Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Både ja och nej. Men för mig så är det otänkbart att utnyttja en hästs benägenhet att vilja ha godis till att lägga sig för att jag ska visa omgivningen vad jag kan lura hästen att göra.
Repet är en säkrare metod, dels så får hästen inte samma panik som när den är låst i endast huvudet.
För att hon vill stimulera sin häst även på vintern?att hästen är en leksak för ägare
Hej igen, Bebbe.
Jag har kollat lite mer noga på våra senaste mail, och ser att Martha har rätt. Tyvärr läste jag slarvigt förut, så jag skall förtydliga mig nu.
Det du kallar för "skampåle-metoden", dvs att binda fast en häst och låta den slita och dra tills den lessnar, och inser att den inte kan komma loss, kan användas på hästar som är "mogna" för den.
Den gäller INTE föl och inte unga hästar heller. Den gäller för hästar som VET vad som gäller, som VET varför vi bundit den, som VET vad det vill säga att vara fastbunden, som använder "slit och dra" MEDVETET för att komma loss, som LÄRT SIG att man kan slita sig loss och som INTE blir stressade av att sitta fast.
Arbetsstressade kan de nog bli, men inte mentalt stressade. Dom vet alltså fuller väl vad det är fråga om. Det gör INTE en ung häst! Därför kan man inte behandla en ung häst på det viset.
Att lära en häst vad vi vill med att binda fast den, gör vi inte på det sättet. Långt ifrån. Där går vi helt andra vägar, som jag också varit inne på tidigare. En ung häst, eller en häst som är ovan vid grimma/grimskaft, vänjer man steg för steg. Först vid att ha grimma på sig, sedan att vara kopplad till grimskaft och känna rörelsebegränsningen och att bli ledd, sedan till att "sitta fast" iom att vi håller i den, sedan till att sitta fast när vi är där och lagt grimskaftet runt boxgallret t ex, osv. FÖRST DÄREFTER binder man fast hästen och går utom synhåll, men inte längre än att man bums kan ingripa, om hästen blir orolig. Allt det här tar olika lång tid för olika hästar. Man kan också få gå med olika korta steg. Har man gjort rätt, så skall det inte behöva bli några "uppbindningproblem" i framtiden. Hästen skall stå lugnt och stilla oberoende av var vi bundit den. Den hästen kommer inte att vilja slita sig loss.
Vi måste skilja på, vid vilket tillfälle och för vilken häst vi kan/skall använda olika metoder. Det är nödvändigt att göra rätt och inte fel!
Hoppas du förstår hur jag menar och att vi är överens om ovanstående.
LIA