Ok, nu vill jag verkligen veta.....

Visst det kan alltid uppstå nya situationer då ett befast beteende ändras. (förstod inte riktigt vart det inlägget syftade till)
Men hade du velat lära henne att stå uppbunden genom denna metoden??

Jo men jag antar att alla hästar kommer att testa o vandra runt nån gång. O då känna obehaget.
O visst man kan se det som en snabb automatisk eftergift.
Men hos mig så är det något som drar till i maggropen när jag tänker på denhär metoden. O jag tror att det är något som skapat stress hos hästarna....

Martha: förlåt för att jag lyckade dra in din tråd åt ett helt annat håll. var inte min mening
 
Tror inte att det hade fungerat på henne.

Jag tror inte på universallösningar men är öppen för idéer. Det finns säkert hästar där den metoden fungerar?

:) Flummar mest.
 
Jag har själv tänkt att göra detta med min häst då jag blivit rekommenderad av min tränare. Kanske är det samma tränare föresten?
Min häst lider lite av det så kallade "bal-snöre syndromet" han är van vid att om jag stegrar mig eller drar så går repet av. Detta på grund av att han varit uppbunden med balsnören mellan rep och grimskaft. När han så blir fastbunden och inte längre vill. Då sliter han sig och respekterar inte repet någonting.
Det man gör när man gör den här fastbindningen är att hästen får lära sig att: Ååh, det hjälper visst inte att jag dra. jag sitter fast ändå.
För så fort hästen drar så sitter han ju fast runt magen. Grimman är bara till för att styra huvudet något sånär och det blir inget drag på hästens huvud.
hästen reagerar då som alla hästar. den försöker och blir antagligen ganska stressad först. men när han väl upptäcker att det inte händer något när han står där så lugnar han sig.

Jag tycker detta är ett "nödvändigt ont" det kan se ganska hemskt ut och är nog ganska hemskt i början. men hästen förstår så småningom att: om jag bara står still och respekterar repet så händer inte ett smack.

Jag vill återigen poängtera att begreppet NH faktiskt egentligen är Pat Parellis uttryck om jag förstått det hela rätt. Sedan har begreppet NH tagits av "hästtränare" för det finns ju egentligen inget bra uttryck för människor som behandlar hästar på hästars vis, eller på hästars vis fast med en del tillägg.

/Bebbe
 
Ohh då e vi två som bara sitter o spånar.
Jag framstår nog som ruskigt okunnig eller provoserande i någons ögon men då får jag väl vara det.

Tror inte heller på universal lösningar. Men jag har lite svårt för sådana metoder.
hade jag en häst som lärt sig stå uppbuunden på dethär viset så skulle jag vara ständigt orolig för att den står still för att den är rädd för att röra sig, o inte att den känner sig så pass trygg med mig o stallmiljön att det inte är nått att vara uppbunden.
 
Men hur kan detta vara att ta hand om hästar på hästars vis??

Visst så synbart så lugnar hästen ner sig. På smma sätt som man själv kommer att lugna ner sig efter ett tag om man blir inlåst i en betongbunker o för varje försök att ta sig ut så krymper ytan. Nu vet jagg att detta var en ganska klupig jämförelse men jag kundde inte jusst nu komma på nått bättre. (Är trött o stressad)

Vad jag vill ha sagt är att hästen kommer att lugna ner sig i sina utfall för att den lär sig att dom tjänar inget till den llär sig att den är hjälplös vad den än gör. Men jag har en misstanke och en oro om att även om utfallen minskar så kommer fortfarande den psykiska stressen vara desamma.
 
Har du inte missuppfattat?
Jag är lärd och fått demonstrerat att repet går från toppen på en stolpe, genom grimman och till remmen runt buken.
Inte det sätt jag använder för att lära en häst stå bunden, men ett OFARLIGT sätt att binda upp en häst, som lärt sig att slita sig loss och därför sliter för att komma loss även här. Iom att fästpunkten är högt upp, förlorar hästen dragkraft ju mer den drar och huvud/hals lyfts uppåt.
Vad hästen lär sig, är att det inte nyttjar något till att dra, den kommer ändå inte loss, vilket den gjorde förut.
Alltså ett sätt att bryta ett ofog, men inte att lära en otränad/osäker/rädd häst att stå bunden. Då använder man helt andra metoder, vilket också ingår i "utbildningen"! ;)

LIA
 
Ok... Nja... poängen med denna metoden var att huvudet dras in mellan frambenen... men det finns nog många varaianter.... eller så har tidningen som skrev om det missupfattat det. Men i allafall så var det en ritad blid brevid som demontrerade hur huvudets position ändrades när hästen backade..
 
En sådan variant tar ju bort vitsen med arrangemanget och innebär dessutom, att det blir livsfarligt för hästen.
Ett exempel på hur snett det kan bli, när någon missuppfattar och ryktesspridningen tar fart.

LIA
 
Men det e ju det jag menar att det blir livsfarligt.

Jag tror att denna mmetoden förekommer, tidningen kan ha missupfattat men jag har hört talas om den från flera håll. Och bebbe529 säger ju själv att dennes tränare har rått att h*n ska använda den.

Men visar det sig att allt är en missupfattning s att denna metoden inte förekommer alls någon stans... Så blir jag jätte glad..
 
Det jag vill påvisa är ju att allt som glimmar är inte guld...

OK då fattade jag fel. Jag uppfattade inte att du ville påvisa(?) någonting utan jag uppfattade ditt originalinlägg som en fråga? "Ok, nu vill jag verkligen veta....."

de metoder som KAN finnas inom genren är ju ibland 100ggr värre än vad gemene man kan hitta på

Ibland kan det vara så! Yes! Annars kan även "gemene man" (vilket jag antar avser övrig hästhantering) också vara ganska påhittiga när det gäller idiotiska metoder :smirk:

Sen är jag ju inte dummare heller än att jag fattar att dessa metoder används på hästar "där allt hopp är ute" , en sista åtgärd....men var är poängen....vill man ha en lobotomerad häst istället??? en häst vars livsgnista for ner i backen när den lades??? Dom må vara lydiga och följa sin "ledare" men jag skulle inte vilja ha en häst med döda ögon......

OK Tack! Skönt! Då skiter jag i det långa svaret där jag tänkte spåna och fundera omkring varför fenomenet uppstått och varför det eventuellt används eller skulle kunna användas? Jag uppfattade nämligen också ditt "varför" efter det du tackat bl a horsewhisper för hans svar som en fråga.

(Varför frågar man när man redan har alla svar :confused: Är det inte bättre att redogöra med tydliga exempel och ge sin syn på saken?)

Du vet tydligen redan hur det ligger till och har uppenbarligen sett resultatet av det vilket inte jag har gjort. Jag har bara sett det på "låtsas" i filmen med Robert Redfordt i huvudrollen och på stillbilder i Monty Roberts bok där han fördömer det å det grövsta.
OBS! Syftena i de båda fallen med att göra det skiljer sig dock REJÄLT åt!

(den avogt inställda som bara bläddrar och tittar på bilder i den boken utan att ens orka läsa bildtexten skulle lätt kunna få för sig att bilderna är med som instruktioner hur det SKA gå till. Där är förresten enda gången jag sett det där med ihopbundna ben... det såg hemskt ut :cry:)

Jag har faktiskt råkat rycka omkull Kokopelli av en ren tillfällighet med buller och brak en gång eller rättare sagt han råkade rycka omkull sig själv på en gräsmatta när han gjorde en tvärrusning bort från mig som fyraåring och jag turligt nog den gången stod ganska stadigt med ett långt starkt grimskaft och höll EMOT. Gräs kan vara som såpa.....

Halka! Slinta!

KAZAM! 500 kg häst i backen så det säkerligen syntes på Richterskalan!

Jag vet inte vem som blev mest förskräckt jag eller hästen? Där låg han helt plötsligt på sidan aningen moloken förvisso men han blev varken lobotomerad, deprimerad eller fick några döda ögon varken då eller senare. Han är fortfarande en glad skit med bus i benen, men han undrar fortfarande hur den där lilla skiten på två ben kunde vara såååå stark :devil: ...... Men han kände kanske på sig att det inte var meningen som nedtryckning och att jag egentligen är en snäll flicka? Fast jag måste tyvärr :crazy: erkänna att det var effektivt på den rebellen. Han var riktigt lugn i flera dar efter det :D. Det gick dock över och han verkar inte ha några långsiktiga "men" av detta....

Frid Kokopelli Mana

"As little as possible as much as it takes" Pat Parelli
 
Missuppfattning igen?
Om du läser Bebbes inlägg lite mer noga, så framgår att h*n troligen åsyftar "min" variant.
Huruvida det förekommer att någon använder "din", känner jag inte till. Förhoppningsvis inte.

Hoppas vi avlivade detta missförstånd, innan det blev till en ny "anti-NH-myt". Det räcker så bra med dom medvetna "missförstånden".

LIA
 
Har inte så stor koll på nån på den här sidan, men ge mig namn så ska dom få sig en dyvel ;) Skämtåsido, men jag kan ju omöjligt veta vad folk här gör - förutom de jag känne rpersonligen.
 
men det är ju skillnad på att hästen "drar omkull"själv mot att lägga en häst i 3 timmar utan möjlighet att ta sig upp :crazy: mina hästar har väl sopat sig i i hagen o dyligt men dom är snabbt på fötterna igen av egen maskin...
vad jag menar med gemene man är att dom följer ju inte en speciell filosofi som skall vara till gagn för hästen, enl deras egen naturliga existens....sen förekommer sånt här, en del tror att NH är Gud och att alla som inte håller på är avskum....men avskum finns överallt....jag skulle vilja se kokopelli utan döda ögon efter 3 timmar på backen....och för att inte tala om det sargade inre och yttre på den pållen som blev utsatt..........VAD som var vitsen med det fattar jag inte......Kanske kokopelli kan komma med ett förlösande svar. :p
 
...jag skulle vilja se kokopelli utan döda ögon efter 3 timmar på backen....

Va heeemskt :( :cry:

och för att inte tala om det sargade inre och yttre på den pållen som blev utsatt..........VAD som var vitsen med det fattar jag inte......Kanske kokopelli kan komma med ett förlösande svar. :p

Näe, inte ens ett krampaktigt svar har jag och uppenbarligen ingen annan här heller? Jag personligen har aldrig varit med om nåt dylikt, TRE timmar!!! Jisus såna kretsar har jag aldrig ens varit i närheten av. Var fan har du letat på detta avskum? Rysk maffia?
Det är nästan (ursäkta :( ) på gränsen till oförskämt att koppla ihop rent uppenbart djurplågeri med oss här inne på NH och tro att vi ska kunna svara på dylikt och ha en förklaring, vad tror du egenligen.... :cry: Jag blir rätt ledsen i ögat faktiskt och ganska chockad. Precis som jag antar att du belv när du såg detta. skitsamma om de kallade det travträning, konvalecensvård, barockridning eller NH...

Det fattar du väl ändå utan att fråga mig/oss att det inte har med NH att göra? Det här ska väl enskild person ställas till svars för och polisanmälas.

Kokopelli Mana
 
Jag skulle vilja se den människa som idag år 2003 la sin häst ner i tre timmar och kallade det för nh.
Den människan finns faktiskt inte.
 
Det var det jag menade med "Allt är inte guld som glimmar"

Till er andra....naturligvis vet jag oxå att detta inte förekommer med alla tränare, men det förekommer faktiskt.......och som kokopelli säger så förekommer det ju avskyvärda metoder bland andra hästgrenar oxå och bland människor med för den delen........Men jag tycker oxå att som "ny" inom NH, unga människor som köper allt...som Tex att binda fast hästen i en stolpe där den är totalt utlämnad, och oftast får den stå där bra länge innan den kopplas loss...jag skulle aldrig låta någon behandla min häst på det viset....det FINNS andra metoder, mycket mer vänliga UTAN att hästen tar sig loss.........
 
Alltså hallå, dina insinuationer är ju ngt mystifika, vad menar du, att det finns en människa som skrivit i den här tråden som är en mkt elak hästmänniska. Jag tror dig inte faktiskt. Nej, det gör jag inte. :confused:
 
Jag tror faktiskt inte att dessa människor är rent elaka på det sättet, men dom drar sig inte för att ta till dessa metoder.....
 
Jag binder ibland min häst när jag har ridit i en stund för att han ska skilja avsadling från ridning. Jag binder ibland honom när jag sadlat honom för han ska skilja sadling från ridning, och för att jag är röksugen. Jag binder honom ibland för jag ska gå och handla i affären, jag binder honom ibland för att jag vill att han ska stå i lugn och ro medans jag mockar hans box, fast oftast får han vara kvar om han redan är där. Min häst har inget emot att bli bunden, och det ska inte en häst ha heller tycker jag, för då är det nåt fel. Har jag missat nåt här bland era argument. Hur som helst jag hobblar inte min häst, hällar som jag märkte att ni kallade det, för jag tycker inte det nyttar något till, och jag slår ALDRIG min häst om jag såg en mänska slå sin häst hade jag god lust att nita den.
Så ni fina hästmänniskor, jag önskar innerligt ni inte slår era hästar. Det är verkligen helt ärligt, jag har sett så mkt ridskolefolk slå hästar att jag blir jättearg när jag tänker På det, därför har jag sökt mig till Nh istället. Och jag vidhåller att lägga ett mjukt grimskaft runt benen På en häst för att den ska stå still är mkt mindre grymt än att nita den i facet, bara för att den högg mot en... såsom ridskolehästar kan göra...
Dåliga erfarenheter, mina hästar hugger aldrig...
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 916
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp