Ok, nu ska ni få kritisera - film!

Sv: Ok, nu ska ni få kritisera - film!

I mitt första inlägg klicka på Här är filmen.

Tycker att han rör sig lite som är signifikativt för rasen:angel:

Att han inte är igenom kroppen.
Tror att med mer bålstabilitet både från din o hans sida- att allt blir mkt bättre- att han lyssnar på ditt säte mer.

Passage skulle sätta det i honom. O du skulle tvingas RIDA mer.:cool:

Din sits i övrig har jag inget att klanka på- möjligtvis den breda handen.
vilket härligt ställe du rider på:love:

Tack för din kommentar.

Ja stället är byggt för den barocka dressyren. Passage skulle bli allt för jobbigt för den här lata krabaten! Men du har rätt, det är svårt att få igenom honom på riktigt. Man måste verkligen rida! Han gör inte mycket självmant nämligen. Jag är glad om det ser ut som om jag inte jobbar när jag rider honom men han får dig att perspirera!:D

Trevligt att titta på även om det inte är "perfekt" :)
Gillar skritten, tycker om när det blir nära travtakt och lite gung i gången, galoppen är också mycket trevlig att titta på, dom framtunga tendenserna märks lite tydligare men det kompenserar ni genom grymt snygg häst med utstrålning! :love:
Traven gillade jag inte lika mycket eftersom den ser lite låst och trippig ut, tycker ni borde kunna få till betydligt mer schwung och takt med tanke på hur det ser ut i de andra gångarterna (ja, jag vet - lätt att säga...! :p ).

Vill egentligen inte kommentera petigare än så utan försöker suga åt mig själv av kommentarerna som skrivits i tråden.
Även om jag har en helt annan typ av häst och inte kommit lika långt så känner jag igen mig en del i svårigheterna/detaljerna vilket gör det extra intressant! ;)

Hej Totola,

Tack för din kommentar. Jo traven är den bästa gångarten på denna häst. Jag måste dock akta mig för att rida honom för mycket framåt (även om det blir schvung) då jag vill att han ska lära sig att bära i sakta takt. Galoppen är svår, jag tänker inte ens tala om den....:crazy::crazy: Och i samlad skritt vill han gärna gå och slappa och belasta lederna istället för att använda musklerna då blir det så där hackigt liksom. :angel:

Då har vi nog olika kriterier för "bästa gångart"! :p
Jag har nog blivit miljöskadad också av att ha hållt på med så många travare att jag tycker galoppen ser tokmäktig ut även fast den inte är sådär jättebra.

Hehe tuff häst iaf :), men jag tror du skulle tjäna på att få till mer avslappning i traven för att få till bättre bjudning.

Fina ni är!!
Ska inte säga så mycket om ridningen, tycker du ser ut att jobba på åt rätt håll och kommer åt kroppen bit för bit. vacker häst och fin ridning!

Tycker att jag får en känsla av svaghet kring bakknäna. Som att dom där långa fina bakbenen kommer att kunna vinkla ihop sig mer och då räcka till att bära upp kroppen och då kännas stabil, men nu inte kommer ihop utan ser lite raka och "svaga" ut. Lite mer sån känsla kring vänster bakknä, tydligare i den fria skritten.
Känns som om höger höft lättare går fram oxå. Att det sitter lite spänning/svaghet kring länden så kraftöverföringen från bakdelen blir svår, och att böjningen o bärigheten är svårare åt vänster.

Vänstergaloppen ser lite mer jämfotad ut och svårare att rida, mednas högergaloppen kommer "isär mer" bak och ser renare ut och med mer flow.

Långa bakben ger ju jättehäftig ridkänsla då de orkar bära, men desto lurigare att hitta dit!! Jag ser lite av min arab i din hästs kropp fast med mindre massa. sidenmjukt o fint då de hittar rätt men lite trippigt o framtungt då det blir svårt.

Tycker att jag får en känsla av svaghet kring bakknäna. Som att dom där långa fina bakbenen kommer att kunna vinkla ihop sig mer och då räcka till att bära upp kroppen och då kännas stabil, men nu inte kommer ihop utan ser lite raka och "svaga" ut. Lite mer sån känsla kring vänster bakknä, tydligare i den fria skritten.
Känns som om höger höft lättare går fram oxå. Att det sitter lite spänning/svaghet kring länden så kraftöverföringen från bakdelen blir svår, och att böjningen o bärigheten är svårare åt vänster.

Vänstergaloppen ser lite mer jämfotad ut och svårare att rida, mednas högergaloppen kommer "isär mer" bak och ser renare ut och med mer flow.

Långa bakben ger ju jättehäftig ridkänsla då de orkar bära, men desto lurigare att hitta dit!! Jag ser lite av min arab i din hästs kropp fast med mindre massa. sidenmjukt o fint då de hittar rätt men lite trippigt o framtungt då det blir svårt.

Alltså du nämner alla hans problem men de är tvärt om! Jag vet inte om du har förväxlat höger och vänster :angel::angel:

Han har svårt med vinklingen av bakändan och höften. Och han har varit skev i bäckenet, eller att han har varit mer sammandragen i vänster sida innan, så att vänster bäckene har åkt fram. Detta gick att åtgärda med equiterapeut. Dock finns här inga såna här nere i Spanien :confused:

Han är lättare att rida i vänster galopp och mycket svår i höger...

Skulle vilja veta om du tagit fel på höger och vänster... Annars kanske det är så att han är lättare att rida till vänster pga att han lyckas fuska på nåt sätt... Vilket han är mycket bra på.

Ha, intressant!
jag såg det som att det såg "sämre ut" i vänster, mer luft i höger, men du kanske fick rida fram högergaloppen så mycket att då du väl får dit den ser det bättre ut, och så kan han "smyga på" i vänster??

Måste kolla igen *nyfiken*

Om jag ska dela uopp det mer. Det ser ut som om hela vänster bak är styvare. och om det suttit/sitter kvar låsningar framför höften på vänster sida så hindrar det ju rörligheten åt alla håll även om höften är lite framdragen konstant.

jag tänkte fel angående svårighet, då höger höft ser friare ut o kommer fram lättare såg det ut som om den var lite framdragen i förhållande till vänster.. men nu mer nagalfarande ser jag att vänster sida är styv inte just i benet/knäet utan uppifrån höften/korset.
Så då blir ju fattning åt vänster mer naturlig, men själva galoppen då du får till den kanske blir snyggare o större åt höger då du får igenom böjningen och verkligen får till galopp, då det benet är rörligare o kan ta för sig mer.

Eller är jag helt ute o cyklar!?:laugh:

han är ursnygg iaf!! Sitter o jobbar på liknande problem själv.. Fast med något ännu sämre byggd o sammansatt häst. Suck..

-Vad är det med dessa vänster bakben som vill styva till sig på en del?? Stöttebenen?

Enl min tränare finns det studier som visar på att hästar i regel redan när de föds får denna skevhet. Men jag kan ha missuppfattat!

Sen är ju inte vår högerhänthet något plus i kassan heller. :D

Vad är det som är mkt svårare i höger?
Din högerhand har du nästan på låret-glappande tygel.

Jag skulle korta upp tygeln, säta ihop handen o sen krama på ytter- så hjälper du honom att kunna bära upp sig. Lite mer variation i tempot stärker oxå.

Urslarviga avbrott- där han faller framåt.

Senast ändrad:

Hm.. jadu:o

men om de är körda mest, eller ridna av andra, eller oinridna, och fortfarande har sitt vänster bak likt en stöttepelare och får spänningar där och är urstarka men orörliga?
Unghästen har bytt "ben" pga fång som avlastats (hö fram), men i grunden är det vä bak som verkade vara lite styvare.

Eller som på våra som blir bättre av ridning, jämnar till sig av mycket dressyr (så man glömmer vilken sida det var som var besvärlig nudå) , men blir mer oliksidiga då de får gå och röra sig som de känner för det, som med mer ovan ryttare?
Travaren blir sämre av att springa som han vill mellan skaklar, och blir jämnare av ridning. Vä bak vill alltid styvna till och bli lite orörligare medans höger dansar på och är flyttbart och har "koll"

Ridet ute i friare form får man korrigera ibland och det känns som om hästen känner att, ohej då, javisst ja, man kan ju driva på lika mycket med båda bak och så är det jämn kontakt i tygeln och jämnt pådriv en bit tills det glöms bort igen och känns lättare att ta vä bak lite åt utsidan och pendla på. Motorisk grundsnedhet?

Ojdå, ursäkta trådkap... Intressant är det iaf!

Jo, precis som oss har ju hästarna ofta ett ståben som de föredrar att "stötta upp" sig med. Jag har mött både högerbak-stöttiga och vänsterbak-stöttiga.

Ofta med oss högerhänta så gillar vi att göra/pilla mycket med högerhanden. Vänsterhanden däremot har sämre koordination och är stelare (inte lika följsam).

Kanske du har höger som ståben och det då jämnar ut sig med hästens vänsterbak-ståben?

Ja, de är ju inte några under av perfekt liksidighet direkt de heller :D Vi är ju alla levande varelser lite sneda och vinda, och bra är nog det :)

Hmm, utifrån det du skrev- skulle man alltså som högerhänt kunna ha fördel av att ha häst som haft problem med höger höft/-bak? :rofl:
Eller så förklarar det varför jag har svårt i båda varven! ;)

Så enkelt är det ju inte heller :p (fan vad lätt det hade varit då :D ) Man kan vara högerhänt och ha höger som ståben ;)

Att söka balans är ju en helt annan sak än att söka liksidighet :) Det är balansen som ger oss (rörelse)harmoni, liksidigheten kan hjälpa till men kan lika gärna stjälpa lasset.

Å andra sidan låter ju det du beskriver enklare i längden! :p
100% liksidig häst och ryttare som ekipage lär inte vara det vanligaste och grymt svårt att få till, balansen kan man åtminstone systematiskt öva upp! :angel:
Men balansen och rörligheten borde höra ihop tycker man (kanske det du försökte skriva men jag inte fattade? :o ) att balansen lätt hämmas om det finns låsningar eller områden hästen inte kan/vill använda fullt ut?

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 718
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar