Det är det som är så synd, för jag tror många nybörjare inom "grenen" följer till punkt o pricka....det finns dom (och dom är inte så få heller) som tror att dom tappat sitt ledarsakp om hästen inte gör exakt så som dom vill/har lärt dom...dessa människor har förmodligen aldrig haft ett "ledarskap"
Sen är det många många härinne som övht inte HAFT nån häst som verkligen behöver hjälp....aldrig fostrat en ung hingst som bara mopsar och har väldigt kort minne
Men jag lär dom ingenting genom att "låsa fast" dom i olika situationer....dom får respekt för mig, men är aldrig rädda...dom får sina chanser att föra sig...tar dom inte den så åker dom på en propp
...men som sagt det är hormoner och slyngelfasoner och dom glömmer ganska fort en del
Jag skulle aldrig ha en häst vars största vilja var att följa o lyda min minsta vink.....naturligtvis måste dom vara uppfostrade , men det blir dom även utan tvång.
Möjligt är att om man fann nån vettig person som kör som mitt eget stuk i nh, att man skulle kunna tänka sig att vara med o kolla...fast numer har man blivit lite anti mot "föreningarna" så man hakar väl upp sig på allt
:smirk:
Det finns ju en del härinne som jag tycker är väldigt vettiga....men tyvärr om man ser alla hästar häromkring vars ägare håller på.....jag får svid i magen....har dom inte blivit istadiga så är det iallafall inga glada pållar direkt
Men det kanske finns en värld utanför de NH" hästar jag sett...hoppas verkligen det.....