Ok, nu vill jag verkligen veta.....

grejjen är att hästen inte är hjälplös vad den än gör! Gör den rätt så kommer den snart märka att inget ont händer den, det varken drar eller stramar. Att göra rätt innebär i detta fall att stå still. Det här är "grunden" för horsemanship. Och då menar jag horsemanship som i hästhantering och INTE Pat Parellis NH (jag tror visserligen att hans "metod" har samma princip men jag vet inte)
Alltså tryck när hästen gör fel och släpp när den gör rätt
 
Jag skrev väl ingenstans att min tränare har föreslagit en metod där hästens huvud dras ner? ajg sa att hästens huvud styrs!

ps. blir lite orolig att min tränare ska svärtas ned! han är extremt duktig och om det betyder nåt har gott rykte som god tränare.ds
 
Jag åsyftar på din metod LIA. kunde inte riktigt formulera allt lika bra som du dock.
Men jag undrar över det där med unghästar. man kan väl använda denna metod på unghästar utan problem med? :confused:
 
jag vill gärna att du säger en utav dessa andra metoder som har samma effekt! Min metod är varken farlig för häst elelr för omgivning. hästen får inget sargat varken yttre elelr inre! jag har sett flera hästar som har genomgått denna behandling, och ajg lovar dig att om du åker på en Western-tävling så är det MÅNGA som har gjort detta. då "min och Lias metod". inte den andra sjuka du beskrev där hästens huvud dras mellan dess ben! Den verkar sjuk! Men den andra gör ingen skada alls!
 
Håller med om att hingstar blir så som de uppfostras. Känner en som brukade gå med sina fyra hingstar lösa efter sig på ett led. han var ute och gick i trafik och jag vet inte vad.
 
Huuua, jag blir mörkrädd.....och det var inte jag som skrev att huvudet dras ner mellan benen.....men du menar alltså att om man binder fast hästen så att den inte har möjlighet att komma nånstans så blir den lydig?????? hjärntvättad skulle jag vilja kalla det.
 
ska återigen säga att: BEGREPPEt NH är nytt, men hanteringen ahr funnits i många många hundra år! Begreppet NH är dock nytt och används nu av tränare som egentligen ängnar sig åt vanlig "horsemanship" alltså hästmannaskap.
 
Hihi... det ser ju lite lustigt ut när det komemr cirka hundra inlägg från mig. Men det är för att mitt minne är så kass att jag itne kan komma ihåg allt till ett enda inlägg utan måste svaraq på var för sig.. Ni får låtsas att det är ett...
 
nej det har jag väl inte sagt?? Jag sa att man ger hästen två alternativ: 1 en bråkar och det är allmänt obehagligt för alla parter. eller 2. den står sitll och det händer ignenting.
då respekterar hästen REPET och står still! men den behöver ju itne bli mera lydig för det. men den lär sig att. oj.. det där repet ska man inte brka med för det ger sig aldrig...
Samma princip som när vissa tränare i usa tar in unghästar för "ledträning" de binder ihop hästen med en åsna en dag och eftersom åsnan inte ger sig så måste hästen det! sen följer hästen repet utan några problem
 
Oi det var en himmla massa inlägg o jag har faktiskt lite svårt att hänga med på vad du svarar på. Men jag vill bara försöka klargöra några saker..

Jag beskrev i mitt första inlägg en metod som jag tycker e förkastlig där hästen huvud dras in mellan frambenen då den backar o står uppbunden. Att huvudet dras in mellan frambenen var hela poängen..

Sedan svara du med att:

"Jag har själv tänkt att göra detta med min häst då jag blivit rekommenderad av min tränare."
Men åtsyftar då en annan metod där huvudet INTE dras in mellan frambenen utan där man bara har förflyttat det draget som traditionellt kommer från grimman till en rem runt magen istället??

Detta hade jag inte förstått av ditt inlägg när jag skrev mitt svar till LIA. Eftersom du skrivit att du skulle använda den metoden som jag beskrev i mitt första inlägg.
Men när h*n påpekar det så såg jag att du åtsyftade samma metod som h*n.

Så där är en rad av missupfattningar.


Men sen undrar jag över en sak... Jag har bara fört diskussion om den metoden som jag beskrev i mitt första inlägg (alltså metoden där huvudet dras in mellan frambenen). (Förrutom ett litet sidospår om hingstar) O lite senare så får jag det här svaret från dig:

"grejjen är att hästen inte är hjälplös vad den än gör! Gör den rätt så kommer den snart märka att inget ont händer den, det varken drar eller stramar. Att göra rätt innebär i detta fall att stå still. Det här är "grunden" för horsemanship. Och då menar jag horsemanship som i hästhantering och INTE Pat Parellis NH (jag tror visserligen att hans "metod" har samma princip men jag vet inte)
Alltså tryck när hästen gör fel och släpp när den gör rätt"


O eftersom jag bara diskuterat den metoden där huvudet dras in mellan frambenen så måste det vara på det du åtsyftar??? Eller så e det bara ännu en missupfattning till eftersom du senare svarar martha med (näst sissta meningen):


"jag vill gärna att du säger en utav dessa andra metoder som har samma effekt! Min metod är varken farlig för häst elelr för omgivning. hästen får inget sargat varken yttre elelr inre! jag har sett flera hästar som har genomgått denna behandling, och ajg lovar dig att om du åker på en Western-tävling så är det MÅNGA som har gjort detta. då "min och Lias metod". inte den andra sjuka du beskrev där hästens huvud dras mellan dess ben! Den verkar sjuk! Men den andra gör ingen skada alls!"
 
Men de enda alterantiv du ger hästen är att lyda.....för att den är tvungen att lyda..inte för att den vill, utan för att den måste.
 
Tror att anledningen till att många ridfolk kastrerar (menar Svenssons nu) är att det är lättare att ha hästarna tillsammans i hagen t ex. har man hingst kan man ju i vissa fall behöva särkild hage. Bara en tanke.
 
Ja precis så är det, för att komma undan obehaget som kan betyda vad som helst beroende på den som hanterar hästen.
Det enda sättet att komma undan obehaget (som fortfarande varierar beroende på vem som tillfogar det) är att göra så som människan önskar....alltså lyda.
Och så arbetar nog de flesta som jobbar med hästar.

Men när det går till ytterligheter och smärtan både fysiskt och psykiskt kräver mer än vad nöden tillåter så går nog endel över gränsen. I människans värld ett lagbrott med straff som påföljd.

Att tex stänga in hästen i ett litet område där den inte har en möjlighet att komma undan, utom möjligtvis att hoppa över.
Och sedan tex jaga runt den och inte låta den få en lugn ro förrän den sänker huvudet och visar med sitt kroppspråk att den är underlägsen är i min värld att ta till mer våld än vad nöden kräver. MAO ett lagbrott i människan värld.

Jag vet att man inte kan behandla hästar som människor, kanske inte ens likställa de olika världarna.
Men man får inte glömma av att genom att knäcka hästarna, så har man ingen bra grund att stå på, men får ju inget tillbaka mer än en lobotomerad häst. En häst som bara är en häst på ytan, men i själen finns ingen glädje längre.
Och då handlar det inte om det fina samspel längre, som så många av oss vill uppnå oavsett vilken gran vi håller oss till.
Då handlar det enligt mig bara om att ha fullständigt kontroll.

Och är det inte så att vi i människans värld för det mesta inte vill umgås med sådana människor. Som kan yttra sig genom svartsjuka....låsa in någon i tex lägenhet.....att få en annan människa att ge upp sin frihet genom tvång osv.
Men ändå måste vara med den människan för den ytsatta har i det läget inget val...kanske livrädd för den som kontrollerar. Men vid den minsta chans så sticker den utsatte världens väg, för att gömma sig och aldrig ha mer med den människan att göra.

Är det så olikt i hästarnas värld?
Kan man rättfärdiga den ena metoden efter den andra för att hästarna inte fungerar som vi?

Nu pratar jag ju givetvis om den grova kränkningen....men vad/vem sätter den gränsen?

Vem är det som har rättigheten att höja den ribban och dessutom kalla det för NH?

Tack Martha för en riktig tankeställare och jag tror att många håller med mig, vem det än månna vara.

MVH Madde
 
du skrier att det är fel att jaga hästen runt tills den sänker huvudet och visar underlägsenhet...isåfall bryter vårat ledarsto emot den lagen...hon jagar skiten ur alla nya som kaxar mot henne om de kommer för nära, efter nån dag accepterar de henne och sen är lallt frid coh förjd och de kan klia och gosa med varndra.jag tror att hästar har en mer kommunistisk diktatorsyn(om man hårddrar det hela) på sitt umgänge än människan vill se ibland.Hårt men rättvist,och så länge de följer umgängesreglerna och respekterar de ranghöga så lider ingen utan är vänner.
 
:)
Det är det som är så synd, för jag tror många nybörjare inom "grenen" följer till punkt o pricka....det finns dom (och dom är inte så få heller) som tror att dom tappat sitt ledarsakp om hästen inte gör exakt så som dom vill/har lärt dom...dessa människor har förmodligen aldrig haft ett "ledarskap"
Sen är det många många härinne som övht inte HAFT nån häst som verkligen behöver hjälp....aldrig fostrat en ung hingst som bara mopsar och har väldigt kort minne :crazy: Men jag lär dom ingenting genom att "låsa fast" dom i olika situationer....dom får respekt för mig, men är aldrig rädda...dom får sina chanser att föra sig...tar dom inte den så åker dom på en propp :D...men som sagt det är hormoner och slyngelfasoner och dom glömmer ganska fort en del ;)
Jag skulle aldrig ha en häst vars största vilja var att följa o lyda min minsta vink.....naturligtvis måste dom vara uppfostrade , men det blir dom även utan tvång.
Möjligt är att om man fann nån vettig person som kör som mitt eget stuk i nh, att man skulle kunna tänka sig att vara med o kolla...fast numer har man blivit lite anti mot "föreningarna" så man hakar väl upp sig på allt :rofl: :rofl: :smirk:
Det finns ju en del härinne som jag tycker är väldigt vettiga....men tyvärr om man ser alla hästar häromkring vars ägare håller på.....jag får svid i magen....har dom inte blivit istadiga så är det iallafall inga glada pållar direkt :(
Men det kanske finns en värld utanför de NH" hästar jag sett...hoppas verkligen det.....
 
Ja visst har du helt rätt, det din häst gör är helt i sin ordning. Men skillnaden är att de lever ett flockliv, med de regler som skall vara där.
Men skillnanden mellan dig och din hästs kompisar är stor.

De lever på samma sätt som de alltid har gjort innan människan kom in i handlingen och bestämde att hästen skulle användas i stället för att ätas.

Och det var just då som hästen skulle lyda människan....vi har alltid varit bra på att bestämma över lägre stående varelser.

Vi säger så här istället.

Din häst jobbar på att stiga på rangordningen, hon jagar bort en häst som hon ser som ett hot mot maten.

Den andra hästen har nu fattat vinken och går undan.
Men plötsligt förändras reglerna, det som ledarhästen har befäst gäller inte längre....alltså gå undan för den som är högre i rang.

Eftersom den som är ledaren går emot reglerna och utan att fråga om lov (i detta fall människan, som har befäst ledarskapet genom tex en sk Join Up)går helt emot reglerna genom att ta hästen till sig och tex sadla den. Då har man utan (i de flesta fall) att fråga hästen om det är okej att komma in i det livsrum som man själv är så noga att hästen skall respektera.
Och det kan nog vara lite dubbelt...eller?

Jag läste en gång en dikt, som jag skall berätta här:

En miljon år innan människans gryning.
Betade de på vidsträckta ödsliga grässlätter,
och tog sig över till andra kontinenter på broar av sten

De kände först mäniskan som den jagade kände jägaren
För långt innan människan såg hästar som ett hjälpmedel att döda andra varelser,
så dödade människan den för deras kött.

Förbundet med människan skulle alltid vara bräckligt,
ty den fruktan hon slagit in i deras hjärtan satt för djupt för att drivas ut.

Sedan det ögonblicket på stenåldern,
då en häst för första gången försågs med en grimma
fanns det män som förstod detta.

De kunde se in i djurens själ
och hela såren som fanns där.

För hemligheterna de mjukt yttrade i plågade öron,
blev dessa män kända som hästviskarna.

MVH Madde
 
Ber om ursäkt för att mina inlägg blir så många och svåra att hänga med i.. vet iten hur du gör så där snyggt när du kan svara på det jag skrivit.

Det hela var ett missförstånd och jag syftar ALDRIG på någon metod där hästens huvud dras in mellan benen för detta låter helt sjukt!
Då har jag klargjort det...
 
Det är väl det man vill med sin häst? att den ska lyda? det är väl därför man tränar?
så svaret är JA jag ger den två valmöjligheter (precis som hästar gör mot varandra).
 
Hej Bebbe!
Hoppas du ursäktar att jag hoppar in här.
Det där med att dra in hästens huvud mellan benen, tror jag vi har klarat ut. Det är nog ingen som gör, och fr a hör det inte hemma i NH-världen.

Ett tips skall du få av mig, när det gäller att svara på inlägg.
Ta fram hela trådsidan du vill skriva inlägg till.
Därefter tar du fram en kopia på den (tryck control + n) och tryck därefter på "svara" på det inlägg du vill svara på. Därefter kan du gå ur Internet och i lugn och ro skriva ditt svar i svarsrutan.
Vill du svara på fler inlägg, är det bara att göra om operationen (control + n) så många gånger du behöver.

Ett alternativ till att öppna dessa svarsrutor, är att skriva ut dina svar i Word, för att sedan kopiera över till svarsrutor.

Jag använder mig själv av båda varianterna. En jättefördel med att ta fram hela tråden innan man börjar skriva på sitt svar, är att man kan hoppa upp och ner och kolla vad andra skrivit. På så sätt slipper man "svara fel" och vet precis vad det står i dom andra inläggen. Som du sett, är det vanligt med missuppfattningar och felcitat, ibland av misstag men ofta medvetna. Bra om vi åtminstone slipper dom ofrivilliga.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp