Ok, nu vill jag verkligen veta.....

Tydligen är nedläggning rätt vanligt i vissa kretsar i USA där man vill ha fogliga lugna hästar. Till exempel på turridningsstall, där man vill att hästarna ska gå på led med nybörjare.

I Tao of Equus berättas om en ung tjej som köpte en valack från ett sånt stall, och han var väldigt avstängd men lugn och foglig. Efter hand som hon kom hästen närmare vaknade han till liv och började sakta bli sig själv och hitta tillbaks till sin personlighet.

Det ledde till problem eftersom han behövde gå igenom en period där han frigjorde den frysta energin och blev bråkig, rusade, skakade, bockade och hade sig. Då tog tjejen hjälp av författaren till boken. De fann att hästen hade stannat i sin utveckling mentalt och fast han var långt över tio år behövde han gå genom alla faser av utveckling och inlärning från tre års ålder och uppåt igen.

Det här tycker jag är otroligt intressant! Vad händer egentligen i de fall där t.ex en häst halkar omkull på en isfläck (som någon berättade) och efter det finner sig i kedjan men blir INTE avstängd och zombie? Är det bara en enkel koppling att "det här är starkare än jag, nu accepterar jag det"?
 
Vad händer egentligen i de fall där t.ex en häst halkar omkull på en isfläck (som någon berättade) och efter det finner sig i kedjan men blir INTE avstängd och zombie? Är det bara en enkel koppling att "det här är starkare än jag, nu accepterar jag det"?

Nej, jag tror snarare att det är så att det går vägen så länge hästen själv upplever att den har ett val... den kan välja att följa upp för att det är behagligare än att bråka? Den kan välja att gå in i transporten för att det är behagligare därinne än utanför?

Det är när man pressar en häst som att den inte ges möjlighet att själv fatta beslutet och ta sitt ansvar som den knäpper ur åt ena eller andra hållet.

Svårlastade hästar som blir hysteriska (tvärtom en nedlagd häst) är ju också avstängda på sätt och vis, fast istället för apatiska blir de knollriga, stegrar sig, annars sansade hästar drar iväg som dårar och vissa t.o.m lägger sig i panik när kvasten kommer fram medan den om möjligt ännu mer hysteriska ägaren står utanför och gapar att hästen lägger sig ned i protest. :cry: För att den inte "vill". :(

Den ges aldrig möjlighet att själv ta beslutet!

Egentligen är väl det här N H:s kärna? Att man ger hästen möjlighet att själv ta beslutet, att välja, att ta sitt ansvar?

Om man tänker efter finns det många avstängda, halvapatiska hästar på vissa av våra ordinärar "vanliga" ridskolor. De är nog gubevars inte omkullagda men många gånger missförstådda och tvingade in i saker på andra sätt....

Kokopelli Mana
 
visst är det trevligt att ha fogliga hästar, men inte på bekostnad av hästens psyke....det där med att trilla omkull är förmodligen att den tar sig upp själv direkt, kan koppla ihop situationen med exempelvis ett grimskaft och att spöka sig....hästar drar ju omkull sig stup i kvarten själva, och visst passar dom sig för att hamna i samma situation en gång till....att ramla är ju en bekräftelse på svaghet...fölisarna blir paffa och gammelhingsten ser som omkring ifall nån har sett :rofl: :rofl:..och låtsas som om inget har hänt :rofl: :rofl:
 
Jag har även haft en del "såna" hästar som du beskriver, dom är så knäckta och har tappat totalt förtroende för människan, ingen har varit direkt elak i det skedet , men sura och väldigt osociala....allt eftersom man får dom att tina upp igen så ökar aggressiviteten på dom och då kan dom rent av bli farliga...fast åtminstone dom jag haft tål då en tillrättavisning, om man gör det på rätt sätt...det är som att dom är så lyckliga över "sitt nya liv" att dom inte riktigt vet hur dom skall bete sig, att man gett dom så mycket "hela handen" under tiden man hjälp dom....och dessa hästar visar ofta stor tacksamhet över sitt nya liv :love: :love:
 
Ja dom som bara lägger sig helt självmant?? Dom ger ju upp helt o hållet, och det pga psykisk press dom inte klara av att hantera
 
Hästar som varit hysteriska och sen lägger sig ned sägs gå in i det frysta tillståndet enligt en NH-tränare jag sett. (H*n berättade det alltså, sysslade inte med det! :D) De har försökt fly och de har försökt kämpa och det har inte funkat, så de tar till den tredje och sista reaktionen.

Jag har aldrig sett nån häst göra det, så jag undrar hur de är då? Ligger de still och halvdöda eller ligger de och "tjurar" aktivt, så att säga?

Jag uppfattar också NH som att hästan alltid ska ha ett val och att människan ska göra det icke-önskade valet mindre trevligt än det önskade. Och sett ur den vinkeln är nedläggning och nedhållning under lång tid INTE NH. Däremot kunde ju en snabb omkulldragning som hästen direkt får hoppa upp ur vara det otrevliga alternativet. Fast det låter inte så kul i mina öron... Inte speciellt säkert heller, för hästen alltså.

Visst finns det ridskolehästar som gett upp och lunkar på som zombies... Då är det väl en annan typ av avtrubbning och daglig nötning som gjort dem så, många olika människor och många olika kommandon...
 
fölisarna blir paffa och gammelhingsten ser som omkring ifall nån har sett :rofl: :rofl:..och låtsas som om inget har hänt :rofl: :rofl:

:rofl: Det har jag sett katter och hundar göra många gånger också! "Oj då, var det nån som såg?"
För att inte tala om oss människor...

De hästar du har jobbat med, som har kommit ut ur dvalan, blir de mindre aggressiva med tiden? Brukar det vara mycket jobb med att bygga upp förtroende med dem?

Och har du märkt nåt i flocken, är de hästarna utstötta eller måste de vara riktigt ordentligt zombie för att bli det?
 
Dom hästar jag haft som visat ett sånt beteende har alla bara "fått en släng" av aggressivitet, när dom kommit såpass långt så tål dom att bli tillrättavisade(vilket jag aldrig gör under tiden dom är i "tillståndet")och eftersom dom redan varit uppfostrade innan så vet dom ju hur man skall föra sig "egentligen" det är bara att dom brukar bli så övermodiga när dom väl märker att dom lever :D :D

Jag har sett en hel del hästar som bara lägger sig, och enligt mig själv så är det hästar som av nån anledning inte fattar vad man begär av dom + ett svagt psyke....dom kan bara helt plötsligt lägga sig ner och det går inte att få upp dom förrän dom valt det alternativet själva...dom kan tyckas tjuriga, men dom har i det läget "döda ögon" och är inte tillgängliga för kommunikation...det värsta du kan göra är att försöka slå upp dom eller ve o fasa dra upp dom med traktor :crazy:...såna hästar är frågan om dom ska överväga en resa till trapalanda, för så fort dom ställs inför en situation dom inte förstår så ligger dom där...ju fler gånger dom lägger sig, ju svårare blir det...och en häst utsätts ju för en hel del under sitt liv som vi inte kan förutse alltid....även om man t ex skulle träna pressening hemma, så är det inte SAMMA presenning som är på granngårn :crazy: :crazy:...ja...du vet :angel:
 
Knäckta hästar som inte har något socialt spel låter jag få gå själva tills dom visar intresse för flockbeteende, jag HAR haft dom tillsammans med hästar, men dom väljer då att stå utanför....ingen bryr sig i dom och dom bryr sig inte själva heller....inte kul att se...
 
:bow: Intressanta erfarenheter. De knäckta hästarna du har sett kommer alltså inte in i flocken, och de som lägger sig är döda i blicken.

Jag har haft lyckan att känna en mycket charmig shettis som lade sig ner när han tyckte vi ungar var för bråkiga, till exempel lär han ha lagt sig ner mitt under ett luciatåg :D (och han var definitivt inte en lättskrämd eller nervös häst, så jag tror inte han lade sig ner av skräck). Han hade massor av liv i ögonen när han gjorde så, så jag antar att man ser skillnaden tydligt - om det är på rent trots och jävelskap eller om det är hästens sista utväg...
 
:DShettisar brukar ju inte vara lättstressade precis...men dom jag har haft har nog mer varit typ.....man tror dom går i 6:an men dom har bara kommit till förskolan, dom har helt enkelt inte varit mogna sin uppgift och folk har inte märkt det, tillslut så funkar ingenting, utan det står stilla och det finns ingen annan utväg än att lägga sig....det men inte ser, hör, eller känner...finns inte.
alternativt att dom har så ont nånstans man inte ser och blir otroligt stressade av vissa övningar.
 
Hm, ja vem vet, alla uppfattade honom som mycket stabil och trevlig och att han bara ville markera när han lade sig ner. Han var sån som aldrig bet, surade eller sparkade för att visa sina gränser.
 
Eftersom det var min häst som gick omkull på isfläcken (två gånger när han ställde sig på bakbenen) känner jag att behovet att gör ett litet inlägg:
Jag funderade om jag skulle hålla hästen nere genom att sätta mig på hans hals en gång den hade fallit (som sann H Blake-anhängare).
Jag resonerade så att eftersom fäktningen och stegringen var en respons på kedjan genom munnen ( iof helt förståelig) skulle en fastlåsning av hästen mot marken styrka hästens uppfattning att människor är våldsamma, obehagliga djur. Detta var det jag ville!
Min önskan med övningen var att befästa att om man stegra sig kan man slå omkull och att kedjans ljud behöver inte följas av smärta. Det funkade för mig, vid det tidpunkten och med den hästen, det är absolut inget jag rekommenderar ponnytjejerna i stallet....
 
Ja, det var din häst jag tänkte på. I det fallet verkar det ju ha gett den effekt du ville ha utan att hästens psyke tog skada.

I vilken bok är det Henry Blake beskriver hur han gör när han lägger ner hästar? Har sökt det men inte hittat det. Växte upp med att läsa Blake...
 
Skadan var redan skedd i och med att man drog kedjan genom munnen men en förvirrad 2åring är farlig oavsett vad som orsakat hans förvirring. Målet var att hans beteende skulle straffa sig själv vilket jag ser som en alldeles förträfflig uppfostringsmetod.

Om jag inte minns fel är det: ”Problemhästar och hästproblem”...men HB använder sig av metoden av praktiska skäl, t.ex. hinna hoppa upp på hästen. Författaren ser inte det som en kraftmätning eller maktutövande.
 
Jag har ett vagt minne av att han beskriver en "hopplös" häst som han av misstag fäller och sedan sätter sig på huvudet och tar en cigarett för att lugna sig själv? Sedan upptäcker han att hästen ändrar sig efter det.

Har sökt just det partiet men inte hittat det, Problemhäst och hästproblem har jag, så jag ska läsa igenom den igen. Blir förstås nyfiken på om den hästen blev helt knäckt eller verkligen påverkades positivt.
 
var på en nh-clinic i somras med en kille som visade att man ska sparka hästen för att sätta sig i respekt hos den. när man träffar en ny häst ska man sparka den så att den förstår att den måste flytta sig för människan...
verkade lite väl för mig men det kanske är så det funkar?
 
Låter mycket konstigt... sparkade han helt utan orsak, innan han tog kontakt med hästen eller vad menar du? Och sparkade han PÅ hästen, så det tog? Gjorde han det med alla hästar?
 
Jajemän! Jo förstår du, man ska se till att hästen har respekt från början! Sparka den så hårt du kan, på bogen/bringan/magen typ. En tjej i publiken sa att hon brukade sparka sin häst i bringan, "du kan sparka var som helst" sa han då...
Tja... lite VÄL mycket våld i onödan för min smak...
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp