Ok, nu vill jag verkligen veta.....

det är ju skillnad på att binda o binda, jag binder ju alltid mina hästar när jag selar...dels för att jag inte lärt dom att stå lösa och dels för att jag har mycket olika hästar i stallet och ofta mycket hingstar....
 
Shit Martha, jag är skulle aldrig våga ha hingstar.Jag hade en jättekonstig dröm häromnatten, ägaren till min sköthäst la honom ner, hästen la sig ner helt frivilligt, jag blev jättearg och avundsjuk i drömmen, för jag har ansträngt mig så mycket med den hästen och så kom ägaren och bara la armen runt hästens hals så la han sig ner. ;)
 
Haha...för en månad sen hade jag 9 hingstar och 3 ston istallet :D nu har jag 4 hingstar 5 ston och 4 valacker... :)
 
Fy fan hingstar är ju livsfarliga, denne kommer gärna och går nh-kurs hos dig. :)
 
Hingstar är inte "farligare" än vanliga hästar, dom kräver lite mer uppmärksamhet vid hantering bara och lite mer när man skall uppfostra dom från dom är små...jag älskar hingstar , dom är ofta mycket trevligare att jobba med än ston o valacker.....fast jag är glad varje gång jag får ett stoföl för det är så enkelt med allt då :D, man slipper få småhovar i skallen och slipper ha ögon i nacken :Dmen när hingstarna väl är fostrade så är dom underbara.... :love:
 
Ja, det enda jag vet är att jag har ett feminint sto som är jätterart.
Och så har jag en valack som är busig, sent kastrerad och ganska hingstig. Men det jag har hört om hingstar så är det att de kan vara jätte coola och så en dag så bara attackerar dom dig för att dom vill döda dig. Det kan ha gått ett år eller 25 år. Menar du att detta inte är sant.
:confused:
 
Du får tro mig om du vill, men det förekommer en hel del utanför den fina fasaden som syns här. Det finns de här som lägger hästar tills de knäcks. Och det finns andra här som sett dom göra det.

Jag tänker inte hänga ut någon, med lite ryggrad och om h*n står för sina metoder tycker jag att h*n själv kan berätta om varför man håller på med sådant.

Det enda jag vill ha sagt är det Martha säger - allt är inte guld som glimmar.

Jag har hållt på med hästar nästan hela mitt liv, jag har min hantering och det funkar för oss. Att sitta här och läsa X skriva om hur fiiint det är med NH och hur hemska alla vi andra är gör mig kräkfärdig eftersom jag vet vad h*n pysslar med.
 
Det är väl en sanning med modifikation, en hingst kräver ju att du är uppmärksam, du får tänka dig för kanske nån gång mer, man skall ALDRIG lita till 100 på en hingst, sen beror det ju lite på vad för sort han är, det är ju samma där, alla är olika individer...men dom riktigt jävliga blir ju oftast kastrerade...en bra hingst är väldigt samarbetsvillig, dom är sensitiva fast även tuffa, dom tål mycket och dom gör ALLT för dig om du är värd att göras det för.....
 
Jag förstår vad du menar, det där med att hästen är lojal och gör allt för en, känner så med min valack som ju är sent kastrerad och har lite hingstfasoner. Nåja, vad modig och duktig du är med dina hingstar.
:bow: :bow: :bow:
 
Då har jag garanterat gjort en missupfattning om h*n åtsytade på din metod. Men som jag sa tidigare då. jag var väldigt trött o stressad.

Jag e INTE anti NH. Tvärt om. Men jag menar att det pågår väldiga felaktiheter innom alla olika stilar. O detta e en av dom sakerna som jag har stött på innom NH.
 
för mig så har jag fattat det som att man använder hästens metoder för att få hästar att lita på en och respektera en.Bla att man är hyperkonsekvent och tydlig.
sen med inlärning så tycker jag mycket liknar det här med betingning inom psykolgin,att man förstärker ett beteende negativt/positivt.Ungefär som inom hundpsykologi(kanske är en NH tänkt från början som hästpsykologi helt enkelt,och så kommer det in folk med andra metoder och drar dem med i hela konceptet vilket skapar allmän förvirring och brist på logik.Jag tror inte på att NH år något superexotiskt,nypåkommet hokuspokus som en del skeptiker verkar anse, nej det är allt det där som man själv vill uppnä med hästen,men med ett tydligt och klart system för att uppnå det på.Dit hör INTE djurplågeri.Visst,man sätter hårt mot hårt i diskussioner med hästen,men så länge ma är konsekvent och fostrande som hästar är mot varandra så blir det lyckliga och trygga individer i slutändan man får ut av det.Är man inkonsekvent och elak på andra sätt vinner man aldrig hästens tillit.SÅ!
 
jag vill bara som martha dementera att hingstar på något sätt skulle vara "farligare" än andra kön. Det beror på eget kunnande samt individen. har träffat fölmärrar som gärna försöker ha ihjäl människor om de är nyfölade. Likväl som hingstar som försvarar sina revir. sedan har hingstar sina hormoner som kan komma i svallning liksom brunstiga ston har sina...
Kan det vara så att vi som rört oss i travkretsar är mer vana vid hingstar än de som "bara" har ridit. Inget ovanligt mer hingstar för mig i de travstall jag varit, men d'remot lyftes de på ögonbrynen ich ojades på ridskolan när min kompis kom dit med sin arabhingst. Den var ju HINGST! Ställde den brevid min valack ,ryckte på axlarna och sa och??
 
Svartfot,
vem som helst kan sätta etiketten ”NH” på vad som helst. Det finns ju inget skrivet regelverk eller någon som äger filosofin och kan bestämma och hålla ordning. Därför skall man vara misstänksam, när man ser något konstigt med NH-epitet. Ju konstigare, ju mer misstrogen.

Går man in i NH med öppna sinnen, lär man sig att automatiskt sortera bort avarterna inom hästhållningen. Dom blir helt enkelt ”fel”.
Sedan får man väl acceptera att inte ens NH-folk är mer än människor!

LIA
 
Det finns ju fortfarande vettiga ”NH-människor” kvar på det här forumet, och därför undrar jag över ….

att, ingen (utom Cecely) ifrågasatt motivet med denna tråd.
att, ingen ifrågasatt sanningshalten i grundinlägget.
att, ingen reagerat mot dom svepande påståendena i första inlägget.
att, så få reagerat på dom kraftiga beskyllningar, som i tråden riktas mot någon/några av deltagarna i NH-forumet. Påståenden som inte på något sätt underbyggs med fakta. ”Dom få” är Kokopelli och Yatlah. Heder åt er.
att, ingen reagerar mot dom förvrängningar av verkligheten som förekommer i vissa inlägg.

Jag tycker det är synd, att ett forum som kan vara så intressant och nyttigt, gång efter annan utsätts för liknande ”behandling”.

LIA
 
Jag föreslår att vi nonchalerar alla hätska attacker och lyfter fram det intressanta som finns att tala om. :)Jätte intressant det där om hingstar.Jag är inte duktig hästmänniska nog att ha hingstar, för jag tror man måste vara väldigt tydlig och konsekvent, och det tycker jag i och för sig att jag är, men kanske är jag inte mentalt stark nog. Men vem vet om ett antal år kanske jag bara faller för en hingst och blir hingstägare.Förlåt mig jag har glömt vad tråden handlade om från början och bara babblar en massa. :)
 
Jag tror att dom som nån gång jobbat i travstall eller med travhästar e mer vana att hingstar finns runt en. Folk brukar skrika högt bara man nämner hingstar o det e ju inte änns tillåtet att ha hingstar upstallade i många ridhäststall.
Undra var det kommer ifrån att vi här i Sverige så snabbt kasterar hingstarna. Jag menar söderöver (spanien o omnejd) så ser man ju knappast aldrig en valack?


Jag tycker många gånger att hingstar kan vara trevligare o roligare att jobba med. Men visst får man vara uppmärksam. men det bör man ju vara med alla hästar.
O dom riktigt "jävligaste" hästarna har oftast varit ston.
 
...och jag har väldigt svårt att se min tränare använda de metoder du beskriver.Jag hoppas verkligen att du inte drar alla över en kam.Fast jag tror ändå inte du gör det,men jag vet itne om jag vill räkna de metoder du beskriver till NHfilosofi...mer djurplågeri kanske där...
 
Om du g´har problem med nåt så får du gärna fråga mig rakt ut.....svaren kan ju inte publiceras här vet du lika som jag då man inte får namnge dessa, och jag minns vilket väsen det blev förra gången, och inte ens du LIA kan väl förneka detta :crazy:
 
Tror det du beskriver kallas horsebreaking. Det är att bryta ner hästen psykist för att sedan kunna ta ett "ledarskap" då hästen är undergiven. Väldigt grymt mot hästen!

Jag motsätter mig att binda ihop hästen så att den inte kan välja vad den vill göra, en häst ska alltid ha ett alternativ.

Men det är stor skillnad på att medvetet binda ihop en häst och det att en häst "knyter ihop" sig själv (trasslar in sig i leadropet), om man alltid är och trasslar ut hästen lär den sig aldrig att komma loss själv, låt hästen hitta en utväg, och trassla ut sig själv, men ta inte fördel att hästen är intrasslad och håll fast den eller liknande...


oj nu kom min skjutts, fortsätter diskutera sedan. :smirk:
 
Ursäkta om jag inte hänger med men... :crazy: var det inlägg till mig eller "svartfot" :confused:

Du och jag menar nämligen precis samma. ajg kunde dock inte uttrycka mig på samma sätt som du. Men jag har fått för mig att man även kan använda denna metod på unghästar?
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp