Ok, nu vill jag verkligen veta.....

Jag vidhåller min åsikt att hobbling inte har med NH att göra. Den möjlighet att någon person som håller sig med NH-filosofi också hobblar en häst innebär inte att filosofin som helhet har något gemensamt med hobbling som generellt verktyg. Det finns alltid folk som kan göra fler saker, varav en del saker inte är lika smakliga som andra.


Med detta sagt vill jag här förmedla några länkar till "hobbelplatser" i kombination med annan verksamhet. En enkel sökning på nätet ger minst många hundra och som mest bortåt tiotusen svar, så det finns uppenbarligen folk som både hobblar och håller på med annat, t.ex. trav, galopp, western. dressyr, NH, clicker eller praktiskt taget vadsomhelst. I en av länkarna är författaren pilot, han gillar inte att hobbla. Håll tillgodo, eller gör en egen sökning om det här känns för torftigt.


Här hittar vi Swedish Horsemanship, som lär ut hobblingsteknik. Det framgår inte hur Natural den är dock.


Här är det Natural Horsemanship som inte gillar vare sig hobbling eller fysisk bestraffning.

Här är en kille i Australien som ondgör sig över att Natural Horsemanship-folk inte gillar hobbling, något som han själv tycker är otroligt bra.


Här kan man lära sig hur man lär hästen att bli hobbelvan med hjälp av Clickerträning.


Den här kvinnan beskriver fördelar och problem som kan uppstå vid hobbling.

Här är det Brittiska Ridsportsförbundet som söker personal, ett av kraven är att kunna hobbla en häst vid behov. Står inget om NH-kunnande dock.
 
När ni sedan rett ut hur det är med hobbling kan ni ta nästa steg. Varför lägga en häst och sätta sig på den tills den är knäckt och ger sig?

Det finns ju de som kallar det också NH....
 
Blake gör ju så, det första han gör, och han tycker det fungerar bra. Nu kallar väl inte han sig för att hålla på med NH, men ändå. Så det förekommer här och där, just av anledningen knäcka hästen. Det finns många andra "bra" sätt att knäcka hästar på, dom flesta mekaniska sätt ligger väl mer i EH, men som nån sa nångång, man kan knäcka en häst också genom att NH'a den för mycket. Varför knäcka en häst? Ja, det är rätt många som verkligen vill ha en knäckt häst. Eller lydig som man brukar säga, låter lite trevligare.
 
Men inte skall vi väl sluta att tjata om hur hemskt det är, att alla NH-instruktörer hobblar jämt och ständigt? :confused:

Dom här siterna du tar upp, bevisar ingenting!

Avd ironi! Förlåt så mycket, men ibland kan jag inte hålla mig. :angel:

LIA
 
Siterna skulle väl inte bevisa nåt heller, bara visa på lite olika infallsvinklar på hobbling, så att folk i allmänhet kunde bilda sig en uppfattning om vad det är. Mina hästar är tränade att inte freaka ur om dom skulle fastna med benen, inget hemskt med det.
 
Hur böjer man enorm? Enorm, enormare, enormast?

Jag uppskattar inte alltför lydiga hästar, det brukar vara svårt att få dom att samarbeta. Däremot går det enkelt att få dom att arbeta. Av det följer att jag inte heller uppskattar knäckta hästar.

Såvitt jag har lärt mig så ingår inte kast med liten häst i någon NH-utbildning, men jag kan ju ha missat nåt.
 
Det var bara ett inlägg med lite ironi, och ironin vände sig inte mot dig, TVÄRTOM.
Blev närmast euforisk av inläggen. :)

Allvarligt, så "hobblar" jag hästar också, av samma anledning som du gör det. Dvs, vänjer dom vid att sitta fast på olika sätt, vilket är nyttigt om dom fastnar i ett trasigt stängsel t ex.
Helt enkelt av samma grundorsak som gör att jag lär/vänjer dom vid så mycket annat.

Hobbla, i meningen att ha dom så på bete, har jag aldrig gjort. För säkerhets skull! :smirk:

Skriv mer! ;)

LIA
 
Re: Hobbel gobbel

:idea: Är hobbling att lära hästen att inte få panik när den trasslar in benen i snören, stängel och rep?

Voila! Då hobblar jag också för vi tränar med rep runt benen eller rättare sagt runt ett ben i taget. Fast jag binder ju inte fast på nåt vis!
Detta för att hästen ska lära sig att flytta bort från repet istället för att dra emot och riskera att göra sig illa om han av misstag skulle fastna i t.ex. ett nedfallet elband :eek:. Jag vill ha hästen lugn även om han får en massa trazzel kring fötterna, jag lär honom alltså att lösa problemet själv genom att visa vägen under kontrollerade former. Det tycker jag är skitbra!

....och nej jag binder inte heller ihop benen på bete eller binder överhuvudtaget kring några ben nånsin.

Kokopelli Mana
 
jag har bara börjat i denna djungel av nh-ism,på mitt eget sätt.Jag tränar för en tränare som jag hittills inte hr kunnat klaga på,.allt han gör verkar logiskt och vettigt och jag ser att det det fungerar för min häst.hästen är en dominant ettåring,nykastrerad.Inte de lättaste exemplaret.
Det dubbla du beskriver tog jag också upp med tränare, hur skall hästen kunna förstå skillnaden i att jag låter honom gå in i min zon av ren inkonsekvensk och slapphet, och när jag vill det,när jag BER om det?
Jo, man kan tydliggöra skillnaden med kroppsspråkets hjälp. Situationen spelar in.
när jag kallar in honom från hagen vill jag ju att han kommer.Men ger han sig till att knuffa undan mig för mat eller för attpreja mig och sticka iväg, så blir jag defensiv mot honom.Så får en häst helt enkelt inte göera,speciellt inte unghingstar!
Sen är det ju så med hästar också,ledarstoet är inte alltid avvisande emot de lägre rangade. det har med situationen att göra, och hon måste väl visa att det okej på ngt sätt.Vet inte hur. Och HON får alltid gå in och greja i zonen kring en lägre rangad individ.Hon har förtjänat sin respekt genom att visa sig pålitlig och bergfast i sina principer, de andra hästarna kan lita på henne i en kris.Skulle hon vika undan en enda gång för en upopstickare tar snabbt ngn annan över ledarrollen, för sin egen överlevnads skull.
 
Re: Hobbel gobbel

Nej, hobbla är att ha en anordning mellan ett par ben, som hindrar häsen att röra sig med annat än små pyttesteg. Användbart om man släpper kusen på oinhägnat bete. Kolla in sidorna som Saddleman har skrivit in i ett av sina inlägg ovan.

Jag skrev "hobbla", eftersom jag ju inte använder det på tänkt sätt. Jag gör som du och av samma anledningar, men binder också ihop på lite olika sätt. Allt för att hästen skall vara beredd på vad som än kan hända. :) Om träningssättet har någon speciell benämning, har jag ingen aning om. Hitta på något! ;)

Egentligen, varför kan man inte förtöja hästen genom att binda ett ben till bindringen, likaväl som man binder fast huvudet? :idea:

LIA
 
Re: Hobbel gobbel

Nej själva hobblingen är att binda ihop två ben med ett litet mellanrum mellan, för att få hästen att inte rymma. Det du, jag, Lia och många andra gör är att hobbelträna hästen, för att den inte skall få panik av trazzel runt benen, ni har redan beskrivet det.


I Marthas fråga är det mer att binda ihop en inte hobbelvan häst för att knäcka den, det är inte snällt, oavsett vem som gör det, NH, EH eller SS. Låter som gamla tiders horsebreakers.


Lia, inte mycket att bli euforisk över, men tack ändå. :bow:
 
Re: Hobbel gobbel

Nej själva hobblingen är att binda ihop två ben med ett litet mellanrum mellan, för att få hästen att inte rymma. Det du, jag, Lia och många andra gör är att hobbelträna hästen, för att den inte skall få panik av trazzel runt benen, ni har redan beskrivet det.

Aha! :idea: Jag fattar!

I Marthas fråga är det mer att binda ihop en inte hobbelvan häst för att knäcka den, det är inte snällt, oavsett vem som gör det, NH, EH eller SS. Låter som gamla tiders horsebreakers.

Nej det låter inte skoj. :cry:

SS vad är det? Nazistarme?

Kokopelli
 
Re: Hobbel gobbel

Det vi gör ingår i begreppen sensitizing/desensitizing, man vill göra hästen känslig för önskade signaler och okänslig för oönskade. Med signaler menar jag alla signaler, både sådana här yttre kommande trazzel och avsiktliga som skänklar, vikthjälper, röst, kroppsspråk.

Binder man fast ett ben och hästen får panik drar han av benet. Vältränade hästar får inte panik, i teorin, men i praktiken händer alltid något nångång som man inte kan förutse. Med vältränade menar jag väl sensiterade/desensiterade. Däremot får marthas knäckta/överlydiga hästar lätt panik, där är det en klar skillnad mellan vältränade hästar som samarbetar och överlydiga hästar som bara arbetar.

Se det som att icke samarbetsvillig och olydig är toppen på en triangel. Längs ena benet ner blir hästen mer och mer lydig. Längs andra benet ner blir hästen mer och mer samarbetsvillig. Basen på triangeln beskriver då graden av knäckthet. En enskild häst behöver inte ligga exakt på en linje utan kan ligga nånstans i triangeln, kanske på olika ställen i olika egenskaper den har.


(jag menar ju inte marthas hästar men de hon berättar om)
 
Re: Hobbel gobbel

SS vad är det? Nazistarme?

SS, det är min hemkokta akronym för marthas SkitStövlar, dom som kastade och hällade oskyldiga hästar.
 
Re: Hobbel gobbel

:rofl: :rofl: Det är inte MINA SkitStövlar, det är ju ERA........ :D :D

Men menar ni helt allvarlig att era hästar skulle stå stilla om dom var invirade i elband med bena..... :confused:..eller har ni aldrig ström i tråden :confused:
Jag gör på ett helt annat sätt......jag sätter på vid inkörningen kraftiga läderremsor typ en hängande slagrem som tvinnar och dinglar mellan bakbenen när dom går...samma med frambenen, där tar jag en brösta som hänger ner fritt....inte behöver man hobbla hästar för att dom skall lära sig att stå still om dom fastnar......nu ska jag skriva en tråd om NH inkörning :D
 
Litet onödigt vetande: Alla mina hästar kan, utan att blinka, hoppa ed, släpa på div saker, kliva över allt som går att kliva över, gå in i prång, jordkällare, containers, jag kan linda in dem i rep från topp till tå och mycket mer. Men om dom får elrep runt tassarna drar dom järnet, måste nog öva mer...skrytsamt va. Önskar inga kommentarer ang detta.
 
Re: Hobbel gobbel

:rofl: :rofl: Det är inte MINA SkitStövlar, det är ju ERA........ :D :D

så tokigt det vart :devil:


Men menar ni helt allvarlig att era hästar skulle stå stilla om dom var invirade i elband med bena..... :confused:..

Jag har aldrig vågat prova, men förhoppningen finns ju att de inte ska drabbas av panik OM de nu skulle tjorva in sig i nåt.

eller har ni aldrig ström i tråden :confused:

Jag har ström i och trasslar de in sig i en strömförande tråd hjälper nog varken hobbel eller gobbel eller läderremmar? Även jag skulle få panik i det läget och då är jag ändå MYCKET vältränad i hobbel och klarar av både hissar och snörihopbundna ben. Men slå på strömmen i de bensnörena och jag dööööör.... jag tycker elstängsel är skitäckligt :crazy: och då är jag ändå en människa. Jag klarar knappt av lite statisk elektricitet i håret....

Jag gör på ett helt annat sätt......jag sätter på vid inkörningen kraftiga läderremsor typ en hängande slagrem som tvinnar och dinglar mellan bakbenen när dom går...samma med frambenen, där tar jag en brösta som hänger ner fritt....inte behöver man hobbla hästar för att dom skall lära sig att stå still om dom fastnar......nu ska jag skriva en tråd om NH inkörning :D

Se där! Snudd på hobbelträning fast med läderremsor ;). Jag tycker att det är rätt fräsig träning det där med repet fast det är ju svårt att visa på nätet. Jag står t.ex framför hästen och lägger ett rep runt frambenet vid knät eller nere vid hoven och drar lite lätt. Målet är att hästen ska hitta sin egen lösning och gå FRAM bort från trycket. Hästens naturliga reaktion är att börja rycka bakåt för att "komma loss". Har man förberett med att träna andra grejer med repet (hästen måste ju vara trygg med det) så kan man med lite tajming få hästen att fatta att lösningen är att "gå ur" trycket istället för att dra emot. Fattar du? Detta kan man göra från olika håll. Min förhoppning är att detta ska bli ett betingat beteende så om det skulle ligga t.ex en lina på marken (Gud förbjude) och han fastnade så skall han själv kunna ta sig ur det lugnt och sansat.

Jag ser fram emot inkörningstråden. Du ligger i :D

Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp