Ok, nu vill jag verkligen veta.....

Hej Martha!
Oj,oj jag har läst halva tråden resten har jag ögnat igenom.
Det skrivs om ett och tusen exempel och jag undrar så om ingen har funderat på att bara bemöta en häst med sig själv.
Svårt att förklara men ungefär här är jag och här är du, kan vi göra nåt tillsammans? Jag fattar att många stöter på hästar med dåliga erfarenheter, det har även jag gjort, men ger man dem tid och tålamod så löser det sig. Jag är övetygad om att varenda häst är beredd att etablera en relation men utan tid, rutiner och konsekvens är det som förgjort.
 
Men hur kan du veta vad hästen lär sig av det?
Det är väl olika från häst till häst? eller?
Visst, hästen kommer säkert stå still.. till slut, men vilken panikkänsla innan den gör det! du kan ju tänka dig själv om någon skulle binda fast dig med den där metoden.
Inte så kul kanske.
 
Förstår inte vad du menar. Svar på dina frågor finns ju i inläggen. :confused:
Min uppfattning är att hästen lär sig att det inte lönar sig att slita och dra. Den kommer ändå inte loss. Alltså är det lika så gott att stå stilla, så länge den är bunden. Detta lär den sig ganska snabbt. Vad annat skulle den kunna lära sig?

För att klargöra: Panik handlar det INTE om. Hästen vet vad det innebär att vara fastbunden och är inte rädd för det. Däremot gillar den inte att stå fastbunden. Så den har lärt sig, att den kan slita sig fri, om den tar i och drar tillräckligt. Ett ofog som t ex lärs in, när man binder upp hästar i stallgången med lite balsnöre emellan som "säkerhet".
Ovanstående ett exempel på orsak. Det finns många andra.

Observera än en gång att det INTE är ett sätt, att lära en häst att stå bunden.

LIA
 
Hej!
Jodu, visst skulle det varit en NH-clinic och jag som varit lite nyfiken gick såklart dit. Sorgligt nog kommer jag inte ihåg vad karln hette, men han var lång och smal och hade gotländsk dialekt tror jag... Det var iallafall på hästfestivalen i Söderhamn i somras så nån därifrån kanske vet?
Nä, det var väl inte direkt min typ av NH kan jag bara konstatera!
Mvh Sofi
 
Och jag konstaterar, att det inte var någon typ av NH alls. :smirk:
Hopplöst att vissa människor (som den långe/smale) alltid skall göra pengar på nypopulära företeelser. Och därmed förstöra så mycket. :(

LIA
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp