunden onaturligt liv för hästen. Ingen kan förneka det heller. Skillnaderna mellan EH och NH kommer till synes i förståelsen för detta, för hur öppen man är för att minimera det onaturliga, i behovet och värdet av att kommunicera -2-vägs, värdet i att använda sig av hästlivets sociala strukturer, mm.
Alltså vara så NÄRA det naturliga som möjligt.

Citat ur ett av mina inlägg ovan, eftersom det tydligen behöver upprepas:
”Alltså ett sätt att bryta ett ofog, men inte att lära en otränad/osäker/rädd häst att stå bunden. Då använder man helt andra metoder, vilket också ingår i "utbildningen"!”
Jag kan gå djupare in i resonemanget, om det skulle behövas.

LIA
 
TAck för tipset! funkar ju fint då!
MEn hur gör man för att ksriva så där snyggt så det nån annan skrivit hamnar i en liten där det står: Svar till:??

vill sedan också säga att du verkar riktigt vettig i ditt tänkande! Hålelr med om det mesta du skriver , men ajg tror dock att principen att binda hästen på "vårt" vis (jag kallar det för binda hästen vid skampåle, men det låter så illa) kan tillämpas även på unghästar. Kna inte se varför det itne skulle kunna göra det.

/Bebbe (tack igen för tipsen) :bow:

ps. förlåt alla för alla mina inlägg som blir ganska virriga. Ska nu försöka förhindra detta med Lias tips!
 
Pålen först. :)
Jag anser att man först skall lära/vänja hästen att vara bunden till människan (via grimma, grimskaft) innan man börjar sätta fast den någonstans. Hur man gör och hur långt tid det tar, beror på hästindivid. Det är en klar skillnad för hästen att "sitta fast" i en hand mot i ett stumt föremål. Dessutom försvinner hela kontaktbiten, om man binder fast och går undan.
Det ovanstående kan/bör delas upp i mindre bitar som tränas in var för sig.

Nu menar inte jag, att man inte kan binda upp en unghäst. Tvärtom. Våra hästar lärs att vara fastbundna redan som föl. Liten bit i taget. Snart nog är det fullt OK för dom.
Men jag skulle aldrig binda fast en häst, som inte först fått lära sig "den långa vägen", vad det innebär att vara fastbunden.

Vad vi närmast var inne på, var ju att hästen drar och sliter, bara för att den fått den vanan via balsnöre-toket t ex. Den vet alltså vad "stå uppbunden" är för något.

.

MEn hur gör man för att ksriva så där snyggt så det nån annan skrivit hamnar i en liten där det står: Svar till:??

Bredvid dom glada gubbarna hittar du ordet "citat". Klickar du på det, kommer ordet upp dubbelt i svarsrutan. Meningen är att du skall skriva in någons citat mellan orden. Enklast är ju att markera det du vill ta med och kopiera det. Sedan för du bara in det kopierade mellan "citat"-orden. Är du med så här långt? Jag tycker själv att det låter rörigt. :)

Som du ser, finns en massa andra alternativ man kan krydda sina inlägg med. Tom välja färg. Nu skall man nog inte överdriva. För mycket grannlåt kan ta bort intresset från det man vill ha sagt.

Det bästa är att prova och leka lite. :)

LIA
 
Jag har läst igenom mitt inlägg igen, och förstod att det inte framgick att jag bara satt och spånade utan att det mest lät som om det var på det viset som jag skrev.

Men jag sitter och spånar så mycket och så ploppar det upp en tanke som jag bara måste få delge, oavsett om det är en knasig tanke :angel: :crazy:.

Du hade inte missförstått det jag menade, men jag hade varit otydlig om att jag satt och spånade.

MVH Madde
 
Pålen först.
Jag anser att man först skall lära/vänja hästen att vara bunden till människan (via grimma, grimskaft) innan man börjar sätta fast den någonstans. Hur man gör och hur långt tid det tar, beror på hästindivid. Det är en klar skillnad för hästen att "sitta fast" i en hand mot i ett stumt föremål. Dessutom försvinner hela kontaktbiten, om man binder fast och går undan.
Det ovanstående kan/bör delas upp i mindre bitar som tränas in var för sig.

Du menar att man ska vänja hästen vid grimma och grimskaft först? Då är jag helt med.
Trodde du menade att man aldrig skulle göra "skampåle-metoden" med unghästar. men det var ju ett missförstånd då. Du menar riktigt små hästar som itne har blivit ledda någonsin eller? Isåfall är jag helt med..

Tack så mycket för all hjälp.. nu kanske mina inlägg blir lite mer proffsiga! :D (behöver bara få bort alla slarviga stavfel också)

/Bebbe
 
Vi är helt överens om "skampålen". :)

Grattis till ett proffsigt utfört inlägg! :bow:

Beträffande koll av stavfel, är det en bra idé att använda word och dess rättstavningsprogram, innan man lägger in sitt bidrag på Bukefalos.

Well done!

LIA
 
Hej igen, Bebbe.
Jag har kollat lite mer noga på våra senaste mail, och ser att Martha har rätt. Tyvärr läste jag slarvigt förut, så jag skall förtydliga mig nu.

Det du kallar för "skampåle-metoden", dvs att binda fast en häst och låta den slita och dra tills den lessnar, och inser att den inte kan komma loss, kan användas på hästar som är "mogna" för den.

Den gäller INTE föl och inte unga hästar heller. Den gäller för hästar som VET vad som gäller, som VET varför vi bundit den, som VET vad det vill säga att vara fastbunden, som använder "slit och dra" MEDVETET för att komma loss, som LÄRT SIG att man kan slita sig loss och som INTE blir stressade av att sitta fast.

Arbetsstressade kan de nog bli, men inte mentalt stressade. Dom vet alltså fuller väl vad det är fråga om. Det gör INTE en ung häst! Därför kan man inte behandla en ung häst på det viset.

Att lära en häst vad vi vill med att binda fast den, gör vi inte på det sättet. Långt ifrån. Där går vi helt andra vägar, som jag också varit inne på tidigare. En ung häst, eller en häst som är ovan vid grimma/grimskaft, vänjer man steg för steg. Först vid att ha grimma på sig, sedan att vara kopplad till grimskaft och känna rörelsebegränsningen och att bli ledd, sedan till att "sitta fast" iom att vi håller i den, sedan till att sitta fast när vi är där och lagt grimskaftet runt boxgallret t ex, osv. FÖRST DÄREFTER binder man fast hästen och går utom synhåll, men inte längre än att man bums kan ingripa, om hästen blir orolig. Allt det här tar olika lång tid för olika hästar. Man kan också få gå med olika korta steg. Har man gjort rätt, så skall det inte behöva bli några "uppbindningproblem" i framtiden. Hästen skall stå lugnt och stilla oberoende av var vi bundit den. Den hästen kommer inte att vilja slita sig loss.

Vi måste skilja på, vid vilket tillfälle och för vilken häst vi kan/skall använda olika metoder. Det är nödvändigt att göra rätt och inte fel!

Hoppas du förstår hur jag menar och att vi är överens om ovanstående.

LIA
 
Hobbla är att binda ihop benen på hästen...

Att hobbla är INTE att binda, och INTE ihop, benen på hästen. På en sådan beskrivning kan en ovetande tro att hobbling innebär att man binder ihop benen så att hästen inte kan röra sig eller kanske t.o.m. ramlar omkull, och det är alltså inte sant.

Avsikten är att hästen inte skall smita iväg för långt utan gå och beta i lugn och ro. Hästen kan alltså gå och kan också "skutta" iväg om den vill, men avsikten är att den bara skall kunna gå. Visst kan man använda rep men vanligast är att man hobblar med en hobble, rep är lite för vassa. Benen sitter absolut inte tätt ihop, och man binder som sagt inte. Ibland hobblas diagonalt mellan ett framben och ett bakben, naturligtvis inte heller tätt ihop.


Däremot har jag ingen större koll på vad hällning är, där kanske man binder ihop benen?
 
Vart står det tätt då :confused:
och varför används metoden inom NH för då???
Inte konstigt man blir vilsen då man får 1000 olika svar.....
 
Jovisst, vilsen kan man bli av mycket. Jag ville bara i all vänlighet förtydliga för de som eventuellt blivit vilsna att man inte binder ihop ben tätt när man hobblar, och att hobbling inte har nåt med NH att göra. Så nu vet du och andra svaret på just den frågan.


Används inom NH
Jag förstår inte riktigt uttrycket. Hobbling används för att hästarna inte skall smita när dom betar, och hästar "inom NH" betar väl ibland också? Om dessa då är hobblade så är dom väl det antar jag. Precis som vilken annan häst som helst som betar. Den kan vara hobblad även om ägaren är travtränare, fotbollsspelare eller vad som helst. Därmed kan man inte enkelt påstå att hobbling används inom fotboll.

Du pratar säkert om något helt annat än NH och/eller hobbling, kanske du har sett någon hästkraftkarl som kastar hästar i backen i uppfostrande syfte? Vad vet jag. Hette han Nils Hansson?

Hur var det med hällningen, är det tätt bundet då?
 
det finns sk NH "tränare" som faktiskt hobblar/hällar hästar även när dom INTE ska beta....du vet tydligen inte så mycket du...detta talar jag om i all välmening ;)
Och det är INTE Nils Hansson kan jag säga. :crazy:

Tar DU avstånd för sånt, eller tycker du att det är ok????

VArför och hur kan ni försvara skitstövlar inon NH fattar jag inte, eller har ni skyddsglasögon på er???

Det finns vissa metoder inom travet eller mer passgångarna i USA, som jag fullständigt tar avstånd från...passgångarna går med hobbles(inte såna som NH'arna har)för att inte kunna trava el galoppera,det är INTE schysst mot hästarna...men jag SER det och jag har åsikter, men ni varken ser eller tycker NÅT är skit :crazy:
 
Jag vet inte vad dom gör, eller vilka som gör det, så jag har ingen uppfattning i den frågan. Vore bra med lite mer information, men jag vet inte om det är mitt jobb att reda ut vad skitstövlar håller på med. Har vi inte djurskyddsmyndigheter här hemma?
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp