Det jag vill påvisa är ju att allt som glimmar är inte guld...
OK då fattade jag fel. Jag uppfattade inte att du ville påvisa(?) någonting utan jag uppfattade ditt originalinlägg som en fråga? "Ok, nu vill jag verkligen veta....."
de metoder som KAN finnas inom genren är ju ibland 100ggr värre än vad gemene man kan hitta på
Ibland kan det vara så! Yes! Annars kan även "gemene man" (vilket jag antar avser övrig hästhantering) också vara ganska påhittiga när det gäller idiotiska metoder :smirk:
Sen är jag ju inte dummare heller än att jag fattar att dessa metoder används på hästar "där allt hopp är ute" , en sista åtgärd....men var är poängen....vill man ha en lobotomerad häst istället??? en häst vars livsgnista for ner i backen när den lades??? Dom må vara lydiga och följa sin "ledare" men jag skulle inte vilja ha en häst med döda ögon......
OK Tack! Skönt! Då skiter jag i det långa svaret där jag tänkte spåna och fundera omkring varför fenomenet uppstått och varför det eventuellt används eller skulle kunna användas? Jag uppfattade nämligen också ditt "varför" efter det du tackat bl a horsewhisper för hans svar som en fråga.
(Varför frågar man när man redan har alla svar
Är det inte bättre att redogöra med tydliga exempel och ge sin syn på saken?)
Du vet tydligen redan hur det ligger till och har uppenbarligen sett resultatet av det vilket inte jag har gjort. Jag har bara sett det på "låtsas" i filmen med Robert Redfordt i huvudrollen och på stillbilder i Monty Roberts bok där han fördömer det å det grövsta.
OBS! Syftena i de båda fallen med att göra det skiljer sig dock REJÄLT åt!
(den avogt inställda som bara bläddrar och tittar på bilder i den boken utan att ens orka läsa bildtexten skulle lätt kunna få för sig att bilderna är med som instruktioner hur det SKA gå till. Där är förresten enda gången jag sett det där med ihopbundna ben... det såg hemskt ut
)
Jag har faktiskt råkat rycka omkull Kokopelli av en ren tillfällighet med buller och brak en gång eller rättare sagt han råkade rycka omkull sig själv på en gräsmatta när han gjorde en tvärrusning bort från mig som fyraåring och jag turligt nog den gången stod ganska stadigt med ett långt starkt grimskaft och höll EMOT. Gräs kan vara som såpa.....
Halka! Slinta!
KAZAM! 500 kg häst i backen så det säkerligen syntes på Richterskalan!
Jag vet inte vem som blev mest förskräckt jag eller hästen? Där låg han helt plötsligt på sidan aningen moloken förvisso men han blev varken lobotomerad, deprimerad eller fick några döda ögon varken då eller senare. Han är fortfarande en glad skit med bus i benen, men han undrar fortfarande hur den där lilla skiten på två ben kunde vara såååå stark
...... Men han kände kanske på sig att det inte var meningen som nedtryckning och att jag egentligen är en snäll flicka? Fast jag måste tyvärr
erkänna att det var effektivt på den rebellen. Han var riktigt lugn i flera dar efter det
. Det gick dock över och han verkar inte ha några långsiktiga "men" av detta....
Frid Kokopelli Mana
"As little as possible as much as it takes" Pat Parelli